Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Nog 5 non drama BE films

De collega's maken de brug
De paniekzaaiers
Dikkenek (frikandellen!)
Yummie (zombies)
Hasta la Vista

mijn favo's blijven toch

Le huitième jour
Totos les heros
Brussels by night

Jaco van Dormael en Marc Didden, beetje fan van hen.

ps. zie nu enkel Vlaams, tjah Belgie is al klein genoeg zo.
Waalse film bvb kan veelal al op extra Franse subsidies en middelen (oa acteurs) rekenen

Laatst bewerkt:
Tis toch zo?
Vlaamse film zijn bijna altijd drama films.
Rundskop, 't Smelt, Loft, Helaasheid der dingen, ...
Noem eens 5 vlaamse films die absoluut die niet in genre "drama" behoren.
Loft is gewoon een thriller hoor, geen drama.
Patser, Het Geheugenspel, Torpedo, toch genoeg leuke Vlaamse films de laatste jaren die niet echt genre 'drama' zijn. Om over flauwe komedies als FC De Kampioenen nog maar te zwijgen.

Jullie noemen wel praktisch allemaal brol :unsure:
Als er in België iets echt deftig uitkomt is het zo goed als altijd wel in meer of mindere mate een dramafilm. Laatste die ik zag was Skunk en die vond ik zeer goed 👌

Tis toch zo?
Vlaamse film zijn bijna altijd drama films.
Rundskop, 't Smelt, Loft, Helaasheid der dingen, ...
Noem eens 5 vlaamse films die absoluut die niet in genre "drama" behoren.

Patser
Linkeroever
Welp
Hazard
Alias
Dossier K
De zaak Alzheimer
Loft
De Premier
Charlie en Hannah gaan uit
Dealer
Torpedo
Black
Het ritueel
Rebel en Zillion kun je zien als drama, maar blenden ook genres om dat te overstijgen..

Moet nu nog de eerste (laat staan 5) deftige succesvolle film horen die niet in genre "drama" zit en die qua niveau kan staan naast de die ik opgesomd heb: Rundskop, De Helaasheid der dingen enz...
Jullie bevestigen gewoon m'n punt.

Niveau is wel subjectief natuurlijk. Maar tussen de films die hier opgenoemd worden zijn er toch wel voldoende films die imo goed genoeg zijn om hun mannetje te staan tegen de kwaliteitsdrama’s die ons land produceert.

Al ben ik wel eens met de stelling dat Vlaamse cinema echt gekenmerkt wordt door grauwe drama’s.

Moet nu nog de eerste (laat staan 5) deftige succesvolle film horen die niet in genre "drama" zit en die qua niveau kan staan naast de die ik opgesomd heb: Rundskop, De Helaasheid der dingen enz...
Uw vorige post sprak dan ook niet over niet-drama films die hetzelfde niveau halen (welk niveau dat dan ook moet zijn want zoals @PBR Streetgang subjectief).

Wat een non-discussie. Wat maakt het uit dat we in Vlaanderen vooral uitblinken in dramafilms? Het lijkt me belangrijker dat de films die we maken, kwalitatief zijn in plaats van divers om divers te zijn. Mogen we echt wel fier op zijn. Le Fidèle vond ik bijvoorbeeld ook een recente topper, net als Duelles (al is die tweede misschien een Waalse of Brusselse prent?).

Kingdom planet apes : niks speciaals, keek vlot weg
Furiosa : mad max : duurde wat te lang, het hele sfeertje is wat te ver van mijn bed show en het verhaal was voor mij niet echt pakkend genoeg. de intro 'sniper chase' was zeer interessant. De engelse accenten waren allerlei, wat het interessant maakte om te horen.

Met dat soort vage argumenten kun je natuurlijk alles naar uw hand zetten.

Bekijk al eens Rebel, Linkeroever, Charlie en Hannah, Black en Dealer en dan praten we mss verder.

Omdat de meeste reacties op de nieuwe Beverly Hills Cop toch vrij positief zijn, besloten om hem ook eens te checken.
Maar eerst de originele 3 nog eens herbekeken want dat was toch wel weer even geleden.

• Deel 1: blijft terecht een klassieker met een zeer goeie Murphy.

• Deel 2: toch wat minder dan het eerste deel. Plot is wel ok maar de uitwerking is niet super. Beetje vreemde beslissingen bv. zoals de achtervolging met de cementtruck. De chase op zich is nog wel ok. Maar hoe ze iets later de moddersporen van het nieuwe voertuig van de bad guys volgen tot het Playboy Mansion is gewoon onnozel imo. Wel een paar coole setpieces zoals de overval op de money reseve.

• Deel 3: ja, da's echt niet goed hé. Zoals @Dr. Sheldon Cooper al aanhaalde: niet alleen de plot is slecht maar ook gewoon brakke shots en editing. Ook Murphy is echt niet goed. Er zijn verhalen te vinden dat hij depressief was en dat hij Foley meer volwassen wilden vertolken.
    Geen idee wat het was maar het was niet goed.

Van die bizarre zaken zoals die Annihilator 2000 helpen ook niet. Da's te absurd voor zo'n films als Beverly Hills Cop.
    En de plotgaten zijn zo gigantisch. Soms ook wel grappig: Uncle Dave die bijna sterft staat daar op't eind alsof er niks aan de hand zit terwlijk Foley en maten daar nog helemaal in't gips zitten. Ik moest echt hardop lachen.
Anyway, toch benieuwd naar deel 4.

Deel 3: ja, da's echt niet goed hé. Zoals @Dr. Sheldon Cooper al aanhaalde: niet alleen de plot is slecht maar ook gewoon brakke shots en editing. Ook Murphy is echt niet goed. Er zijn verhalen te vinden dat hij depressief was en dat hij Foley meer volwassen wilden vertolken.
Geen idee wat het was maar het was niet goed.

Van die bizarre zaken zoals die Annihilator 2000 helpen ook niet. Da's te absurd voor zo'n films als Beverly Hills Cop.
En de plotgaten zijn zo gigantisch. Soms ook wel grappig: Uncle Dave die bijna sterft staat daar op't eind alsof er niks aan de hand zit terwlijk Foley en maten daar nog helemaal in't gips zitten. Ik moest echt hardop lachen.
Echt crap. Beste aan de film is de cameo van George Lucas, and that's saying something

- Noises Off... (1992) 8/10

- Moonrise (1948) 8/10

- Certain Women (2016) 7/10

- Decision at Sundown (1957) 6/10

- Hugo (2011) 8/10*

- Darkman (1990) 7/10

- Comanche Station (1960) 8/10

- Phenomena (1985) 7/10

Terug
Bovenaan