Wat nu niet meer denkbaar is...

De tijd waarin een leerkracht nog een welgemikt krijtje of bordwisser tegen het hoofd van een babbelaar flikkerde.
Ook nog meegemaakt. Bonuspunten als de greep v/d bordenwisser van hout was.

Verder een goeie draai om uw oren van de leerkracht als ge stond te babbelen.

Brommerkes opvoeren is ook iets dat je maar zelden meer ziet. In mijn tijd was het standaard dat je minstens het dubbele van de toegestane snelheid haalde.

Getunede wagens zijn ook een zeldzaamheid geworden met dank aan de vele speedbumps.

Altijd en overal (veel) te hard rijden met de wagen.

Honden en katten te koop op de markt.

Lege blikken, papierkes en ander afval vlogen gewoon de kant in ipv de vuilbak.

Sigaretten kopen op je 12e.

Iemand een neger noemen, jood, jeanet, enz. Ook al waren ze het niet.

Geen gordel achteraan moeten dragen. Doorgaans was dat ook voor de kinderen.

Als 9-jarige onder het toezicht van iemand van 11 de hele dag verdwijnen en heel de camping en naburige campings affietsen. Om 21u ofzo terukomen en bezorgde ouders hebben want het was toch al laat, en er was natuurlijk geen GSM. De zomer daarna werd Dutroux gearresteerd en Sabine en Laetitia gevonden, en was dat ook meteen gedaan.

Sowieso keek er niemand op van een 14-jarige die een pint bestelde.

Als event met de buren al het snoeiafval maar ook veel vuilere dingen opfikken op een braakliggend veld.

Allerhande vuilnis gewoon uit het autoraam gooien.

Mijn vader die als agent zijn dienstwapen mee naar huis nam, dat dan ergens vanboven op een kast lag. Tot mijn broer het eens in zijn kop haalde dat mee te nemen naar school om aan zijn vriendjes te tonen. Nu zou dat nationaal nieuws zijn.

Ook mijn vader: de haat voor de rijkswacht (en de rijkswacht voor de politie), zijn collega's die dronken rondreden en het "ongeluk" hadden de rijkswacht tegen te komen op controle in plaats van de politie.
Mijn pa is ook gepensioneerde flik en heeft ook zulke verhalen die gewoon tegenwoordig onmogelijk zouden zijn. Ma gewoon ook zalige verhalen.
Kga niks vertellen want geen idee of die daar nu nog voor verantwoordelijk zou kunnen gesteld voor worden adhv deze post.

Voor mezelf: tegen de muur gezet worden met handen op hoofd in de basisschool (doet men dat nog?)
Gewoon ook af en toe een mep krijgen van de leraar als ge u misgedraagd.

Voor mezelf: tegen de muur gezet worden met handen op hoofd in de basisschool (doet men dat nog?)
Gewoon ook af en toe een mep krijgen van de leraar als ge u misgedraagd.
Ik wachtte in het lager altijd aan de poort op m'n kleine broer die toen in de kleuterklas nog zat om samen naar huis te wandelen maar op een dag kwam hij maar niet af. Ik vroeg aan zijn juf waar hij was en ze leek eerst zo wat verward en toen viel hare frank plots. De strafhoek was naast de deur en bij 't klaarmaken om naar buiten te gaan was hij stout geweest en ze had hem in de hoek doen staan (ook met z'n handen op z'n hoofd). Doordat hij dus achter de deur stond was ze't totaal vergeten. Iedereen naar buiten, lichten uit, deur op slot. Dat manneke stond daar dus een kwartier later nog braafkes met z'n handen op z'n hoofd in de hoek 💔

Ik heb ook wel nog nen tik gekregen in't eerste leerjaar (1995 ish) maar toen was dat eigenlijk al niet meer normaal.
In't middelbaar wel nog een leerkracht die af en toe eens iemand z'n cursus of rugzak 't raam uit gooide (2e/3e verdieping). Diezelfde leraar had ook de naam van een belangrijk figuur in de leerstof vervangen door z'n eigen naam voor de mop maar op't examen rekende hij enkel de echte naam juist (een of andere vage les in fact-checking misschien?). Dat zou je nu ook niet meer moeten proberen denk ik.

