Wat Verdient Vlaanderen?

lees: de meesten nemen naar eigen zeggen denschoolvakanties niet als verlof.

Dat zal misschien in de eerste paar jaren zo zijn. maar daarna is praktisch het volledig lessenpakket gewoon routine. Ze moeten dan nog geen hele dagen werken, hun minimum uren zijn 22u/week
Dit toont aan dat je er niks van kent.

Een leerkracht lager onderwijs werkt, als ze voltijds werkt, 24/24. Dat betekent niet dat ze 24 lesuren werkt, wel dat ze 26 klokuren + 3 plageuren werken OP school tijdens de reguliere opdracht. Daarnaast zijn er ook nog de verplichte oudercontacten, personeelsvergaderingen (tweewekelijks), voorbereidingen, verbeterwerk, ...

Wees gerust, mijn vrouw werkt 12/24sten en werkt méér dan halftijds, vakanties inbegrepen.

Dit toont aan dat je er niks van kent.

Een leerkracht lager onderwijs werkt, als ze voltijds werkt, 24/24. Dat betekent niet dat ze 24 lesuren werkt, wel dat ze 26 klokuren + 3 plageuren werken OP school tijdens de reguliere opdracht. Daarnaast zijn er ook nog de verplichte oudercontacten, personeelsvergaderingen (tweewekelijks), voorbereidingen, verbeterwerk, ...

Wees gerust, mijn vrouw werkt 12/24sten en werkt méér dan halftijds, vakanties inbegrepen.
Mijn vrouw werkt voltijds als leerkracht lager onderwijs en ik kan toch ook getuigen van periodes met zéér lange dagen (vorige zaterdag nog tot 23u!), weekendwerk, werk tijdens de schoolvakanties, ... Het kan misschien wel zijn dat een leerkracht die al 20 jaar in dezelfde klas staat zich bepaalde automatismes heeft toegeëigend om het werk vlotter te doen verlopen, maar een toegewijde leerkracht heeft zeker een voltijdse werkbelasting. Helaas zijn er ook leerkrachten die het laten hangen, wat uiteindelijk effect heeft op de onderwijskwaliteit. Het systeem van vaste benoemingen is een groot struikelblok voor beginnende leerkrachten die gedemotiveerd geraken door werkonzekerheid en zorgt er ook voor dat de probleemgevallen moeilijk weg te krijgen zijn uit de scholen.

Mijn vrouw werkt voltijds als leerkracht lager onderwijs en ik kan toch ook getuigen van periodes met zéér lange dagen (vorige zaterdag nog tot 23u!), weekendwerk, werk tijdens de schoolvakanties, ... Het kan misschien wel zijn dat een leerkracht die al 20 jaar in dezelfde klas staat zich bepaalde automatismes heeft toegeëigend om het werk vlotter te doen verlopen, maar een toegewijde leerkracht heeft zeker een voltijdse werkbelasting. Helaas zijn er ook leerkrachten die het laten hangen, wat uiteindelijk effect heeft op de onderwijskwaliteit. Het systeem van vaste benoemingen is een groot struikelblok voor beginnende leerkrachten die gedemotiveerd geraken door werkonzekerheid en zorgt er ook voor dat de probleemgevallen moeilijk weg te krijgen zijn uit de scholen.
Same here. Vroeger zou ik me niets van de commentaren aantrekken, maar als je uw vrouw ziet werken en alle energie erin ziet steken, en dan lees je commentaren van de keyboard warriors die altijd wel mensen kennen in het onderwijs (waarschijnlijk secundair) dan valt dat me toch aan.

Dan heb je het volledige eerste seizoen toch uitgekeken :)

Wat mij trouwens opvalt is dat het verschil tussen dit topic en het andere brutoloon topic niet groter kan zijn. In het brutoloon topic durf ik niet eens te posten omdat ik daar als kleine garnaal toch maar geplet zou worden tussen de grote walvissen. In dit topic lijk ik plots een walvis te zijn.

Ik zou zeggen: je nooit inhouden om in het brutoloon topic te posten, hoe meer mensen met een "niet-walvisloon" niet posten, hoe schever het er gaat uit zien in dat topic = vicieuze cirkel. En hoe meer mensen er wel posten, hoe informatiever het wordt.

Buiten wat toon-dove reacties van mensen die denken dat je als starter 4K € netto en een auto moet krijgen in elke job, vallen de reacties op "normale" lonen die wel al gepost werden goed mee vind ik.

Hoe dat in het lager zit I don't know, mijn vrouw is kleuteronderwijzeres en zij klopt echt nóóit 40u/week incl. haar thuiswerk... zij werkt wel over de middag vaak door (admin) zodat ze 's avonds niks meer moet doen. In de schoolvakanties doet ze echt niet zo zot veel. En zij is één van de goei voor alle duidelijkheid.

Als annekdote: hoeveel jaar dat die zo random tegen mij kon zeggen "amai, langen dag voor u?!" als ik thuis kwam. Waarop ik dan telkens moest zeggen "neen, mijn werkdag duurt 8u + 30min schof + 1u commute, dit is standaard", en dan keek die zo eens :unsure:

Ik zie @JPV ook plageuren vermelden. In Gent is er al járen op verschillende scholen méga rel als nieuwe directeurs eisen dat hun personeel die uren aanwezig is. Op de 9 jaar dat ik mijn vrouw ken weet ik dat er reeds 3 keer een directeur gewoon buiten gepest geweest is op 2 verschillende scholen met exact die reden als aanleiding. Als tegenreactie beginnen ze dan letterlijk álles af te strijden via de vakbond tot die directies het volledig moegetergd opgeven en iets anders gaan doen.

Al die systemen jong... ze heeft 2 collega's in het kleuter die 4/5 werken en 's slechts 1 namiddag in de week op school zijn. Dat zijn systemen: dat snap ik toch ook allemaal niet hoor. Enfin, ik snap het puur wiskundig in uren maar ik begrijp niet dat ze die constructies allemaal toelaten: maakt het allen maar moeilijk om die 'lege uren' op te vullen.

Wat mij trouwens opvalt is dat het verschil tussen dit topic en het andere brutoloon topic niet groter kan zijn. In het brutoloon topic durf ik niet eens te posten omdat ik daar als kleine garnaal toch maar geplet zou worden tussen de grote walvissen. In dit topic lijk ik plots een walvis te zijn.

Oorzaak VS gevolg

besluit: hoe meer "garnalen" posten, hoe beter voor het topic, representativiteit, ...

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan