Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Film met die materie hoeft niet subtiel te zijn. De domino's van een heroinejunkie vallen eerder snel. En de arc van Burstyn houd dat geheel toch wel gebalanceerd. Toegegeven ik heb ook wel een zwak voor de soundtrack en het "MTV editing".

Zie ik toch veel liever dan die zeemzoete "choose life" zever van ome Boyle.
yeah yeah dood kind blablabla tegen het einde is iedereen dat al vergeten

Ot: Godzilla(2014)
Hoe ik er ooit zo streng en negatief over was is me een raadsel..
Nagenoeg perfecte Godzilla film.

Laatst bewerkt:
Ze kunnen hem alleszins ook tonen in de filmschool om te tonen hoe je op volstrekt onsubtiele wijze je visie er kan in drammen
Als je visie is dat je beter niet aan heroïne begint omdat dat redelijk nefaste gevolgen voor je leven en de mensen rondom je kan hebben, dan moet dat van mijn part niet al te subtiel gebracht worden

Requiem For A Dream

Eerste rewatch sinds ik 18 jaar was. It does not hold up. Of toch niet helemaal. De muziek blijft awesome en Ellen Burstyn heeft enkele fantastische scenes. De film is ook heel strak geknipt. Maar de inhoud en overdreven pathos is... makkelijk proberen te scoren. Het werkt enorm goed voor een student in het middelbaar die dit een edgy film vond. But I guess I grew up.

Jared Leto kan ook voor geen hol acteren. Dat hielp ook niet.
Ff deze opnieuw plakken, onlangs ook herbekeken.

Videos tonen van hoe erg het kan worden werken trouwens niet, is wetenschappelijk bewezen. Source: ik werk al 15 jaar op het drugthema.

Source: ik werk al 15 jaar op het drugthema.
Hey, ik heb meer dan 15 jaar drugs genomen. En ongeveer vanaf mijn 15. Hell, still do. Ik win.

Alles is overigens van invloed. En niets.
Videos tonen van hoe erg het kan worden werken trouwens niet, is wetenschappelijk bewezen.
Werken niet voor wie? Bestaande junkies? Leken die nog niet hebben geexperimenteerd? Gebaseerd op die begaaide jaren 80 begin jaren 90 filmpjes die met de zachtste meest bevreemdende manier junkies naar voren bracht enneuh.. uiteindelijk toch niets lieten zien?

"But i guess i grew up"
Van wat?

Requiem twee of drie keer gezien en een sterke film is het imo ook absoluut niet.

Trainspotting bv is alleen al in de openingscene beter dan heel requiem opgeteld imo.

The long walk: een film die gerust door studenten gemaakt kon worden.
Er gebeurt letterlijk niks anders dan enkel wandelen en afgeschoten worden.
Het budget was 20 miljoen $????
Ter vergelijking: Godzilla minus one was 10-15 miljoen.

Enfin: 4/10 (omdat Hamill erin meedoet)

Werken niet voor wie? Bestaande junkies? Leken die nog niet hebben geexperimenteerd? Gebaseerd op die begaaide jaren 80 begin jaren 90 filmpjes die met de zachtste meest bevreemdende manier junkies naar voren bracht enneuh.. uiteindelijk toch niets lieten zien?
Voor jongeren. Worst case scenarios tonen heeft geen blijvend effect omdat het zodanig erg is dat je er van uitgaat dat het je niet zal overkomen.

toch ook wel grote fan van REQUIEM FOR A DREAM hoor, die muziek, en jared leto zijn character en friendship met die zwarte dude (vergeet nu ff zijn naam), komt toch wel heel bekend en realistisch voor. ook die strugle for money.

trainspotting brengt het allemaal veel te braaf en luchtig voor zo'n donker thema imo. enkel die toilet-scene blijft memorabel. maar voor de rest zo'n typisch engelse prent die me echt niet lang bij bleef (bij mij toch)

Aronofsky is niet subtiel en zal dat ook niet worden maar subtiliteit is geen streefdoel, zou maar saai zijn moest alles zo subtiel mogelijk proberen te zijn. Persoonlijk kan ik zijn overte stijl best smaken alhoewel ik zijn laatste films wel wat minder vond. Caught Stealing was gelukkig terug een stapje omhoog maar Requiem blijft toch nog altijd zijn beste imo.

Lijstjestijd? Lijstjestijd! :woohoo:

Requiem for a Dream
Pi
The Fountain
Black Swan
Caught Stealing
Mother!
The Whale
Noah

Dat is jammer genoeg bijna reverse order of release dus hij is er met de jaren wat op achteruit gegaan maar blijft een uiterst interessant filmmaker.

Ik ga hier nu wel niet liggen kakken op Trainspotting want dat is één van de beste films ooit gemaakt. 😅

Vond persoonlijk van wel. Lag misschien deels aan de heel lage verwachtingen omdat ik dacht dat het een zielloze cashgrab ging zijn die niets zou toevoegen en zou teren op de herinnering van het origineel maar verbazingwekkend genoeg staat die film echt wel op zichzelf. Film lijkt wel te beseffen dat die verwachtingen en vergelijkingen onvermijdbaar zijn en speelt daar goed op in door de personages te confronteren met dat idee van ouder worden, herinneringen en legacy. Ok natuurlijk niet zo goed als het origineel, praktisch onmogelijk maar heeft zelf echt wel iets te vertellen en kwam hier heel goed binnen.

