Wat zijn de regels bij jullie omtrent thuiskomen en buitengaan (tieners)

No_Dice

Member
Hey,

Wij vroegen ons af hoe het bij jullie eraan toeging als we het hebben over buitengaan/thuiskomen regels.

We krijgen nmlk dikwijls te horen dat we te streng zijn.
Hoewel we niet geneigd zijn om extreme veranderingen toe te passen, is het misschien wel interessant om eens te horen hoe het er bij jullie thuis aan toe gaat.

We zijn voornamelijk geïnteresseerd in de situatie voor tieners +15jaar
Natuurlijk hangt er veel af van vertrouwen, spreken we over een losgeslagen projectiel bv :D

* Wanneer mag je / of laat je uw kind buitengaan. (in de week ja dan nee, enkel het weekend bv)
* Om hoelaat wordt je thuis verwacht, of moet je kind thuis zijn (in de week en in het weekend)
* Moeten je/ze thuis komen eten. Staat je eten dan bv in de micro, of moet je dan maar je plan trekken.
* Verschillen deze regels eventueel in de zomer, tegenover in de winter .
* Zijn er nog andere zaken die bij jullie van toepassing zijn of het vernoemen waard zijn.

(nog) geen ervaring mee, en benieuwd naar de antwoorden, maar ik denk dat 90% van de tieners zal aangeven dat hun ouders te streng zijn.

Dat is maar menselijk, dat doen we allemaal. We vergelijken vooral met de (soms kleine) groep die het beter heeft als onszelf.

Verder lijkt het me dat hier ook wel anders mee omgegaan zal worden naargelang het een zoon of dochter is.

Is wel interessant om volgen. Dochter tikt hier bijna 14 aan en ik heb de indruk dat "haar gat meer en meer begint te wikkelen om uit te breken". Ik hou nu nog iedere avondactiviteit tegen met "te jong" en hoewel ik dat zou willen doen tot ze een jaar of 23 is voel ik ook wel aan dat mij dat niet zal lukken 😅

Ik ontzie het echt om ze te moeten droppen op fuifjes waar die 16 jarige testosteronbommen vooral bezig zijn met "vrouwtjes scoren"... (want hoe waren we zelf, njeh)

Mijn dochter is 3 dus nog wel even te gaan. Nu, "in mijn tijd" was dat enkel in de weekends weg (buiten vakanties), en tot ik zelf kon rijden was dat tot 2u.

Ook nooit veel maaltijden gemist zo maar soms werd er dan gekookt en stond dat in de koelkast.

Mijn vriendenkring en ik waren ook gewoon brave tieners uiteindelijk dus dat gaf weinig problemen.

We krijgen nmlk dikwijls te horen dat we te streng zijn.

Al gezegd dan dat wie dit zegt zich beter met zijn eigen zaken moeit?

Iedereen beslist daar zelf over.

maar ik denk dat 90% van de tieners zal aangeven dat hun ouders te streng zijn.
Wij krijgen van familieleden ook wel eens te horen dat wij onze kinderen nogal streng opvoeden. Maar onze kinderen zelf (14 & 16) vinden zelf van niet. Met dank aan andere ouders die vooral "toffe ouders" willen zijn, zien mijn kinderen gelukkig zelf ook in dat het niet OK of stoer is om als 14 of 16 jarige in het weekend tot in de vroege uurtjes op stap te gaan en regelmatige dronken te zijn of te vapen. En ondertussen zijn ze het ook helemaal eens met mijn 3 levenslessen die ze al tot vervelenstoe hebben moeten horen met name:
1) NU moet je doen wat je moet doen, om later te kunnen doen wat je wil doen.
2) Zorg er voor dat de middelbare school niet het hoogtepunt van je leven is.
3) Gebruik je gezond verstand, denk na vooraleer je iets doet en doe af en toe moeite voor iets. Dan ben je al beter bexig dan 80% van de bevolking.

Verder verwachten wij wel dat de kinderen thuis zijn om te eten. Met vrienden afspreken kan, maar op voorhand regelen en afstemmen met ons. Niet last minute. En eerst zorgen dat hun huishoudelijke klusjes gedaan zijn. Het is hier geen hotel, iedereen draagt zijn steentje bij.

