Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Harakiri van Kobayashi. Rewatch, laatste keer moet toch wel zo'n 10 jaar geleden zijn geweest. Fenomenale film. Opbouw naar de climax toe is sterk uitgebouwd, straf verhaal met een magistrale spanningsboog. Zoveel ken ik niet van het feodale Japan, maar de problematiek van de ronin is wel een thema dat vaak in dit soort films terugkomt. Tijdperk van vrede, werkloze ronin, corruptie en banditisme. De hypocrisie van de samoerai-eer is hier toch ook wel een thema dat wordt aangestipt. Schone schijn, dubbele standaarden.

The Outrun (2024) - Een verhaal over een jonge vrouw met een alcoholverslaving die steeds meer uit de hand loopt en duidelijke gevolgen heeft in haar leven. Ze probeert af te kicken door van Londen terug naar haar ouderlijke streek te verhuizen, naar de verre Orkney Islands in Schotland. Raaktte een gevoelige snaar bij me omdat ik drie weken alleen door Schotland heb gehiket en ook op een quasi onbewoond eiland heb verbleven waar ik erg mooie herinneringen heb gemaakt met lokale bewoners, waaronder ook een wetenschapster die dieren bestudeerde, net zoals de hoofdrol in deze film. Schotland komt zo mooi in beeld, net als zijn prachtige inwoners. 9/10.
Goeie tip, heel mooie film.

The Housemaid

Leuker dan verwacht! Twist zag ik wel van mijlenver aankomen maar ik zag ook Sweeney haar jetsers en dat maakt me toleranter voor voorspelbaarheid.

6/10

Harakiri van Kobayashi. Rewatch, laatste keer moet toch wel zo'n 10 jaar geleden zijn geweest. Fenomenale film. Opbouw naar de climax toe is sterk uitgebouwd, straf verhaal met een magistrale spanningsboog. Zoveel ken ik niet van het feodale Japan, maar de problematiek van de ronin is wel een thema dat vaak in dit soort films terugkomt. Tijdperk van vrede, werkloze ronin, corruptie en banditisme. De hypocrisie van de samoerai-eer is hier toch ook wel een thema dat wordt aangestipt. Schone schijn, dubbele standaarden.
Aw hell yes. Fantastische film!

In the mood for love

Een tijdje terug iemand zijn aanbeveling hiervan op het forum gezien en even op IMDB gechecked. Nooit van gehoord, maar 8/10 en een interessante synopsis waren genoeg om me helemaal te overtuigen. Mijn vrouw herkende blijkbaar direct de titel omdat ze de main theme van de film lang geleden op Youtube tegenkwam zonder de film gezien te hebben en het liet direct een belletje rinkelen bij haar.

Heel goed gespeeld, veel van de film speelt zich in relatief kleine sets. Desalniettemin vind ik dat ze met weinig veel doen. Talrijke coole shots en leuke setups, interessant gebruik van kleuren. Ik las achteraf dat er ook een 4K-remaster van is uitgekomen, maar zelfs in "maar" 1080p is dit een visueel zeer strakke film. De tweede helft is wel een stukje trager en veel shots blijven langer hangen om mood te bevestigen.

Zeer deftig dus, maar tempo kan voor velen een breekpunt zijn.

2025 so far:

Steve - 7,5/10 - Fier dat hier een Belg aan het roer staat. Basisschool Balder, maar dan in filmvorm.

Blue Beetle - 6/10 - Op zich waren de actiescènes onderhoudend, maar de acteerprestaties waren best belabberd.

Spider-Man: Homecoming - 7/10 (rewatch) - De Spidey-films staan sinds kort ook op Disney+ en aangezien ik aan een Marvel rewatch bezig ben, deze nog eens aangezwierd. Leuke intro tot de trilogie met Tom Holland en Michael Keaton eet elke scène op.

The Banshees of Inisherin - 7/10 - Geinige zwarte komedie met (weeral) een uitstekende Colin Farrell en Brendan Gleeson zonder zeker Kerry Condon niet te vergeten, maar ik bleef wel wat op mijn honger zitten.

Spider-Man: Far From Home - 6,5/10 (rewatch) - Kadert ook in de grote Marvel rewatch. In de bioscoop was ik hier grote fan van, maar deze rewatch heeft niet veel goeds gedaan. Springt te veel van de hak op de tak en bevat weinig inhoud.

Breakdown: 1975 - 6/10 - Had hier meer van verwacht. Aardige snippet of time waarin de analogie met vandaag uiteraard duidelijk wordt, maar te weinig onderhoudend om de hele rit te boeien.

His House - 6/10 - Ok horror die onder meer het thema migratie op een pijnlijke manier behandelt. Leunt echter iets te veel op jumpscares en de look en feel van de film is wat te B. Wunmi Mosaku zet ook hier een ijzersterke prestatie neer en acteert iedereen naar huis.

Send Help - 8/10 - Oh, wat hou ik van Sam Raimi. Films mogen weer gewoon fun en karikaturaal zijn, waardoor je al eens gemakkelijker je ogen toeknijpt voor de plot holes. Heel onderhoudende rit, die voor mij perfect de dunne lijn van komedie en horror bewandelt.

Zodiac - 7/10 - Op zich wel een goede film met goede acteurs, maar hij kon me niet de volle 2uur en 40minuten vasthouden. Niet slecht, had beter verwacht.

Sentimental Value. Amai, die komt wel effe binnen. Straffe film en een beklijvend familieportret. Renate Reinsve is ook een ontdekking.

Dan maar genieten van deze ontdekking.

