Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?
Moet destijds in de 80's geschift geweest zijn toen deze uitkwam qua visuele stijl. Zelfs nu nog, met een retro/nostalgiebril op, is het visueel nog altijd zeer cool. Qua verhaal echter veel te mager naar mijn insziens, ook serieus wat cringe dialogen.
Wel goed gelachen met een review op Letterboxed:
Nobody calls me the user, you got the wrong guy. I'm the dude, man.
Vooral een sterk eerste deel voor mij. Mysterieus en de nodige suspense. Daarna verandert de toon wel lichtjes en wordt het naar het einde toe zelfs wat licht komisch en komt er ineens ook wat gore aan te pas. Misschien had het voor mij nog iets sterker geweest als de initiële toon aangehouden werd. Maar zeker genoten.
7/10
One Battle After Another (2025)
Niet iedereen gaat het er mee eens zijn, maar: te lang, te lang. Ik had toch (weer) het gevoel dat het een even straffe (of zelfs iets straffere) film had kunnen zijn met een half uur minder. En aan de andere kant vond ik de film soms ook vermoeiend om volgen (maar dat kan mijn staat van de dag geweest zijn)
Voor de rest een fantastische prestatie van de cast uiteraard (Sean Penn ). Enkele fantastische shots ook in de film. Entertainend, maar ik had ergens toch nog iets meer humor verwacht. Genoten, maar misschien zal ik niet snel een rewatch doen.
Best ook geen drankspelletje doen volgens het aantal f*cks van Don Leo.
7,5/10
A House of Dynamite (2025)
De eerste helft van de film vond ik top (Rebecca Ferguson!). Het tweede deel was op zich niet slecht, maar maakte de film zeker niet beter. Je hebt toch liever dat de film opbouwt en nu had ik het gevoel dat ik na de helft het beste al gezien had van de film. Vooral het deel van de POTUS vond ik eigenlijk minder sterk (ondanks Idris Elba).
Ik lees wat gemende reacties. Denk dat veel mensen toch ontgoocheld zijn over het einde, en dat kan ik best ook begrijpen.
Op zich niets op tegen hoe men het einde heeft aangepakt, maar anderzijds zou je het ook als 'te gemakkelijk' kunnen bestempelen.
Oh ja, en op 19 minuten kan er echt wel veel gebeuren zo te zien
Lijkt een hate it or love it film te zijn? Ik vond ‘m alleszins goed. Was op een bepaald moment letterlijk aan het zweten van de spanning. Muziek vond ik ook zeer goed, ondanks dat die met momenten zeer dramatisch en behoorlijk aanwezig was. Maar voor mij werkte het.
Hmm, sinds ik geen redacteur meer ben, kan ik blijkbaar geen screenshots meer opladen hier
Mijn septemberfilms van Letterboxd overtypen dan maar. Scores op 5:
Prisoners (2013) - 4
Together (2025) - 2
Sorry to Bother You (2018) - 2
Immaculate (2024) - 3
Come and See (1985) - 1,5
Didi (2024) - 3
Was vooral verrast (in de negatieve zin) door Come and See. Keek er naar uit, gezien de status van die film, maar wat een gedrocht, in mijn ogen... Ongelofelijk cringey scenes, vervelende dubs (doen de Russen wel vaker precies). Prisoners heeft een zeer matige maand weten te redden.
House of Dynamite is frustrerend, maar zo is die film ook bedoeld he.
Het gaat niet om de nuke zelf, niet om de inslag, maar puur om de paniek die gepaard gaat met de anticipatie ervan. Wanneer zo een icbm de lucht in gaat, is het 'window' om te reageren effectief angstaanjagend klein..en de film geeft knap weer dat tijdsdruk en rationele overwogen beslissingen niet samen gaan. De film zegt het ook zelf he, we leven op een kruitvat zolang er nukes in het arsenaal van landen zit die met paranoia en vergeldingsdrang naar elkaar kijken.
De eerste akte is intens, maar logischerwijze verwatert het wat omdat ze niet anders kunnen vanuit een narratief standpunt om datzelfde korte window drie keer te herhalen. Ook dat is eng in zijn eigen recht he. Als er ooit iemand beslist een nuke te lanceren, dan haalt de tijdsduur bijlange niet de speelduur van een film. Ik vind dat er in de twee andere aktes ook wel genoeg te rapen valt. Jared Harris is hartbrekend als een man die machteloos zijn kind en wereld ziet verpulverd worden, en Elba brengt de tweestrijd ook goed in beeld. Ik denk dat de oempa loempa die nu in de Oval zetelt, zo lang niet zou twijfelen.
En dan dat einde, dat frustrerende einde. Ook daar zit een reden achter he. Dat abrupte, dat is haast een metafoor voor een inslaande nuke. Plots gaat het licht uit. Het is ook niet ambigue welke beslissing Elba's Potus genomen heeft he. Het blad van de map met opties kleurt rood, en de bussen rijden aan sneltempo de nucleaire bunker binnen.
Weer 2 die de eindejaars top tien zullen halen. Zowel Predator: Badlands als Bugonia, top notch!
Badlands is de beste Predator sinds het origineel. Misschien ietwat voorspelbaar maar een heel entertainende rit. We krijgen eind dit jaar terug een reis richting Pandora maar deze buddy camping trip zet meteen Genna op de galactic map. Heel leuk avontuur in het onbekende. More alien planet flicks these please.
Kinds of Kindness vond ik iets minder maar met Bugonia scoort Lanthimos weer een ferme goal. Zoals verwacht een geheel andere vibe dan het origineel. Lanthimos heeft in Stone en Plemmons duidelijk zijn muzes gevonden en beiden dragen de film zoals je zou verwachten. Moeilijk om verder over uit te weiden zonder te spoilen. Biedt net als het origineel zo een beetje van alles en het werkt hier even goed. Deze draait de comedy wat minder en de paranoia wat hoger. Dat ending.
Frankenstein (Netflix). Heet van de naald heet dat dan zeker, gezien dat die vandaag is uitgegeven? Duurt 2,5 uur wat best lijvig is, maar de vaart zit er wel in en ik vind het een geslaagde interpretatie van het werk. Wat een tragisch figuur is dat monster toch. Het had misschien nog meer "horror" mogen zijn, maar het gadeslagen van het gezin vond ik een erg ontroerend stuk in het boek en dat is hier gelukkig wel in bewaard. Het boek wil ik alleszins graag herlezen. Dat is inmiddels toch snel alweer 15 jaar geleden (of langer!).
Leuke film, spanning troef en goed uitgewerkt idee. Ook enkele geslaagde komische insteken.
Beetje onnozel hoe men het uitgedokterd heeft, maar bon.
Blijkbaar gebaseerd op een Hitchcock film, dus die wil ik ook wel eens bekijken. Is een film uit de jaren '50, dus ik zal me alleszins niet moeten verwachten aan enkele scenes met een knappe griet in bikini, maar misschien zit de ontknoping wat beter in mekaar.