Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

December:

All of Us Strangers (2023) - 1.5/5
Bugonia (2025) - 4/5
Train Dreams (2025) - 3/5
Gremlins 2: The New Batch (1990) - 2/5
Bone Lake (2024) - 1.5/5
Before Sunrise (1995) - 4/5
Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999) - 2.5/5
Upgrade (2018) - 4.5/5

Holy shit, wat een ontdekking en een thrill ride van jewelste was Upgrade. Had er nog nooit van gehoord en heb hem dus echt per toeval ontdekt.
Een soort van Black Mirror meets Blade Runner meets Robocop, super brutaal en sfeervol, en net op het randje van 'goofy', maar ze komen er volledig mee weg imo. Lijkt me wel echt een love it or hate it film.

Laatst bewerkt:
Toy Story (1995) - 8.5/10
Met het ganse gezin bekeken op oudejaar. Pure nostalgie. Lang geleden dat ik deze had gezien. De animatie is natuurlijk wat gedateerd, maar het is toch met recht en rede een klassieker onder de animatiefilms. De OG zeg maar. Van genoten, en de kinderen ook. Vooral de oudste lag soms plat van het lachen.

Mijn vrouw en ik doen in januari een inhaalmanoeuvre voor gemiste releases in 2025. Eerste aan de beurt was The Mastermind van Kelly Reichardt, een favoriete regisseur van ons allebei. Ik had de film in FFG gezien maar zij dus nog niet. Nog steeds geweldig!

Had je Nostalgia al gezien? Ik één keer en vond die fenomenaal, maar buiten de heen-en-weer met de kaars, herinner ik me niks meer van die film. Had die zelfs een plot?
Nee, was naast Offret de enige van zijn langspeelfilms die ik nog moest zien. Uit het plot haal ik enkel het thema - eenzaamheid - en dat is meestal genoeg voor zijn films. Wanneer deze in de cinema speelt, ga ik sowieso eens langs, zo deed ik hetzelfde met bv. Mirror.

From dusk till dawn

Geen moment vervelend, ongeacht hoe dom het wordt. QT's personage is redelijk cringe-worthy doorheen de hele film, maar Clooney heb ik nog nooit zien spelen op deze manier. De 90s-CGI is lachwekkend slecht. Leuk om één keertje gezien te hebben.

The Crow (1994)

Dit is exact wat ik hoopte dat het zou zijn: zeer edgy, maar niet te edgy. Brandon Lee speelt hier echt met een perfecte mix van melodrama, humor(de EAP-quote had me goed beet :D ) en serieuziteit die 100 minuten lang amusant blijft. De 90s-CGI is iets spaarzamer gebruikt en stoort niet echt voor het soort film dat dit is.

Wicked for Good

Ik ben duidelijk niet het doelpubliek voor dit soort film en dat bevestigde een snelle blik rondom mij in de cinemazaal snel. Ik kan ergens wel begrijpen hoe gretig gebruik van CGI *nodig* is om dit soort wereld (in live-action) tot leven te roepen, maar ik heb zelden de indruk dat ik naar echte mensen ben aan het kijken in een geloofwaardige omgeving. Gretig gebruik ook van de cinematische look(aka focus op persoon vooraan en achtergrond blurred). Het is nodeloos lang, de moraal ligt er vingerdik op zoals enkel kleine kinderen kunnen waarderen(je zegt dat racisme.... SLECHT IS?!) en mooi als ze kan zingen, wil ik Arianna Grande een lange tijd niet meer horen.

Nee, was naast Offret de enige van zijn langspeelfilms die ik nog moest zien. Uit het plot haal ik enkel het thema - eenzaamheid - en dat is meestal genoeg voor zijn films. Wanneer deze in de cinema speelt, ga ik sowieso eens langs, zo deed ik hetzelfde met bv. Mirror.
The Mirror is ronduit geniaal. Mogelijk zelfs mijn favoriete film. Moet hem nog eens terugzien, dat is weer even geleden.

Iemand al eens zo cinemainconcert gedaan? Is dat de moeite?
Ik heb alle lord of the rings twee maal gedaan (zat tien jaar tussen :p ) en Gladiator ook. Ik vind het absoluut de moeite, maar er zijn sowieso heel veel films waar ik naar de cinema ga voor het geluid en/of de prachtige shots meer dan het verhaal.

Als je dus een soundtrack hebt waar je absoluut fan van bent zou ik niet twijfelen, het is waanzinnig hoeveel meer diepte er in het geluid zit met zo een vol orkest. Enkel de solo's door kinderen zijn minder goed, maar soit, daar moeten ze ook pakken wie er op dat moment toevallig nog niet in de puberteit zit :p

3 films de revue gepasseerd alhier:

Face//off 6.5
Verhaal die eigenlijk zo knotsgek is dat het maar enkel uit de 90's kon komen. Nicolas Cage is zijn gekke zelf, en in combinatie met de plot is het toch heel moeilijk om deze film maar ook een beetje serieus te nemen. Desondanks entertainend (op een ietwat foute manier)

Tenacious D in The Pick of Destiny: 7
Had er precies wat meer van verwacht? Door de populariteit van Tenacious D toch ietsje ontgoocheld in deze film en had toch iets meer diepgang/verhaal verwacht. Komt met momenten wat over als een rockversie van een Harold & Kumar film, wat wel genietbaar is maar niet altijd even diep is.

Extremely wicked, schockingly evil and vile: 6
Goed gespeeld en technisch gezien niets op aan te merken, maar super mixed feelings over welke boodschap deze film wil brengen. Ted Bundy zijn verhaal vertellen vanuit het standpunt van zijn verloofde waardoor je gewoon 90% van de film naar een frustrerende film zit te kijken waarbij ze tonen wat een charmeur Bundy was? Film mist echt een harde/maagkerende scene in het begin waarmee ze direct de deur intrappen door te tonen wat een monster Bundy was. Ok, Bundy was een meester charmeur, maar als je deze bekijkt zonder enige context/achtergrondinformatie, gaan er toch serieus wat mensen deze film verkeerd gaan opvatten? Quasi wat een Dahmer gevoel hier, maar dan nog zonder de maagkerende scenes waarbij je direct een giga afkeer voor het personage kweekt.

Voor het eerst de kinderen mee naar de cinema genomen, voor Zootropolis 2. De kinderen blij, en ik vond het zelf ook best een fijne film.
Ook gaan kijken, inderdaad onderhoudende film.

Enige minpuntje waren tieners die waarschijnlijk voor het eerst naar de cinema gingen. Tip voor hen: een scherm antwoordt niet, het heeft geen zin om er naar te roepen.

Wel blij dat ze hun zaalmarathon enkel in de pauze uitvoerden.

Terug
Bovenaan