Ik vond Anora in de eerste plaats een heel grappige film, het komt helaas steeds minder vaak voor dat ik een komedie echt goed vind maar bij deze heb ik bij meerdere scènes echt goed moeten lachen. Het is voor mij een zeer geslaagde update van de klassieke screwball komedies, een genre waar ik graag naar kijk, verplaatst naar een hedendaagse setting en naar een interessant milieu. Dat is niet zo'n makkelijk genre om succesvol te maken omdat je elk element perfect op elkaar afgestemd moet krijgen maar bij Anora was dat zeker het geval, niet enkel de acteerprestaties maar ook het tempo (gek dat dit als traag benoemd werd, ook al mocht de film ietsje korter zijn), de editing,... Zeker in het middelste stuk, de dolle night on the town, voelde ik me als kijker iemand die mee op de boemel was. Dat komt door een schijnbare moeiteloosheid die verraadt wat een talentvolle filmmaker Sean Baker is, voor mij leunt hij eigenlijk wat meer aan bij het realisme van pakweg de Dardennes, alleen nu toegepast op een vrij luchtige film.
Dat gezegd zijnde vind ik Anora waarschijnlijk wel de minste van de drie die ik nu van hem gezien heb. The Florida Project steekt er voor mij bovenuit. Wel tof om eens een afwijkende mening te lezen van een redelijk algemeen geprezen film.
Dit weekend Nickel Boys gezien en goed bevonden maar ik had er misschien iets meer van verwacht. Het continu gebruik van POV van de twee hoofdpersonages, waarbij je alles telkens letterlijk door de ogen van één van de twee ziet, was tegelijk een heel slimme vondst om een belangrijk punt van het boek over te brengen en iets dat me eigenlijk wat vermoeide. Het gebruik daarvan vond ik vooral in het begin erg goed, om de wereld te tonen door de ogen van een klein kind. De film deed me toen een beetje aan Petite Maman denken. Daarna evolueert Nickel Boys in een harder beeld van het leven van zwarte jongens op een hervormingsschool en had die POV voor intimiteit moeten zorgen maar het haalde me soms een beetje uit de film.
Desondanks een aangrijpende film en dikke aanrader voor iedereen, wel geen tieten gezien.