Uhm, voor mij mag onder meer een groot stuk van de gezondheidszorg geprivatiseerd worden. Dat dat de zaken veel duurder maakt (als je geen private verzekering hebt) en sommige zieke mensen in de armoede duwt vind ik minder een issue dan de huidige situatie waarbij iedereen volop betaalt om een systeem in stand te houden waarbij mensen maandagochtend bij de huisarts zitten voor een doktersbriefje omdat ze niet willen werken (of om hun katers uit te zweten, ...) en voor dat consult omwille van de gulle sociale zekerheid maar 1 of 4€ moeten betalen, of om de overconsumptie van MRI's te financieren, ...
Wat meer de Nederlandse richting op imo. Zaken als orthodontie zijn daar trouwens goedkoper dan hier én met kortere wachtlijsten. Hier zitten vele (tand)artsen in een poleposition en mogen/kunnen vragen wat ze willen, want de lullige belastingbetaler betaalt toch.
Over de situatie in Nederland kan ik zelf weinig zeggen. Als ik zo even google lijkt het gewoon anders te zijn, met enkele voordelen maar ook enkele nadelen.
Maar gezondheidszorg privatiseren: absoluut NEE. Waarom zou dat de zaak beter maken?
Je verwijst naar profiteurs die naar de huisarts gaan voor een ziektebriefje om niet te moeten gaan werken. Waarom zou privatisatie daar iets aan veranderen?
-> Antwoord: omdat privatisatie onvermijdelijk zorgt voor duurdere zorg en je hoop dat dit de profiteurs voldoende tegenhoud.
Er is niets inherent aan private zorg dat profiteren tegenhoud, behalve gewoonweg de hogere kostprijs. Waar we dus
allemaal de dupe van worden.
Onlosmakelijk heeft dit tevens als gevolg dat mensen die wél zorg nodig hebben dit uitstellen of afstellen. Sommigen omdat ze het niet kunnen betalen wat gewoonweg schrijnend is en een west Europees land onwaardig. Anderen omdat ze het (nog) niet willen betalen. Hoeveel mensen aarzelen nu al niet om naar de dokter te gaan? 'och het zal wel zo erg niet zijn', 'het zal vanzelf wel genezen', ... dat op zich zorgt er soms al voor dat kwalen die eenvoudig te genezen zijn tijd krijgen om zich te ontwikkelen tot ernstigere dingen. De factor geld mag daarbij geen extra remming te zijn, tenzij je letterlijk van gezondheidszorg een klasse ding wil maken waarbij rijkere mensen een betere gezondheid kunnen kopen.
Misschien vind jij dat het weren van de profiteurs het waard is om toegang tot de zorg voor iedereen te verslechteren, maar besef aub wel dat dat 2e sowieso een effect is. En bon als je het nog steeds een goed idee vind, ijver dan aub om gewoon het remgeld te verhogen i.p.v. het kind met het badwater weg te spoelen meteen heel de sector te privatiseren.
Verder, sta me toe te zeggen dat ik het een redelijk walgelijk vind dat je platweg zegt dat het je minder kan schelen dat jou voorstel
mensen omwille van een ziekte de armoede in zal duwen, want in ruil kan je een aantal profiteurs straffen.
Heb je cijfers van hoe duur ziektezorg moet worden om de profiteurs te weren? Heb je cijfers van hoeveel mensen je hierbij de armoede induwt per gestrafte profiteur? Neen. Maar het kan je niet schelen blijkbaar hoeveel mensen je in armoede duwt, want verdomme die profiteurs toch.
Je zei zelf eerder dat het je weinig kan schelen als kleine garnalen foefelen. Over gefoefel van grote garnalen ging je ook redelijk snel over. Maar neen, de werknemer die eens een dag onverdiend verlof wil nemen, die smeerlap moet op de brandstapel! Dat we ondertussen een hele hoop bijstaanders mee verbranden, who cares.
Ik vind het verbazend hoe die grote garnalen er steeds in slagen om steeds te blijven foefelen (om niet gewoonweg 'fraude plegen' te zeggen) en hiermee weg te komen zonder dat de bevolking hierop reageert. Hoogstens eens een 'gho, wat kan je anders verwachten' of een 'tja maar daar kunnen we toch niets tegen doen'. Maar wel allen ten velde trekken voor die paar mensen die eens een dag extra verlof willen nemen. Waarom vind men dit laatste zo veel erger dan een bedrijf dat zijn hoofdzetel ergens in een belastingparadijs parkeert om belastingen te ontwijken?
Deze laatste profiteren evenzeer: ze profiteren van het hoogopgeleide werkvolk waar het Belgische scholensysteem voor zorgt, ze profiteren van de eengemaakte markt in Europa en het uitgebreide wegennet en openbaar vervoer waardoor hun personeel op kantoor kan geraken en hun goederen eenvoudig verhandeld kunnen worden, ze profiteren van de veiligheid waar politie, brandweer, medische sector, defensie, ... voor zorgen, ... en ga zo maar door. Danku België en Europa, maar in ruil hiervoor correcte belastingen betalen? Vergeet het, wij zullen officieel wel onze postbus wel ergens op een vergeten eilandje zetten (samen met duizenden anderen) zodat we niets moeten betalen, maar in realiteit wel nog steeds 100% op Belgische of Europese grond werken. Maarja dat staat in het niets tegenover iemand die eens een extra dag verlof wil natuurlijk.
Zoals eerder in dit topic aangehaald: onderzoek toont aan dat de ziektebriefjes voor 1 dag afschaffen het ziekteverzuim voor 1 dag doet stijgen met 44%, maar ziekteverzuim in totaliteit doet
dalen. Dat zijn toch zeer mooie cijfers? Als de maatschappij echt zo vol profiteurs zit zou ik de cijfers erger verwachten. Je dreigt dus een mooi systeem gebouwd om iedere mens te helpen arm of rijk weg te smijten, omdat je zo gefocust bent op de profiteurs die er misschien helemaal niet zijn. Of toch niet in die mate dat het problematisch is.
