True, maar de PHP update alleen al van 7.4 naar 8.0 heeft me al veel kopzorgen bezorgt. De ene hosting partner doet dat zomaar, de andere stuurt een verwitting op voorhand, en nog een andere helpt jou als er daarmee bepaalde problemen opduiken. Die laatste zou het duurste moeten zijn omdat die de meeste service geeft, maar dat is dus niet het geval in België. Sommige geven de optie om terug te gaan naar PHP 7.4 maar niet allemaal. Het verschil moet hem natuurlijk ergens zitten maar ik vind dat als C zoveel vraagt ze veel meer mogen / moeten doen.
Als hoster heb je een kerntaak, dat is hosten en de gedeelde systemen (shared hosting & servers) veilig houden, en vooral geen enkele verplichting om de fratsen van klanten zelf of hun webmasters te gaan oplossen, gewoon zorgen dat de infra werkt en de webmasters/devs kunnen werken.
Hier is alles wat buiten m'n kerntaken valt of niet onder contract is, in regie aan m'n uurtarief.
Klanten weten dat en sommige schrikken en slikken dan inderdaad als ze een offerte vragen of als het van 'ja doe maar' is en nadien de factuur zien...
Gehackte Wordpress website? Eigen schuld, ge moet maar patchen, dat is de taak van de hoster niet éh.
Heb zo al 3, waaronder m'n eigen bedrijfssite die gemaakt werd door een marketing bedrijf, 2 sites van een familielid z'n bedrijven die gemaakt werd door een 3de partij maar gehost via mij, die in de afgelopen jaren gehackt werden. Voor alle 3 hadden we
geen onderhoudscontract of iets dergelijks. Dus mocht ik het zelf oplossen samen met de webdevs. De hoster kan hier niks aan doen of in helpen...
Resultaat, uiteindelijk zelf de boel opgelost omdat de webmasters niet snel genoeg waren, en alles opgekuist met hulp van een back-up en de beveiliging wat opgedreven (wat een webmaster standaard zou moeten doen en weten), en ook automatische patching met cronjobs opgezet (ook iets wat een webmaster moet kunnen). Voor die 2 sites samen kostte het me een dag of 2-3 werk, uiteraard aangerekend naar de klant toe, die de webmaster een lap op z'n oren gaf.
Sindsdien geen gehackte Wordpress sites meer, maar intussen ook veranderd van Wordpress naar Odoo.
Dan is Combell best wel goedkoop met hun 35 EUR om je hachje te redden tegenover de eindklant.
PHP 7.4 is uitgefaseerd en vervangen door 8.0+ wegens onveilig? Daar moest je als professionele webmaster sowieso van op de hoogte zijn en proactief uw klanten inlichten en de nodige offertes voor opmaken en het werk realiseren...
Anders ben je simpelweg een amateur en laat je het beter aan pro's over.
Wat je ook kan doen is beter gaan vergelijken en verschillende producten van verschillende leveranciers gaan uittesten, zodat je exact weet wat er beschikbaar is op de martk met potentieel meer bang for the buck.
Vooral als je al klaagt dat 192 EUR per jaar teveel is, wetende dat je meer kan krijgen incl. backups, zonder de support, en hun 35 EUR te moeten betalen, bij een ander aan amper 40 EUR per jaar... Daar moet je ook niet veel verwachten van support, maar hoef je niet te klagen over de prijs...
't Is alsof ge een nieuwen auto zou kopen en na een accident of inbraak zou eisen dat de herstelling + het onderhoud inbegrepen moet zijn en de garagist dat uit z'n zak moet betalen. Zo gaat dat niet éh.
Ik heb me erbij neergelegd en webhosting, mailhosting pakketten en software licenties verkoop ik gewoonweg niet meer zelf (factureren met mooie marge). Dan factureer ik liever een onderhoudscontract of een regie tarief die het oplossen van eventuele problemen dekt voor de klant. Veel makkelijker en transparanter. De klant betaald een goedkope prijs zonder tussenpersoon voor de diensten, en betaald apart voor de service van een deskundige.
Tegenwoordig, als ik de website zelf niet heb gedaan moet de webmaster maar z'n verantwoordelijkheid nemen en het oplossen, al dan niet met z'n en/of mijn out of scope betalende support en die van de webhoster zelf, mocht het nodig en dringend blijken.
Mijn klanten hebben trouwens ook full access hoor. Als ik dood ben of mijn hoster kan eender wie de site verhuizen naar een andere partij. Ik snap uw bangmakerij trouwens niet. Ik zou die jongen zijn zaak direct willen overnemen als hij dood is. Met hosting is echt veel geld te verdienen. De helft van de tijd heb je inkomsten waar je niets voor moet doen. Iets waar menig ruitenwasser / dakwerker / bakker jaloers op is.
Als uwen lokale webhoster dood is en hij de facturen niet meer betaald omdat z'n rekeningen geblokkeerd zijn gaat z'n gehele infra binnen de kortste keren offline en zal het moeilijk zijn die data te verhuizen. Tenzij je externe backups maakt en bij de hand hebt.
Heb je dan een zodanig goed dagelijks contact met uw lokale webhoster dat je onmiddellijk te weten zou komen dat hij er niet meer is?
Hebben uw klanten dat ook met jou?
Waarom zou je nog voor jezelf en je klanten zo'n kopzorgen creëren als het 'anders' kan? Denk je echt dat je klanten zin hebben om de boel te verhuizen omdat jij of je lokale webhoster er niet meer zijn?
Denk toch eens verder dan je eigen belang (en kleine marge). Factureer gewoon jaarlijks/maandelijks een verplicht service contract en host op naam van de klant bij een gerenommeerd bedrijf, waar je met je eigen account toegang tot hebt.
Je verantwoordelijkheid ligt dan veel lager en in geval van onvoorziene omstandigheden slaapt iedereen op z'n beide oren want er is continuiteit en als de klant opmerkt dat je er niet meer bent, of tijdelijk onbeschikbaar bent, kan iemand anders ten minste overnemen zonder teveel moeilijkheden.