Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994)

Hoewel Jackie Brown altijd een persoonlijke favoriet zal blijven, heeft deze rewatch Pulp Fiction voor mij gecementeerd als de beste film van Tarantino. Eigenlijk ongelofelijk wat de autodidact hier reeds in zijn tweede film gepresteerd heeft. De rollen zijn perfect gecast, de dialogen zijn zalig, de muziek is treffend gekozen maar de grote troef van deze film is het script. Pulp Fiction is ingenieus opgebouwd qua structuur waardoor de film niet alleen de typische pop en cult referenties waar QT om gekend staat bevat maar ook voortdurend naar zichzelf refereert. Pulp Fiction is aan de oppervlakte een hangout film met criminele elementen die meer geïnteresseerd is in hoe de personages de tijd doorbrengen tot de gebruikelijke story beats plaats vinden. Het is pas als je de film al wat kent, dat je ziet hoe ingenieus de structuur gekozen is om bepaalde scènes diepere betekenis of kracht te geven.

Tijdens het kijken merkte ik ook op hoe parallel de carrière van Tarantino eigenlijk loopt met die van een andere regisseur met een typische stijl, Wes Anderson. Ik verkies Pulp Fiction en Jackie Brown boven de latere films omdat deze nog altijd gegrond zijn in realisme, net zoals dat bij de vroege films van Anderson was. In zijn eerste films werd de visie van QT op de echte wereld toegepast, vanaf Kill Bill voegt hij eerder bestaande gebeurtenissen en stukjes van die echte wereld in zijn eigen filmuniversum. Net zoals zijn tegenhanger in deze vergelijking nu al jaren enkel nog 'Wes Anderson films' maakt sinds pakweg The Life Aquatic. Dat is niet per se een probleem want de specifieke genrefilms die QT sinds Kill Bill maakt zijn zeer goed, alleen heb ik de indruk dat die films de complexiteit van Pulp Fiction wat missen en de personages minder van vlees en bloed zijn.

Gezien op 4K UHD Blu Ray, een fantastisch ogende transfer.

10/10
klinken de geweerschoten op 4K UHD Blur Ray nog altijd als 2 pottendeksels tegen elkaar gekletst? :shutup:

Fight or Flight : Lucas moet op een vlucht van Bangkok naar San Francisco een hacker opsporen en binnen brengen om zijn leven terug te krijgen. Kleine kanttekening is dat het vliegtuig vol zit met huurmoordenaars die het op beiden gemunt hebben. Ik had een tijdje geleden al de trailer hiervan gezien en die deed me toen al denken aan Bullet Train. Buiten die sterke gelijkenis was dit wel een erg leuke actie komedie. Ik heb een paar keer goed kunnen lachen en de actie is goed met een hele portie gore bij. Josh Harnett is precies ook aan een heropleving van zijn carrière bezig en met het heel erg open einde zou een vervolg wel leuk kunnen zijn als ze het juist aanpakken hier. 6,5/10

The Conjuring - The Devil made me do it
: De 3de verfilming met Ed en Lorraine Warren in de hoofdrol alweer. Ditmaal beginnen we meteen met een exorcisme van een 8-jarige jongen die erg moeilijk verloopt. Op een gegeven moment gaat de demoon over naar Arne die op een later moment een moord begaat. Hij beweert echter dat hij onder invloed vd demoon was waardoor Ed en Lorraine verder gaan uitspitten wat er aan de hand is. Ik ben wel beetje fan geworden van deze serie. De eerste 2 vond ik echt heel sterke horrorfilms en deze is mss net wel iets minder maar ik vond het daarom niet minder spannend of griezelig als zijn voorgangers. Ik vond een vibe die bij zijn voorgangers wel aanwezig was ontbreken. 6/10

One Battle After Another
: Ik denk dat als je in de VS woont je u meer kan identificeren of dingen herkennen in de film dan dat bij mij het geval was. Ik had bij veel scenes toch wtf momenten. Ondanks zijn toch vrij lange speeltijd vond ik de film goed vooruit gaan al was ik op geen enkel moment gegrepen door het verhaal. Di Caprio is zoals altijd steengoed en hetzelfde vond ik voor Penn en Del Torro. Vooral Penn steekt er toch wel bovenuit die als compleet geschifte Kolonel op jacht gaat naar het meisje. Buiten de heel knappe woestijnscene bleef ik wel op mijn honger zitten en begrijp ik de razend enthousiaste reviews en vele lofbetuigingen aan PTA niet. Dit is in de verste verte geen Magnolia of There Will Be Blood. 6/10

