Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Gangs in New York onlangs op TV opgenomen maar ik heb 'm sws in mijn collectie.

Sterk verhaal, goede cast, zeer goed acteerwerk en mooi beeld hoe het ooit 'ongeveer' was.

Goodfellas: was een kleine 8 (of zelfs initieel een 7 dacht ik). Herkijk beviel me en nu staat hij op een 9.
Hard Candy: voorlopig een 8, maar een zeer voorlopig cijfer, afh. van het gevoel dat gaat primeren nu en de komende dagen / weken.

Hier mijn bedenkingen

Goh.

Niet foutloos, maar met zo een thema ook heel moeilijk. Ik heb wel de gehele speelduur erg geboeid gekeken. Nooit werd het saai. Audiovisueel wel heel altijd braafjes, dus dat mocht wel wat gewaagder.

Deze film slaagt erin wat ethische vraagstukken te stellen (of maak ik ze zelf en was de film erg belerend juist?). Maar
soms vroeg ik me af wie het meest onmenselijk en gestoord was: het meisje of de pedofiel van wie je toen niet wist dat hij een pedofiel was maar wel de beschuldiging kreeg, en dat is een zeer slecht teken. Hoe dan ook, het meisje handelde ethisch niet correct en heeft een man - hoe slecht hij ook mag zijn - wel tot zelfmoord gedreven.

Hoe dan ook, zijn er nog wel wat problemen met de film.
Zo had ik nooit het idee dat de man avances bij haar maakte. Maar bleek hij haar wel te stalken en niet geinteresseerd te zijn in oudere vrouwen dan haar. Wel heb ik het idee dat zij het een beetje zelf zocht, en met reden, om hem een lesje te leren. Maar als man moet je echt actief meisjes - zeker van die leeftijd afwijzen, en dat deed hij ook niet. Het is gewoon degoutant om als volwassen man met minderjarige meisjes op te trekken. That's not done. Maar er bestaat ook zoiets als de kat bij de melk zetten... ik heb er een wat dubbel gevoel bij, zeker omdat er niet zo diep ingegaan werd op hun voorgeschiedenis.

Ik had ook het idee dat de film rond de pot draaide.
Heb gewoon als film her lef om zijn fucking ballen er dan af te snijden, en krabbel dan niet terug, om dan met een soort van andere intimidatie/chantage af te komen. Maar niet voor we het verplichte nummertje krijgen waarbij de man vrijkomt om vervolgens met gemak overmeesterd te worden door een meisje van 14 die totaal niet overkomt als een minderjarig meisje
En dat tot twee keer toe. Alsook de buurvrouw die nog eens komt kijken wat er gebeurt, ook zo een cliche. Dan nog eens die code die zo makkelijk gekraakt wordt, en de kluis die relatief makkelijk gevonden wordt.
Zeer ongeloofwaardig, maar de spanningsboog bleef op die manier wel aanwezig, en ik denk dat het zeer lastig is om van dit thema een geloofwaardige film te maken. Op bepaalde vlakken doet de film het wel zeer goed. En qua acteerprestaties is het ook zeer goed, maar een fan van Ellen Page ga ik wel nooit worden.

Al bij al een film waar ik erg dubbele gevoelens bij heb. Ik weet niet wat nu overheerst.

Ik bedacht me ook wat ik zou doen in deze situatie als ik als rechter zo een zaak zou krijgen, maar laten we uitgaan van een meerderjarige vrouw.
En er van uitgaan dat er geen sprake is van psychisch lijden, of geschiedenis van seksueel misbruik. Ik denk dat ik als rechter haar al verantwoordelijk stel voor twee wettelijke inbreuken: 1. foltering en 2. aanzetten tot zelfmoord, met het argument dat ze al haar opzoekingswerk en research aan de autoriteiten kon doorgeven, want die zijn er NORMAAL gezien om dit soort zaken af te handelen, al voel je je als burger soms wel machteloos en zijn ze hier erg laks. Maar op het feit na dat ze wellicht niet veroordeeld kan worden omdat ze minderjarig is (nog zoiets), zou ik geen verzachtende omstandigheden inroepen en onherroepelijk de maximumstraf uitspreken voor beide feiten.
Dus een beetje film waar ik geen sympathie kan hebben voor beiden.

Zeker een film die moet rijpen voor ik een cijfer er kan aangeven. Zijn de elementen die storen te overheersend geweest voor een positieve filmervaring. Geen idee op dit moment eigenlijk. Maar de film laat je op z'n minst wel je brein gebruiken en dat waardeer ik wel. Het had wellicht wel veel beter gekund, maar geen makkelijke opdracht eigenlijk.

Baby Driver: 10/10

Een nieuwe film van Edgar Wright, en hoewel ik Shaun of the Dead wel goed vind, was ik absoluut geen fan van hem. Scott Pilgrim vs The World vind ik nergens op slaan, en Hot Fuzz vond ik saai. Een van de redenen waarom ik deze film dus bleef uit te stellen. Onterecht dus, want hier bewijst hij mijn ongelijk.

Baby Driver is een actiefilm. Een genre dat me eerlijk gezegd niet zo ligt, al zijn er wel een heleboel films die vermakelijk zijn en me kunnen smaken. Heel zelden krijgen ze meer dan vier sterren. En vaak zijn dat ook wel films die geen rasechte actiefilms zijn, genreverbredend zijn of het etiket cultfilm krijgen.