Met 100 dagen deden de 6ejaars altijd een grote 'prank' waarbij er echt werd ingebroken in de school om vanalles uit steken.. 't Ene jaar al iets extremer dan het andere, geen idee of dat nu ook nog zo is/kan.

Met 100 dagen deden de 6ejaars altijd een grote 'prank' waarbij er echt werd ingebroken in de school om vanalles uit steken.. 't Ene jaar al iets extremer dan het andere, geen idee of dat nu ook nog zo is/kan.

Holy shit - pun intended: bij onze 100 dagen waren er enkele vandalen 's nachts in de school ingebroken en ze hadden met van die grote frietsaus emmers in alle lokalen beerput uitgegoten.

Ik verzeker u dat de school nog tot ver na ons afstuderen daar bleef naar ruiken :puke:

Holy shit - pun intended: bij onze 100 dagen waren er enkele vandalen 's nachts in de school ingebroken en ze hadden met van die grote frietsaus emmers in alle lokalen beerput uitgegoten.

Ik verzeker u dat de school nog tot ver na ons afstuderen daar bleef naar ruiken :puke:
Damn, bij ons was het wel nog altijd de bedoeling om het grappig en ietwat luchtig te houden gelukkig.

Mijn pa is ook gepensioneerde flik en heeft ook zulke verhalen die gewoon tegenwoordig onmogelijk zouden zijn. Ma gewoon ook zalige verhalen.
Kga niks vertellen want geen idee of die daar nu nog voor verantwoordelijk zou kunnen gesteld voor worden adhv deze post.
Sommige verhalen waren schandalig (en vond hij zelf ook), zoals het feit dat de burgemeester zijn politiekorps als een klusjesdienst zag. Zo werden er agenten ingeschakeld om zijn huis te verven. Mijn vader was daarmee niet akkoord, wat nadelig voor zijn carrière was.

Andere verhalen zijn, jah, een andere tijd:

- Een lijk dat in een vijver dreef een duwtje geven naar de andere kant, want dat was een andere gemeente en zo was het hun probleem.

- Helemaal in het begin van zijn carrière, in een Brusselse gemeente: iemand arresteren die gewelddadig was en de cel begon af te breken. Dan maar de tuinslang genomen en hem natgespoten met koud water zodat hij zou kalmeren.

Maar ook zaken die hij meemaakte natuurlijk die van "die tijd" waren, zoals tijdens de Gordel toezicht houden omdat er Franstaligen spijkers op het parcours legden. En omgekeerd vitrines van winkels waar een baksteen doorvloog omdat ze ook reclame maakten in het Frans en het TAK daarmee niet akkoord was.

Mijn bejaarde buurman was postbode in Brussel en die heeft ook van die verhalen die nu speciaal zijn. Nog twee postbedelingen per dag (voor zijn tijd zelfs drie), dus 's morgens de eerste trein op en dan een halve dag op café hangen om in de namiddag nog eens rond te gaan en laat thuis te zijn. Het cliché van de zatte postbode zat er toen niet ver naast.

Ooit na de kermis zat in zijn bed, toen zijn moeder hem wakker maakte dat hij zijn trein ging missen (woonde nog thuis). Waarna ze tegen de machinist ging zeggen om 5 minuten te wachten terwijl hij zijn kleren aantrok, want ze woonden naast het station. En die deed dat dus.
Kennelijk was het in zijn beginjaren ook een zwakke locomotief (stoom nog dacht ik), waardoor ze soms op een bepaalde bergaf enkele mensen moesten laten uitstappen zodat hij boven geraakte.

Het een en andere doet me toch vermoeden dat ze misschien wel meer uren klopten als wij nu, maar dat de werkdruk wel meeviel.

Laatst bewerkt:
Ah ja, leerkrachten met powertrips, good ol' times.
In't lager ook zo ene gehad die uw boeken uit 't raam zwierde als ze niet goed gekaft waren. Of als uw kantlijn of hoofding op uw cursuspapier slecht gemaakt was.. jepla, out of the window en vaak uwen boekentas erachter.
Of zo eentje die u kwam knijpen of aan uw haar trekken als ge het antwoord ni wist op een rekenvraag :laugh:

Was onlangs nog in het nieuws.. Een scoutsleider die 27 kinderen in de bestelwagen had.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210708_95260703
Ik herinner me nog wat droppings van vroeger waar er ook een stuk of 8-10 kinderen in een wagen gepropt werden.

