Weg met de ziektebriefjes. Of toch niet?

Moeten ziektebriefjes voor korte duur weg?

• Totaal aantal stemmers
    232
Vanuit het gelinkte artikel:

Ja, dit lijkt me een geweldige tool om dit soort dingen te beoordelen/managen!
Ik ben het met @Nineshots volledig eens dat dit soort formule verre van een universele tool is.

Van de "zijlijn" bekenen als uitvoerende werknemer in een projectgedreven afdeling, lijkt me dit complete onzin. 10 aaneengesloten dagen afwezigheid heeft een veel grotere invloed dan hier en daar een dagje, en dat tien keer. En dat is nog los van het "presenteïsme" argument, waar ik me ook in kan vinden.

In jobs waar het ontbreken van een bepaalde persoon structurele issues veroorzaakt, kan het misschien een indicator zijn. Maar eerder een indicator van wanneer de specifieke (slechte) werkorganisatie zich laat tonen.
Depends. Ik had liever iemand een week vermist dan elke maandag. (productie omgeving)

Deze discussie maakt al duidelijk hoe onzin het is om die formule voor alles te gaan gebruiken.
Best een vage reply maar oké.
Wij maakte er geen gebruik van, en niemand opperde het ook omdat het oudbollig is. Neemt niet weg dat er andere bedrijven wel baat bij hebben.
Vooral als er geen deftig beleid is en frequent verzuim een probleem is, is het makkelijker te stellen dat als je aan X aantal punten zit je eruit ligt. Again, kijken naar de werkgever.

Grote voorstander om het huidige systeem te behouden. Worst case, als een werknemer dit misbruikt heeft die 3 extra 'vakantie'dagen per jaar. Dat is geen ramp. Diegenen die echt ziek worden voelen minder druk om toch te komen werken en moeten zich op hun zieke dag niet onder het volk begeven om naar de dokter te gaan. Gewoon dat al zal al een effect hebben op de genezing. Verder ook minder prutswerk voor artsen.

Ik heb nu zoiets voor: warm-koud (repeat), krampen, misselijk, overal spierpijn en een actieradius van 3m vanaf de WC. Afwezigheidsattest nodig, dus met een reservebroek en een overdosis Imodiums met het openbaar vervoer naar een vervanger van de huisarts. Heel gezellig... En ondertussen misschien een halve tram en een wachtzaal besmet.
Afwezigheidsattesten waren haalbaar toen je bij elke dokter zonder afspraak terecht kon.

Kan je niet proberen gewoon te bellen en attest te mailen?
als de standaard huisarts afwezig is (wss verlof nu), heeft een attest op basis van een telefonisch gesprek wel een wettelijke waarde, maar weinig inhoudelijke waarde, omdat er nauwelijks controle mogelijk is op de waarachtigheid van de ziekte. Het kan dus mss wel een oplossing zijn voor het probleem van Spica, maar het zou dus ook niet als argument mogen gebruikt worden om het nut van zo'n attesten te bewijzen (net integendeel).

Ivm die Bradford-factor: algemeen is die nuttig in productieomgevingen, maar veel minder in andere omgevingen. Er zou ook een verschil moeten gemaakt worden tussen aangekondigde en niet-aangekondigde afwezigheden. Wie 10x in een jaar 1 dag afwezig is wegens arbeidsongeschiktheid, is véél meer problematisch als dat onaangekondigd door ziekte is, dan als het 10 keer over een lang op voorhand geplande opname in een dagziekenhuis gaat (dat laatste zou in grotere bedrijven zelfs bijna nooit een probleem mogen zijn).

Voor bedrijven is het de onverwachtsheid van een afwezigheid die véél lastiger is dan een verwachte afwezigheid.

