Welke broker gebruik je?

Welke broker gebruik je (overwegend)?

• Bolero

Stemmen: 100 35,3%
  • Degiro

Stemmen: 83 29,3%
  • Bux

Stemmen: 4 1,4%
  • Lynx

Stemmen: 19 6,7%
  • Keytrade

Stemmen: 15 5,3%
  • Trade Republic

Stemmen: 1 0,4%
  • Mexem

Stemmen: 2 0,7%
  • Re=bel

Stemmen: 16 5,7%
  • Saxo Bank

Stemmen: 60 21,2%
  • IBKR

Stemmen: 2 0,7%
  • eToro

Stemmen: 1 0,4%
  • XTB

Stemmen: 0 0,0%
  • Trading 212

Stemmen: 0 0,0%
  • Andere

Stemmen: 6 2,1%

• Totaal aantal stemmers
    283
De rekening aangeven is precies niet zo moeilijk, maar de belastingen zelf afhouden lijkt me toch al iets ingewikkelder.
Zowel Lynx als Degiro regelen de inhouding en aangifte van de TOB (tenzij je opt-out). Als je in kapitaliserende ETF zoals IWDA investeert, dan zijn er verder geen belastingen verschuldigd.

Zowel Lynx als Degiro regelen de inhouding en aangifte van de TOB (tenzij je opt-out). Als je in kapitaliserende ETF zoals IWDA investeert, dan zijn er verder geen belastingen verschuldigd.
Dus als ik het goed begrijp. Als ik IWDA aankoop bij Degiro/Lynx ga ik enkel mijn rekening moeten aangeven. Maar inhouding van belastingen moet ik totaal geen rekening meer mee houden?
Dan is het misschien toch interessanter om bij deze spelers een rekening te nemen omdat de kosten wat lager liggen.

Wel raar dat het eerste antwoord in dit topic dan dit is:
"Ik gebruik momenteel alleen Degiro omdat ik heel geregeld en niet telkens voor heel grote bedragen bijkoop en ik eigenlijk enkel maar op buitenlandse beurzen bezig ben. Maar die administratieve rondslomp is toch wel echt een merde, en je kan u ook vragen stellen bij hoe veilig Degiro eigenlijk is moest het fout gaan (gezien ze geregeld in de clinch liggen met hun toezichthouder enzo)."

Wat wordt er dan met administratieve rondslomp bij Degiro bedoeld?

Laatst bewerkt:
Maar inhouding van belastingen moet ik totaal geen rekening meer mee houden?
Geen dividenden betekent geen roerende voorheffing verschuldigd.
Wat wordt er dan met administratieve rondslomp bij Degiro bedoeld?
De crux zijn de buitenlandse beurzen. Degiro houdt enkel de bronheffing in, niet de Belgische RV. Als je boven het vrijgesteld bedrag uitkomt, moet je dat jaarlijks aangeven in je personenbelasting.

Ok. Als ik het goed begrijp is het voor aandelen/etf's waar geen dividenden op uitbetaald worden (bvb IWDA) dan goed voor Degiro te kiezen. Dan heb je hier helemaal geen rompslomp mee. Enkel de rekening aangeven, de beurstaks wordt automatisch afgehouden en voor de rest moet je geen roerende voorheffing betalen omdat er geen dividenden worden uitbetaald.

Verder denk ik dan dat het voor obligaties en etf's die dividenden uitbetalen dan wel ingewikkelder ligt. En dat je hier dus dan wel administratie mee hebt om dit voor de belastingen aan te geven.

Klopt mijn redenering? :-)

Ok. Als ik het goed begrijp is het voor aandelen/etf's waar geen dividenden op uitbetaald worden (bvb IWDA) dan goed voor Degiro te kiezen. Dan heb je hier helemaal geen rompslomp mee. Enkel de rekening aangeven, de beurstaks wordt automatisch afgehouden en voor de rest moet je geen roerende voorheffing betalen omdat er geen dividenden worden uitbetaald.

Verder denk ik dan dat het voor obligaties en etf's die dividenden uitbetalen dan wel ingewikkelder ligt. En dat je hier dus dan wel administratie mee hebt om dit voor de belastingen aan te geven.

Klopt mijn redenering? :)
Let wel op dat er 2 versies zijn van IWDA. De accumulerende en de uitkerende versie. Pak de accumulerende zodat je geen dividenden uitbetaald krijgt maar deze direct opnieuw geïnvesteerd worden.

