Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Leopold II - Het hele verhaal - Johan Op De Beeck

Dit boek beginnen lezen na het beluisteren van de gelijknamige Klara podcast en met het feit dat Op De Beeck geen historicus is, in het achterhoofd.
‘Het hele verhaal’ kan in deze trouwens wel letterlijk genomen worden, want het lijkt wel of elke voetstap van Leopold onder de loep werd genomen, wat een fantastisch werk moet geweest zijn.

Wat een eigenaardige tijd en vooral wat een eigenaardig persoon was die Leopold. Meer dan eens wordt aangetoond wat een vooruitstrevende visie hij had, en welke methodes en listen er gebruikt werden om dingen te verwezenlijken deden me meermaals met verstomming slaan.

Ook de manier hoe er in de pers bij momenten over de Koning bericht werd is moeilijk te bevatten en zou in deze tijd ondenkbaar zijn.

De beschrijving van de wreedheden, zowel voor de kolonisatie als nadien, in Congo deden bij momenten mijn maag in elkaar krimpen.

Algemeen gesproken zeer onder de indruk van dit boek, hoewel ik me kan inbeelden dat niet alles waarheidsgetrouw weergegeven wordt en er veel genuanceerd (moest) worden.
Van dezelfde auteur kan ik je De Zonnekoning (Louis XIV) wel warm aanbevelen. Weer een gat in mijn historische kennis die gedicht werd, want in de opleiding geschiedenis werd er een beetje neergekeken op dit soort personengeschiedenis. Om diezelfde reden ben ik momenteel aan het azen op het Napoleonboek van Bart Van Loo. Zijn Bourgondiërs vond ik ongelofelijk fijn om te lezen, maar dat komt ook door het feit dat hij een rasverteller is. Voor diepgaande studies van historische dynamieken moet je dit soort boeken niet kopen, maar het levert wel een mooie springplank.

De eerste pagina's in het Napoleonboek van Bart Van Loo hebben me al bij mijn nekvel gegrepen. Dit wordt een dolle rit!

Die Welt von Gestern - Stefan Zweig

Zweig blikt in deze memoire nostalgisch terug op zijn leven in Wenen van voor de eerste wereldoorlog, toen er nog plaats was voor een näiever schrijverschap in Europa. Hij schreef dit werk in "Exil" nadat hij zelf als joodse auteur op de vlucht was geslagen voor het regime van Hitler.

Het hele boek baadt in een Lewisiaans "It Can't Happen Here"-sfeertje en leest weg als een thriller. In elke zin voel je aan dat dit Zweigs manier was om zijn verdriet over het verlies van zijn land, zijn cultuur, zijn nationaliteit te verwerken. De oprechtheid die van iedere pagina spat is pijnlijk mooi, maar wat deze roman vooral onvergetelijk maakt is het gevoel voor humor dat zelfs de gruwels van de tweede wereldoorlog niet klein konden krijgen in Zweig. Ik zal niet snel vergeten hoe hij vanuit zijn woning in Salzburg letterlijk de berg kon zien waarop Hitlers huis stond, en hoe hij zich daags voor de première van een opera van Strauss - waarvoor hij de tekst had geleverd - zich vrolijk maakte over hoe Hitler zichzelf moet hebben zitten opvreten in zijn fauteuil omdat hij wel naar een opvoering van zijn hofcomponist moest gaan, maar niet had kunnen voorkomen dat de naam van een auteur die hij zelf op de boekverbranding had gegooid op het programmablad zou prijken.

Kort na het schrijven van dit boek pleegde Zweig zelfmoord. Als dit een ode van Zweig aan zijn Europa was, dan hoop ik dat Europa ook Zweig nooit vergeet, want dit is een uniek boek in een best wel verzadigd genre, geschreven door niet alleen een fantastische auteur maar daarboven ook vooral een wondermooie mens.

Die Welt von Gestern - Stefan Zweig

Zweig blikt in deze memoire nostalgisch terug op zijn leven in Wenen van voor de eerste wereldoorlog, toen er nog plaats was voor een näiever schrijverschap in Europa. Hij schreef dit werk in "Exil" nadat hij zelf als joodse auteur op de vlucht was geslagen voor het regime van Hitler.

