Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Die film moet je toch wel een paar keer zien om het geheel beter te snappen
welja vanavond tonen ze hem op één van de VTMS, maar geen haar op mn hoofd die er aan denkt die film nogmaals te zien. was nu al op de tanden bijten om die uit te kijken....

Aangezien hij sinds kort op Netflix staat, gisteren eindelijk Get Out gezien.
Op zich ben ik absoluut geen fan van het genre, een film als The Invitation vond ik bijvoorbeeld een bijzonder ongemakkelijke - zelfs onaangename - kijkervaring. Maar deze vond ik wel heel goed, vooral door de satirische ondertoon en het aangename tempo.
Check 'Us' dan ook eens. Zelfde schrijver/regie.

Horror zonder easy jumpscares is een kunstvorm die je moet koesteren.

asphalt burning op Netflix.
Plotholes, verschrikkelijke muziek, cgi gedaan door een 5 jarige. Wat een gedrocht.
1/10

Hacksaw Ridge.
Film over een zeer katholieke hospik soldaat die omwille van zijn geloof geen wapen mag dragen.
Gebaseerd op een waargebeurde feiten. Heel mooi!

The Guest - Het is dat het acteerwerk echt abominabel slecht was (die moeder zou zelfs als actrice in het volwassenentertainment nog te kort schieten) want anders had ik deze fantastisch vlotte film echt nog wel redelijk hoog beoordeeld (nu nog meer dan doorsnee).

Geweldige soundtrack, strak tempo, no nonsense aanpak en genoeg knipogen naar en halve parodieën op het genre. De stukken waarin de film losgaat waren genieten.

Echt heel erg leuke film, juist jammer dat het merendeel bijzonder matig acteerde.

Kimi No Na Wa (Your Name.) - 9/10

Een absoluut prachtig film met een verhaal dat het hart niet onaangeroerd laat. Een emotioneel verhaal over liefde gebracht op een manier die ik voorheen nog nooit gezien had.

De animatie is werkelijk adembenemend, een van de mooiste anime films die ik tot nu toe gezien heb. Een absolute aanrader.

Inderdaad, veel beter!
Ik was all in voor Us toen die eerste trailer dropte (wat nog steeds één van de beste trailers was van de laatste jaren). Maar het uiteindelijke resultaat was dan weer een teleurstelling. Ik ben altijd te vinden voor dergelijke high concept films, maar het concept moet wel enigszins ergens op slaan. Niet alles moet haarfijn worden uitgelegd, integendeel, een beetje mysterie is altijd op zijn plaats. Maar het concept moet een bepaalde suspension of disbelief toestaan, en met alle goede wil van de wereld, bij "Us" wou mij dat totaal niet lukken.

Hoezeer ik ook mijn best deed om er gewoon in mee te gaan, ik kon op geen enkele manier de systematiek en de regels van het concept langs mij neerleggen. It didn't make any sense.

"Us" was bedoeld als één of andere allegorie, maar de film kon hier zonder niet op zijn eigen staan. De allegorische horrorfilm is geen nieuw gegeven, ver van, maar de voorwaarde is dat de film ook gewoon een horrorfilm op zijn eigen kan zijn (bijvoorbeeld zoals Get Out of the mist).

Ik wil "Us" nu niet volledig neersabelen omdat het nog steeds een degelijk gemaakte film is, maar voor mij werkt het concept compleet niet. In tegenstelling tot get out.

Undine - 8/10 (Christian Petzoldt, 2020)

Na een run van historische films met WOII als setting, maakt Petzoldt hier een mooie romance in het hedendaagse Berlijn, die, zoals de titel al aangeeft, flirt met fantasie en legende. Paula Beer speelt de pannen van het dak als de undine in kwestie, die lijkt te worstelen met haar mythische identiteit. De gevoelens in de film zijn oprecht en zeer mooi weergegeven, de cinematografie fantastisch en de personages heel goed uitgewerkt.

Ik heb Transit gemist toen die hier uitkwam, maar wil daar snel verandering in brengen want Petzoldt is toch een van mijn favoriete hedendaagse regisseurs aan het worden.

O Brother, Where Art Thou?
Classic Coen vibes met een paar leuke knipogen naar de Odyssee maar de mayonnaise pakt toch niet helemaal.

Project Power: ik had nood een brainless action entertainment and it did the job. Zonder verwachtingen op gezet en niet teleurgesteld maar ook niet verrast/weggeblazen.

Cfr. Us sluit ik toch aan bij Grungy:
  • Fantastische trailer, 1 van de beste van het decennium ... nay ever ! (samen met Prometheus)
  • Waarschijnlijk deels daardoor ook een teleurstelling (wederom samen met Prometheus)
  • Concept is goed, film is echt wel sterk en inventief gemaakt, goed in elkaar gebokst, ferm geacteerd, en scary
  • Maar mijn suspension of disbelief geraakte ook niet over de inconsistenties
Ik zou hem eigenlijk nogmaals moeten zien. De verwachtingen door de trailer en Get Out zullen de experience geen goed hebben gedaan.
Ik snap wel niet dat mensen hem vergelijken met Get Out. Dit zijn 2 fundamenteel andere films.

Terug
Bovenaan