Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

'Murica weekend met 12 Strong en American Sniper.

Twee diep problematische films over een land dat denkt te weten wat morele superioriteit is en dat via film probeert te verkopen. Vermoedelijk topfilms als je een MAGA-pet hebt. :unsure:

Twee diep problematische films over een land dat denkt te weten wat morele superioriteit is en dat via film probeert te verkopen. Vermoedelijk topfilms als je een MAGA-pet hebt. :unsure:
Zo kan je er nog wel talloze fileren, ook klassiekers uit de eighties die druipen van de "fuck yeah murricah"-mentaliteit. Je kan ze guilty pleasure vinden en de boodschap loskoppelen van de entertainment. Dat is de discussie of je "kunst om de kunst" kan loskoppelen van de maatschappelijke context, maar ik denk dat we er niet omheen kunnen dat entertainment onlosmakelijk gekoppeld is aan de maatschappelijke context waarin het wordt gemaakt.

Zo is er nu ook Riefenstahl te zien in de cinema en over hoe Leni Riefenstahl toch dieper in de nazidrek was belandt dan ze had toegegeven (interessant artikel daarover in DS Weekblad, trouwens). Ik kan persoonlijk nog altijd appreciatie tonen voor hoe ze macht op een ingenieuze wijze esthetiseert, wat allicht een oerfascistisch beginsel is (drang naar schoonheid en zuiverheid wat ook neerkomt om meedogenloosheid), maar besef op hetzelfde moment ook dat fascisme nooit een werkbaar politiek idee is. Op dezelfde manier kan ik ook Richard Wagner of Louis-Ferdinand Céline appreciëren zonder hun Jodenhaat goed te keuren.

De morele rode grens tot waar die appreciatie (wat de kunstvorm betreft, niet de morele implicaties) kan reiken ligt bij iedereen anders en anno 2025 hebben mensen nogal eens de neiging om dat voor een andere te gaan bepalen.

Laatst bewerkt:

Tips voor de volgende editie: Red Dawn en Iron Eagle. Voor de echte proud boys is er ook Megaforce, de film die als inspiratie diende voor Team America: World Police (maar dan geen satire).

Een all time favoriet van mij. Kan je wat meer zeggen over wat je van de film vond?
Goh. Ik denk wel dat een tweede kijkbeurt zal nodig zijn om hem ten volle te kunnen appreciëren.

Een desolate en surrealistische setting en de sfeer doorheen de film is nogal 'dense' (ik weet hier geen goede vertaling voor). Een beetje alsof Altman's droom (of nachtmerrie?) op het scherm wordt geprojecteerd en er iets dreigends over de personages hangt. De film lijkt een simpel, gewoon verhaal te vertellen waar er op het eerste zicht niet zoveel lijkt te gebeuren. Maar het gebruik van de prachtige muurschilderingen die verwerkt worden in de film kan je doen afvragen of we niet naar een droom zitten te kijken. Ook het kleurgebruik is opvallend en goed gedaan.
In het eerste deel zit er nog een lichte vorm van humor in de film maar in het tweede deel verdwijnt dat. Weet niet of dat de reden is dat mijn aandacht een beetje verslapte tijdens het tweede deel. Het is een traag tempo natuurlijk. Ook het einde vond ik een beetje minder. Alsof er een soort van 'closure' moest komen waar dat volgens mij niet echt nodig was.

Edit: bij momenten moest ik ook aan Mulholland Dr. denken. Als ik deze eerst had gezien was het misschien omgekeerd geweest natuurlijk :).

Viel nog wel mee voor een musical.

Dan vergeet je nog 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi, das mijn lievelings MAGA film.
Damn you Hillary , for what you did there !! :D :D

Detective Chinatown 1900
Grappige film, een mix tussen Gangs of new york en Shanghai Knights met een vleugje aziatische humor.

The Hitmans bodyguard.
Vond ik wel een fijne film hoor.

Eerstdaag es naar het vervolg kijken.
Die chemie tussen Jackson & Reynolds is best wel funny.
en Salma Hayek maakt het af.

Streets Of Fire (1984): 8/10

Well f*ck godverdomme. Ik heb mij hier serieus mee geamuseerd. De climax was misschien niet top en Micheal Paré en Diane Liane misschien niet perfect gecast. Maar heerlijk over the top muzikale momenten, goeie actie en humor in een 50s/80s hybride universum dat alleen Walter Hill zo goed kan creëren.

Niet slecht, maar ook niet wauw.

Beter dan verwacht. Die 2h waren zo om.

Net Oppenheimer's The End gezien en vond hem eigenlijk nog wel de moeite. De zoveelste musical dit jaar maar wel weer een met een vrij unieke insteek. De familie van een big oil CEO leeft al 20 jaar, sinds het einde van de wereld dat ze mee veroorzaakt hebben, in luxe in een zoutmijn diep onder de grond. Hun zoon heeft de buitenwereld nooit gekend.

Zou hem zelf best wat hoger scoren. Ik denk dat ik wel mee ben met de meeste themas en subtext maar dat finale shot was wel een stevige headscratcher. Heb er wel wat vage ideeën over maar moest er iemand iets meer concreets kunnen aanvoeren zou ik dat graag horen.
specifiek het allerlaatste shot waarbij zoutstof out of focus gaat en lijkt over te gaan in een sterrenhemel waarna het terug in focus trekt en we kijken naar microscopisch leven. Hoe een narratief waarheid van gedaante kan doen veranderen door het anders te belichten? Iets in verband met hoop om terug te keren naar de sterren (cfr hoe de maanlanding de zoon persoonlijk raakte) en hoe deze doorprikt wordt door de realiteit in dat de mensheid ten dode is opgeschreven en leven op aarde terugkeert naar primitieve beginselen? Valse hoop en het ophouden van "schijn" (pun intended) lijkt me zowat de rode draad doorheen de hele film. Samenleving in het klein? The reason to keep strangers at a distance? Eat or be eaten?

Vrij speciaal dus moeilijk aan te raden, zeker gezien deze voor het merendeel serieus lijkt te missen. Zelf vond ik er toch meer dan voldoende vlees aanzitten om vlot weg te kijken.

Streets Of Fire (1984): 8/10

Well f*ck godverdomme. Ik heb mij hier serieus mee geamuseerd. De climax was misschien niet top en Micheal Paré en Diane Liane misschien niet perfect gecast. Maar heerlijk over the top muzikale momenten, goeie actie en humor in een 50s/80s hybride universum dat alleen Walter Hill zo goed kan creëren.
Meesterwerk, climax werkt zeer goed bij mij. Ik krijg bijna elke keer tranen in mijn ogen van puur plezier wanneer Ellen Aimes Tonight is What it Means to Be Young speelt…

Meesterwerk, climax werkt zeer goed bij mij. Ik krijg bijna elke keer tranen in mijn ogen van puur plezier wanneer Ellen Aimes Tonight is What it Means to Be Young speelt…
Goh, misschien verkeerd verwoord van mij. Met climax bedoelde ik de showoff tussen Cody en Raven waarvan ik dacht dat het meer zou zijn.
Maar het einde vond ik inderdaad ook gewoon schitterend.

Carriage to Vienna (1966)

Heerlijke cinematografie

Schermafbeelding-2025-02-12-075938.png

The Hitmans wife's bodyguard.

Een pakje minder dan de eerste, al steelt Salma Hayek opnieuw de show. genietbaar, zonder meer.

Terug
Bovenaan