Weg met de ziektebriefjes. Of toch niet?

Moeten ziektebriefjes voor korte duur weg?

• Totaal aantal stemmers
    232
Was iedere coronazieke dan in januari tot en met maart 2022 onmiddelijk meer dan 5 werkdagen afwezig?
Kweetnie, 10 dagen isolatie was meer dan 1j de regel, daarna 7dagen èn symptomenvrij enkel als je gevaccineerd was. Veel covid positieven gezien die na 3 dagen al terug op de werkvloer stonden? :unsure:

Kweetnie, 10 dagen isolatie was meer dan 1j de regel, daarna 7dagen èn symptomenvrij enkel als je gevaccineerd was. Veel covid positieven gezien die na 3 dagen al terug op de werkvloer stonden? :unsure:

Heel die covid-periode is één heel grote blur geworden bij mij :p.
Ik zou mij totaal niet meer herinneren wanneer wat de regel was.

Ik zie wel dat er een piek was in januari 2022 van Covid-besmettingen maar het verbaast mij dat iedere covid besmetting automatisch meer dan 5 dagen ziekteverlof opleverde op dat moment.

Heel die covid-periode is één heel grote blur geworden bij mij :p.
Ik zou mij totaal niet meer herinneren wanneer wat de regel was.

Ik zie wel dat er een piek was in januari 2022 van Covid-besmettingen maar het verbaast mij dat iedere covid besmetting automatisch meer dan 5 dagen ziekteverlof opleverde op dat moment.
Ik heb duizenden isolatie- en quarantaine attesten opgesteld in die periode, ofwel was het 1 dag voor je testing, ofwel 10 en daarna 7 voor gevaccineerden. 😉

Inderdaad, jij trekt enkel de conclusies die jij WILT trekken en negeert de rest omdat jij dat WILT negeren omdat het u niet uitkomt. En dan verwacht je dat daar serieus op moet gereageerd worden?

Overigens, dit soort misbruik is vrij makkelijk te controleren. Het staat werkgevers nog altijd vrij om de controle-arts er op uit te sturen. Verlof geweigerd en afwezig voor één dag op die manier? Controle-arts. Systematisch elk jaar die drie dagen opgebruikt/verdacht afwezig? Controle arts.

Als deze persoon dan telkenmale niet blijkt thuis te zijn, in de tuin aan het werken is, in de tuin ligt te zonnebaden, en niet ziek bevonden wordt, kan er nog altijd ingegrepen worden. Gebruik de tools die voorhanden zijn.

Zoals JPV al aangaf, dit is heel gespreid per bedrijf, dat werkgevers zelf ook kijken naar hun gevoerd beleid en opvolging ervan.

Edit: Over het coronastuk : Als je het artikel zou lezen voordat je reageert :
En dat verschilt op welke manier van de conclusie die andere eruit trekken?
Werkgevers vinden het ook geen positieve evolutie, dus dan moet het toch zijn dat er meerdere conclusies kunnen getrokken worden?
Nuja, oproepen dat er niet serieus op gereageerd kan worden, omdat het niet strookt met uw mening, is dan weer classic BG stijl

kudos

Werkgevers vinden het ook geen positieve evolutie, dus dan moet het toch zijn dat er meerdere conclusies kunnen getrokken worden?
Nuja, oproepen dat er niet serieus op gereageerd kan worden, omdat het niet strookt met uw mening, is dan weer classic BG stijl

kudos
Het is natuurlijk ook weer dat we op z'n Belgisch wat achterlopen zoals bijvoorbeeld doktersbriefjes en veranderingen niet altijd direct omarmd worden. Ik werk al bijna 16 jaar in Nederland en daar is het normaal om zonder doktersbriefje thuis te blijven, zelfs voor langere periodes (in ons bedrijf). Profiteurs heb je altijd, maar totaal niet het gevoel dat dat daar meer is zonder doktersbriefje.

Net zoals het in Nederland normaal is om bepaalde (medische) bezoeken door de dag te doen en niet zoals in België overal terecht te kunnen tot 23u 's avonds.

kudos
Jij zegt dat een afname van het aantal ziektedagen niet relevant is, jij schuift dat gewoon opzij...

Jij trekt gewoon een omgekeerde conclusie dan de data aantoont omdat je dat feit negeert.

Kudos.

Studies wezen immers uit dat het aantal afwezigheden van één dag in grote bedrijven in ons land met maar liefst 44,2% zijn toegenomen sinds de schrapping van het verplichte doktersattest voor één ziektedag (1).

Wat een verrassing!
Eerste bron die ik tegenkom, dit dan wel enkel over ambtenaren :

De afschaffing van het ziektebriefje voor één dag afwezigheid heeft bij de federale ambtenaren niet geleid tot meer ziektedagen. Integendeel: in totaal worden er minder ziektedagen genoteerd. Er melden zich nu wel iets meer ambtenaren voor één dag ziek, maar ze komen sneller opnieuw werken.
het aantal ziektedagen bij het federale overheidspersoneel gedaald is sinds de invoering van de nieuwe regeling.

Oppassen met te selectief en strict naar data te kijken.

Dus in de grote bedrijven leidt het tot 44% meer afwezigheden, en bij de ambtenaren leidt het tot minder ziektedagen. Zouden ze die regel enkel in de privé kunnen laten gelden?

Dus in de grote bedrijven leidt het tot 44% meer afwezigheden, en bij de ambtenaren leidt het tot minder ziektedagen. Zouden ze die regel enkel in de privé kunnen laten gelden?
Lees beide artikels eens goed. Ze spreken mekaar niet tegen. Er is dus weinig/geen verschil tussen ambtenaren en bedrijven.

