Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

The Manchurian Candidate (1962) - 9/10

De titel alleen al sprak me aan toen ik hem genomineerd zag worden in het desbetreffende topic over de films van het jaar, en plots werd die aangeraden op Prime, dus opgezet. Kwam in het begin toch iets te traag op gang, maar eens hij in beweging kwam, was het echt een geweldige ervaring. Topverhaal en atmosfeer.

Ook nog gezien de afgelopen weken maar hier niet vermeld:

The Sum of All Fears (2002) - 7/10
The Other Guys (2010) - 9/10 (sue me, tranen met tuiten gelachen)
A Passage to India (1980) - 9/10

Laatst bewerkt:
Kingdom of Heaven (2005)

De director's cut/roadshow 3uur+ versie op aanraden van 't forum hier. Enerzijds een visueel spectaculaire film met een geweldige soundtrack, anderzijds is het tempo af en toe wat traag en voelt de romance met Eva Green's personage overbodig aan.

Elke keer dat ik een Ridley Scott film bekijk (recentste voorbeelden zijnde gladiator 2 en Napoleon), krijg ik de indruk dat hij Gladiator nooit zal evenaren hoe hard hij ook probeert. Kingdom of Heaven was voor mij duidelijk de beste poging, maar is nog altijd ver verwijderd van een klassieker.

A Christmas carrol (1954)

Opnieuw een versie van het welbekende verhaal. Deze volgt het boek schijnbaar iets nauwer dan de muppet of Jim Carrey-versies. Fredrich March is zeer overtuigend als Scrooge. Deftige film voor de tijd en nog steeds de moeite om te zien (in zwart/wit of de gekleurde versie)

Kingdom of Heaven (2005)

De director's cut/roadshow 3uur+ versie op aanraden van 't forum hier. Enerzijds een visueel spectaculaire film met een geweldige soundtrack, anderzijds is het tempo af en toe wat traag en voelt de romance met Eva Green's personage overbodig aan.

Elke keer dat ik een Ridley Scott film bekijk (recentste voorbeelden zijnde gladiator 2 en Napoleon), krijg ik de indruk dat hij Gladiator nooit zal evenaren hoe hard hij ook probeert. Kingdom of Heaven was voor mij duidelijk de beste poging, maar is nog altijd ver verwijderd van een klassieker.

A Christmas carrol (1954)

Opnieuw een versie van het welbekende verhaal. Deze volgt het boek schijnbaar iets nauwer dan de muppet of Jim Carrey-versies. Fredrich March is zeer overtuigend als Scrooge. Deftige film voor de tijd en nog steeds de moeite om te zien (in zwart/wit of de gekleurde versie)
Die director's cut van Kingdom of Heaven zou ik zelfs gelijkwaardig aan Gladiator durven zetten, die heeft me heel aangenaam verrast. Die romance is wel aanwezig maar ervoer ik zelf niet als storend of overbodig. Napoleon moet ik nog zien maar Gladiator 2 vond ik een afgrijselijk gedrocht, zodanig dat ik HBO's Rome moest opzetten om mijn smaakpallet te reinigen. Ik vrees echter dat Napoleon ook gene vette is.

Murder on the orient express (2017)

Welke? Degene uit 74 of 2017?".
Het is moeilijk om in woorden uit te drukken hoeveel beter de '74 versie is dan de behoorlijk saaie '17 verfilming...

The Manchurian Candidate (1962) - 9/10
A Passage to India (1980) - 9/10
My man!! The Manchurian Candidate is een parel van een film, misschien wel Frankenheimers beste film. Paranoia level is off the charts, en hij outhitchcockt Hitchcock als het op dominante moederfiguren aankomt. So so good. De remake van Jonathan Demme is ook goed, alleen kan die het origineel niet evenaren.

A Passage to India vond ik ook erg goed, een fijne laatste film van David Lean. Wat een regisseur... Sla zeker zijn 'kleinere' films niet over. Brief Encounter, The Passionate Friends en Summertime zijn ook echt top!

Kingdom of Heaven (2005)

Ik vind persoonlijk Kingdom of Heaven een betere film, maar Gladiator is natuurlijk vele malen iconischer. Het feit dat de versie die in de zalen uitkwam zo'n instant classic was, draagt bij tot de legacy van die film, en het ademde nieuw leven in wat beschouwd werd als een oubollig genre.

Avatar: Fire and Ash - 6.5/10 (James Cameron, 2025)

Verder nog wat kerstfilms:

Christmas Again - 8/10 (Charles Poekel, 2014)

Home Alone 2: Lost in New York - 7/10 (Chris Columbus, 1992)

Reindeer Games - 6/10 (John Frankenheimer, 2000)

Silent Night - 5/10 (John Woo, 2023)

Nu de naam David Lean valt is Doctor Zhivago misschien een film die ik een dezer dagen nog eens moet opzetten.
Doe jezelf een plezier en bekijk eerst Nicholas & Alexandra, het verhaal van de laatste jaren van het tsarisme. Een film met dezelfde epische schaal als Doctor Zhivago, maar die mij nog meer is bijgebleven. Het is aangewezen om kort nadien Doctor Zhivago te bekijken, die films vullen elkaar mooi aan maar duren te lang om als een double bill te kijken...

Die director's cut van Kingdom of Heaven zou ik zelfs gelijkwaardig aan Gladiator durven zetten, die heeft me heel aangenaam verrast. Die romance is wel aanwezig maar ervoer ik zelf niet als storend of overbodig. Napoleon moet ik nog zien maar Gladiator 2 vond ik een afgrijselijk gedrocht, zodanig dat ik HBO's Rome moest opzetten om mijn smaakpallet te reinigen. Ik vrees echter dat Napoleon ook gene vette is.
Rome staat hier nog altijd op het lijstje om te kijken!

