Wat nu niet meer denkbaar is...

Wel van dat laatste snap ik niet waarom dat niet meer gebeurt. Dat die info niet publiek gedeeld wordt OK maar de ouders mogen dit toch weten imo.
Wij zten met ongeveer 20 in een klas, waarvan ruwweg 5 leerlingen We-Wi 8u, 10 leerlingen We-Wi 6u en 5 Moderne Talen-Wetenschappen. Wat voor nut had het voor die van Moderne Talen-Wetenschappen dat ze (fictief) 16e waren bij Geschiedenis? Dat betekende weinig.

Vrouwen die ontslag moesten nemen op hun werk omdat ze gehuwd waren. Tot de jaren 70 nog perfect normaal.

Ik heb er gemengde gevoelens bij. Sommige leraars beschouwden leerlingen als hun persoonlijk project of zo. Ik wordt gewoon ziek wanneer ik mijn rapporten zie van het lager onderwijs. Zelfs wanneer ik eerste van de klas was met >90% , dan stond er soms nog "ugar kan veel beter" of "ugar heeft onvoldoende inzet".
"Verspild talent" 😂

Roken in de trein, taxi etc. waar kinderen bij zijn.
Gesnapt worden door de politie als je dronken aan het rijden was en als je die wat kende mocht je wel doorrijden want die wist dat je niet ver meer moest...
Gezinnen waar de vrouw slaag kreeg maar scheiden kon niet want de vrouw zat aan de haard en had geen inkomen of de optie om het alleen te trekken.
Dat je zo lang je nog bij je ouders woonde en je aan het werk was je VOLLEDIG loon moest afgeven. (mijn grootvader die de lange omvaart deed kwam zo eens na 9 maanden werken weer bij de ouders thuis en had niets op zijn rekening staan, met zijn loon hadden ze een trouwfeest, verbouwing en dergelijke gedaan)

Ik herinner nog dat wij op school gewoon luidop dat liedje over 10 kleine negers zongen. We stonden daar als kind niet bij stil.

Had het liedje 10 kleine idiote blanken genoemd, dan hadden wij dat ook uit volle borst gezongen. Daar ben ik 100% zeker van. Als kind (jaar of 10 ..) denk je daar echt niet over na.
mja, in mijn tijd zongen we dat ook. maar er zaten 2 marokkanen op de hele school. de rest allemaal blanke belg (of een paar hollanders van de shape)

dan beledig je niemand met "neger" he.

maar nu we toch over school bezig zijn, wij hadden een leraar biologie die ons als straf op onze knieën liet zitten. recht, wel, want "dat doet meer pijn"

Mijn moeder is moeten stoppen met werken nadat ze trouwde. Niet van mijn pap, maar van de werkgever

Is nu nog het geval in sommige landen.
Collega van ergens in India of Bangladesh die ging trouwen en afscheid stuurde via mail
was wel raar :unsure:

Het roken op café of in een concertzaal mis ik nu eens totaal niet. Ik kreeg na een tijd altijd tranende ogen van de zeer en ik kon mijn kledij altijd in de wasmand gooien van de stank. Wellicht is dat, samen met het verhaal dat mijn moeder deed over mijn bompa met longkanker na een leven lang roken, de belangrijkste reden dat ik nooit begonnen ben met roken: sigaretten stinken énorm.

Nu niet meer denkbaar: naar de bank gaan voor een overschrijving. Bankafschriftjes afdrukken in de automaat om bij te houden in zo'n klein kaftje. Trampoline girls. Belspelletjes. De pedagogische tik heb ik maar één keer gezien, in mijn tijd was dat al not done maar hem live zien uitgevoerd worden vond ik toch wel heftig als scholier.

Uiteraard betekent het weinig als je de resultaten van geschiedenis gaat vergelijken in Wetenschappelijke richtingen.
Interessanter is het om de resultaten van Chemie of Fysica te gaan vergelijken met de andere leerlingen van de klas in de situatie die je vertelt, die even veel uren Chemie of Fysica gekregen hebben.

Is ook goed om slechte punten "uit te leggen" thuis toch? Als je een 7/10 hebt maar je bent daarmee de beste leerling, prima toch.
Als je 7/10 hebt maar je bent daarmee de slechtste leerling, dan is er een verbeterpunt. Of worden de mediaan scores wel nog meegedeeld?
zijn er verbeterpunten als je de 5e van 5 bij we-wi 8u bent op wiskunde met 7 op 10? Of heb je net de keuze gemaakt om een uitdagende richting te nemen IVM vrienden die eerder uit gemak voor 6uur wiskunde kozen en ben je net goed bezig?
Wow. Stond dat in hun contract dan? Of is dat puur iets wat hun man verwachtte?
was tot begin de jaren 60 iets dat in elk contract van katholiek onderwijs stond (enkel toepasselijk voor vrouwen). Het werd nog tot de jaren 70 toegepast.

