Welke klassiekers heb jij nog nooit gezien?

Dr. Sheldon Cooper

Well-known member
Om wat verder te gaan op het gesprek in het andere topic. Welke klassiekers heb jij nog nooit gezien?

Hier dus:
Jaws
Scarface
ET
Indiana Jones & The Raiders of the Lost Ark / The Last Crusade
Good Will Hunting
Rocky
BttF 2 & 3
Casablanca

Ik heb de IMDB top 250 gebruikt en op basis daar van wat gecherrypicked

Laatst bewerkt:
Goodfellas
One Flew over the Cuckoo's Nest
Fight Club (grootste hiaat mss?)
Slumdog Millionaire

Waarschijnlijk nog een pak meer maar dat haalde ik er zowat uit bij het scrollen door een Toplijst via Google te zoeken.

Goodfellas
One Flew over the Cuckoo's Nest
Fight Club (grootste hiaat mss?)
Slumdog Millionaire

Waarschijnlijk nog een pak meer maar dat haalde ik er zowat uit bij het scrollen door een Toplijst via Google te zoeken.
Oof, Fight Club :love:
Die film krijgt veel bagger over zich de laatste tijd maar die bekijk ik echt wel jaarlijks denk ik.

Ik heb geen enkele van de Avenger films gezien. Spreekt me totaal niet aan, ook al zit de laatste bij de top 10 van box office films.

Rocky
Godfather
Jaws
--> 3 films die mij in de verste verte niet interesseren. Enkel The Godfather wil ik mss op een dag een kans geven. Maar iedereen heeft wel al eens iconische fragmenten gezien en die triggeren mij totaal niet om te kijken.

Silence of the Lambs
Before Sunset/Before Midnight (vorige maand pas voor het eerst Before Sunrise gezien, en dat was een fantastische film, en niet de melige cliché romantische film waar ik voor vreesde. Voelde zo authentiek aan)
Basic Instinct
--> deze staan wel klaar om te bekijken, omdat ik er benieuwd naar ben.

Opmerkingen op voorgaande posts: Damn, ET en Indiana Jones, dat kan ik mij zo moeilijk voorstellen 😮 ET is volgens mij een klassieker die de tand des tijds met glans doorstaat. En waar ik kan begrijpen dat bij iets als BttF nostalgie een belangrijke factor kan zijn, is dat bij ET niet het geval. Mijn vrouw heeft ET voor het eerst gezien een paar jaar geleden, en vond die heel goed, terwijl ze het doorgaans zeer moeilijk heeft om films van die periode te appreciëren als er geen nostalgie mee gemoeid is. Ik weet dat ik zelfs geen moeite moet doen om met haar BttF te bekijken bv.

klassiekers ik me meest voor 'schaam':
geen enkele spaghetti western of film van John Ford: westerns zijn echt een zwart gat
geen enkele kurosawa
te weing klassiekers van Hitchkock gezien: North by Northwest , Shadow of a Doubt, Dial M for Murder, om er een paar te noemen

Rocky
Godfather
Jaws
--> 3 films die mij in de verste verte niet interesseren. Enkel The Godfather wil ik mss op een dag een kans geven. Maar iedereen heeft wel al eens iconische fragmenten gezien en die triggeren mij totaal niet om te kijken.

Silence of the Lambs
Before Sunset/Before Midnight (vorige maand pas voor het eerst Before Sunrise gezien, en dat was een fantastische film, en niet de melige cliché romantische film waar ik voor vreesde. Voelde zo authentiek aan)
Basic Instinct
--> deze staan wel klaar om te bekijken, omdat ik er benieuwd naar ben.

Opmerkingen op voorgaande posts: Damn, ET en Indiana Jones, dat kan ik mij zo moeilijk voorstellen 😮 ET is volgens mij een klassieker die de tand des tijds met glans doorstaat. En waar ik kan begrijpen dat bij iets als BttF nostalgie een belangrijke factor kan zijn, is dat bij ET niet het geval. Mijn vrouw heeft ET voor het eerst gezien een paar jaar geleden, en vond die heel goed, terwijl ze het doorgaans zeer moeilijk heeft om films van die periode te appreciëren als er geen nostalgie mee gemoeid is. Ik weet dat ik zelfs geen moeite moet doen om met haar BttF te bekijken bv.
Geen idee waarom ik die niet wil zien eigenlijk, ik heb nochtans de bluray ooit gekocht maar het komt er maar niet van. Omdat ik al weet hoe het verhaal loopt misschien? Spreekt me gewoon zo weinig aan eigenlijk.

Basic Instinct heb ik ook onlangs pas bekeken en die was wel vrij goed. Fatal Attraction daarna ook bekeken en beetje gelijkaardige films.
Silence of the Lambs was ook ene die ik vorig jaar gezien heb en die vond ik ook top.

Franse nouvelle vague zoals Godard en Truffaut.
Paar martial arts films van Shaw Brothers begonnen maar dat is zo'n ambetant tempo, ik heb het opgegeven, die zouden ze beter eens opnieuw monteren
Oscar voor beste film sinds 2010 nog maar 3 van de 14 gezien, de thema's spreken mij totaal niet aan

Nog niks gezien van Star Wars, Rocky en Rambo. Dat zijn de eersten waar ik aan denk. Zullen er ongetwijfeld nog bijkomen.

De echt grote klassiekers heb ik denk ik allemaal wel gezien maar vaak mis ik wel "reeksen". Er komen veel films uit die me niet zoveel zeggen maar die ik misschien ooit wel eens wil zien en die verdwijnen dan ergens onderaan in de gigantische watchlist. Voor je het weet heb je daarop een aantal vervolgen die ik dan ook allemaal op de lange baan schuif want heb die eerdere nog niet gezien.

Bourne 2 - 5
John Wick 2 - 4 + Ballerina
Rocky 2 - 6 + Creed 1 - 3
Taken 2 & 3
The Equalizer 2 & 3

Nochtans groot fan van Die Hard (enkel de eerste 3 ofc) en 80s action maar voor moderne actie franchises loop ik duidelijk niet zo warm.

Toch ook nog enkele andere;

Halloween 2 - 12
Scream 3 - 7
Twilight 2 & 3
Venom 2 & 3
Saw 4 - 10
Jason 2 - 12 (wel Jason X)

Van de top 100 op IMDB:
The Good, the Bad and the Ugly
Goodfellas
The Pianist
Once Upon a Time in the West
The Shining
Once Upon a Time in America
2001: A Space Odyssey

Oei.. eerste dat in mij opkomst is al die mafia-achtige films:
- Scarface / The Godfather / the Intouchables / Goodfellas

Als ik eens scroll door de IMDB top 50:
- Shawshank Redemption
- Se7en
- The Pianist
- Psycho
- The Usual Suspects.
- The Shining

Nog wel een paar, maar zo de exotische niet-engelstalige (Hara Kiri / Spirited Away, ...) die ook niet.

Terug
Bovenaan