Deathstalker (2025)
: Remake van een Sword & Sorcery film uit 1983 met dezelfde naam. Ik heb de voorganger nooit gezien dus ik was volledig nieuw met het verhaal. Deathstalker komt in het bezit van een magisch medaillon. Samen met de dwerg Doodad moeten ze de kwaadaardige tovenaar stoppen die een oude demoon wil verrijzen. Ik had uit de trailer al een hoop actie en gore gezien dus ik verwachte me toch wel wat aan het een en andere. Positief waren de vele knappe figuren, kostumes en het overvloedige gebruik van praktische effecten. Daar houd het een beetje mee op helaas. Het verhaal is natuurlijk flinterdun dus de film moet het vooral van zijn actie en snelheid waarmee de film het verhaal draagt. Ik vond het bij momenten zeer traag gaan en ook de overvloedige slechte grappen en grollen geven de film een soort van slapstick vibe. Dat dit niet de beste productie is had ik me al aan verwacht maar de film probeerde bij momenten teveel The Evil Dead te kopiëren dan zijn eigen weg te gaan. Ik weet niet of dit de bedoeling was maar goed was het niet. Een leuke B-film om is 1x te zien en dan best nooit meer. 4/10

Braveheart
: Zelfs na 30 jaar blijft deze Mel Gibson film steengoed. Historisch inaccuraat maar met heel veel gevoel gemaakt waarbij Gibson je zeer in het verhaal weet te trekken. 8/10

Train Dreams
: Robert Grainier is een houthakker die zich schuldig voelt na de dood op een Chinese arbeider waar hij mee samen werkte terwijl hij van huis weg is om geld te verdienen voor zijn vrouw en kind waarvan hij immens veel houdt. Bij een alles verslindende bosbrand verliest hij zijn alles. Zijn wereld stort, zeer begrijpelijk, in maar ondertussen dendert diezelfde wereld aan een rotvaart verder waarin hij zich meer en meer terug trekt in de natuur. Zeer melancholische film met Joel Edgerton in de hoofdrol die niet voor iedereen zal zijn. 6,5/10

Paar weken geleden naar Split van M. Night Shyamalan gekeken en vond die best goed, bleek nu dat die onderdeel was van een trilogie dus daar eens mijn werk van gemaakt. Weer typisch Shyamalan eigenlijk: maakt die 3 films, dan heb je 1 goede, 1 zwakke en 1 gewoonweg slechte film.

Unbreakable: 6
Coole insteek van de film (Bruce Willis overleeft als enige een treincrash, zonder ook maar iets van letsels, waarna het hem begint te dagen dat hij eigenlijk nog nooit ziek geweest is, nog nooit iets voorgehad heeft en misschien wel een superhero is?), maar ontbreekt precies wat aan vaart in deze. Al bij al degelijk, maar mist voor mij iets om echt memorabel te zijn.

Glass: 4

Finale van de trilogie waarin Bruce & McAvoy samenkomen. Werkt naar mijn insziens echter voor geen meter. Heb McAvoy in Split bejubeld voor zijn acteerwerk, vond zijn personage in deze echter op het randje van irritant zijn. De ultieme finale van deze voelt ook echt aan alsof er geen budget meer was. Film stelde mij op alle vlak teleur. En damn, wat zag Willis er oud uit in deze :cry2:

Hele film insinueren dat de endfight gaat plaatsvinden op de hoogste toren van 't stad, om dit dan droog op een random grasveldje te laten doen idp voelt toch echt aan alsof ze geen budget meer hadden en ze maar in paniek geimproviseerd hebben

btw, een superhero met een regenponcho ziet er nog badass uit in het donker, maar ziet er redelijk belachelijk uit in vol daglicht :laugh:

Afgelopen weekend Batman Returns gezien en inderdaad:
De beste Batman imo

Nog beter dan de OG. Nog aan't twijfelen om de run verder te zetten en ineens alle andere Batmans te bekijken. Maar ik herinner me die van Schumacher echt als bagger films. Then again, mijn herinneringen aan OG Batman bleken ook niet accuraat.