28 Years Later: The Bone Temple - 8/10 (Nia DaCosta, 2026)

Deathstalker - 7.5/10 (Steven Kostanski, 2025)

Patsers - 2.5/10 (Adil El Arbi & Bilall Fallah, 2025)

The Sheltering Sky - 8.5/10 (Bernardo Bertolucci, 1990

Sarraounia - 7.5/10 (Med Hondo, 1986)

Merry Christmas, Mr. Lawrence - 7.5/10 (Nagisa Oshima, 1983)

Coogan's Bluff - 7/10 (Don Siegel, 1968)

The Housemaid

Leuker dan verwacht! Twist zag ik wel van mijlenver aankomen maar ik zag ook Sweeney haar jetsers en dat maakt me toleranter voor voorspelbaarheid.

6/10
Dacht eerst dat get opgezet spul was, maar ze lijken toch inhoud te hebben! Film was ook degelijk genoeg, zeker niet saai zoals ik eerst dacht

Over Nuremberg, is er niet gewoon al een OG film 'Judgement at Nuremberg' gemaakt? Of haken ze in op een ander thema?

Judgement At Nuremberg is een echte aanrader btw, zeker omdat je daar niet geconfronteerd wordt met de nazi-monsters zelf (Himmler, Göring en de andere absolute top/vertrouwelingen van Hitler) maar met een paar (fictieve) top-juristen die zichzelf helemaal niet als kwaadaardig beschouwden, maar toch meegingen in dat alles. En dat het dus ook 'gewone mensen' kan overkomen om daarin volledig mee te gaan.

Het is enorm in your face, maar blijkbaar is dat toch (opnieuw/altijd) nodig om het te laten doordringen.

It was the old, old story of the sacrificial lamb. What about those of us who knew better? We who knew the words were lies and worse than lies? Why did we sit silent? Why did we take part? Because we loved our country! What difference does it make if a few political extremists lose their rights? What difference does it make if a few racial minorities lose their rights? It is only a passing phase. It is only a stage we are going through. It will be discarded sooner or later. Hitler himself will be discarded... sooner or later. The country is in danger. We will march out of the shadows. We will go forward. Forward is the great password. And history tells how well we succeeded, your honor. We succeeded beyond our wildest dreams. The very elements of hate and power about Hitler that mesmerized Germany, mesmerized the world! We found ourselves with sudden powerful allies. Things that had been denied to us as a democracy were open to us now. The world said 'go ahead, take it, take it! Take Sudetenland, take the Rhineland - remilitarize it - take all of Austria, take it! And then one day we looked around and found that we were in an even more terrible danger. The ritual began in this courtroom swept over the land like a raging, roaring disease. What was going to be a passing phase had become the way of life. Your honor, I was content to sit silent during this trial. I was content to tend my roses. I was even content to let counsel try to save my name, until I realized that in order to save it, he would have to raise the specter again. You have seen him do it - he has done it here in this courtroom. He has suggested that the Third Reich worked for the benefit of people. He has suggested that we sterilized men for the welfare of the country. He has suggested that perhaps the old Jew did sleep with the sixteen year old girl, after all. Once more it is being done for love of country. It is not easy to tell the truth; but if there is to be any salvation for Germany, we who know our guilt must admit it... whatever the pain and humiliation.

Janning, to be sure, is a tragic figure. We believe he *loathed* the evil he did. But compassion for the present torture of his soul must not beget forgetfulness of the torture and death of millions by the government of which he was a part. Janning's record and his fate illuminate the most shattering truth that has emerged from this trial. If he and the other defendants were all depraved perverts - if the leaders of the Third Reich were sadistic monsters and maniacs - these events would have no more moral significance than an earthquake or other natural catastrophes. But this trial has shown that under the stress of a national crisis, men - even able and extraordinary men - can delude themselves into the commission of crimes and atrocities so vast and heinous as to stagger the imagination. No one who has sat through this trial can ever forget. The sterilization of men because of their political beliefs... The murder of children... How *easily* that can happen! There are those in our country today, too, who speak of the "protection" of the country. Of "survival". The answer to that is: *survival as what*? A country isn't a rock. And it isn't an extension of one's self. *It's what it stands for, when standing for something is the most difficult!* Before the people of the world - let it now be noted in our decision here that this is what *we* stand for: *justice, truth... and the value of a single human being!*

Fantastic 4 (2025) 7/10 Ik moet me ook aansluiten bij eerdere meningen, het is een Marvel film by the books. Aangezien het op streaming staat kon ik er met een vriend live commentaar op geven voor het verloop en het was redelijk voorspelbaar. Het is alleszins clean gefilmd, alles klopt en de film duurt eens niet te lang. Het is een afgerond verhaal dus gelukkig geen cliffhanger. Volgens mij zit de MCU nu vast in een fase van OK films maar must-see zal het niet meer worden (ik verwacht ook niet dat de Avengers film dat zal veranderen).

The Wrecking Crew (2026)

stoer filmpje met jason momoa en dave batista als stoere broers, die hun vaders dood wreken op hawai.
:rofl:

what could go wrong... aangenaam , maar uiteraard geen hoog cinema gehalte :')

waarom? ik vond de eerste best geinig en erg mee geamuseerd.

ik wacht vol spanning op dit vervolg.
Ik had al een hekel aan de eerste en dit is gewoon een domme verderzetting daarvan. Flinterdun verhaal, veel te veel voice over, flauwe metahumor, irritante animatie... Nee, ik heb me enorm geërgerd aan deze film. Maar het is wel gewoon meer van hetzelfde dus als je Patser goed vond, bestaat de kans wel dat je ook deze kan smaken.

Terug
Bovenaan