Tot nu toe is dit altijd gegaan zonder problemen of (grote) discussies. Benieuwd of die er gaan komen als er eens liefjes gaan zijn. Al weten ze ook al met welke typetjes ze vooral niet moeten thuiskomen.

Ja dat kinderen (bijna altijd) vinden dat we te streng zijn is zeker geen verassing :D
Ik vraag dan ook geen raad, maar ben benieuwd naar hoe het er bij anderen aan toe gaat.

Om een voorbeeld te geven, we hebben 3 kinderen. 2 komen amper buiten.
Soms in het weekend maar zijn altijd voor het avondeten weer thuis.
Ze klagen nooit dat we te streng zijn, maar hebben ook niet zo de behoefte om altijd tegengas te geven.

Dan is er onze middelste zoon, die is helemaal anders en wil dikwijls buiten gaan of blijven rondhangen. zeker als het niet regent.
Hij is 15, bijna 16 en mag in de schoolweek na school even blijven hangen, maar moet voor etenstijd thuis zijn 17u30 (geen seconde later :nono: ).
Daarna niet meer buiten, denk aan schoolwerk etc.
Vrijdag, zaterdag en in de vakanties mag hij tot 21u buiten blijven.
Hij hoeft dan niet perse over huis te komen om te eten, zolang hij het tijdig laat weten.

Hij heeft wat de aard naar mij dus houden we hem wat kort aan de lijn.
Ik ben zelf ook jong geweest, mocht buiten wanneer ik wilde ook in de schoolweek, en ik deed dat dan ook .
wat ik soms uitstak als ik buiten rondhing (mezelf te vervelen meestal) ga ik hier niet verkondigen maar het was alles behalve katholiek :D

Laatst bewerkt:
* Wanneer mag je / of laat je uw kind buitengaan. (in de week ja dan nee, enkel het weekend bv)
* Om hoelaat wordt je thuis verwacht, of moet je kind thuis zijn (in de week en in het weekend)
* Moeten je/ze thuis komen eten. Staat je eten dan bv in de micro, of moet je dan maar je plan trekken.
* Verschillen deze regels eventueel in de zomer, tegenover in de winter .
* Zijn er nog andere zaken die bij jullie van toepassing zijn of het vernoemen waard zijn.
Oudste zoon is 16. In mei 17 dus we hebben al iets van ervaring in het uitgaan van de zoon.
In de week proberen we dat redelijk te temperen en al zeker qua uur. In de week gaat het vooral eens naar een vriend gaan. Met de fiets een tourtje doen met een vriend. Eens meegaan naar de basicfit de woensdag met iemand met een abonnement, gaan voetballen op een pleintje... beetje geven en nemen. Maar altijd met de regel dat hij op tijd thuis moet zijn en niet later dan anders tijdens de week in bed moet liggen. Tijdens de week gebeurd eigenlijk niet zoveel dat hij weg gaat. In het weekend gaat hij nu ongeveer een goed jaar af en toe naar fuiven, feestjes, pré party's,...laat ons zeggen maandelijks 1x ongeveer en meestal met eenzelfde bende vrienden. Een 6 tal vrienden die we allemaal goed tot zeer goed kennen en hier ook al allemaal over de vloer geweest zijn. In het weekend is de regel 1u30 vertrekken of opgehaald worden. Een algemene regel lijkt wel bij deze leeftijd en vrienden horen we. Hij gaat graag weg maar lijkt ook weinig last te hebben van fomo en daar zijn we blij om. Meestal is er ook een rij regeling onder de ouders van zijn vrienden als ze weg gaan. In de winter praktisch altijd opgehaald in de zomer heeft hij enkele keren met de fiets weg geweest in bende. Mijn vrouw heeft het daar wel moeilijker mee. Zijn vrienden wonen ook niet allemaal echt dicht dus wordt er ook regelmatig bij elkaar geslapen (bij degene waar de fuif het dichtstbijzijnde is) dan kijken die ouders voor het terughalen van de gasten.
Voorlopig gaat alles vrij goed en weet hij redelijk goed wat kan en mag. Hij zal natuurlijk eens dingen uitsteken waar we niets van weten dat is normaal. 1x kwam hij straalbezopen thuis met zijn fiets dan babbel je de dag erop toch eens goed mee en ga je eens over de gevaren gaan spreken. Gelukkig waren zijn vrienden erbij gebleven.
Maar we kunnen zeker niet klagen. Hij heeft een goeie bende vrienden en een gezonde goesting qua uitgaan dus we klagen niet.

