Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

3 films op netflix gezien deze week:

Bleed for This (2016) 7/10​

Film over een bokser die een comeback maakt om z'n leven en carrière te redden.
Gebaseerd op waargebeurde feiten.
Vond het best wel goed, voorspelbaar maar ontspannend en vermakelijk filmpje.

El Hoyo (2019) 08/10​

Interessante film met een origineel concept.
Speelt zich af in gevangenis waar de gevangenen 1x per dag de kans op eten krijgen.
De maaltijden staan op het platform(El Hoyo) dat van boven naar beneden gaat en langs hun cel voorbij gaat.

De bovenste verdieping kan als het eerste eten, de verdiepingen eronder eten de restjes van de verdiepingen erboven, de onderste verdieping heeft dus normaal niks. Elke maand zit je op een ander verdieping, volledig willekeurig. Als je hoog beland kan je dus gemakkelijk veel eten, als je op lage verdieping zit dan heb je minder kans op voedsel. Iedereen kan 1 voorwerp meedoen in z'n cel. Sommige kiezen een wapen, andere een boek . Een jonge man komt er terecht een deelt z'n cel met een oudere moordenaar die al geruime tijd in het systeem zit.

Een film met symbolische kritiek op de maatschappij: "als iedereen zou eten wat hij nodig heeft, zou er voor iedereen genoeg zijn, ook de onderste laag".

Jammer genoeg zakt de film halverwege wat in elkaar en voelt het aan alsof men het verhaal snel wou afronden...
Daarom kan ik deze film geen perfecte score geven.

Gerald's Game (2017) 6,5/10​

Psychologische thriller/horror verhaal gebaseerd op boek van Stephen King.

Een vrouw gaat met haar oudere echtgenoot naar een afgelegen vakantiewoning vr een weekendje plezier.
De man wil een SM spelletje spelen en bind haar vast met handboeien aan het bed om het "spannend" te maken, halverwege krijgt hij een hartaanval en sterft. De vrouw is nu vastgeketend aan het bed, ze overdenkt haar leven en hoe ze uit haar levensbedreigende situatie kan geraken. Mijn probleem met deze film is dat er te weinig gebeurd en beter iets korter was geweest.

Nosferatu (Robert Eggers, 2024) - 6/10

Helaas een milde teleurstelling voor mij. veel dat me aanstond, technisch weer een zeer indrukwekkende film en de acteerprestaties waren allemaal geslaagd (Orlok zat met z'n "I vaant toe zuck joer bloot" dialect wel soms maar nipt aan de goeie kant van camp). Maar het liet me allemaal een beetje koud? Ik vond de sfeer in de eerste helft top maar eens het kasteel verlaten werd, doofde die uit en werd de rest van het verhaal gewoon wat afgehaspeld. Ik denk dat het perfectionisme van Eggers, om het allemaal zo waarheidsgetrouw te maken qua periode, de film voor mij ook iets steriel gaf. Uiteindelijk voegde deze versie van Nosferatu niets toe aan een verhaal dat al vaak verteld is. Ik denk dat ik de Herzog versie nog steeds de beste vind.

Eggers ranked:
The Lighthouse > The Witch > The Northman > Nosferatu

Super Mario Bros Movie: 7/10

Geen topfilm, maar nog wel leuk om te kijken met klein mannen. Voelde voor mij wel iets te veel aan als fanservice met momenten...

Laatst bewerkt:
Sinners. Ik had een beetje een “meh”-gevoel aan het eind van de film, maar komt er plots nog een stukje van 2 minuten die het geheel wel een mooie afronding geeft.
Ik had geen enkele voorkennis van waar de film over zou gaan en halverwege kreeg ik heel erg flashbacks van een bepaalde andere film uit de jaren ‘90. Ik ga niet zeggen welke omdat ik anders wel wat dingen spoil.
Cinematografie was wel dik in orde. Sommige scenes werden blijkbaar in IMAX gefilmd en dat merk je wel.
Al bij al zeer onderhouden, maar ondanks dat ik niks wist over de film had ik mss wel hoge verwachtingen…

Films die ik de afgelopen paar weken op 4k UHD bekeken heb:
-Anora 4/10 (onbegrijpelijk dat zo een film 5 oscars wint)
-The terminator 7/10
-La Haine 8/10
-Heat 8.5/10
-Back to the Future 9/10
-Requiem for a dream 8/10
-Pulp Fiction 9.5/10
-Shawshank redemption 9/10
-Forrest Gump 9/10
-The green Mile 8.5/10
-Reservoir dogs 7.5/10
-Eternal Sunshine of the spotless mind 7/10
-The Truman show 7/10
-The wild robot 6/10
-Groundhog day 6/10

Films die op de planning staan om eerstdaags te kijken:
- Apocalypse now
-Lawrance of Arabia
-No country for old men
-Fargo

The Big Country

Mooi in beeld gebracht, sterrencast (waarvan het merendeel minder imponeert) en relatief standaard verhaal, maar vooral de wijdse beelden en de rijkunsten van de cowboys hebben een indruk nagelaten.

-Anora 4/10 (onbegrijpelijk dat zo een film 5 oscars wint)
OK, I’ll bite. Het feit dat je deze eerst vernoemt en zo een extreem lage score geeft in vergelijking met de andere films (die je ook redelijk accuraat scoort als je naar gemiddelde scores van die films kijkt) vermoed ik wat aandachtstrekkerij…
Desalniettemin, dit is een discussieforum dus verschillen in mening mogen bestaan…motivatie voor je 4/10?

OK, I’ll bite. Het feit dat je deze eerst vernoemt en zo een extreem lage score geeft in vergelijking met de andere films (die je ook redelijk accuraat scoort als je naar gemiddelde scores van die films kijkt) vermoed ik wat aandachtstrekkerij…
Desalniettemin, dit is een discussieforum dus verschillen in mening mogen bestaan…motivatie voor je 4/10?
Het is een soort van bait maar het was ook gewoon de laatste film die ik gezien heb. (Ik heb alles chronologisch gerangschikt)

Dat die film niet kan opboksen tegen de echte klassiekers is mijn fout niet. Ik heb toch het gevoel dat die 5 oscars zwaar overdreven zijn.

Wat mij stoorde:
-de story was best lame en niet goed uitgewerkt.
-mannelijk hoofdpersonage kan niet zo goed acteren (en kan al zeker niet acteren hoe je op een console speelt. Elke keer mateloos aan moeten ergeren als dat dan telkens ingezoomd in beeld komt.)
-ik vond beide hoofdpersonages totaal niet likeable (wat uiteraard wel de bedoeling is bij het rijkeluis kind),
-vaak zoveel lawaai dat véél te lang blijft duren. Dit is hetgeen mij het meest van al geërgerd heeft.
-niks diepgang in zowel de story als personages.
-veel scènes die veel te lang duren. Uren zoeken naar die kerel voelde echt veel te lang en nutteloos aan. Had die tijd beter gespendeerd aan dingen zoals het achtergrondverhaal vertellen hoe Ani in de prostitutie is terecht gekomen.
-er zat nu eens letterlijk geen enkele goeie scène in die film. Toch zeker niks memorabel.

Ik vond het te vaak richting een B-movie gaan.

Wel kudos naar Madison want die deed het goed.

Ik moet wel zeggen dat mijn vrouw serieus goesting kreeg door de film. Dat is wel een dikke surplus. :p

Laatst bewerkt:
6/10 voor The Wild Robot is toch ook een hot take. nokeyboard, gij harteloze mensch.
Ik vond die een klein beetje overrated. FLOW vond ik bijvoorbeeld wel een 8/10 waard.

6/10 is trouwens toch nog een oké score. (En al zeker voor een animated film)

Haha, maar allez!
Ik vond die loop na een tijd boring/wat afgezaagd:shy:
Misschien vond ik het wat te snel afgezaagd omdat ik pas Groundhog Day gekeken heb.

Anyways: gisteren voor het eerst American Beauty gekeken. 8/10
Eén van de beste films ooit die ik samen met mijn madame kan kijken.

Laatst bewerkt:
- Crossing Delancey (1988) 7/10

- Damnation (1988) 8/10

- The Mummy (2017) 4/10

- A Minecraft Movie (2025) 5/10

- In the Mouth of Madness (1994) 7/10

- Nowhere (1997) 8/10

- Chilly Scenes of Winter (1979) 8/10

Gladiator 2.
Duurt een half uur te lang. Personages waar ik geen fuck om gaf.
En dan natuurlijk op het einde de noodzakelijke motivatie speech voor het happy einde. Wie schrijft zo’n teksten eigenlijk???

Mickey 17

Nog een van de laatste, laatavond voorstellingen kunnen meepikken. Ik ben fan van het genre dus wel wat bevooroordeeld. Bong Joon-ho herschreef het verhaal van Mickey 7 en maakte er zo een eigen versie van. Het resultaat is een zeer cinematografische film die prachtig in beeld is gebracht, met uitstekend camerawerk, passende sets en kostuums. De sfeer en de worldbuilding zijn absoluut top en maken het een aangename kijkervaring.

De veranderingen ten opzichte van het bronmateriaal geven de film een geheel eigen identiteit los van het boek. En hoewel het verhaal in zijn kern boeiend genoeg is, ontbreekt het in de uitvoering aan diepgang en afwerking. Dit is wellicht het grootste probleem van Mickey 17, het zit vol potentieel, ideeën en verhalen, maar kan deze onvoldoende uitgewerkt krijgen binnen de tijd die de film heeft.

Doordat de subplots te talrijk en onvolledig zijn, wordt de spanningsboog verstoord en komt de film uiteindelijk als langdradig over. Ik vraag mij daarom ook af of Mickey 17 misschien niet beter als miniserie zou hebben gewerkt? Een medium waar er wel tijd en ruimte zou zijn geweest om de vele verhalen, personages en thema’s diepgang te geven.

De film is niet slecht en een sterke 7/10. Al zag ik toch gemist potentieel en bleef wat op mijn honger zitten. Gelukkig kan je wel genieten van de uitstekende sfeer en cinematografie in deze film.

Terug
Bovenaan