Die 44% stijging is bij grote bedrijven (privé sector)
Die lichte daling is bij ambtenaren (overheid)

Van iemand die mij zegt dat ik beide artikels eens goed moet lezen, snap ik uw reactie toch niet goed. Ik zal het dan maar copy pasten:

"Studies wezen immers uit dat het aantal afwezigheden van één dag in grote bedrijven in ons land met maar liefst 44,2% zijn toegenomen sinds de schrapping van het verplichte doktersattest voor één ziektedag"

Uiteraard is dit geen enkele verrassing. Op een zwoele zomeravond wordt het 1u op een terrasje en vrijdagmorgen voel je jezelf niet zo goed -> verlof... twee weken later geven ze 32 graden op maandag -> verlengd weekend dankzij dagje verlof

Zeg dan gewoon dat iedereen 3 extra verlofdagen krijgt neen? Als ik nadien écht ziek ben, zal ik wel naar de dokter gaan voor een attest.

Dit artikel dateert van 2023: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/1...iefje-leidt-niet-tot-meer-ziektedagen-bij-am/
Dit artikel dateert van 2025: https://www.absym-bvas.be/actualite...ht-te-maken-vanaf-de-eerste-dag-ziekteverzuim

toch wel een verschil vind ik, dat artikel van 2025 zegt verre van hetzelfde als dat artikel uit 2023 over de ambtenaren

"BVAS verwelkomt voornemen om doktersattest opnieuw verplicht te maken vanaf de eerste dag ziekteverzuim."
Ook wel een beetje een "wij van wc-eend" verhaal precies. Is er ook een echte studie daarover? Ik kan me best voorstellen dat er profiteurs zijn, maar ik werk in Nederland en hoeft nooit een ziektebriefje af te geven en heb totaal niet het idee dat daar meer geprofiteerd wordt dan ergens anders.

Blijkbaar nog niet goedgekeurd:

Als de wijziging wordt goedgekeurd, zal deze op 1 januari 2026 van kracht worden.

Bij grote bedrijven is er een toename van 44.2% in aantal afwezigheden voor één dag. Verder zegt dat artikel niets.
In het artikel van de VRT wordt er gezegd dat het totaal aantal ziektedagen is afgenomen. Het aantal ziektedagen voor één dag is wel toegenomen van 3.6% naar 4.8%, een toename dus van 33%
Dat is dus dezelfde grootteorde, de artikels spreken mekaar niet tegen.
Dit is waarom begrijpend lezen belangrijk is.

Je leest het verkeerd. Jou bron zegt dat er 44% meer afwezigen zijn voor 1 dag.
Phate's bron zegt dat er inderdaad meer afwezigen waren voor 1 dag (4.8% vs 3.6% ervoor), maar in totaliteit minder afwezigen (categorie < 1 maand: 6.95% vs 7.3% ervoor).

Vrij logisch dat het aantal afwezigen voor 1 dag steeg, want het werd gemakkelijker om thuis te blijven: geen verplichting om naar de dokter te gaan.
Je kan er dan vanuit gaan dat die 44% stijging in aantal puur misbruik is. En er zal inderdaad wel misbruik tussen zitten.
Maar er zullen ook echte zieken tussen zitten die nu gewoon 1 dag thuisblijven, rusten, en de dag nadien terug genezen zijn en komen werken terwijl die in het vorige systeem eerder gewoon gingen werken ipv de moeite te nemen naar de dokter te gaan. Waardoor ze op dag 2 misschien nog zwaarder ziek zijn door het gebrek aan rust en alsnog uitvallen voor mogelijks meerdere dagen. En ondertussen collega's op de vloer aangestoken hebben.
En zoals het artikel van de VRT aanhaalt: ga je naar de dokter, dan zal die doorgaans langer ziekte uitschrijven voor de zekerheid dan dat je zelf zou nemen.

Grote voorstander om het huidige systeem te behouden. Worst case, als een werknemer dit misbruikt heeft die 3 extra 'vakantie'dagen per jaar. Dat is geen ramp. Diegenen die echt ziek worden voelen minder druk om toch te komen werken en moeten zich op hun zieke dag niet onder het volk begeven om naar de dokter te gaan. Gewoon dat al zal al een effect hebben op de genezing. Verder ook minder prutswerk voor artsen.

Van iemand die mij zegt dat ik beide artikels eens goed moet lezen, snap ik uw reactie toch niet goed. Ik zal het dan maar copy pasten:

"Studies wezen immers uit dat het aantal afwezigheden van één dag in grote bedrijven in ons land met maar liefst 44,2% zijn toegenomen sinds de schrapping van het verplichte doktersattest voor één ziektedag"

Uiteraard is dit geen enkele verrassing. Op een zwoele zomeravond wordt het 1u op een terrasje en vrijdagmorgen voel je jezelf niet zo goed -> verlof... twee weken later geven ze 32 graden op maandag -> verlengd weekend dankzij dagje verlof
Ik denk dat @phate_13 ook vooral de nadruk wou leggen op het feit dat je naar het brede verhaal moet kijken en dat je niet enkel naar de "1 dag afwezigheid stats" mag kijken. Wat in het artikel van VRT staat is dat dokters soms langer schrijven dan nodig en mensen dan ook thuis blijven.

Ga eens naar een dokter op woensdag, wedden dat die u bijna standaard de week uitschrijven? Wat als je u woensdag gewoon niet goed voelt en dondermorgen terug perfect kan gaan werken? In 1 systeem (met "vrije" ziektedagen) kan je enkel woensdag thuis blijven, in het andere systeem waar de dokter de week heeft uitgeschreven zijn er volgens mij zéér weinig mensen die uit eigen beweging toch al sneller terug aan het werk gaan.

Terug
Bovenaan