Daarnaast ook Disturbia bekeken.
Peak 00's en op zich een leuke nostalgie trip. De film heeft niet veel om het lijf maar is net spannend genoeg om te blijven boeien. De ontknoping was wat underwhelming imo. Het was duidelijk dat er een actievol slot moest komen maar dat werkte niet. Niet alleen qua pacing maar ook de logica was ver zoek.

Bring her Back

Toch een aantal keer moeten wegkijken. En net daarom vond ik Talk to Me beter, de expliciete gore doet voor mij wat afbreuk aan de sfeer en spanning. 7/10

Wat me enorm stoorde was het feit dat Andy met die sociaal werkster, zonder poltiebegeleiding, naar het huis terugging. Daar stond nochtans politie bij op dat kantoor, wanneer dan iemand aangeeft dat daar een ontvoerd kind zit, lijkt me toch niet teveel gevraagd daar als politie efkes mee poolshoogte te gaan nemen.

Laatst bewerkt:
Nog beter dan de OG. Nog aan't twijfelen om de run verder te zetten en ineens alle andere Batmans te bekijken. Maar ik herinner me die van Schumacher echt als bagger films. Then again, mijn herinneringen aan OG Batman bleken ook niet accuraat.
Die zijn vooral gewoon heel campy. Batman Forever heb ik maar 1x gezien denk ik en kan er niet zo veel over zeggen buiten dat ik mij ermee geamuseerd heb. Batman & Robin was bij de laatste kijkbeurt hoegenaamd geen succes.

Zelf toevallig de Nolan Batman trilogie nog eens bekeken, dat was alweer meer dan 5j geleden.

Batman Begins
Leuk voor liefhebbers van origin stories. Vreselijke dialoog over de hele lijn en af en toe ook sloppy montage, maar we zien wel Nolans ambitie en de schaal van zijn films een grote stap nemen met deze film. Ik vind de villains erg leuk, maar jammer genoeg brengen we niet veel tijd door met Dr. Crane en Cillian Murphy's performance voelt nogal rushed aan.

The Dark Knight
De film heeft een onverdiend torenhoge reputatie, maar is wel met gemak de beste van de trilogie. Nolan neemt hier voorgoed afscheid van de gotische, barokke traditie van Batman en kiest de hedendaagse grootstad als zijn nieuwe setting, bijgestaan door de de afwezigheid van Wayne Manor en een side quest in Hong Kong. En heel veel leentje buur bij Michael Mann. Veel van de problemen uit Batman Begins zijn opgelost, de actie is minder warrig en montage veel meer afgelikt. Maar toch vond ik dat de film lijdt onder het gewicht van diens plot. Er is heel veel aan de gang, en de film raast er met te veel vaart door om de verschillende plots, personages en zelfs bat-gadgets de aandacht te geven die ze verdienen. Omdat de film zo haastig de eindstreep wil halen, worden ook de thema's van de film op idiote wijze opgesomd. Ofwel bewust gedaan voor slow joe in the back row, ofwel omdat Nolan gewoonweg niet beter kan.

The Dark Knight Rises
Het zou onmogelijk geweest zijn voor Nolan om de populariteit van The Dark Knight te toppen Als deze film het momentum van zijn eerste helft kon aanhouden, dan zou het met gemak mijn favoriete van de drie zijn. We maken kennis met Selina Kyle, zeggen goeiendag tegen Alfred en proberen een mysterie te ontrafelen in de riolen van Gotham met behulp van een goedhartige flik en ersatz Batman Fun stuff, zoals het hoort. Maar net als bij zijn voorganger, probeert de film hier met te veel plot en personages te jongleren, maar slaagt er veel minder in om dat aan te houden. De film neemt halverwege een totaal andere wending en begint vanaf dan wééral nieuwe personages, verhalen en legendes te introduceren, personages van de vorige films er weer bij te halen, en dat allemaal in een fabelachtige setting die helemaal haaks staat op de ietwat realistische toon die Nolan vanaf The Dark Knight was beginnen zetten. Heel die film wordt daardoor een soep, met als dieptepunten een opvoering van de Spar Spangled Banner die we tot mijn grote ergernis integraal te horen krijgen, een makeshift courtroom die enkel bestaat om nog eens te wuiven naar Cillian Murphy, we horen een van de minst verstaanbare hedendaagse acteurs nog slechter dan ooit dankzij een onnodige stemvervormer (tijdens de American football scene nog erger gemaakt wanneer hij door de PA spreekt) en een bleitende Alfred met zijn ondraaglijk sentimenteel verhaaltje over zijn jaarlijkse verlof in Italië.