Ik zeg nu niet dat jij per se tegen het verminderen van die eendaagsbriefjes bent dus dit is niet rechtstreeks aan jou gericht, maar zoiets is toch ook absoluut niet werkbaar als alternatief voor die eendagsbriefjes? Als men nu al bezig is over fraude omdat mensen soms zo'n "baaldag" nemen om even uit te blazen, wat gaat dat dan zijn als we allemaal massaal mogen bellen naar de huisdokter? Dan moet je niet eens meer moeite doen om tot daar te gaan om enkele dagen vrij te krijgen. Bellen, paar symptomen opnoemen, thuis van woensdag tem vrijdag.

Ik blijf erbij: die dagen zonder attest verminderen gaat geen zoden aan de dijk brengen en gaat ons huisartsensysteem nog meer belasten.

Dan kan ik me veel meer vinden in dit voorstel om meer de Nederlandse toer op te gaan.

Dat mogen dokters niet doen zonder consultatie. Zelfs het verlengen van een langlopend voorschrift van medicatie, mag niet meer zonder consultatie.

In dat artikel over Nederland staan trouwens dingen die niet helemaal juist zijn.
""In Nederland kan elke werknemer 5 dagen afwezig zijn zonder ziekteattest."
Ik ben in mijn 25 werken in NL al eens langer afwezig geweest, maar nog nooit iets moeten binnenbrengen. Ik ken wel werkgevers waar je 5 zogenaamde ziektedagen krijgt. Als je minder dan 5 dagen per jaar ziek bent, krijg je die resterende dagen als vakantiedagen. Klinkt als een leuke arbeidsvoorwaarde, maar in praktijk heb je mensen die met bepaalde symptomen toch komen werken om toch maar die extra vakantiedagen te krijgen. Maar daardoor weer collegas aansteken.

Laatst bewerkt:
Dus de bedrijven moeten maar betalen dan? Voor kleine zelfstandigen is dit echt niet gezond.
De reden waarom dat in Belgie niet kan werken zoals het doet in Nederland of Noorwegen ( ik ben nog nooit een doktersbriefje moeten gaan halen). is dat wij Belgen er inherent en absoluut vanuit gaan dat iedereen zal foefelen wanneer ze kunnen foefelen.

De theorie is dat de kleine zelfstandige er niks aan verliest, als de werknemer ziek is dan is die ziek. Het maakt voor de werkgever niet uit of die dat briefje heeft of niet. Het verandert niks aan het feit dat de werknemer niet kan werken.

Maar "wij" gaan er dan automatisch vanuit dat iedereen dat maximaal gaat misbruiken.

Ik kan in theorie wettelijk 4 keer 3 dagen thuis blijven zonder doktersbriefje en in praktijk zou mijn werkgever er geen probleem van maken als ik een week ziek ben zonder doktersbriefje. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om dat te misbruiken en over het algemeen wordt dat ook aanzien als not done. Terwijl men je in Belgie een idioot zou noemen moest je die 12 dagen niet elk jaar gebruiken.

noot: en ik zet veel van de fout hier bij onze politici die keer op keer hetzelfde gedrag etaleren. ( en daar dan door de kiezers ook niet voor afgestraft worden)

Dus de bedrijven moeten maar betalen dan? Voor kleine zelfstandigen is dit echt niet gezond.
Betalen voor wat? Kan je dat onderbouwen met cijfers of argumenten, dat dat "echt niet gezond" is voor kleine zelfstandigen?

Men gaat er in ons land bijna altijd maar van uit dat iedereen staat te wachten om te profiteren en te klooien met het systeem. Of jouw werknemer met griep nu een briefje van de dokter heeft of drie dagen thuisblijft zonder attest; wat is het verschil? En opnieuw: als je echt "beroepsprofiteurs" in dienst hebt dan is een griepje snel gefaked bij de dokter. Of chronische rugpijn. Of...

En je houdt als kleine zelfstandige toch de vinger aan de pols mbt je personeel, neem ik aan? Iemand die echt buitensporig veel afwezig is, daar kan toch mee gepraat worden?

