Afgelopen weekend The Lord of the Rings trilogie voor de eerste keer bekeken. Waren op zich geen slechte films, maar beste trilogie ooit? Ik vond het eerlijk gezegd wat overroepen. Ik ga nu wel enkel af op de films. I don't care about the books.
Om te beginnen vind ik de CGI nu niet echt zo geweldig. Ik hou er uiteraard rekening mee dat de films al 20+ jaar oud zijn. Maar laten we niet vergeten dat Jurassic Park 32 jaar oud is. Natuurlijk minder CGI, maar dat is geen excuus als de films daarvoor worden opgehemeld. Het vuurwerk aan het begin van de eerste film ziet er zelfs voor 2003 toch niet goed uit. Ook enorm veel slechte green screen waar de acteurs niet goed gekeyed zijn en te fel loskomen van de achtergrond.
Maar Gandalf bv, die gebruikt buiten 1-2 keer geen magie tenzij je de flashlight van zijn staf opzetten meetelt. En dan bij zijn gevecht met Saruman ziet het er ook maar wat dom uit als die wat over de grond ligt te draaien als de Homer Simpson gif:
De Nazgul king die als "unkillable by any man" wordt voorgesteld maar op 5 seconden verslagen wordt door een zwaard in zijn gezicht te steken. Frodo die vrijwel volledig waardeloos is (Sam is de real MVP). De 7 eindes op het einde van de 3de film. Arwen wiens lifeforce plots verbonden is met de ring? Sauron die tijdens de 3 films nooit echt een bedreiging is. Like seriously, dus de ring wilt terug naar "zijn eigenaar" maar als die op 50 meter van de toren van Sauron is merkt die er niets van?
Speaking about the ring... Wat doet dat ding nu eigenlijk? Heel de trilogie draait rond het premise dat de ring vernietigd moet worden, maar er wordt nooit getoond waarom. Buiten dat je onzichtbaar wordt, lelijk en kwaadaardig zit er toch geen enkele "macht" verbonden aan die ring?
Niet dat alles slecht is aan die films eh. Maar er zijn toch wel teveel nitpicks om dit als een van de grootste trilogies ooit te zien