Welk bedrijf wil jij opstarten?

Op energie vlak bestaat die service wel, voor verzekeringen heb je een makelaar, zo zullen er nog wel andere point-solutions bestaan?
Het lijkt me uiterst moeilijk om dit in de breedte aan te bieden, vermits er echt wel VEEL domeinen bestaan, elk met. hun kleine kantjes en lettertjes?

Daar bovenop komt ook heel uw aansprakelijkheid nog. Want je wordt dan in essentie verzekeringsmakelaar (je mag mensen niet zomaar financieel advies geven). Ik denk ook dat je mensen niet overtuigd krijgt om op voorhand te betalen om nadien "goedkoper af te zijn", dat klinkt gewoon als een scam he...

Daarnaast wordt het volgens mij niet rendabel, je gaat bvb 100€ per klant verdienen, als ik dat +- in dezelfde lijn wil krijgen als mijn huidige job, zou ik dan 100 klanten per maand moeten doen, of dus 5 per dag en dus 1.6u per klant. Dan heb je dus 1.6u om heel de papierwinkel te regelen om 300€ te besparen. Dan spreek je al sowieso over energiecontract, telecom en een hoop verzekeringen, dat krijg je in die tijd niet geregeld.

Super interessant topic dit!

Ik heb een idee rond softwareontwikkeling voor een specifieke groep professionals omdat ik via persoonlijke (sociale) contacten met die mensen om ga. Die markt wordt momenteel gedomineerd door een drietal (Belgische) bedrijven die hun positie gebruiken om die mensen uit te persen. In die sector zijn ook verschillende verplichtingen vanuit de overheid opgelegd waarvoor die bedrijven dan bijkomende kosten aanrekenen om aan te voldoen.

Ik ben ervan overtuigd dat ik een gelijkwaardig softwarepakket kan bouwen voor een fractie van de kostprijs gelet op de enorme marges die rondgaan.

Hier begonnen in bijberoep als PT en kleine groepslessen.
Dit weekend wordt de vuurdoop.

Geen idee of het me ligt en hoe het zal gaan, maar als ik het niet probeer zal ik het nooit weten I guess :)

Wat ik vreemd vind is dat er nog geen zelfstandigen bestaan die als service "rekeningdoorlichting" aanbieden. Daarmee bedoel ik dat die mensen specifiek kijken naar alle uitgaven en suggesties doen om van energieleverancier, verzekeraar, ... te veranderen of zelfs om dubbele diensten op te zeggen.
Die zijn er nu toch volop aan het bijkomen volgens mij. Voor energie heb ik er al verschillende gezien (voor privé en voor corporates).
Voor mijn job heb ik er ook al veel gezien hoor, bijv. een onafhankelijke firma die voorstelde om de pricing van FX rates van onze banken te vergelijken en dan zich committe om een kostenbesparing voor ons door te voeren, waarvan ze 20% als service fee willen hebben.

Ik ben ook al een tijdje aan het denken om iets op te starten! Daarbij denk ik voornamelijk in de richting van een SAAS, waarbij de combinatie wordt gemaakt met mijn interesses: finance en IT. Concreet zag ik een opportuniteit op het vlak van boekhoudkundige software. Ik weet dat de kleine zelfstandige toch al aanzienlijke bedragen betaald voor een simpele boekhouding. Er zijn verschillende platformen die hier een DIY/geautomatiseerde oplossing voor aanbieden, denk daarbij aan Silverfin (boekhouders) of Octopus (zelfstandige). Daarbij vind ik echter dat de boekhouding nog altijd zeer standaard wordt weergeven (vaste cijfer modelletjes etc) en dat er vaak onvoldoende wordt ingezet op visualitie en data insights. Het doel zou dus zijn om een platform te creëren waarbij de zelfstandige op een eenvoudige manier zijn facturen kan ingeven en verwerken. Deze worden maandelijks bekeken door een dossierbeheerder die de correcte verwerking verifieerd. Daarnaast zou de klant ook toegang hebben tot kernvisualisaties waar zijn cijfers worden afgetoetst aan sectorgemiddelden en waarbij er reeds inschattingen worden gemaakt van bijvoorbeeld de te betalen belastingen, aan te houden cash om aan betalingsverplichtingen te voldoen, etc etc. Het basis model is dus reeds gekend, maar zoals Steve Jobs zei: "good artists copy, great artists steal".

Ik had daarover ook al eens nagedacht @JPV , omdat ik ook vaak mensen advies geef in de (ruime) omgeving.

Wie is je klant?
Wie dit belangrijk vindt, doet het al zelf
Wie dit niet belangrijk vindt, kiest voor het gemak, en zal al zeker niet (de moeite doen) om iemand in te huren om dingen te optimaliseren
Wie dit belangrijk vindt en het nodig heeft, maar niet zelf kan, wordt ofwel bijgestaan door een sociaal assistent, of kan jouw diensten niet betalen (op voorhand geld leggen om te besparen nadien...)

Ook heb je al snel 2 uur werk, en nadien nog opvolging: formulieren moeten goed ingevuld worden, overstap regelen etc. 2 uur kost voor de klant al snel €100, terwijl hij dat maar ervaart als lucht & advies. Voor iets materieel, of tastbaar werk (muurtje schilderen, toilet repareren) betalen we graag geld, maar voor advies lijkt het altijd "veel geld" en not done dat je daar geld voor krijgt.
Terwijl jij voor die €100 wel veel tijd zal moeten spenderen, en ook telkens nieuwe klanten zoeken, overtuigen etc.
Dit bestaat al, voor meerdere vaste kosten:

Wat ik vreemd vind is dat er nog geen zelfstandigen bestaan die als service "rekeningdoorlichting" aanbieden. Daarmee bedoel ik dat die mensen specifiek kijken naar alle uitgaven en suggesties doen om van energieleverancier, verzekeraar, ... te veranderen of zelfs om dubbele diensten op te zeggen.

Je zou denken dat dit al bestaat omdat er genoeg mensen zijn die zich op 1 van die zaken aanbieden als verkoper en waarschijnlijk zou daarom net het vertrouwen in zo'n dienst laag zijn, maar via mond op mond reclame kan je daar wel mee bekend geraken in positieve zin, zou ik denken.

Ik heb al vaak mensen zaken geadviseerd waardoor ze honderden euro's voordeel doen en zelfs als je daar maar 30% commissie op zou pakken (met bvb wel minimum 100 euro), lijkt me dat wel nog een rendabele zaak.

Ik zag nu dat ING dit sinds kort een beetje op hun app aanbiedt, maar een individuelere aanpak lijkt me toch een stuk beter te werken, het gaat hier toch voor een groot stuk over vertrouwen.

Lastigste in het model lijkt me dat je mensen eerst moet kunnen overtuigen om die 100 euro neer te leggen en dat hun voordeel soms maar het jaar erna zal zijn.
Dat bestaat al hoor. Ik ken iemand die dat doet.

Of bedoel je voor particulieren?

Terug
Bovenaan