Dit zegt mss ook al veel:

- Het woord negertetten / negerzoen gebruiken
Kben daar als klein manneke eens voor in den hoek gevlogen in 't eerste leerjaar, omdat ik dat opnoemde als snoep die we graag aten. Geen flauw benul dat ik iets verkeerd aan 't zeggen was. Dus half jaren '90 precies al redelijk not done. En 't was pertang een leerkracht van den oude stempel.

Gehoord van een cafébaas: in de jaren zeventig werd de security in de Makro in Wommelgem een tijd lang gedaan door politieagenten/rijkswachters tijdens hun shift, via een afwisseling systeem kon je zo 6 dagen pree opstrijken voor 5 gewerkte dagen.

In het lager hadden wij een leraar LO die ons tijdens de les om sigaretten, of de gazet, stuude in het boekenwinkelke op de hoek. Zat ook tussen de lessen gewoon pintjes te drinken in zijn kot.

Ik herinner me ook nog dat we eens naar een uitverkoop waren geweest. Mijn ouders hadden zo veel gekocht dat de hele auto vol zat. Dus toen lag ik op al dat gerief, horizontaal tegen het dak, en zijn we zo naar huis gereden.
En op familiefeesten dronk iedereen dikke potten om dan met de auto naar huis te rijden. De alcohollimiet was toen ook nog een stukje hoger.
Ik kan me vergissen maar ik denk dat een alcohollimiet pas in de jaren 50/60 is ingevoerd nadat een bestelwagen een hele klas had neergemaaid ergens nabij Asse, en de bestuurder bleek dronken te zijn.

De generatie voor me moest (Katholiek onderwijs) iedere ochtend naar de mis. Kinderen die niet Mechelen zelf woonden, mochten naar hun eigen parochierkerk en moesten iedere dag hun aanwezigheid in de kerkdienst laten bevestigen door de pastoor (die een aanwezigheidslijst signeerde ieder dag).
Diezelfde generatie had ook audits thuis, leraar belde aan en kwam controleren of de leerlingen wel aan 't studeren waren.

In het lager hadden wij een leraar LO die ons tijdens de les om sigaretten, of de gazet, stuude in het boekenwinkelke op de hoek. Zat ook tussen de lessen gewoon pintjes te drinken in zijn kot.

Ik herinner me ook nog dat we eens naar een uitverkoop waren geweest. Mijn ouders hadden zo veel gekocht dat de hele auto vol zat. Dus toen lag ik op al dat gerief, horizontaal tegen het dak, en zijn we zo naar huis gereden.
En op familiefeesten dronk iedereen dikke potten om dan met de auto naar huis te rijden. De alcohollimiet was toen ook nog een stukje hoger.
Ik kan me vergissen maar ik denk dat een alcohollimiet pas in de jaren 50/60 is ingevoerd nadat een bestelwagen een hele klas had neergemaaid ergens nabij Asse, en de bestuurder bleek dronken te zijn.
Ramp van Walfergem inderdaad, maar dronkenschap aan het stuur was al in 1939 strafbaar.

Dronkenschap aan het stuur werd strafbaar in 1939.[4] Wettelijk was er geen promillegrens en geen objectieve methode om dronkenschap vast te stellen. In de praktijk werden bloedproeven afgenomen en gold 1,5 promille als dronkenschap. In 1958 werd dit de wettelijke alcoholgrens en werd de bloedproef verplicht.[5] Onder die grens kon alcoholintoxicatie nog steeds een inbreuk vormen op de wetsartikelen inzake dronkenschap aan het stuur en algemene stuurvaardigheid.[6] Bij de invoering van het rijbewijs in 1963 werd ook de mogelijkheid van intrekking voorzien bij alcoholmisdrijven.[7] Hoe dan ook waren er niet veel controles. Naar aanleiding van de Ramp van Walfergem voerde België als een van de eerste landen in 1967 het blaaspijpje in als testmethode.[8] De promillagegrens werd in 1975 teruggebracht tot 0,8‰ en in 1994 tot 0,5‰.

- Ik herinner mij vooral dat vroeger de man de baas was thuis.
(helaas zelf nooit meer meegemaakt)

- Dat van glutenintolerantie nog geen sprake was.

- Je met 20 frank al ver kwam in het leven.

- De eetkamer bij de bomma eigenlijk geen eetkamer was, want nooit was er een moment plechtig genoeg om aan die tafel te mogen eten.

De generatie voor me moest (Katholiek onderwijs) iedere ochtend naar de mis. Kinderen die niet Mechelen zelf woonden, mochten naar hun eigen parochierkerk en moesten iedere dag hun aanwezigheid in de kerkdienst laten bevestigen door de pastoor (die een aanwezigheidslijst signeerde ieder dag).
Diezelfde generatie had ook audits thuis, leraar belde aan en kwam controleren of de leerlingen wel aan 't studeren waren.
Ik zou al moeten stoppen door te trouwen als leerkracht in die tijd maar ik zien mij al bezig *ding dong* ‘dag madam, is de Keano flink bezig met het boek Psalmen?’

Terug
Bovenaan