(EDIT: WTF zeg, als ik sommige dingen nu zo opschrijf ben ik eigenlijk nog verbaasder, en blijkbaar zitten sommige dingen zelfs nog dieper dan ik dacht
.)
Ik ben uit 1993, maar heb toch ook nog een deel voorbeelden vanop school.
In de - uiteraard katholieke - kleuter & lagere school:
(Nuance: het was wel in een gehucht

)
- Na elke speeltijd na het binnenkomen in de klas een kruisteken moeten maken en voor de ochtend en middag een heel gebed moeten doen
- In de hoek gaan staan als je te veel babbelde
- Als ik mij niet vergis zelfs achter het bord gaan staan
- Leerling voor heel de klas belachelijk maken en sarcastisch over doen als hij een verfrommeld papier bij had (daarmee staan zwaaien)
Als ik hier nu aan denk: echt WTF gewoon?!
- Als de school uit was en je was
niet met de fiets moest je in de gang in een random rij aansluiten omdat de fietsers voorrang hadden (die stonden klaar op de speelplaats om te vertrekken), om chaos te vermijden.
Maar in die rij moest je echt
muisstil zijn én recht voor je kijken of je moest tegen de muur gaan staan, dikke pech als je ouders op je stonden te wachten.
Dat overkwam mij ooit eens en een bange muis als ik was durfde ik niet doorgaan tot er iemand mij toestemming gaf, tot de directeur een tijdje later lichtjes ongemakkelijk zei dat ik wel mocht doorgaan... Alsof het nog aan mij lag dat ik niet zelf durfde weggaan.
- Turnleraar die ze beter stante pede hadden ontslagen omdat hij bangere en zwakkere leerlingen als mezelf gewoon de "bevestiging" gaven dat ze zo waren (o.a: "Wat is dat nu?! Waarom ween jij nu?!") en mij een enkele keer bij de kaken greep als ik iets verkeerd deed. De sportieve en populaire leerlingen kwamen uiteraard met alles weg.
Echt een verschrikkelijk arrogante eikel was dat. Waarschijnlijk nog een reden dat ik (team)sport alleen met negatieve dingen associeer.
Die school was dan ook heel erg gericht op presteren op sportief gebied, maar als minder sportieve en zwakkere leerling daarin werd je aan je lot overgelaten.
Jaren later, toen ik mijn middelbaar zelfs al bijna uit had, klaagde mijn toenmalige kinesist tegen mij over diezelfde leraar. Die onnozelaar gaf blijkbaar turnen aan zijn zoontje. Blijkbaar was hij niks veranderd. Zelfs toen besefte ik het nog niet. Het echte besef is nog later gekomen.
Daarop nog aanvullend: papieren medailles uitdelen aan de kinderen op het einde van het schooljaar (goud, zilver, brons). Elk jaar opnieuw had ik brons.
Ik mag toch op z'n minst
hopen dat hier intussen verandering is in gebracht.
- Nog alle soorten frisdrank mogen meegeven aan je kind. Tijdens de middagpauze zaten mijn klasgenoten gewoon frisdrank te mengen. (Zelf nooit van willen drinken.)
Daarop aanvullend: tijdens bosklassen om
20 uur nog
cola uitdelen aan de kinderen.
- Nog alle soorten chocolade en koekjes mogen meegeven, maar kauwgom dan niet! O wee!
- Elke maand naar de mis moeten gaan in de kapel naast de school, met een norse pastoor die je onder je voeten gaf als je niet luid genoeg "amen" zei
- Bij een lagere score op mijn rapport een enkele keer "(naam vak) is maar flauw!"
- Tijdens mijn plechtige communie nog altijd het merendeel van de leerling die een paterskleed wilden dragen
(NB: In de tijd van mijn broer (die is +- 9 jaar ouder) was er zelfs nog geen andere keuze blijkbaar.

)
- Privilege geven aan de warmeters tijdens de middag en als boterhameter moeten blijven wachten in de gang (en wat gebeurt er met een groep kinderen die moet wachten: juist) waardoor we niet binnen mochten natuurlijk. Vaak mochten we pas 10 minuten voor de eerste bel ging naar binnen en een trage eter als ik kreeg meestal nooit alles op tegen die tijd, maar natuurlijk wilde ik daar niet blijven zitten gelijk een sukkelaar waardoor ik te weinig at 's middags.
- We kregen ik denk in het 6de leerjaar ooit voorlichting over drugs en hoe je daar nee tegen moest zeggen. Er waren drie manieren van reageren: passief, agressief en assertief. We moesten dan drie keer die reacties naspelen. Drie keer was het telkens met twee andere leerlingen.
Twee keer raden wie de hele klas direct koos als passieve en zwakke leerling die toch nooit nee kon zeggen?
- Elke keer opnieuw op mij vitten omdat ik een stille was in de klas en nooit mijn vinger opstak, daar moest toch maar eens dringend verandering in komen. Er werd mij daardoor onbewust het gevoel gegeven dat ik raar was en er niet bij hoorde.
Verder:
- In de auto de eerste jaren dat ik mij herinner nog geen gordel moeten dragen als ik vanachter zat "en het echt niet ver was" (remember klein gehucht)
- Chocoladesigaretten cadeau krijgen
- Sigarettenautomaten in de toiletten van horecazaken (en ik zat daar als kind nog vrolijk op die knopjes van de merken te duwen want dan gingen die lichtjes aan en dat vond ik leuk

echt geen flauw benul :') )
- Iemand jeanet noemen
- ...