@PBR Streetgang vind dat je bij alle 3 de films (nolan trilogy) toch veel te streng bent.
Beter kan je Batmans personage niet wegezetten in een film imo. Voor mij eigenlijk de perfecte Batman trilogy, en ik hoop dan ook dat ze nooit geen meer maken, want zal alleen maar afbreuk zijn .

edit: door dit te lezen, heb ik zelfs terug zin gekregen ze nogmaals door mn DVD player te laten razen.

The First Omen
Toegegeven, mijn eerste film uit de Omen reeks.
Heerlijk spannende sfeer en veel scare-momenten, misschien niet speciaal (?) in het horror genre maar ik vond hem zeer goed.

Bring her Back

Toch een aantal keer moeten wegkijken. En net daarom vond ik Talk to Me beter, de expliciete gore doet voor mij wat afbreuk aan de sfeer en spanning. 7/10

Wat me enorm stoorde was het feit dat Andy met die sociaal werkster, zonder poltiebegeleiding, naar het huis terugging. Daar stond nochtans politie bij op dat kantoor, wanneer dan iemand aangeeft dat daar een ontvoerd kind zit, lijkt me toch niet teveel gevraagd daar als politie efkes mee poolshoogte te gaan nemen.
Vond hem ook wel redelijk goed wel redelijk fucked up scenes, in verband met je spoiler vroeg me dat ook af 😂

Train Dreams : Robert Grainier is een houthakker die zich schuldig voelt na de dood op een Chinese arbeider waar hij mee samen werkte terwijl hij van huis weg is om geld te verdienen voor zijn vrouw en kind waarvan hij immens veel houdt. Bij een alles verslindende bosbrand verliest hij zijn alles. Zijn wereld stort, zeer begrijpelijk, in maar ondertussen dendert diezelfde wereld aan een rotvaart verder waarin hij zich meer en meer terug trekt in de natuur. Zeer melancholische film met Joel Edgerton in de hoofdrol die niet voor iedereen zal zijn. 6,5/10
Toch wel een karige score als je het mij vraagt, ik zou hem richting 8,5 of zelfs 9 durven zetten. Het doet me bij momenten wat denken aan The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford op vlak van cinematografische weelde en een intrigerende voice-over, maar dan van een fictieve persoon in plaats van een historische figuur. Je moet dit soort cinema wel smaken en het is een slowburner, maar ik vond de melancholie pijnlijk mooi in deze film. Volgende keer als ik het bos in ga zal het toch met een andere blik zijn.

@PBR Streetgang : ik snap de status die The Dark Knight heeft wel. Ik snap je commentaar ook al valt ik de pacing wel meevallen. De film duurt twee en een half uur maar raast zo voorbij. Zaken nog meer belichten zou ofwel de duur verlengen of je moet zaken schrappen. En qua plot vind ik daar niet te veel overtollig vet aan zitten.

Hoewel ik Heath Ledger enorm goed vind, denk ik wel dat zijn overleden heeft bijgedragen tot die legendarische status van zijn Joker. En ik weet niet zeker of dat helemaal terecht is.

@PBR Streetgang : ik snap de status die The Dark Knight heeft wel. Ik snap je commentaar ook al valt ik de pacing wel meevallen. De film duurt twee en een half uur maar raast zo voorbij. Zaken nog meer belichten zou ofwel de duur verlengen of je moet zaken schrappen. En qua plot vind ik daar niet te veel overtollig vet aan zitten.

