Welk sporthorloge of welke tracker voor mij?

Welke sporthorloge heb jij?

• Garmin

Stemmen: 198 59,6%
  • Polar

Stemmen: 27 8,1%
  • Apple Watch

Stemmen: 47 14,2%
  • Fitbit

Stemmen: 11 3,3%
  • Samsung

Stemmen: 19 5,7%
  • TomTom

Stemmen: 4 1,2%
  • andere...

Stemmen: 26 7,8%

• Totaal aantal stemmers
    332
Ik ben aan 't twijfelen om een nieuwe smartwatch te kopen. Garmin 7 of epix.
Ik ben wel gecharmeerd door de lange acculevensuur van de 7, niet dat ik twee dagen zonder lader zit, maar 't is gewoon fijn om 20 dagen te kunnen wachten tussen twee laadbeurten.
Ik kan me aan de andere kant wel inbeelden dat dat scherm van de epix wat leuker is (vooral de resolutie wanneer je een map wilt bekijken)...

Zoveel keuzemogelijkheden...

Ik ben aan 't twijfelen om een nieuwe smartwatch te kopen. Garmin 7 of epix.
Ik ben wel gecharmeerd door de lange acculevensuur van de 7, niet dat ik twee dagen zonder lader zit, maar 't is gewoon fijn om 20 dagen te kunnen wachten tussen twee laadbeurten.
Ik kan me aan de andere kant wel inbeelden dat dat scherm van de epix wat leuker is (vooral de resolutie wanneer je een map wilt bekijken)...

Zoveel keuzemogelijkheden...
Langs de andere kant moet je u afvragen voor wat ga je die watch gebruiken. En vooral hoe ga je die watch gebruiken.
Ben je iemand die ultra-marathons doet of een triatleet of de combinatie dan snap ik waarom je voor een epix of een fenix 7 wilt gaan.
Maar die map op de epix haalt weinig uit als je ook gewoon een hoge resolutie kaart in uw zak hebt zitten.
En als het zuiver voor loopjes van maximaal 2u is of fietstochten van niet langer dan 5u dan zie ik persoonlijk weinig nut om de fenix, laat staan de epix te kopen. Daarvoor heb je in het gamma van Garmin voor veel minder geld een horloge die ook gewoon vlot voldoet aan uw wensen.

En als het zuiver voor loopjes van maximaal 2u is of fietstochten van niet langer dan 5u dan zie ik persoonlijk weinig nut om de fenix, laat staan de epix te kopen.

Epix haalt een pak minder batterijduur dan de Fenix he.

Rationeel klopt je uitleg op zich wel maar ik snap de aantrek wel van een paar weken niet te moeten opladen.

Epix haalt een pak minder batterijduur dan de Fenix he.

Rationeel klopt je uitleg op zich wel maar ik snap de aantrek wel van een paar weken niet te moeten opladen.
Ligt er ook een beetje aan wat je juist zoekt. Een Garmin horloge is in feite een sporthorloge, in de basis, en een heel goed sporthorloge. En de smart functies zijn eerder bijkomstig. Met hun nieuwe zijnde de venu 2 doen ze een gooi naar de smartwatch market. Maar het blijft toch een veel minder pakket dan de echte smartwatches van de concurrentie.

Ik zou dus zeggen dat je een Garmin vooral best koopt als uw primair doel sporten is. Daarbij is dat opladen ook wel geen argument als je die nooit nodig hebt. En opladen gaat ook gewoon heel snel, een fr245 is op 1,5u is volgeladen.

Daarbij is dat opladen ook wel geen argument als je die nooit nodig hebt. En opladen gaat ook gewoon heel snel, een fr245 is op 1,5u is volgeladen.
Ik heb een 945 en ik erger mij een beetje aan het feit dat ik die relatief vaak moet opladen (+- 7u/week lopen met navigatie en muziek via BT).

Dat het geen smartwatches pur sang zijn klopt volledig. Wat mij betreft een sterkte, want batterijduur van de echte smartwatches is meestal echt bedroevend.

Ik heb een 945 en ik erger mij een beetje aan het feit dat ik die relatief vaak moet opladen (+- 7u/week lopen met navigatie en muziek via BT).