Het hele boek baadt in een Lewisiaans "It Can't Happen Here"-sfeertje en leest weg als een thriller. In elke zin voel je aan dat dit Zweigs manier was om zijn verdriet over het verlies van zijn land, zijn cultuur, zijn nationaliteit te verwerken. De oprechtheid die van iedere pagina spat is pijnlijk mooi, maar wat deze roman vooral onvergetelijk maakt is het gevoel voor humor die zelfs de gruwels van de tweede wereldoorlog niet klein konden krijgen in Zweig. Ik zal niet snel vergeten hoe hij vanuit zijn woning in Salzburg letterlijk de berg kon zien waarop Hitlers huis stond, en hoe hij zich daags voor de première van een opera van Strauss - waarvoor hij de tekst had geleverd - zich vrolijk maakte over hoe Hitler zichzelf moet hebben zitten opvreten in zijn fauteuil omdat hij wel naar een opvoering van zijn hofcomponist moest gaan, maar niet had kunnen voorkomen dat de naam van een auteur die hij zelf op de boekverbranding had gegooid op het programmablad zou prijken.

Kort na het schrijven van dit boek pleegde Zweig zelfmoord. Als dit een ode van Zweig aan zijn Europa was, dan hoop ik dat Europa ook Zweig nooit vergeet, want dit is een uniek boek in een best wel verzadigd genre, geschreven door niet alleen een fantastische auteur maar daarboven ook vooral een wondermooie mens.
Ongelofelijk mooi werk, inderdaad. Zéér graag gelezen en ik beveel die graag warm aan.

Ik was pas dertien - Lea Saskia Laasner

Al een hele tijd aan het lezen. Heel heftig uiteraard...

Lea leeft in Zwitserland in een gelukkig en stabiel gezin... tot haar moeder het ineens in haar kop krijgt, '"spiritueel wil ontwaken" ( :unsure: ) en enige tijd later met het hele gezin naar een sekte vertrekt.
Die leider het gezin al snel helemaal in zijn macht en misbruikt Lea bovendien seksueel. Dat is natuurlijk het meest heftig. Zij is op dat moment dus nog maar dertien en gaat bovendien niet meer naar school.

En ja, helaas waargebeurd...

Wat drijft zulke mensen toch, en dan nog om hun kinderen erin te betrekken ook en die ook nog eens te laten misbruiken?
Ik zal het nooit begrijpen...

SPQR: A History of Ancient Rome - Mary Beard

Interessante en fijn geschreven geschiedenis van het oude Rome, maar dan vooral over het waarom van het succes en niet over het uiteindelijke verval.

Behandelde periode is 750 vc - 200 nc ongeveer, van Romulus tot Caracalla die iedere vrije persoon in het rijk het Romeins burgerschap gaf.

With the old breed van Eugene Sledge. Zeer hard de moeite als je into authentieke WW2 (Pacific) verhalen bent. Sledge is één van de soldaten waarop The Pacific (opvolger Band of Brothers) is gebaseerd.

With the old breed van Eugene Sledge. Zeer hard de moeite als je into authentieke WW2 (Pacific) verhalen bent. Sledge is één van de soldaten waarop The Pacific (opvolger Band of Brothers) is gebaseerd.
Ik heb het boek The Pacific wel gelezen, die was ook wel goed. Als je een militair-historisch naslagwerk over de Pacifische oorlog wil lezen raad ik je The Pacific War van John Costello aan. Stevig werk, maar bijzonder leerrijk.

Daniel Lieberman - The Molecule of More
Hele boek handelt over dopamine, de misverstanden die er historisch rond gegroeid zijn en welke impact dopamine heeft op onze levenskeuzes en waartoe we aangetrokken zijn. Heel veel van bijgeleerd.

DkGH81SUUAAjFTQ.jpg:large

Laatst bewerkt:
On the Clock: What Low-Wage Work Did to Me and How It Drives America Insane
Leuk boek met een aangename schrijfstijl. Staan best veel interessante zaken in en leuke verhalen, maar niet echt iets shockend.
Idereen die al eens een minder leuke job heeft gehad zal er zaken in herkennen.
Maar wel een mooie herinnering aan hoe goed we het hier hebben in Europa.