Het is moeilijk om in woorden uit te drukken hoeveel beter de '74 versie is dan de behoorlijk saaie '17 verfilming...

Ik vind persoonlijk Kingdom of Heaven een betere film, maar Gladiator is natuurlijk vele malen iconischer. Het feit dat de versie die in de zalen uitkwam zo'n instant classic was, draagt bij tot de legacy van die film, en het ademde nieuw leven in wat beschouwd werd als een oubollig genre.
Kingdom of Heaven heeft voor mij gewoon enkele problemen die het beperken. In het begin van de film voelt de setup zeer goed gedaan en naar het einde van de film voelt de climax ook goed uitgevoerd, maar tussen die twee punten kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat het niet zo strak of intelligent geschreven is voor een groot deel.

De 74-versie komt hier sowieso ook nog aan de beurt. Vlak na het afzetten van de 17-versie rap even gewoon de intro opgezet van 74 en onmiddellijk zie je hoeveel stijlvoller de toon is, Poirot is (ondanks de snor) geen karikatuur vanaf de eerste seconde..

Ik denk niet dat Kingdom of Heaven veel slechter is dan Gladiator, maar het tijdperk is misschien voor velen misschien minder interessant en iconisch dan Gladiator. De laatste heeft ook een meer iconische soundtrack. Ik denk wel dat Gladiator (licht) overroepen is. Voor mij zijn het allemaal prima films die het kijken meer dan waard zijn, maar ik weet niet of ik akkoord ben met dat het "klassiekers" moeten zijn, wat overigens wel geldt voor de meeste historische en sf films van Ridley Scott (enige uitzondering tot dusver die ik zag is 1492: Conquest of Paradise). De twee films die er boven uit steken zijn Alien en Blade Runner.

*Ik heb wel niet de director's cut gezien van Kingdom of Heaven, moet er bij gezegd worden maar ik vond de versie die ik zag niet slecht eigenlijk... En ik weet niet of langer echt beter zou zijn.

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat Kingdom of Heaven veel slechter is dan Gladiator, maar het tijdperk is misschien voor velen misschien minder interessant en iconisch dan Gladiator. De laatste heeft ook een meer iconische soundtrack. Ik denk wel dat Gladiator (licht) overroepen is. Voor mij zijn het allemaal prima films die het kijken meer dan waard zijn, maar ik weet niet of ik akkoord ben met dat het "klassiekers" moeten zijn, wat overigens wel geldt voor de meeste historische en sf films van Ridley Scott (enige uitzondering tot dusver die ik zag is 1492: Conquest of Paradise). De twee films die er boven uit steken zijn Alien en Blade Runner.

*Ik heb wel niet de director's cut gezien van Kingdom of Heaven, moet er bij gezegd worden maar ik vond de versie die ik zag niet slecht eigenlijk... En ik weet niet of langer echt beter zou zijn.

Gladiator is inderdaad licht overroepen maar het is wel een iconische film die de "sandaalfilm" (of breder, het historische epos) een nieuw leven heeft ingeblazen en een culturele impact had op een generatie. Daardoor blijft die film hoog aangeschreven.

Zonder Gladiator ook geen HBO's Rome en die reeks heeft mij dan weer helemaal geboeid doen geraken in de Oudheid.

In Your Dreams (2025) 7/10

Predator: Killer of Killers (2025) 7/10

This Is Spinal Tap (1984) 8/10*

Caught by the Tides (2024) 6/10

Se7en (1995) 10/10*

Yesterday, Today and Tomorrow (1963) 8/10

Scarface (1983) 9/10*

Pusher (1996) 7/10

Knives Out: Dead Man - 8/10

De tweede film op drie dat ik snel goed gokte, wie het was en deze keer zelfs een deel van puzzel opgelost wat motief betreft, maar zo moeilijk was dat niet met de tekenen aan de wand.
Moet ik geloven dat een tachtigjarige vrouw een lichaam doorheen het huis kan slepen en in een badkuip kan smijten?
Leuk voor eens op te zetten en Brolin is altijd een genot om naar te kijken, evenals Cailee.
Heb meer moeten lachen dan de vorige. Die trok op niet veel.

Knives Out - Wake up Dead man : Love Benoit Blanc maar vond deze bij momenten toch iets te chaotisch. De eerste blijft mijn favoriet. 7/10

Nuremberg
: Had hier veel van verwacht en Crowe is geweldig maar vond het op veel andere vlakken te kort komen. Het meest aangrijpende was de film die ze in de rechtbank lieten zien vd Holocaust. Voor de rest vond ik het bij momenten teveel verder kabbelen. Ben ook geen fan van Rami Malek, buiten in Bohemian Rapsody speelt die altijd op dezelfde manier zijn personages lijkt me. 6/10

Die Hard
: Beste kerstfilm ooit! 8/10

The Running Man
(2025) : Mix van satire en harde actie stukken waar ik een poging in zag om Paul Verhoeven's RoboCop te kopiëren. Begon interessant maar werd hoe langer hoe meer zwak richting het einde. 5/10

Laatst bewerkt:
The Running Man : Mix van satire en harde actie stukken waar ik een poging in zag om Paul Verhoeven's RoboCop te kopiëren. Begon interessant maar werd hoe langer hoe meer zwak richting het einde. 5/10
Steeds vermelden als het om originele 1987 met schwarzie gaat of nieuwe remake 2025.

Zeker gezien je die hard vermeld zou ik denken aan originele. Maar gezien de remake pas uit is..

Terug
Bovenaan