Dat het geen smartwatches pur sang zijn klopt volledig. Wat mij betreft een sterkte, want batterijduur van de echte smartwatches is meestal echt bedroevend.
Als je hem altijd even insteekt als je na het lopen gaat douchen dan is dat snel opgelost :P
Snap niet goed hoe je u daar aan kan ergeren, oké dat je hem constant aan wilt hebben. Maar je hebt toch altijd wel een gelegenheid dat je hem eens een uurtje aan de draad kan hangen?

Veel komt ook gewoon door het scherm. Want laat ons eerlijk zijn dat is op een forerunner of fenix toch echt niet te vergelijken met een OLED van een Apple Watch of een Galaxy Watch. Perfect om mee te sporten, maar echt high-end is het ook niet.

Apple watch interesseert me hoegenaamd niet, ik ga echt niet iedere dag mijn horloge opladen. Die zijn ook veel te kwetsbaar. Ik heb niet de gewoonte mijn horloge uit te doen wanneer ik bvb in de tuin werk. En een garmin watch integreert in het garmin universum waar ik verder in vertoef met mijn garmin edge.
Mijn huidige smartwatch (Garmin Vivioactive HR) is ondertussen 6 jaar oud, en ik heb niet de gewoonte van merk te wisselen indien ik tevreden ben van de producten.
En ja, ik doe wel eens erg lange wandelingen (50 km) en onze vakantieplannen voor deze zomer zijn vanuit Groningen met de fiets naar huis te fietsen. Maar de belangrijkste reden waarom ik één van die twee horloges koop is omdat ik ze mooi vind. Dat die wat duurder zijn stoort mij hoegenaamd niet.

Ik vind nu niet dat je ultra's moet lopen om een fenix te rechtvaardigen. Ik heb er mij onlangs één aangeschaft om "normalere" afstanden te lopen en het feit dat je niet moet nadenken over die batterij, op je gemakje kan navigeren met kaart (vandaag was ik op loop met onze hond, en op de kaart zelfs ergens een alternatief gezocht wegens een loslopend exemplaar; die van ons is de laatste tijd al 2x aangevallen geweest door loslopende honden dus wou het risico niet lopen. Het helpt dat pan en zoom op de fenix even knullig zijn als op de Edge, daar was ik al aan gewoon :p) of een podcast kan luisteren doet voor mij veel.
Dat scherm vind ik best wel goed zo; lekker discreet. Heb niet het gevoel dat ik iets mis, het is tenslotte nog altijd een horloge. En het ziet er inderdaad wel goed uit in vergelijking met veel andere sporthorloges. 'k Heb eigenlijk vooral wat spijt dat ik hiervoor zo lang geprutst heb met mijn smartphone, komoot en voice navigatie om gedownloade of zelf gemaakte gpx-en te volgen; het werkte wel maar was in vergelijking een frustrerende ervaring.

Als je hem altijd even insteekt als je na het lopen gaat douchen dan is dat snel opgelost :p
Snap niet goed hoe je u daar aan kan ergeren, oké dat je hem constant aan wilt hebben. Maar je hebt toch altijd wel een gelegenheid dat je hem eens een uurtje aan de draad kan hangen?

Tuurlijk, maar hoe minder hoe liever. Je kan er altijd rond werken, maar wat mij betreft is het een extra comfort.
Veel komt ook gewoon door het scherm. Want laat ons eerlijk zijn dat is op een forerunner of fenix toch echt niet te vergelijken met een OLED van een Apple Watch of een Galaxy Watch. Perfect om mee te sporten, maar echt high-end is het ook niet.

Nee, en dat hoeft wat mij betreft ook niet. Ik ben van een OLED watch naar de 945 gegaan en ik mis het echt niet.
En wie het wel wil kan naar de Epix...

Nee, en dat hoeft wat mij betreft ook niet. Ik ben van een OLED watch naar de 945 gegaan en ik mis het echt niet.
En wie het wel wil kan naar de Epix...

Mij stoort dat ook niet hoor. Ik ben zelfs blij ermee :p
Maar mijn initieel punt was dus dat je het in feite geen smartwatch pur sang mag noemen. Het is een sporthorloge met een paar smart functionaliteiten. De reden voor aanschaf zou echt enkel maar sport moeten zijn, daar blinken ze in uit, en de rest is maar pover.