Rutger Bregman - De meeste mensen deugen

Ik vond het een zeer interessante boek, goed geschreven en het las vlot. Ik merkte bij mezelf dat ik de laatste jaren steeds cynischer geworden ben. Dit boek is in dat opzicht de perfecte pil daartegen. Bregman schetst met zijn boek een vrij positieve mensbeeld. Hij doet dat niet in een melige of moraliserende toon, en zonder in clichés te vervallen maar onderbouwd door onderzoeken en feiten.

Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us - Daniel H Pink

Eens een volledig ander genre er tussen genomen, daar ik momenteel volop investeer in mijn team kwam deze wel goed gelegen.
Duidelijk Amerikaans business model en manier van denken, maar toch enorm veel raakvlakken met hier.
Zeker interessant voor mensen die momenteel wat hun motivatie kwijt zijn of scrum master/Agile coaches die wat dieper willen gaan.

En nu op aanraden beginnen aan The Ocean at the end of the Lane - Neil Gaiman

Edin Mujagic - Keerpunt 1971

Wat er echt is gebeurd met de economie sinds we van de goud standaard zijn afgegaan en de impact van de crash van 2008. Leest vlot weg en niet al te droog, volgt klassieke patroon van non-fictie bestsellers met persoonlijke anecdotes en verhalen uit de financiële geschiedenis, maar iets minder meeslepend dan Angelsaksische auteurs.

A People's History of the United States - Howard Zinn

Boek dat de donkere geschiedenis van de USA bloot legt. Heel interessant, maar zeker ook deprimerend.

A People's History of the United States - Howard Zinn

Boek dat de donkere geschiedenis van de USA bloot legt. Heel interessant, maar zeker ook deprimerend.
Die heb ik ook al een aantal keer in mijn interesseveld zien passeren. Vrij indringende kijk op de arbeidersklasse van de VS, niet? Toch wel een vrij onderbelicht thema, al hebben auteurs zoals John Steinbeck toch wel een knappe effort gedaan om ook die kant van de American Dream te belichten.

Die heb ik ook al een aantal keer in mijn interesseveld zien passeren. Vrij indringende kijk op de arbeidersklasse van de VS, niet? Toch wel een vrij onderbelicht thema, al hebben auteurs zoals John Steinbeck toch wel een knappe effort gedaan om ook die kant van de American Dream te belichten.
Inderdaad, blik wordt gericht vanuit het volk.

Revolusi van David Van Reybrouck uit gelezen. Weer héél wat gaten in mijn kennis gedicht. Fascinerend relaas van een land met een voortrekkende rol in de dekolonisatie na de Tweede Wereldoorlog. Over hoe de Nederlanders ook hun boekje te buiten gingen tijdens hun kolonisatieperiode én hoe intens de dekolonisatiestrijd ging, waarbij Nederland erg halstarrig vasthield aan het idee van een overzees gebied en dat tot irritatie van vele andere landen en hoe zij gebruik maakten van incidenteel en structureel oorlogsgeweld. Hele dorpen uitgemoord. Over hoe de VS die een drijvende kracht was achter de dekolonisatie tegelijk ook neo-kolonialistische handelingen trof. Dat Indonesië maar liefst 4 miljoen burgerslachtoffers had (vooral door hongersnood) in WO II. Op vele vlakken een eye-opener en een zeer aangename schrijfstijl. Alleen vond ik het einde wat rommelig en afgehaspeld na de conferentie van Bandoeng, maar dat vergeef ik hem.

Het is vandaag 22 december en dat valt toevallig samen met de aanvang van De avonden van Gerard Reve. Dat is een blij weerzien!

Terriristenjager: in het hart van de Speciale Senheden - Lionel D en Annemie Bulté

In dit boek verteld Lionel D over zijn carrière bij de DSU. Van de toelatingsproeven tot het arresteren van zware bandieten en de terreurgolf.
Ik kan eigenlijk niet veel zeggen over het boek buiten dat het heel vlot las en dat ik er soms toch stil van werd.
Die mannen verdienen toch meer waardering dan wat ze hebben gekregen.

Terug
Bovenaan