Maar deze film slaagt erin om naar actienormen een geloofwaardig, boeiend en gefocust verhaal naar voor te brengen, in combinatie met uitstekend camerawerk, een heerlijke sfeer (hoewel het muziekelement in deze film daar ook toe bijdraagt), gaat bepaalde cliches uit de weg en ontloopt vele frustraties uit de weg die ik met actiefilms doorgaans wel heb. Het is een film die zijn rustmomenten heeft en dat heeft een film wel nodig.

Een film moet boeien en amuseren en dat doet deze Baby Driver, maar ik denk dat Wright een nieuwe standaard heeft geleverd voor het actiegenre, en het is nu aan andere filmmakers en regisseurs om hierop voort te bouwen. Eigenlijk heb ik weinig negatiefs te zeggen op deze film. Hier en daar mocht het iets subtieler, en hoewel het einde wel goed was, was het iets te afgerafeld, en mocht het wel een tikkeltje ecletischer zijn. Maar dit is denk ik wel een nieuwe mijlpaal voor het genre.

Hoedje af. Ik deel met plezier vijf sterren uit! Dit is waarom ik film kijk.

style = substance.
film = gemaakt

Kan je wel vinden in de opmerkingen over plot + sidecharacters, maar dan kijk je gewoon beter geen actiefilms meer.
Vind actiefilms wel goed en kan daar meestal wel van genieten maar baby driver was gwn arty farty gedoe. Nog niet zo erg als the revenant maar neem de muziekgimmick weg en je hebt iets 13 in een dozijn. Sequel ga ik skippen denk ik

@Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield Ik kan in de verste verte niet begrijpen dat ge Baby Driver en The Revenant in dezelfde zin zet, en dan verwijst naar artsy fartsy ... het doet me een beetje pijn 🤓.
Ik kan best begrijpen dat BD niet iedereen zijne koek is (al denk ik dan eerder aan F&F liefhebbers die andere verwachtingen hadden), en respect voor uw mening ... maar zoveel artsy fartsy zit daar toch niet in?

Er zit een heel doorgedreven stijl in, maar niet meer of minder dan de gemiddelde Wright, Tarantino of Ritchie film. Voor de rest is dat een heel strak verhaal, op een geweldig tempo gebracht, alles mooi volgens de kunst getelegrafeerd maar zonder dat het voorspelbaar wordt - e.g.
no fucking way dat gullie zag aankomen dat Hamm de uiteindelijk bad guy is, en niet Foxx
- en inderdaad in een lekker stylistisch pakketje afgeleverd.

Ge moogt het perfect geen goede film vinden hoor, maar ik snap de argumenten compleet niet.

En @Lakigigar: Scott Pilgrim is modern art :o

Een nieuwe film van Edgar Wright, en hoewel ik Shaun of the Dead wel goed vind, was ik absoluut geen fan van hem. Scott Pilgrim vs The World vind ik nergens op slaan, en Hot Fuzz vond ik saai.

Hot Fuzz saai noemen en Scot Pilgrim die nergens op slaat
lookaround.gif

Welcome back, Laki!

Scott Pilgrim is dikke zever maar als ge Hot Fuzz saai vindt hebt ge geen ziel.
Baby Driver vond ik dan weer wel echt saai, een veredelde muziekvideo.

@Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield Ik kan in de verste verte niet begrijpen dat ge Baby Driver en The Revenant in dezelfde zin zet, en dan verwijst naar artsy fartsy ... het doet me een beetje pijn 🤓.
Ik kan best begrijpen dat BD niet iedereen zijne koek is (al denk ik dan eerder aan F&F liefhebbers die andere verwachtingen hadden), en respect voor uw mening ... maar zoveel artsy fartsy zit daar toch niet in?

Er zit een heel doorgedreven stijl in, maar niet meer of minder dan de gemiddelde Wright, Tarantino of Ritchie film. Voor de rest is dat een heel strak verhaal, op een geweldig tempo gebracht, alles mooi volgens de kunst getelegrafeerd maar zonder dat het voorspelbaar wordt - e.g.
no fucking way dat gullie zag aankomen dat Hamm de uiteindelijk bad guy is, en niet Foxx
- en inderdaad in een lekker stylistisch pakketje afgeleverd.

Ge moogt het perfect geen goede film vinden hoor, maar ik snap de argumenten compleet niet.

En @Lakigigar: Scott Pilgrim is modern art :eek:
Met artsy fartsy bedoel ik vooral hoe dat alles zo getimed aanvoelt ( die openingsscene vooral dan) alles zodanig synchroniseren en timen op muziek, tzit allemaal een beetje te juist voor mij (zoals ik dat met musicals ook wel heb, ok dit is geen musical maar muziek speelt wel een grote rol).

En the revenant ja wat mij daar mateloos aan stoort is dat die film doet alsof het de meest epische man vs nature ride ooit is maar eigenlijk in essentie ne veredelde wraakfilm is met wat mooi beelden van national geographic tussendoor

Met artsy fartsy bedoel ik vooral hoe dat alles zo getimed aanvoelt ( die openingsscene vooral dan) alles zodanig synchroniseren en timen op muziek, tzit allemaal een beetje te juist voor mij (zoals ik dat met musicals ook wel heb, ok dit is geen musical maar muziek speelt wel een grote rol).

En the revenant ja wat mij daar mateloos aan stoort is dat die film doet alsof het de meest epische man vs nature ride ooit is maar eigenlijk in essentie ne veredelde wraakfilm is met wat mooi beelden van national geographic tussendoor
Ah ok, dat kan ik wel plaatsen.
@BD: Yes agree, maar ik vind dat dan net cool :)
@The Revenant: Nog niet gezien, maar dat is inderdaad de gangbare kritiek / mening ja (y)

Terug
Bovenaan