Bijkomend zou ik durven discussiëren over welke horloge dan het beste geschikt is kijkend naar prijs en wat je met het horloge doet.
450€ (600€ retail normaal trouwens) voor een 945 vindt ik heel veel geld voor 12u meer batterijtijd, want dat is in feite de enige meerwaarde (buiten enkele verdergaande metrics waar veel mensen zelfs niet eens weten wat ze betekenen, laat staan er iets mee doen) voor iemand die enkel maar loopt. Maar goed dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet uitmaken :P

Maar mijn initieel punt was dus dat je het in feite geen smartwatch pur sang mag noemen.

Ja ok, maar was er dan iemand die het tegendeel liet uitschijnen? Dit stond toch niet ter discussie?

450€ (600€ retail normaal trouwens) voor een 945 vindt ik heel veel geld voor 12u meer batterijtijd, want dat is in feite de enige meerwaarde

Ben je nu nog steeds met de 245 aan het vergelijken? Want dan zit dit er toch gigantisch naast.

Ja ok, maar was er dan iemand die het tegendeel liet uitschijnen? Dit stond toch niet ter discussie?

Ben je nu nog steeds met de 245 aan het vergelijken? Want dan zit dit er toch gigantisch naast.
Ik haalde dit aan omdat ugar sprak over een smartwatch. Ik vind dat geen correcte benaming voor de horloges die Garmin in zijn gamma heeft. Ik weet het pure semantiek, maar ik vind het persoonlijk toch belangrijk dat mensen goed weten wat ze juist in primaire vorm kopen.

Ja ik vergelijk de 245 (music voor de duidelijkheid) met de 945 puur uit het oogpunt van een loper. Ik zie op dat vlak weinig meerwaarde buiten de 12u extra batterijduur en enkele diepgaande metrics. Maar ik kan ook over iets heen kijken hoor, vertel het me gerust op dat vlak :P

Ja ik vergelijk de 245 (music voor de duidelijkheid) met de 945 puur uit het oogpunt van een loper. Ik zie op dat vlak weinig meerwaarde buiten de 12u extra batterijduur en enkele diepgaande metrics. Maar ik kan ook over iets heen kijken hoor, vertel het me gerust op dat vlak :p

Navigatie alleen al is een enorme gamechanger wat mij betreft.
De barometrische hoogtemeter is er ook eentje die veel lopers er in willen.
Garmin Pay kan iedereen gebruiken los van het sporten, afhankelijk van of je er waarde aan hecht of niet.

Navigatie alleen al is een enorme gamechanger wat mij betreft.
De barometrische hoogtemeter is er ook eentje die veel lopers er in willen.
Garmin Pay kan iedereen gebruiken los van het sporten, afhankelijk van of je er waarde aan hecht of niet.
Navigatie kan ook op een 245 :P
Oké veel minder uitgebreid, maar dat werkt echt wel wonderbaarlijk goed hoor. Ik heb zelf ook al veel op locatie gelopen en dat deed ik door gewoon de route te memoriseren. Ja ik ben al verkeerd gelopen, maar goed part of the adventure :P

Zijn er lopers die echt waarde hechten aan een barometrische hoogtemeter? Zijn er mensen die effectief hoogtemeters willen zien tijdens hun loop, of achteraf heel zwaar wakker liggen of de hoogtemeters echt heel accuraat zijn? Als je trails doet ja, maar de meeste lopers die ik ken (mezelf incluis) willen het liefste een vlak parcours :P

Garmin pay klopt. Het jammere daarin is dat weinig banken in België het ondersteunen. Dus als je geen klant bent bij Belfius of BNP (of een bank die onder deze banken valt) dan heb je er niet veel aan.

Ik vind het persoonlijk een grote meerkost voor niet veel toevoeging. Zeker omdat de case in feite identiek is, bij een fenix zit je ook al met een andere/ betere case. Maar goed de meerkost daarvoor is dan ook al substantieel.

Navigatie kan ook op een 245 :p
Oké veel minder uitgebreid, maar dat werkt echt wel wonderbaarlijk goed hoor. Ik heb zelf ook al veel op locatie gelopen en dat deed ik door gewoon de route te memoriseren. Ja ik ben al verkeerd gelopen, maar goed part of the adventure :p

Ja, dat kan, maar het is een stuk beter op een 945. De maps op een 945 en dan nog eens een groter scherm zorgt voor een betere ervaring.

