Wat zou jij doen als je de lotto wint?

another True story.
Buurman van het ouderlijk huis speelt met vrouw ook altijd dezelfde nummers.
Man en vrouw denken onafhankelijk van elkaar.. "Tiens mijne wederhelft zal de lotto niet binnengedaan hebben. Ik zal het snel doen."
Er waren twee winnaars die trekking...
Dikke kas naast mijn ma haar huis gezet, gescheiden en nog steeds aan het werk.

Scheelt dat dan uiteindelijk eigenlijk in winst of wordt de pot bij twee winnaars gewoon exact in twee gedeeld en hadden ze samen dus gewoon hetzelfde bedrag dat ze ook gewonnen zouden hebben als ze gewoon één formulier hadden binnen gebracht?

Scheelt dat dan uiteindelijk eigenlijk in winst of wordt de pot bij twee winnaars gewoon exact in twee gedeeld en hadden ze samen dus gewoon hetzelfde bedrag dat ze ook gewonnen zouden hebben als ze gewoon één formulier hadden binnen gebracht?
nee das hetzelfde bedrag.

on a side note? Die euromillions pot is nog niet gevallen? Ik dacht dat die vorige week gevallen was (allez verdeeld onder de onderliggende nummers?)

Wow. Schoon gezegd jong.

True story:

Pepe van m'n vrouw speelde vroeger samen met zijn echtgenote de lotto. Iedere week. Jaren aan een stuk. Altijd dezelfde getallen.

Op een dag vult hij zijn blaadje in. Zelfde getallen, zoals altijd. 's Avonds vertrekken naar de zee. Eens aan zee had hij door dat hij voor het eerst in al die jaren vergeten was om de lotto binnen te brengen. Blaadje lag nog thuis. Heeft besloten er niet om te lopen want ze hadden toch nog nooit wat gewonnen.

Bij de trekking staat hij in de keuken als zijn vrouw begint te schreeuwen. De getallen kenden ze ondertussen vanbuiten. Ze hadden de grote pot gewonnen. Alleen had hij zijn blaadje niet binnen gebracht en had hij zijn vrouw niets verteld.

Tot op vandaag ligt dat verhaal nog altijd extreem gevoelig en wordt daar niet over gesproken in hun bijzijn. Ik wist het al lang van de familie, maar heb het vorig jaar voor de eerste keer van hemzelf gehoord. De arme man stond in tranen wanneer hij de vertelling deed.
Ik speel niet wekelijks. 1 hoogstens 2 keer in de maand. Ik speel nooit met dezelfde cijfers, elke keer random gekozen. Puur om zo'n zaken niet te moeten meemaken.
Vraag mij nu net af of je meer kans hebt om met dezelfde vaste cijfers te spelen of net random om te winnen. Denk niet dat het veel uitmaakt dat uw kansen in beide gevallen klein zijn. Maar ik zou zeggen met elke week dezelfde cijfers te spelen je u zelf beperkt tot telkens 1 zelfde combinatie en dus eigenlijk het nog iets moeilijker maakt. Iemand met iets meer statistische achtergrond die mij daar meer kan over zeggen?

Ik speel niet wekelijks. 1 hoogstens 2 keer in de maand. Ik speel nooit met dezelfde cijfers, elke keer random gekozen. Puur om zo'n zaken niet te moeten meemaken.
Vraag mij nu net af of je meer kans hebt om met dezelfde vaste cijfers te spelen of net random om te winnen. Denk niet dat het veel uitmaakt dat uw kansen in beide gevallen klein zijn. Maar ik zou zeggen met elke week dezelfde cijfers te spelen je u zelf beperkt tot telkens 1 zelfde combinatie en dus eigenlijk het nog iets moeilijker maakt. Iemand met iets meer statistische achtergrond die mij daar meer kan over zeggen?
Statistisch lijkt me dat je elke keer dat je speelt evenveel/weinig kans maakt om te winnen, ongeacht welke nummers je kiest.

Statistisch lijkt me dat je elke keer dat je speelt evenveel/weinig kans maakt om te winnen, ongeacht welke nummers je kiest.
Als je alles spel individueel van elkaar bekijkt inderdaad heeft elke combinatie evenveel kans om te winnen. Maar op de langere termijn? Mij lijkt het makkelijker om elke week weer een willekeurige combinatie te kiezen en die dan eens juist te hebben dan om elke week eenzelfde combinatie te spelen die dan juist moet zijn. Ofwel wil ik gewoon mijn theorie goedpraten. 😆

Gewoon 1 - 2 - 3 - 4 - 5 | 6 - 7 kiezen heeft een even grote/kleine kans dan eender welke andere combinatie, maar als je zegt dat je deze nummers neemt lachen ze je uit omdat "zo'n mooie opeenvolging van cijfers nooit zal gebeuren" :crazy:

Als je alles spel individueel van elkaar bekijkt inderdaad heeft elke combinatie evenveel kans om te winnen. Maar op de langere termijn? Mij lijkt het makkelijker om elke week weer een willekeurige combinatie te kiezen en die dan eens juist te hebben dan om elke week eenzelfde combinatie te spelen die dan juist moet zijn. Ofwel wil ik gewoon mijn theorie goedpraten. 😆
Nee hoor, die kans lijkt mij exact even groot.
Ik denk dat je wel een theoretisch (heel beetje) grotere kans hebt met nummer combis die nog NIET zijn gewonnen (als je 100 keer een munt opgooit heb je meer kans dat er 1 keer kop bij zit dan als je het 2 keer opgooit). Maar bij een lotto met 7 (?) nummers lijkt mij dat verschil zo astronomisch klein dat het wel niet zal uitmaken.

Maar iemand slimmer dan mij zal het hier wel komen uitleggen (of mij ontkrachten).

Gewoon 1 - 2 - 3 - 4 - 5 | 6 - 7 kiezen heeft een even grote/kleine kans dan eender welke andere combinatie, maar als je zegt dat je deze nummers neemt lachen ze je uit omdat "zo'n mooie opeenvolging van cijfers nooit zal gebeuren" :crazy:
Exact

Niet zo lang geleden waren de winnende cijfers bij euromillions nog 3 - 25 - 27 - 28 - 29. Dat leverde die mens 216 miljoen op.

Als ik speel doe ik dat ook met nummers die kort bij elkaar liggen. Het gebeurt zelden dat de winnende nummers mooi gespreid zijn a la 5-14-27-35-46. Het zal wel puur toeval zijn natuurlijk maar ik zie een trend 😅

En als je te logische reeksen maakt kan je de pot delen met velen anderen. 😜

Voor de hoop te vernietigen bij de mensen :p
https://lottosimulation.com/eu/euro-millions

kheb al 22k geinvesteeerd en 3.8k gewonnen!
Dit is idd serieus ontnuchterend...

Screenshot_20220714-095051.png

100k als startkapitaal

Bij mijn weten nooit iets over de 1k mark gewonnen, statsitieken zouden niet misstaan op deze site...

Zuipt wel batterij, ik dacht dat de website het rekenwerk voornamelijk voor zich nam :unsure:

Dit is idd serieus ontnuchterend...

Bekijk bijlage 11349
100k als startkapitaal

Bij mijn weten nooit iets over de 1k mark gewonnen, statsitieken zouden niet misstaan op deze site...

Zuipt wel batterij, ik dacht dat de website het rekenwerk voornamelijk voor zich nam :unsure:
kheb gisteren laten lopen en ik stond op 30k winst.
Denk 5 cijfers juist ofzo.
Verder laten lopen en de winst verdween als sneeuw voor de zon.

In theorie kan je zelfs gewoon de winnende cijfers van de vorige trekking kiezen, en maak je evenveel kans.

Wiskundig statistisch gezien is mee spelen met de lotto gewoon een heel slecht idee.
Omdat ik te lui ben om het zelf uit te rekenene heb ik het gewoon even opgezocht.

Pak voor euromillions:
- Kans op de hoofdpot (5 juiste cijfers + 2 juiste sterren) is 1 op 139838160. Dat is ongeveer 0,000000715 procent kans :help:
- Kans op net niet de hoofdpot (5 +1) is 1 op 6991908 oftewel ongeveer 0,000014 procent kans
- Kans op 5 juiste cijfers (0 sterren) - en dan spreken we nog maar over een winstbedrag van pakweg 30000 euro - is 1 op 3107515 oftewel ongeveer 0,000032 procent kans

Had overlaatst gelezen dat de kans om te winnen even groot is als de juiste millimeter snelweg aanduiden tussen antwerpen en de kust

Ja eigenlijk doet het niet uit om te discussiëren over de kans.
Ja iedereen weet dat die zeer klein is, maar de kans is er. Want de winnaars zijn echte mensen.
Als je niet mee doet is er geen kans, dat is de enige zekerheid.

The house always wins.

Voor alle gokspelen geldt maar één regel: de organisator wint.

De winstkansen als speler zijn marginaal klein.

Uiteraard zijn de winnaars echte mensen maar achter de enkele winnaars schuilt een gigantische massa verliezers met vaak schrijnende verhalen.

De lotto is voor velen een onschuldige aankoop. Vroeger vaak erbij gekocht als je in het weekend je krant ging halen of zo. Met die app, extra trekkingen en versies is het al een stukje opgeschoven naar regulier gokken.

Erger - en als overheidsbedrijf ethisch helemaal over het randje - vind ik die krasloten van de Nationale Lotterij. Daar zie je gokverslaafden op afkomen in de krantenwinkels.

Terug
Bovenaan