Hoewel ik Heath Ledger enorm goed vind, denk ik wel dat zijn overleden heeft bijgedragen tot die legendarische status van zijn Joker. En ik weet niet zeker of dat helemaal terecht is.
Niks mis met hoe hij de Joker neerzet, erg goed gedaan zelfs. Maar inderdaad, wat overrated. Draagt bij bij de hele cultus rond deze film en ik voel dat gewoon echt niet. Ik ben nochtans in het algemeen wel een Nolan fan, maar hij heeft wel echt zijn gebreken en die zijn in alledrie de Batman films heel merkbaar.

Lijstjestijd? Lijstjesstijd!

1. Interstellar
2. Dunkirk
3. The Prestige
4. Memento (rewatch needed)
5. The Dark Knight
6. Oppenheimer
7. The Dark Knight Rises
8. Tenet
9. Batman Begins
10. Inception
11. Following
12. Insomnia (rewatch needed)

Kunnen we het even hebben over One Battle After Another ?

Gisteren gezien en hoewel ik het een goeie film vond, was ik niet zo weggeblazen als de gemiddelde reactie op het internet doet vermoeden. Ik vrees dat het een beetje ligt aan het feit dat dit een toegankelijke PTA.
Nu, het blijft een goeie film, tempo zat goed, personages zijn interessant, mooi gefilmd, etc.
Maar er zaten geen elementen in waardoor ik weggeblazen was, waar ik dat wel had bij TWBB; Boogie Nights; Magnolia, etc.

Gisteren gezien en hoewel ik het een goeie film vond, was ik niet zo weggeblazen als de gemiddelde reactie op het internet doet vermoeden. Ik vrees dat het een beetje ligt aan het feit dat dit een toegankelijke PTA.
Nu, het blijft een goeie film, tempo zat goed, personages zijn interessant, mooi gefilmd, etc.
Maar er zaten geen elementen in waardoor ik weggeblazen was, waar ik dat wel had bij TWBB; Boogie Nights; Magnolia, etc.
Voor mij 9/10 !

100% akkoord. Ik vond die leuk - vooral dan door DiCaprio - maar is zo'n film die ik never nooit nog opnieuw ga bekijken. Lijkt mij persoonlijk ook zo'n film waar nu 'iedereen' dolenthousiast over is maar waar over 5 jaar niet meer over wordt gesproken.

Toch wel een karige score als je het mij vraagt, ik zou hem richting 8,5 of zelfs 9 durven zetten. Het doet me bij momenten wat denken aan The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford op vlak van cinematografische weelde en een intrigerende voice-over, maar dan van een fictieve persoon in plaats van een historische figuur. Je moet dit soort cinema wel smaken en het is een slowburner, maar ik vond de melancholie pijnlijk mooi in deze film. Volgende keer als ik het bos in ga zal het toch met een andere blik zijn.
Zoals al aangehaald, niet voor iedereen. Kan zijn dat jij dat een fantastische film vind en ik vond die zeker niet slecht maar ik was er nu niet zo onderste boven van als jij. Ben het ook totaal niet eens met uw mening over The Dark Knight Trilogy. Voor mij zijn dat de beste superhelden films ooit. Ieder zijn mening

One Battle After Another

(omdat jullie erom vragen)

Net als Aronofsky met Caught Stealing maakt PTA een meer mainstream luchtige old skool actiefilm dan we gewend zijn van hem.

Oer degelijk, goed geacteerd, goede flow. Je merkt z'n thrade marks nog wel op: de muziek en off beat humor
Nadeel? Luie karakter uitwerking naar PTA standaarden. Hun diepere motivatie? Ach lees de kranten maar in het echte leven.
Het zijn wat karikaturen en veel unlikable of moreel twijfelachtige personages (buiten de sensei en de dochter), maar met opzet denk ik.
De humor werkt niet altijd. Werkte beter in Punch Drunk Love.
Extremisme is niet goed, van welke kant het ook komt is de boodschap zeker.

Een peak Tarantino steekt in zo'n zaken een pak meer schwung (idem Caught Stealing). Toch wel ergens blij dat er nog anders meer zwaarwichtige top regisseurs ook wel aan wat fun denken. Omdat de wereld vandaag nu al problematisch genoeg is. En film ook nog wel wat 'lichter' escapisme mag blijven, met een eenvoudige boodschap. Bij PTA merkte je wel al een deel meer varieteit in zijn films op dat vlak.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan