Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Aliens (1986). Fuck yeah, Ellen Ripley!
aliens-bill-paxton.gif

✝️:cry2:

Alien Romulus : Ik weet niet of ik dit nu als een reboot of een stand alone verfilming moet beschouwen maar het is een meer dan degelijke film in de franchise. Een paar al te bekende ideeën die terugkeren waardoor je met een "hmm, dat heb ik al is eerder gezien" gevoel zit maar toch net interessant genoeg om te blijven volgen. Ik vond de nieuwe Androïde het meest interessante personage en het open einde laat ruimte voor meer. 7/10

Alien³ :
Door velen als zwakke broertje beschouwt in de reeks. Ik heb deze altijd erg leuk en goed gevonden, terug naar de roots van de eerste film. Is deze minder als zijn voorgangers? Zeker wel maar zowel Alien als Aliens zijn zo goed dat dit voor een 3de maal herhalen eigenlijk niet hoeft te verwonderen. Ook dat het een einde maakte aan het Ripley verhaal vond ik een mooie afsluiter. Over Resurrection zwijgen we best... 6/10

The Green Mile :
Ik zag deze per toeval op Netflix staan en kan me niet herinneren wanneer ik die voor het laatste had gezien dus een rewatch drong zich op. Nog steeds hoe ik mij deze herinner. Gemakkelijk bij Tom Hanks zijn allerbeste werk te rekenen. In veel lijstjes komt Shawshank Redemption op 1 als beste film ooit maar voor mij is dat toch wel heel close met deze film. Voor dergelijke verhalen is cinema gemaakt. 10/10

Over Resurrection zwijgen we best...
Maar over Resurrection mag men nooit zwijgen. Valt onder dezelfde categorie als Romulus. Een overduidelijke fan film.
Met onze laatste Ripley appearance. En Alien, is Ripley.

ot:
Babylon(2022) aka Once Upon a Time
in Hollywood part deux

Wat een rit. Mijn excuses Mr. Chazelle.
Deze hadden we op het grote scherm moeten zien. Kon gemakkelijk een half uurtje korter, maar het is zo'n grote gedurfde rit dat ik zelfs
het ongeloofelijk corny einde, vooral de montage dan
er met plezier bij nam.

Onibaba(1964)
Op aanraden van Willem Dafoe.
Tijdloos. Zelfs in deze relatief minimale setting worden er zodanig veel lagen gelegd dat het best veel is om in een enkele keer te verorberen. Word hier en daar maf genoeg ietwat onterecht als een horror film gelabeld.

Onibaba(1964)
Tijdloos. Zelfs in deze relatief minimale setting worden er zodanig veel lagen gelegd dat het best veel is om in een enkele keer te verorberen. Word hier en daar maf genoeg ietwat onterecht als een horror film gelabeld.
Is ook een horror film? Dat hij ook onder andere genres kan gelabeled worden akkoord, maar zie niet in waarom het geen horror is?

in Hollywood part deux

Deze hadden we op het grote scherm moeten zien. Kon gemakkelijk een half uurtje korter, maar het is zo'n grote gedurfde rit dat ik zelfs
er met plezier bij nam.
Zalige film, wat jammer dat die zo geflopt is. Ook final montage vind ik echt misbegrepen tbh. Echt niet de Hollywood schouderklop circle jerk dat mensen ervan maken imo.

Onibaba(1964)
Four favourites?

Niet zeker waarom het geen horrorfilm zou zijn? Ik heb dat altijd zo bekeken tbh. In ieder geval, ik raad je ook Kuroneko aan, zelfde genre, zelfde stijl, zelfde regisseur. Maar met meer katten.
Voor een Japanse ghost story die ik dan weer niet als horror zou bestempelen, maar meer als een donker sprookje ofzo, is Ugetsu monogatari. Is lang geleden sinds ik hem nog gezien heb, maar ik vond het een meesterwerk.

Er is een bepaalde afstand die word gehouden van de cast waardoor het geheel best onpersoonlijk aanvoelt.
Naar de klassieke normen kan je het "horror" label er wel tegenaan smijten, sure. Maar voor een hedendaags publiek creëer je dan wel onterechte verwachtingen.

Tijdens het ritualistisch rondje trivia schuimen op wiki en imdb vond ik het dan ook wat dwaas om de film soms zo gelabeld en gepromoot te zien.
Na het afsluiten van de film vond ik alvast niet da'k een horror film had bekeken.
Four favourites?
Criterion picks
Zalige film, wat jammer dat die zo geflopt is. Ook final montage vind ik echt misbegrepen tbh. Echt niet de Hollywood schouderklop circle jerk dat mensen ervan maken imo.
Goh het is zo'n gigantisch contrast met de rest van de film da'k ergens wel begrijp dat het zo word geinterpreteerd.

Maar de cynicus in mij zegt dat hij al wist naar de eindmontage toe dat de film nooit geld zou opbrengen, en hij maar regelrecht een gebedje afschoot naar Cameron en Spielberg om toch nog Hollywood relevant te blijven.(Ik zwans, ik was oprecht stomverbaasd om die sequence zien).
Tegen dat punt was ik wel al zodanig fan van de film dat het niet meer uitmaakte, wat toch ook wel een prestatie is.

Kaneto Shindo was me totnutoe volledig onbekend en ben ik al volop een deep dive van aan het plannen.

Er is een bepaalde afstand die word gehouden van de cast waardoor het geheel best onpersoonlijk aanvoelt.
Naar de klassieke normen kan je het "horror" label er wel tegenaan smijten, sure. Maar voor een hedendaags publiek creëer je dan wel onterechte verwachtingen.

Tijdens het ritualistisch rondje trivia schuimen op wiki en imdb vond ik het dan ook wat dwaas om de film soms zo gelabeld en gepromoot te zien.
Na het afsluiten van de film vond ik alvast niet da'k een horror film had bekeken.
Dat snap ik wel, ik zag het ook eerder als dat het volgens de normen van de tijd / de japanse cultuur wel als horror wordt bekeken.

Starship Troopers.

mixed feelings. rewatch uiteraard.

Die action sequences op die planeet met die beesten zijn waanzinnig fun en intens.

however, dat gezwets op de space shuttle, die semi/different love story bij die college-boy , dat "sign up for your government" gedoe, met die rekrutering daarentegen.... halen het tempo er uit.

Ik snap ergens wel dat het vaak als metafoor voor onze samenleving gebruikt wordt, maar voor mij had dit niet gemoeten. Film kon korter en intenser imo.

Starship Troopers.

mixed feelings. rewatch uiteraard.

Die action sequences op die planeet met die beesten zijn waanzinnig fun en intens.

however, dat gezwets op de space shuttle, die semi/different love story bij die college-boy , dat "sign up for your government" gedoe, met die rekrutering daarentegen.... halen het tempo er uit.

Ik snap ergens wel dat het vaak als metafoor voor onze samenleving gebruikt wordt, maar voor mij had dit niet gemoeten. Film kon korter en intenser imo.
Komt uit het boek, en daar is het beter omschreven die citizinship etc.

in Hollywood part deux

er met plezier bij nam.
Destijds op releasedag gaan zien in UGC Brussel hun El Dorado zaal, oude art deco zaal uit 1933 die perfect bij de film paste. 1 van de meest memorabele cinema-ervaringen ooit voor mij.

Einde vond ik nu niet zo corny, deels in de lijn van de verwachtingen en vooral het gebruik van Singin in the Rain maakte dat einde voor mij extra heftig. Al merk ik wel dat de interpretatie van dat einde deels af hangt van of je al dan niet Singin in the Rain gezien hebt. Ne maat van mij vond Babylon geweldig maar had Singin in the Rain nooit gezien en interpreteerde de scene daardoor totaal anders.

Net Caché op Canvas gezien en ben compleet omver geblazen. Wat een fantastische, en diep verontrustende film. Ondanks het trage tempo zat ik twee uur aan het scherm gekluisterd.
Briljant geschreven en geacteerd, efficiënt in beeld gebracht. En dan die grote WTF scène, die bijzonder effectief werkt. Wow, die kwam even binnen zeg Grote klasse

9/10

- In the Heat of the Night (1967) 8/10*

- Targets (1968) 7/10

- Un Coeur en Hiver (1992) 8/10

- The Fall Guy (2024) 6/10

- The Last Unicorn (1982) 7/10

- The Elephant Man (1980) 8/10*

- Arthur the King (2024) 5/10

Johnny Mnemonic (1995): 7/10

Bij mijn eerste kijkbeurt vorig jaar was ik misschien wat te hard. Een rewatch heeft mij het wel wat meer doen appreciëren.

Net Caché op Canvas gezien en ben compleet omver geblazen. Wat een fantastische, en diep verontrustende film. Ondanks het trage tempo zat ik twee uur aan het scherm gekluisterd.
Briljant geschreven en geacteerd, efficiënt in beeld gebracht. En dan die grote WTF scène, die bijzonder effectief werkt. Wow, die kwam even binnen zeg Grote klasse

9/10
Echt een meesterwerk hè, helemaal akkoord. en dat laatste shot, damn… vormt samen met Das weisse Band en Der siebente Kontinent mijn top 3 van Haneke.

Terug
Bovenaan