Over betalen gesproken... Uit het artikel:
Elk jaar vinden er bijna 3 miljoen consultaties plaats voor het toekennen van een ziektebriefje voor 3 dagen of minder. Er gaat dus niet alleen veel tijd verloren, maar ook behoorlijk wat geld. Volgens een studie van de UHasselt kosten al die consultaties voor ziektebriefjes de samenleving jaarlijks 60 miljoen euro.
Voor dit soort frivoliteiten (en ja, ik vind naar de dokter gaan voor een afwezigheid van 1 dag bij bijvoorbeeld voedselvergiftiging of zware migraine een frivoliteit) betaalt heel de maatschappij. Niet enkel "de bedrijven".

En ook nog relevant:
Het afschaffen van het ziektebriefje voor korte duur lijkt een logische keuze, stelt De Boeck, maar botst op nog heel wat tegenstand bij de politiek en de werkgevers. "Nochtans toont de praktijk aan dat het kan."

"In Nederland kan elke werknemer 5 dagen afwezig zijn zonder ziekteattest. Het is niet zo dat er daar enorm veel meer ziekteverzuim is. Het is gewoon een kwestie van cultuur en mentaliteit", aldus De Boeck

Kan je daar een bron van geven? Ik vind op de site van het RIZIV enkel dat een arts geen vergoeding meer krijgt voor dit type prestatie. Wel bij videoconsult.
I stand corrected.
Blijkbaar is dit bij onze huisartsenpraktijk zo.
Mijn vrouw heeft alle 6 maanden een nieuw voorschrift nodig (zal ze levenslang last van hebben), maar moet sinds kort daarvoor fysiek langsgaan. De praktijk haalde als reden de wetgeving aan en iets met terugbetaling. Maar dat blijkt dus niet helemaal correct te zijn.

Terwijl men je in Belgie een idioot zou noemen moest je die 12 dagen niet elk jaar gebruiken.
Dat zal wel sterk afhangen van de omgeving waarin je zit denk ik. Bij de meeste mensen die ik goed genoeg ken om over zulke zaken te praten is er zelfs een bepaalde schaamte om zo'n dagje zonder attest te gebruiken, zelfs als het voor een goede reden is (dus bijvoorbeeld niet om te kateren in de zetel). Precies om die reden: "dan denken ze dat ik profiteer".

Al begrijp ik natuurlijk wel wat je zegt. Foefelen en de grenzen opzoeken lijkt hier in ons land wel een nationale sport te zijn, dus begrijp ik ook wel de reflex om daar weigerachtig tegenover te staan.

Dat zal wel sterk afhangen van de omgeving waarin je zit denk ik. Bij de meeste mensen die ik goed genoeg ken om over zulke zaken te praten is er zelfs een bepaalde schaamte om zo'n dagje zonder attest te gebruiken, zelfs als het voor een goede reden is (dus bijvoorbeeld niet om te kateren in de zetel). Precies om die reden: "dan denken ze dat ik profiteer".

Al begrijp ik natuurlijk wel wat je zegt. Foefelen en de grenzen opzoeken lijkt hier in ons land wel een nationale sport te zijn, dus begrijp ik ook wel de reflex om daar weigerachtig tegenover te staan.
Dan merk je toch wel een groot cultuurverschil t.o.v. bijvb. Nederland. Buiten ziek zijn kan ik bijvb. ook afwezig zijn bij overlijdens in de familie. Maar dat gaat tot in de 3rde graad (dag van begrafenis enkel dan), maar ook daar nog nooit een briefje of attest voor moeten binnenbrengen. En ik heb een nogal grote familie, dus al vaak afwezig geweest bij overlijden oom/tante of neef/nicht.

Ik ben zeker niet blind voor cultuurverschillen tussen landen hoor, ik heb me mogelijk verkeerd uitgedrukt. Maar ik denk dat het leven zo veel fijner zou zijn moest er wat meer vertrouwen zijn tussen werkgevers en werknemers op dat vlak. Ik vond die drie dagen een eerste goede stap, maar nu wil men dus blijkbaar alweer een stapje terug nemen want ja, je kan de werknemers toch niet vertrouwen zeker?