Good times: verjaardagsfeestje in ne speeltuin een paar gemeentes verder: 5 kinderen op de achterbank en 4 in de koffer.
Of in de aanhangwagen zitten op weg van/naar het containerpark. En als het sneeuwde een paar sleeën achter de auto hangen en zo de straat door sjeezen.

(EDIT: WTF zeg, als ik sommige dingen nu zo opschrijf ben ik eigenlijk nog verbaasder, en blijkbaar zitten sommige dingen zelfs nog dieper dan ik dacht :unsure:.)

Ik ben uit 1993, maar heb toch ook nog een deel voorbeelden vanop school.

In de - uiteraard katholieke - kleuter & lagere school:
(Nuance: het was wel in een gehucht :unsure: )
- Na elke speeltijd na het binnenkomen in de klas een kruisteken moeten maken en voor de ochtend en middag een heel gebed moeten doen

- In de hoek gaan staan als je te veel babbelde

- Als ik mij niet vergis zelfs achter het bord gaan staan

- Leerling voor heel de klas belachelijk maken en sarcastisch over doen als hij een verfrommeld papier bij had (daarmee staan zwaaien)
Als ik hier nu aan denk: echt WTF gewoon?!

- Als de school uit was en je was niet met de fiets moest je in de gang in een random rij aansluiten omdat de fietsers voorrang hadden (die stonden klaar op de speelplaats om te vertrekken), om chaos te vermijden.
Maar in die rij moest je echt muisstil zijn én recht voor je kijken of je moest tegen de muur gaan staan, dikke pech als je ouders op je stonden te wachten.
Dat overkwam mij ooit eens en een bange muis als ik was durfde ik niet doorgaan tot er iemand mij toestemming gaf, tot de directeur een tijdje later lichtjes ongemakkelijk zei dat ik wel mocht doorgaan... Alsof het nog aan mij lag dat ik niet zelf durfde weggaan. :unsure:

- Turnleraar die ze beter stante pede hadden ontslagen omdat hij bangere en zwakkere leerlingen als mezelf gewoon de "bevestiging" gaven dat ze zo waren (o.a: "Wat is dat nu?! Waarom ween jij nu?!") en mij een enkele keer bij de kaken greep als ik iets verkeerd deed. De sportieve en populaire leerlingen kwamen uiteraard met alles weg.
Echt een verschrikkelijk arrogante eikel was dat. Waarschijnlijk nog een reden dat ik (team)sport alleen met negatieve dingen associeer.
Die school was dan ook heel erg gericht op presteren op sportief gebied, maar als minder sportieve en zwakkere leerling daarin werd je aan je lot overgelaten.
Jaren later, toen ik mijn middelbaar zelfs al bijna uit had, klaagde mijn toenmalige kinesist tegen mij over diezelfde leraar. Die onnozelaar gaf blijkbaar turnen aan zijn zoontje. Blijkbaar was hij niks veranderd. Zelfs toen besefte ik het nog niet. Het echte besef is nog later gekomen.
Daarop nog aanvullend: papieren medailles uitdelen aan de kinderen op het einde van het schooljaar (goud, zilver, brons). Elk jaar opnieuw had ik brons.

Ik mag toch op z'n minst hopen dat hier intussen verandering is in gebracht.

- Nog alle soorten frisdrank mogen meegeven aan je kind. Tijdens de middagpauze zaten mijn klasgenoten gewoon frisdrank te mengen. (Zelf nooit van willen drinken.)
Daarop aanvullend: tijdens bosklassen om 20 uur nog cola uitdelen aan de kinderen.

- Nog alle soorten chocolade en koekjes mogen meegeven, maar kauwgom dan niet! O wee!

- Elke maand naar de mis moeten gaan in de kapel naast de school, met een norse pastoor die je onder je voeten gaf als je niet luid genoeg "amen" zei :unsure:

- Bij een lagere score op mijn rapport een enkele keer "(naam vak) is maar flauw!"