Tenslotte, voordat je dingen privatiseert, denk er eens goed over na. Vergelijk hoe het in andere landen gaat, doe er studies naar. Eens je iets privatiseert is het nadien zeer moeilijk om de beslissing terug te draaien.
Het gevangenissensysteem in de VS is geprivatiseerd. Dat dat efficiënter werkt (als in: minder kost voor de overheid) wil ik wel geloven. Op het eerste zicht tenminste. Probleem is dat nu private bedrijven er voordeel aan hebben om zoveel mogelijk criminelen te hebben en ze zo lang mogelijk vast te houden. Vaarwel enige hoop op reïntegratie. En wie durft met zekerheid beweren dat deze private bedrijven zich niet moeien in bv het debat over legalisatie van cannabis?
Zelfde met gezondheidszorg. Waarom zou dat privé beter worden? Misschien verwijs ik te veel naar de VS maar dat is omdat ik er woon en de situatie dus het beste ken, maar: average spending / capita in de VS ligt 2x zo hoog als in België:
https://ourworldindata.org/grapher/health-expenditure-and-financing-per-capita
Terwijl ze er minder voor krijgen:
https://www.freetour.com/blog/countries-with-the-best-healthcare-in-the-world
Levensverwachting in de VS ligt lager dan zowat heel Europa, slechter dan Panama en Kuweit:
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/life-expectancy-by-country
Qua maternal mortality doet de VS het 5x slechter dan België en slechter dan bijvoorbeeld Lebanon en Egypte:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_maternal_mortality_ratio
Hoera voor private ziekenzorg!
Verder even snel gegoogelt over private vs public, niet VS gefocust.
https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.1001244
Conclusions
Studies evaluated in this systematic review do not support the claim that the private sector is usually more efficient, accountable, or medically effective than the public sector; however, the public sector appears frequently to lack timeliness and hospitality towards patients.
https://link.springer.com/article/10.1007/s10198-025-01767-6
The analysis concludes that there is no evidence supporting the hypothesis that transitioning from a publicly administered system to a privately dominated system will enhance efficiency. By contrast, there is strong evidence that overall efficiency increases with the public share of financing. These conclusions also hold true for the more restricted group of OECD countries in Europe.
(Disclaimer: ik heb de artikels zelf niet gelezen, enkel de conclusies.)
Ik zei toch dat de VS zeker op dat vlak te weinig overheid heeft? In de economische literatuur is er al lang consensus dat monopolies inefficiënt zijn en dat een overheid die een efficiënte economie wil zeker op dat punt streng moet optreden. Europa levert op dat vlak goed werk.
Maar dat is nog wel iets helemaal anders dan frigobonnen of gratis peren op school liggen uitdelen eh. Dat is gewoon een te grote overheid.
Je zei dat we in België / Europa stikken in overreglementering. Ik ging er vanuit dat je doelde op reglementering voor bedrijven, niet zozeer op wat sociale projectjes zoals peren uitdelen. Het is o.a. die 'overreglementering' die er voor zorgt dat multinationals niet zo hard de plak zwaaien in Europa als dat ze in de VS doen.
Ik ben ook geen voorstander van maaltijdcheques, ecocheques, frigobonnen, subsidies voor mensen die een WC pot in een museum zetten of hesp tegen een pilaar hangen en dit kunst noemen, ...
Maar ik ben wel voorstander voor de strengere regels qua voedsel en kankerverwekkende producten, betere bescherming van consumenten, huurders, en privacy, de O2 tax, ...
Dus daarom, wees duidelijk wat je juist bedoelt. 'overreglementering' is een brede zin.
De vrije markt (die wel voor een minimum wordt gereguleerd qua monopolies, publieke/common goods, ...) werkt altijd efficiënter en beter dan een economie die verstikt wordt door allerlei regeltjes. Dat is vooral de grote reden waarom "kapitalistischere" landen het beter doen dan zeker België. Dat is geen mening, dat is een feit.
Meer kapitalistische landen doen het beter, dat kan misschien zijn ja als je enkel naar zaken als GDP kijkt. Is dat de enige maatstaf om te kijken of een land goed bestuurd wordt? Waarom niet de global happiness index?
Denk je dat de gemiddelde Amerikaan gelukkiger is dat de omzet van Amazon en Facebook er voor een hogere GDP zorgt? Terwijl de Amazon chauffeurs in een plastieken fles moeten pissen omdat ze geen tijd hebben in hun ronde om een deftige wc op te zoeken.
Moesten ze nog correct belastingen betalen en zo meehelpen de infrastructuur van dat land op te bouwen, ok, maar dat is gewoonlijk niet het geval met zulke bedrijven.
Pas op, ik wil ook niet zeggen dat we GDP nu volledig naast ons moeten leggen en als maatstaf moeten nemen hoeveel bomen de gemiddelde belg per dag knuffelt.
Maar wel dat 'de vrije markt werkt altijd efficienter' en '"kapitalistischere" landen het beter doen dan zeker België' nogal vage zinnen zijn waarbij je hoogstwaarschijnlijk enkel naar wat economische cijfertjes kijkt. En wat nut hebben die economische cijfers in godsnaam als zich dat niet vertaalt in een beter leven voor de inwoners van dat land?
Wel, de VS is 'kapitalistischer' dan België en staat inderdaad hoger qua gdp/capita. Maar ik durf wel zeggen dat dat het gemiddeld gezien beter vertoeven is in België. Wat de global happiness index ook aantoont trouwens.