En blijkbaar kunnen enkel artsen vaststellen wanneer iemand niet in staat is om te gaan werken. Dat je dan tegenwoordig vaak drie dagen moet wachten vooraleer je een afspraak vasthebt, dat zeggen ze er wel niet bij, bij het artsensyndicaat.

En nog een andere bijwerking van dat compleet gebrek aan vertrouwen in het zelfinzicht van de werknemer is dat er dan veel ziek gaan komen werken. Ik heb het al vaak gehoord "ik heb maar 37.7 graden, ik ga daarvoor niet naar de dokter hoor". En dan is binnen de kortste keren heel de werkvloer aan het snotteren en hoesten.

Of zoals ik al eerder zei: je bent verkouden en kan wel werken, maar op de "piekdag" zou je toch graag uitslapen om dan sneller hersteld te zijn. Dat zou dan niet mogen, want je kan toch nog werken zeker! Dat je dan het hele weekend helemaal vermoeid bent in plaats van vrij uitgerust moest je die dag hebben kunnen nemen, dat maakt niet uit. Werken werken werken!

En zelfs als je niet lichamelijk ziek bent. Is er, in een wereld waarin burnouts en stress-gerelateerde klachten alsmaar stijgen, zo een probleem met iemand die een dagje opneemt om mentaal even te bekomen?

Het zou zoveel mooier zijn op alle vlakken moesten we hier niet onmiddellijk in een kramp schieten en denken "profiteur!" wanneer iemand afwezig is op het werk. En die drie dagen al beginnen terugschroeven gaat daar dus absoluut niet bij helpen.

Dan merk je toch wel een groot cultuurverschil t.o.v. bijvb. Nederland. Buiten ziek zijn kan ik bijvb. ook afwezig zijn bij overlijdens in de familie. Maar dat gaat tot in de 3rde graad (dag van begrafenis enkel dan), maar ook daar nog nooit een briefje of attest voor moeten binnenbrengen. En ik heb een nogal grote familie, dus al vaak afwezig geweest bij overlijden oom/tante of neef/nicht.
Wij hebben zelfs medische uren om naar de kiné, dokter, ziekenhuis, tandarts,... te gaan. Zonder bewijs kun je gewoon steeds tot 2/3 uren voor nemen zonder verlof af te geven. De kanttekening is dat je Nederland wel nergens terecht kunt na 18u, wat ik eigenlijk alleen maar goed vind voor de mensen die werken in de zorg.

Er wordt hier precies weinig gesproken over controledokters. Dat is een praktijk die in Nederland wel een stuk gangbaarder is. Dus een ziektedag nemen om verlof te nemen kan je daar wel makkelijker problemen opleveren.

Er wordt hier precies weinig gesproken over controledokters. Dat is een praktijk die in Nederland wel een stuk gangbaarder is. Dus een ziektedag nemen om verlof te nemen kan je daar wel makkelijker problemen opleveren.
Dat is waar, al is dat bij ons behoorlijk lachwekkend. Je wordt gewoon opgebeld en je zegt wat je hebt en wanneer je denkt terug te zijn. Dan zeggen ze "we bellen je terug op dag x en tijd x". Dat gebeurt trouwens niet als je 1 dag ziek bent. En met een beetje pech moet je bij de bedrijfsarts komen (uiteraard niet bij hele kleine bedrijven) en dat stelt ook niks voor. Ben daar eigenlijk alleen moeten komen toen ik een breuk had.

Even los van alles heb je altijd profiteurs, in eender welk systeem. Dat haal je helaas nooit helemaal eruit. Maar ik durf wel mijn handen in het vuur te steken dat in alle soorten systemen het grotendeels van de mensen nog altijd wel eerlijk en verantwoordelijk genoeg zijn. Alleen vallen de profiteurs makkelijker op en wordt daar de focus op gelegd. Los van het feit dat ook al snel de stempel "profiteur" wordt gebruikt. Zeker bij mentale ziektes.

Terug
Bovenaan