Nu ja, kan niet begrijpen dat je het origineel niets vond dus eigenlijk geen idee wat jij van deze zou vinden maar zal vermoedelijk ook wel niets vour jou zijn dan. 😅

A House Of Dynamite (Kathryn Bigelow, 2025)

Ik lees heel veel in het Engels en weet daardoor de betekenis van veel termen in die taal zonder dat ik een precieze vertaling kan geven. Deze film heeft me de precieze betekenis van diminishing returns doen opzoeken: afnemende meeropbrengsten.

Zonder al te veel te spoilen is dit een politieke thriller in drie delen die heel erg sterk start en vervolgens bij elk deel voor mij aan kracht en spanning begon in te boeten om uiteindelijk te leiden tot een logisch maar frustrerend einde. Competent maar niet bijzonder opvallend geregisseerd door Bigelow, ze heeft dit soort film zelf al beter gemaakt. Goeie cast (Ferguson, Elba, Tracy Letts, Jared Harris,...) maar de aandacht wordt over teveel pionnen verdeeld zodat niemand echt kan opvallen. Milde teleurstelling.

Laatst bewerkt:
A House Full Of Dynamite (Kathryn Bigelow, 2025)

Ik lees heel veel in het Engels en weet daardoor de betekenis van veel termen in die taal zonder dat ik een precieze vertaling kan geven. Deze film heeft me de precieze betekenis van diminishing returns doen opzoeken: afnemende meeropbrengsten.

Zonder al te veel te spoilen is dit een politieke thriller in drie delen die heel erg sterk start en vervolgens bij elk deel voor mij aan kracht en spanning begon in te boeten om uiteindelijk te leiden tot een logisch maar frustrerend einde. Competent maar niet bijzonder opvallend geregisseerd door Bigelow, ze heeft dit soort film zelf al beter gemaakt. Goeie cast (Ferguson, Elba, Tracy Letts, Jared Harris,...) maar de aandacht wordt over teveel pionnen verdeeld zodat niemand echt kan opvallen. Milde teleurstelling.
Ik vond act 1 en 2 heel goed, helaas zakt het tijdens het derde in elkaar. Niettemin een degelijke Netflixfilm. :unsure:

Sentimental Value: ja! Boeide van begin tot eind, goed geacteerd en ook al vind ik Renate Reinsve een stomme trut deed ze het meer dan behoorlijk, maar ik was vooral meer onder de indruk van Stellan Skarsgård en nog meer Elle Fanning (wat ik totaal niet verwacht had bij die laatste).

A House Full Of Dynamite (Kathryn Bigelow, 2025)

Ook net gezien. Ik vond hem wel nagelbijtend spannend, vooral door het besef dat de window om te reageren op zo'n ICBM behoorlijk kort is. 18 minuten van lancering tot impact en 10 miljoen doden. Dat is alles, met een last ditch attempt met GBI's om de "kogel met een kogel" neer te halen. Met een SLBM heb je nog veel minder tijd.

Wat me in de film opvalt en dat vond ik ook in het boek Kernoorlog van Annie Jacobsen is dat het scenario heel sterk in kille procedures is gegoten die elkaar tiki-taka opvolgen en dat toont Bigelow toch wel. Dat de personages ondanks de cast inwisselbaar zijn stoorde me niet. Het proces vond ik belangrijker om te volgen dan de menselijke dynamiek, ook al werd het proces door mensen ontworpen. De keuzes van de nucleaire voetbal, bijvoorbeeld. Alsof je een bestelling op restaurant moet doen als retaliatory strike.

Het onderwerp fascinereert me wel en het doet beseffen wat voor een buitenproportioneel waanzinnig wapen een kernbom is. Militair nutteloos, met een grote kans op mutual selfdestruction.

Ik meen me te herinneren dat Villeneuve ook bezig was met een verfilming van een gelijkaardig scenario, gebaseerd op het boek van Jacobsen?

Ook A House of Dynamite gezien. Vond'm heel goed, en stek geacteerd. Hoe elk deel elkaar aanvulde vond ik wel goed gevonden. Over het einde kan je discussiëren maar 't is zeker geen fout einde. Vreemd wel om een humane Amerikaanse overheid te zien.

Ook A House of Dynamite gezien. Vond'm heel goed, en stek geacteerd. Hoe elk deel elkaar aanvulde vond ik wel goed gevonden. Over het einde kan je discussiëren maar 't is zeker geen fout einde. Vreemd wel om een humane Amerikaanse overheid te zien.
Ik had het wel "fijn" gevonden om ook de impact van zo'n wapen te zien. In het begin van Kernoorlog: een scenario beschrijft Annie Jacobsen gedetailleerd de schade dat zo'n wapen kan teweegbrengen op mens, omgeving en maatschappij. De totale reddeloosheid van het geïmpacteerde gebied.

Terug
Bovenaan