- Tijdens mijn plechtige communie nog altijd het merendeel van de leerling die een paterskleed wilden dragen
(NB: In de tijd van mijn broer (die is +- 9 jaar ouder) was er zelfs nog geen andere keuze blijkbaar. :unsure: )

- Privilege geven aan de warmeters tijdens de middag en als boterhameter moeten blijven wachten in de gang (en wat gebeurt er met een groep kinderen die moet wachten: juist) waardoor we niet binnen mochten natuurlijk. Vaak mochten we pas 10 minuten voor de eerste bel ging naar binnen en een trage eter als ik kreeg meestal nooit alles op tegen die tijd, maar natuurlijk wilde ik daar niet blijven zitten gelijk een sukkelaar waardoor ik te weinig at 's middags.

- We kregen ik denk in het 6de leerjaar ooit voorlichting over drugs en hoe je daar nee tegen moest zeggen. Er waren drie manieren van reageren: passief, agressief en assertief. We moesten dan drie keer die reacties naspelen. Drie keer was het telkens met twee andere leerlingen.
Twee keer raden wie de hele klas direct koos als passieve en zwakke leerling die toch nooit nee kon zeggen?

- Elke keer opnieuw op mij vitten omdat ik een stille was in de klas en nooit mijn vinger opstak, daar moest toch maar eens dringend verandering in komen. Er werd mij daardoor onbewust het gevoel gegeven dat ik raar was en er niet bij hoorde.

Verder:

- In de auto de eerste jaren dat ik mij herinner nog geen gordel moeten dragen als ik vanachter zat "en het echt niet ver was" (remember klein gehucht)
- Chocoladesigaretten cadeau krijgen
- Sigarettenautomaten in de toiletten van horecazaken (en ik zat daar als kind nog vrolijk op die knopjes van de merken te duwen want dan gingen die lichtjes aan en dat vond ik leuk :unsure: echt geen flauw benul :') )
- Iemand jeanet noemen
- ...

Laatst bewerkt door een moderator:

Het jaar voor ons hadden ze er niks beter gevonden dan de afvoeren op bovenste verdieping te verstoppen en dan de kranen vol open te zetten. Geen verrassing dus dat wij niet meer mochten inbreken...

In technische school in de buurt werd het ook verboden om "in te breken" (tip: ze lieten bewust "gaten" he, zodat je niet echt moest inbreken). Alleen waren ze vergeten dat ze metsmateriaal hadden buiten staan. Toen school open ging waren de deuren dichtgemetst...

Vrienden van mij zaten met Luc Nilis en Marc de Grijse op café tot 6u ‘s morgens na winst in een belangrijke match. Doe dat vandaag de dag en je staat in de krant als SCHANDE

(EDIT: WTF zeg, als ik sommige dingen nu zo opschrijf ben ik eigenlijk nog verbaasder, en blijkbaar zitten sommige dingen zelfs nog dieper dan ik dacht :unsure:.)

Ik ben uit 1993, maar heb toch ook nog een deel voorbeelden vanop school.

In de - uiteraard katholieke - kleuter & lagere school:
(Nuance: het was wel in een gehucht :unsure: )
- Na elke speeltijd na het binnenkomen in de klas een kruisteken moeten maken en voor de ochtend en middag een heel gebed moeten doen

- In de hoek gaan staan als je te veel babbelde

- Als ik mij niet vergis zelfs achter het bord gaan staan

- Leerling voor heel de klas belachelijk maken en sarcastisch over doen als hij een verfrommeld papier bij had (daarmee staan zwaaien)
Als ik hier nu aan denk: echt WTF gewoon?!

- Als de school uit was en je was niet met de fiets moest je in de gang in een random rij aansluiten omdat de fietsers voorrang hadden (die stonden klaar op de speelplaats om te vertrekken), om chaos te vermijden.
Geeft me ook wat flashbacks naar mijn nogal strenge, 'elitaire 'katholieke lagere school:

- Allemaal stil in de rij staan voor de klas binnen te mogen.
- Ochtendgebed.
- Directrice was een zuster, die al de klassen kwam bezoeken iedere dag. Dus iedereen dan recht achter zijn bank: "Dag zuster Marita!".
- In het derde leerjaar moesten we de maaltafels oefenen, dus dat was echt drillen en de directrice zelf kwam ons daarvoor ondervragen om ons extra druk te laten voelen. Dat was echt vreemd, stond de directrice plots aan je bank en moest je al rechtstaand zo snel mogelijk antwoorden.
- Maandelijks naar de mis, en opnieuw in het derde leerjaar moesten we biechten. Snel als doodbraaf kind een zonde bedenken om dat te kunnen.
- Ik heb eens een hele speeltijd met mijn gezicht tegen de muur geknield samen met een vriendje omdat we te luid aan het roepen waren.
- "Ja deze toets was toch maar slecht, zeker bij een paar mensen. Ik ga geen namen noemen...*stapt naar de lessenaar van een kindje*...maar X, wat was dat jongen, gewoon niet gestudeerd OFWAT?"
- Allemaal aanschuiven tot de deuren opengingen en onze ouders ons konden oppikken.