Even een vraagje over Degiro, dit was mij nog niet eerder opgevallen.
Ik ga gewoon de bedragen zeggen, is niet veel geheim aan denk ik.
Bovenaan in accountoverzicht staat het op totale w/v +1195
Maar als ik naar mijn individuele aandelen/etf's kijk is de ongerealiseerde w/v
-83
-6
+1218
+307
Dit is toch een verschil van 241€
Wat zie ik over het hoofd?
Niet in detail gegaan op dit moment maar als ik denk aan kosten en transactiebelasting kom ik misschien aan een 100€ dus daar zit het precies niet.

-83
-6
+1218
+307
Niet in detail gegaan op dit moment maar als ik denk aan kosten en transactiebelasting kom ik misschien aan een 100€ dus daar zit het precies niet.
Daar staat normaal een icoontje van een vraagteken bij, met wat meer uitleg.

-83
-6
+1218
+307
Als je ooit posities gesloten hebt met winst of verlies komen deze terecht in je totale w/v van je account maar zie je deze natuurlijk niet meer bij je huidige aandelen/ETFs staan.
Stel dat je je aandeel/ETF waar je momenteel op +1218 mee staat zou verkopen veranderd er niets aan je totale w/v van je account maar zie je deze winst niet meer bij je huidige aandelen/ETFs.

Samengevat is je totale w/v de som van de ongerealiseerde w/v (huidige aandelen/ETF) + gerealiseerde w/v (verkochte aandelen/ETF).

Welke broker raden jullie aan voor als je met opties wilt gaan spelen. Zowel DeGiro als Saxo bieden mij bv al enkele stocks niet aan in hefboom.

Ik heb op 8 januari een mail van Keytrade gehad dat ze hun beurstarief voor Brussel, Parijs en Amsterdam vanaf 22 januari verlagen naar 5,95 euro voor orders tussen 250 en 2500 euro. Dit zet ze netjes onder Bolero voor 2500. Ik twijfel wel om m'n volgende aankopen bij Keytrade te doen (zichtrekening en kredietkaart zit daar al, alles van Bolero overzetten helpt misschien ook met een upgrade te verkrijgen van doe kredietkaart...).

Bolero gaat hun tarieven voor de ETF playlist nu ook doortrekken naar aandelen.
Transactiekost wordt 2,5€/$ voor aankopen tot 250€/$ en 5€ tot 1000€/$.

Bolero gaat hun tarieven voor de ETF playlist nu ook doortrekken naar aandelen.
Transactiekost wordt 2,5€/$ voor aankopen tot 250€/$ en 5€ tot 1000€/$.

Voor kleine niet-euronext orders wel een groot verschil. vb 5 euro ipv 15 euro.

#BG mode. Orders doen 10-50k, dan zijn de kosten maar 0.1% (terwijl de transactie tax typisch 0.35% is)...

Wel nog altijd geen oplossing voor mijn spinoff aandelen die in verwegistan noteren. Heb hier nog paar exotische mijnen die uit Glencore gespind zijn 5-10y geleden. Posities van paar tientallen euro op offline markten waar ze minimum 75 euro voor vragen... -_- Dat vervuilt mijn overzicht. De oplossing is momenteel een aparte portefeuille waar ik al de onverkoopbare prut gratis naar verhuis zodat ik ze niet zie. :laugh:

Voor kleine niet-euronext orders wel een groot verschil. vb 5 euro ipv 15 euro.

#BG mode. Orders doen 10-50k, dan zijn de kosten maar 0.1% (terwijl de transactie tax typisch 0.35% is)...

Wel nog altijd geen oplossing voor mijn spinoff aandelen die in verwegistan noteren. Heb hier nog paar exotische mijnen die uit Glencore gespind zijn 5-10y geleden. Posities van paar tientallen euro op offline markten waar ze minimum 75 euro voor vragen... -_- Dat vervuilt mijn overzicht. De oplossing is momenteel een aparte portefeuille waar ik al de onverkoopbare prut gratis naar verhuis zodat ik ze niet zie. :laugh:
Ik moest bij een niet nader genoemde bank 400 euro neerleggen voor een overname :')

Nog altijd te duur dus.

Wat is de reële impact op 10 jaar? Als ik een simulatie maak met maandelijks €1000 te investeren en 10 euro kosten of 0 euro kosten, is er een verschil van 2400 euro op een eindresultaat van 170.000 euro, gesteld dat je in evenveel schijven ver- als aankoopt. Veel geld? Ja. In het grote geheel? Bwa.

Wat is de reële impact op 10 jaar? Als ik een simulatie maak met maandelijks €1000 te investeren en 10 euro kosten of 0 euro kosten, is er een verschil van 2400 euro op een eindresultaat van 170.000 euro, gesteld dat je in evenveel schijven ver- als aankoopt. Veel geld? Ja. In het grote geheel? Bwa.

Ge vergeet uw compounding rendement op die 2.400 euro. Allemaal de vuilbak in voor niks.

Terug
Bovenaan