Zijn er lopers die echt waarde hechten aan een barometrische hoogtemeter?

Ja.
Garmin pay klopt. Het jammere daarin is dat weinig banken in België het ondersteunen. Dus als je geen klant bent bij Belfius of BNP (of een bank die onder deze banken valt) dan heb je er niet veel aan.

Accountje bij Hello Bank is snel geregeld en gratis :)

Zeker omdat de case in feite identiek is

Niet echt, 47 vs 42mm.

Enfin soit. Het is hier niet direct de bedoeling om te discussiëren of functionaliteiten nu wel of niet de moeite waard zijn, want dat is veel te persoonlijk. Maar een 945 is wel iets meer dan een 245 met langere batterijduur en kan zelfs voor mensen die enkel lopen een meerwaarde zijn, dat is alles.

Laatst bewerkt:
Ik haalde dit aan omdat ugar sprak over een smartwatch. Ik vind dat geen correcte benaming voor de horloges die Garmin in zijn gamma heeft. Ik weet het pure semantiek, maar ik vind het persoonlijk toch belangrijk dat mensen goed weten wat ze juist in primaire vorm kopen.

Ja ik vergelijk de 245 (music voor de duidelijkheid) met de 945 puur uit het oogpunt van een loper. Ik zie op dat vlak weinig meerwaarde buiten de 12u extra batterijduur en enkele diepgaande metrics. Maar ik kan ook over iets heen kijken hoor, vertel het me gerust op dat vlak :p
Dat de 245 music en de 945 gelijk zijn op de 12u batterijduur en "metrics die niemand gebruikt" klopt toch helemaal niet?
Inderdaad veel langere batterijduur (want met muziek is dit elke dag wel herladen, wat bij mij op vakantie ambetant is). Mogelijkheid tot UltraTrac voor veel langere batterijduur. Je hebt een andere accelerometer en gyroscoop.
Bij de 245 heb je Courses (breadcrumb-navigatie) en Back To Start. Bij de 945 heb je kaarten, een kompas, waar-ben-ik, poi's, DX gorrilaglas-scherm tegen krassen, meer compatibiliteit met accessoires, dubbel zo veel opslagruimte, je kunt de knoppen zelf mappen... En de metrics die niemand zou gebruiken, zijn er net die ik veel gebruik, de Firstbeat analytics: training load en training focus.

Of dat het waard is, dat is wat anders. Maar het is echt wel (veel) meer dan wat je laat uitschijnen. Ik vind het alleen raar dat zo'n Fenix alleen maar voor ultralopers zou mogen zijn :D

Ik ben terug van plan om aardig wat te fietsen en ben onderzoek aan het doen naar de verschillende merken.

De Polar Vantage M2 in combinatie met een afzonderlijke hartslagmeter spreekt mij aan maar ik verschiet toch wel van de prijzen van die dingen in vergelijking met pakweg 10 jaar geleden :unsure:

Ik ben terug van plan om aardig wat te fietsen en ben onderzoek aan het doen naar de verschillende merken.

De Polar Vantage M2 in combinatie met een afzonderlijke hartslagmeter spreekt mij aan maar ik verschiet toch wel van de prijzen van die dingen in vergelijking met pakweg 10 jaar geleden :unsure:
Ben je voor het fietsen dan niet beter met een Garmin/Wahoo gpsje? Tenzij je het voor meerdere sporten gaat gebruiken is dat een stuk handiger.
Gaat wel niet helpen qua prijs helaas :unsure:

Bwa, ik denk vooral dat er veel meer mogelijkheden zijn. Je zit met de Vantage M2 bijna in het topsegment van Polar. Het kan een pak goedkoper, zeker als je het toch combineert met een externe HR-meter, afhankelijk van wat je er allemaal mee wilt doen. Maar je kijkt eigenlijk naar een multisporthorloge in het hogere segment. De instapmodellen zijn een pak goedkoper dan de middenklassers van 10j geleden, en hebben al een pàk meer mogelijkheden. Het is maar wat je wilt :)

Als de hoogbeweegreden fietsen is ben je imo véél beter af met een dedicated fietsGPS. Een Garmin Edge 530 oid is dan veel fietsvriendelijker dan een polshorloge.

Terug
Bovenaan