Oudste zoon is 16. In mei 17 dus we hebben al iets van ervaring in het uitgaan van de zoon.
In de week proberen we dat redelijk te temperen en al zeker qua uur. In de week gaat het vooral eens naar een vriend gaan. Met de fiets een tourtje doen met een vriend. Eens meegaan naar de basicfit de woensdag met iemand met een abonnement, gaan voetballen op een pleintje... beetje geven en nemen. Maar altijd met de regel dat hij op tijd thuis moet zijn en niet later dan anders tijdens de week in bed moet liggen. Tijdens de week gebeurd eigenlijk niet zoveel dat hij weg gaat. In het weekend gaat hij nu ongeveer een goed jaar af en toe naar fuiven, feestjes, pré party's,...laat ons zeggen maandelijks 1x ongeveer en meestal met eenzelfde bende vrienden. Een 6 tal vrienden die we allemaal goed tot zeer goed kennen en hier ook al allemaal over de vloer geweest zijn. In het weekend is de regel 1u30 vertrekken of opgehaald worden. Een algemene regel lijkt wel bij deze leeftijd en vrienden horen we. Hij gaat graag weg maar lijkt ook weinig last te hebben van fomo en daar zijn we blij om. Meestal is er ook een rij regeling onder de ouders van zijn vrienden als ze weg gaan. In de winter praktisch altijd opgehaald in de zomer heeft hij enkele keren met de fiets weg geweest in bende. Mijn vrouw heeft het daar wel moeilijker mee. Zijn vrienden wonen ook niet allemaal echt dicht dus wordt er ook regelmatig bij elkaar geslapen (bij degene waar de fuif het dichtstbijzijnde is) dan kijken die ouders voor het terughalen van de gasten.
Voorlopig gaat alles vrij goed en weet hij redelijk goed wat kan en mag. Hij zal natuurlijk eens dingen uitsteken waar we niets van weten dat is normaal. 1x kwam hij straalbezopen thuis met zijn fiets dan babbel je de dag erop toch eens goed mee en ga je eens over de gevaren gaan spreken. Gelukkig waren zijn vrienden erbij gebleven.
Maar we kunnen zeker niet klagen. Hij heeft een goeie bende vrienden en een gezonde goesting qua uitgaan dus we klagen niet.
Zeer gelijkaardig aan bij ons alleen echt uitgaan is er nog niet bij (oudste wordt in mei 16). Hij gaat in de week ‘s avonds fitnessen, tot rond 22u - 22u30. In het weekend gaat hij soms eens naar een vriend, of blijft hij plakken op de scouts. Hij verplaatst zich met de fiets of met de bus, op dat vlak is het een ongelooflijke plantrekker (vorige week bv is hij met het ov naar snowworld in Wilrijk geweest, vanuit Merelbeke)…

Hij krijgt heel veel vrijheid (veel meer dan ik ooit gehad heb) maar alleen op voorwaarde dat we weten waar hij uithangt. Daarom heeft hij life360 op zijn gsm, zodat we toch enigszins weten waar hij zit (want het is geen geweldige communicator).

Dochter is 13, en gaat overdag soms wel eens met vrienden naar Gent. ‘s’ avond is gelukkig nog niet aan de orde, maar ik hou daar toch meer mijn hart voor vast.

Jonge maskes moeten idd extra voorzichtig zijn, zeker in deze tijden.
Die zouden elkaar beter moeten in het oog houden en zeker hun drinken, met al die spiking.
Ikzelf was heel vrij op 15j ging weg tot volgende middag, zonder iets te laten weten haha (moeder was wel ongerust)

Terug
Bovenaan