Ik was daar trouwens wel graag, als kind stel je je daar geen vragen bij en mijn ervaringen waren eigenlijk wel positief.

Scholen vroeger hadden volgens mij vrij spel in hoe ze hun studenten behandelden.

Lagere school, uiterst katholiek:
- stilte tijdens de lunchpauze. geen woord mocht gezegd worden anders op de strafbank en een nota naar de ouders.
- elke ochtend mis, verplicht maar ik liep telkens naar buiten. na een tijdje gaven ze het op om mij terug naar binnen te halen.

Secundaire school, ook katholiek:
- alle elektronica was verboden, gsm, iPod, mp3 etc mocht niet gezien worden of je was eraan
- ze hadden gepoogd controle te houden op Facebook en hebben een groep ontdekt die een bepaalde student discrimineerde. Daar hebben ze straffen voor uitgedeeld aan elke student die lid was van die Facebook groep.
- op de afstudeer ceremonies werden de top studenten beloond met een 'award' en elke leerling werd geranked op elk 'rapport'. ik stond steevast derde en had geen behoefte aan de eerste te zijn, maar daar werd dus echt veel rond gedaan toen. De meeste top-3'ers zijn nu ook niet eens artsen of ingenieurs maar hebben uiteindelijk hogeschool gedaan.

Qua strenge “elitaire” scholen/regels wel een verschuiving meegemaakt. M’n oudere broer vroeg elk jaar “en hebt ge dit jaar les van Bartje?”. Dat bleek in m’n broer z’n middelbare school tijd nogal een fenomeen dus toen het onze klastitularis en leerkracht NL en geschiedenis was, zouden we nogal eens wat meemaken.
Die heeft idd de eerste weken geprobeerd om iedereen met zijn armen gekruist en voeten plat onder de bank muisstil te laten luisteren naar zijn lessen.
Daarna is die in burn-out gegaan en nooit meer teruggekeerd. Ik weet niet of het de kruisbogen met brandende pijlen waren of “Bobbejaanland en Neder-Over-Heembeek” als antwoord op de vraag naar 2 historische steden.

Geeft me ook wat flashbacks naar mijn nogal strenge, 'elitaire 'katholieke lagere school:

- Allemaal stil in de rij staan voor de klas binnen te mogen.
- Ochtendgebed.
- Directrice was een zuster, die al de klassen kwam bezoeken iedere dag. Dus iedereen dan recht achter zijn bank: "Dag zuster Marita!".
- In het derde leerjaar moesten we de maaltafels oefenen, dus dat was echt drillen en de directrice zelf kwam ons daarvoor ondervragen om ons extra druk te laten voelen. Dat was echt vreemd, stond de directrice plots aan je bank en moest je al rechtstaand zo snel mogelijk antwoorden.
- Maandelijks naar de mis, en opnieuw in het derde leerjaar moesten we biechten. Snel als doodbraaf kind een zonde bedenken om dat te kunnen.
- Ik heb eens een hele speeltijd met mijn gezicht tegen de muur geknield samen met een vriendje omdat we te luid aan het roepen waren.
- "Ja deze toets was toch maar slecht, zeker bij een paar mensen. Ik ga geen namen noemen...*stapt naar de lessenaar van een kindje*...maar X, wat was dat jongen, gewoon niet gestudeerd OFWAT?"
- Allemaal aanschuiven tot de deuren opengingen en onze ouders ons konden oppikken.

Ik was daar trouwens wel graag, als kind stel je je daar geen vragen bij en mijn ervaringen waren eigenlijk wel positief.
Nog pakken erger dus.

Maar het is zoals je zegt: ergens besef je het niet. Ook ik heb zeker veel goede herinneringen aan dat schooltje, en kan ik aan sommige dingen met nostalgie terugdenken. :)

Terug
Bovenaan