Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

28 years later: the bone temple

Allereerst, Pathé in Sint-Niklaas is een dikke aanrader! €8 voor een ticket op maandag, geen kat in de zaal en reclining zeteltjes :love2: heerlijk gewoon
Moet blijkbaar echt wel opgekuist zijn, ben nog niet geweest
Vooral die trappen waren echt een ramp

Moet blijkbaar echt wel opgekuist zijn, ben nog niet geweest
Vooral die trappen waren echt een ramp
Ziet er begot niet slecht uit. Ik zie ook wel een kans om daar int slaap te vallen zo.

AF1QipMjEArPxoUahNhQf-Bcb4sBtTFphtQnxYQjHiRo=s1360-w1360-h1020-rw

The Wrecking Crew (2026) - 7/10

Degelijke actiefilm. Geslaagde grappen (voor het merendeel), verhaal verveelt niet en de vechtscenes zijn vermakelijk. De achtervolgingscenes daarentegen zijn zo ongeloofwaardig als iets en deden afbreuk aan de film. Goeie chemistry ook tussen Bautista en Momoa.

Quite late to the party maar Girl gezien en waar ik met Close toch niet helemaal de klik had kan dit als (langspeel)debuut van Dhont wel tellen en verdient ook Victor Polster zijn gekregen lof. Sterke, harde, ontroerende film.

Laatst bewerkt:
Huh? Mij niet opgevallen, Ik vond het heel kleurrijk, liet mij soms, om één of andere reden, denken aan een Tim Burton creatie
Ultrawide 3840x1280 of 3:1.
The 2025 film
Dust Bunny
is notable for its extreme, ultra-wide 3:1 aspect ratio, often described as three squares side-by-side. This format is designed for a panoramic, "mural-like" cinematic experience. The film was shot using Arri Alexa Mini LF cameras and Arri ALFA lenses to achieve this 3.00:1, single-strip image.

Key details about the
Dust Bunny

(2025) aspect ratio:
  • Ratio: 3.00:1 (3:1)
  • Visual Style: Often compared to a triptych, tapestry, or an entire row of Instagram pictures.
  • Production: Shot by DP Nicole Hirsch Whitaker on Arri Alexa Mini LF cameras with Arri ALFA lenses.
  • Comparison: Wider than The Hateful Eight (2.76:1) and rare in modern cinema, requiring a Full Cinemascope screen for proper viewing.
The 3840 x 1280 resolution mentioned fits this 3:1 ratio (as 3840÷1280=33840 divided by 1280 equals 3). This choice was made to create a highly immersive, almost hypnotic viewing experience, with the camera in constant motion.
En ik was blijkbaar niet de enigste :

Ja, en ik was blijkbaar ook niet de enige, 🤷

Visually, Dust Bunny is gorgeous. Fuller’s production and costume design teams bring that same Hannibal/Pushing Daisies sensibility: meticulous, heightened, almost storybook-like in its construction. The apartment itself becomes a whole ecosystem of colour-coded secrets and tiny architectural surprises. Add in some delightfully pulpy creature design—shades of Henson, a touch of Del Toro, maybe even a sprinkle of Jeunet and early Tim Burton—

Is toch bij veel films zo? Zet je die dan altijd af?

Ale ja, to each his own, vond het een vermakelijke film, zelfs met zwarte randen
Nee, niet echt.
Meest Voorkomende Film Beeldverhoudingen:
  • 16:9 (
    1,78∶11 comma 78 colon 1
    ):
    De huidige standaard voor HDTV, YouTube, en de meeste televisies/monitoren.
  • 2,39:1 / 2,35:1 (Cinemascope/Anamorphic): Breedbeeldformaat gebruikt voor epische bioscoopfilms, zorgt voor zwarte balken boven/onder op 16:9 schermen.
  • 1,85:1 (Widescreen): Veelgebruikt "platte" breedbeeldformaat in de Amerikaanse cinema.
  • 4:3 (
    1,33∶11 comma 33 colon 1
    ):
    Traditioneel tv-formaat (bijna vierkant), nog gebruikt voor oudere series of specifieke artistieke keuzes.
  • 2,00:1 (Univisium): Wordt populairder als compromis tussen 16:9 en 2,39:1, vaak gebruikt bij streamingdiensten.
De beeldverhouding van 3:1 is eigenlijk voor UltraWide schermen, bijgevolg zijn de zwarte balken op een 16:9 scherm nog veel groter dan bij de meer courante beeldverhoudingen (waar het veel minder stoort).

Januari:

Delicatessen (1991) 2.5/5
Idioterne (1998) 1.5/5
Lock, Stock and Two Smoking Barrels* (1998) 4/5
Before Sunset (2004) 4/5
Before Midnight (2013) 4/5
The Roses (2025) 3/5
The Tale of Princess Kaguya (2013) 2.5/5

Ik ga enkelen kwaad maken denk ik (sorry alvast aan @Dr. Sheldon Cooper en @SnakeGodRovinin )

Ik heb een paar dagen geleden The Matrix voor het eerst bekeken, en vond hem eigenlijk maar "meh".
Camerawerk vond ik dikwijls storend te veel close-up.
Die over the top vecht scenes vond ik irritant.

Maar ik kan me wel voorstellen dat als ik die film zou gezien hebben toen die net uitkwam, ik die wel de max zou gevonden hebben.

Maar on a better note, ik heb ook naar Alien en Aliens gekeken, die vond ik de max. De komende dagen bekijk ik sowieso alle volgende in de franchise, inclusief Predator en de crossover films..
Toen de Matrix uitkwam, vond ik dat ook een slechte film.
Ik zou die nog is moeten zien, voor 100% zeker te zijn.
Maar in die tijdframe vond ik het niks...

Terug
Bovenaan