Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Tombstone: degelijk western, met vooral een geweldige Val Kilmer. 7,5/10

It could happen to you: romantische feel good film. Ik betrapte mezelf erop dat ik steeds met een glimlach aan het kijken was, wat ook kan te wijten zijn aan de prachtige verschijning van Bridget Fonda. Verdomme, ik was totaal vergeten hoe knap ik die in de tijd vond.
7/10

Marty Supreme

Heerlijk tempo. Verveelt geen seconde.
Wel vreemde casting van Kevin O'Leary.
Heb de film gisteren gezien zonder O'Leary te kennen. Ik dacht oprecht dat het 'gewoon' een karakteracteur was :)

Had eveneens niet door dat Wally gespeeld werd door Tyler the Creator, die ik nochtans al heb zien optreden op Dour.

Heb de film gisteren gezien zonder O'Leary te kennen. Ik dacht oprecht dat het 'gewoon' een karakteracteur was :)

Had eveneens niet door dat Wally gespeeld werd door Tyler the Creator, die ik nochtans al heb zien optreden op Dour.

En dan heb je ook nog Penn Jillette (illusionist van Penn & Teller) die een kleine rol speelt.

Wuthering Heights - 4.5/10 (Emerald Fennell, 2026)
Begon best goed, met een interessante, licht surrealistische esthetiek en een cranked-up versie van het vertrouwde gotische verhaal. Maar wanneer die eerste akte voorbij was en het zogezegd hartverscheurende drama zijn intrede doet, gaat alles heel snel bergaf. Het productieontwerp wordt te belachelijk voor woorden, de afwijkingen van het bronmateriaal zijn lang niet zo edgy als de marketingcampagne van deze film doet vermoeden en interessant zijn ze nog minder. De volledige tweede helft van de film vond ik doodsaai en ergerlijk, met als enige bonus dat er mooie acteurs en actrices waren om naar te kijken, the true mark of a bad movie.

Verder nog een Robert Duvall tribute week achter de rug:

The Killer Elite - 6.5/10 (Sam Peckinpah, 1975)
Begon goed maar Peckinpahs hart zat er niet in en het scenario sloeg de bal ferm mis met Duvalls personage.

Badge 373 - 7/10 (Howard W. Koch, 1973)
Het kijken waard voor die andere film te zijn gebaseerd op dezelfde flik als Popeye Doyle in The French Connection. Racistische ex-flik is hier de speurneus en heeft aanvaringen met prostituees, de mafia en Puerto Ricaanse vrijheidsstrijders.

The Outfit - 8/10 (John Flynn, 1973)
De ‘gritty 70s thriller’ waar ik naar zocht. Gebaseerd op een Parker-verhaal (Point Blank, Payback, Play Dirty), misdaadfilm zonder ook maar een gram vet. Wel heeft die een uitstekende cast, waaronder enkele herkenbare film noir alumni. Simpel en doeltreffend.

Wuthering Heights - 4.5/10 (Emerald Fennell, 2026)
Begon best goed, met een interessante, licht surrealistische esthetiek en een cranked-up versie van het vertrouwde gotische verhaal. Maar wanneer die eerste akte voorbij was en het zogezegd hartverscheurende drama zijn intrede doet, gaat alles heel snel bergaf. Het productieontwerp wordt te belachelijk voor woorden, de afwijkingen van het bronmateriaal zijn lang niet zo edgy als de marketingcampagne van deze film doet vermoeden en interessant zijn ze nog minder. De volledige tweede helft van de film vond ik doodsaai en ergerlijk, met als enige bonus dat er mooie acteurs en actrices waren om naar te kijken, the true mark of a bad movie.

Puur uit nieuwsgierigheid: gebruiken ze ergens in de film het Kate Bush liedje?

Norbit (Netflix) : Met de kids dit weekend bekeken. Had al online soms wat stukjes ooit gezien maar nooit in zijn geheel. Luchtig en Eddy Murphy is geweldig. 6/10

The Tomorrow War
(Prime) : Ik vond deze erg interessant tot het laatste deel. Vanaf dan kom ik mij niet vh idee ontdoen dat je heel de wereld gemobiliseerd krijgt om naar de toekomst te gaan om een oorlog te vechten maar als dan iemand met de oplossing komt dat je dan niet wordt geloofd. Erg raar. 5/10

Contact
(Prime) : Rewatch, blijft een erg mooie Sci-Fi film. 7,5/10

Predator Badlands
(Disney+) : Trachtenberg zijn 3de, had deze al gezien maar nu op het kleine scherm. Erg goed en erg leuk. Prey vind ik samen met Killer of Killers wel ietsje beter maar een erg goeie Predator film. 7/10

Laatst bewerkt:
Puur uit nieuwsgierigheid: gebruiken ze ergens in de film het Kate Bush liedje?
Kan me dat niet herinneren, nee. Ik was nieuwsgierig naar de muziek die Charli xcx had geschreven voor de film, maar vond er niet veel aan, en de zeer aanwezige sentimentele strijkers begonnen op mijn zenuwen te werken.

Kan me dat niet herinneren, nee. Ik was nieuwsgierig naar de muziek die Charli xcx had geschreven voor de film, maar vond er niet veel aan, en de zeer aanwezige sentimentele strijkers begonnen op mijn zenuwen te werken.
Gemiste kans. :(

Spijtig dat de charli xcx liedjes niet de moeite zijn ja, had ook al even op spotify geluisterd, maar niks interessant voor mij.

22 vlieguren achter de rug + dan ter plaatse toch paar keer naar de cinema gegaan en dus het volgende gezien:

Op het vliegtuig:
Predator Badlands 8.5
Had wat schrik voor deze, maar blijkt gewoonweg 1 van de beste predator films te zijn

Bugonia 9
steengoede film, enkel het einde in de overtreffende trap had nu voor mij niet direct gemoeten

Renfield 7
gewoon heel entertainende film. Niet direct al te veel diepgang, maar Nic Cage als Dracula doet het hem wel voor mij.

Dune 2 9
rewatch, blijft een dijk van een blockbusterfilm

gezien in de ciné

Wuthering Heights 0.5
deze gaat enorm hoog scoren in mijn all time slechtste films ooit-lijst. Oetsaai, enerverend, dom, en geen idee welke moraal ze willen overbrengen maar ik ben in ieder geval niet mee.

Little Amélie or the character of Rain 7
Knappe animatiefilm maar viel qua verhaal precies heel licht uit. Hielp ook niet dat het geluid om 1 of andere reden veel te luid stond

Keeper 7
Was giga benieuwd naar de nieuwe Perkins maar deze laat het vooral in de 1ste helft wat afweten. In de 2de helft grijpt hij je wel bij het nekvel met 1 scene voorop maar komt jammergenoeg niet in de buurt van Longlegs.

Prince of Broadway
Nog eentje uit het Sean Baker oeuvre. Na Take-out nog eens een blik in NYC life. Deze keer van een immigrant Broadway hustler die fake schoenen en tassen verkoopt.

Ik vind dit een overgangsfilm voor Baker. Waar Take Out een hyper focus had op het hoofd personage gecombineerd met zijn signature guerilla film stijl, probeerde hij in deze die guerilla film stijl aan te passen met een overvloed aan close ups en meerdere personages. Dit werkt een stuk minder goed in deze film als het doet in latere films van hem zoals Tangerine en The Florida Project.

SHELTER (2026)

pfff Jason Statham met grijze baard ondertussen, zit toch tegen het eind van zn carrière hoor..

liep er precies tegen z'n goesting bij, en film stelt ook amper iets voor.

geen reden om deze te bekijken dus. halfweg zelfs afgezet.

Een paar rewatches de laatste dagen:

La bête humaine - 7.5/10 (Jean Renoir, 1938)

There Will Be Blood - 9.5/10 (Paul Thomas Anderson, 2007)

eXistenZ - 8/10 (David Cronenberg, 1999)

The Treasure of the Sierra Madre - 8.5/10 (John Huston, 1948)

Een paar rewatches de laatste dagen:

La bête humaine - 7.5/10 (Jean Renoir, 1938)

There Will Be Blood - 9.5/10 (Paul Thomas Anderson, 2007)

eXistenZ - 8/10 (David Cronenberg, 1999)

The Treasure of the Sierra Madre - 8.5/10 (John Huston, 1948)
Ik vond eXistenZ na een tweede kijkbeurt veel beter als de eerste eerlijk gezegd. Ik weet niet hoe dat bij u was?

Ik vond eXistenZ na een tweede kijkbeurt veel beter als de eerste eerlijk gezegd. Ik weet niet hoe dat bij u was?
Ja, ik vond dat vroeger een mindere film in zijn oeuvre. Ik weet niet zeker wat mijn verwachtingen waren, maar de film voldeed er niet aan. Deze keer heel toevallig tegengekomen tijdens het browsen door de drek van Prime en geen seconde nagedacht. Meteen opgezet en heel de film lang genoten. Het is niet zijn beste film en met momenten wat te verwarrend, maar eigenlijk voelde die verwarring ook absurd en grappig aan, alsof het zo bedoeld was. Het einde bevestigt dat een beetje:
Die ene kerel die zegt: "Hey, tell me the truth... Are we still in the game?"

Midsommar: 8/10

Goeie film, tempo mocht soms wel wat hoger liggen. Zeer "unsettling" met momenten, maar het blijft bij mij minder nazinderen in mijn hoofd (i.t.t. Hereditary van dezelfde director). Visueel wel leuke film om naar te kijken (zonnige setting).

Popeye The Slayer Man: 1/10

Belachelijke film, beetje "Michael Myers" als Popeye. Lang geleden dat ik nog zo een onzin gezien heb. :unsure:

Laatst bewerkt:
Ja, ik vond dat vroeger een mindere film in zijn oeuvre. Ik weet niet zeker wat mijn verwachtingen waren, maar de film voldeed er niet aan. Deze keer heel toevallig tegengekomen tijdens het browsen door de drek van Prime en geen seconde nagedacht. Meteen opgezet en heel de film lang genoten. Het is niet zijn beste film en met momenten wat te verwarrend, maar eigenlijk voelde die verwarring ook absurd en grappig aan, alsof het zo bedoeld was. Het einde bevestigt dat een beetje:
Die ene kerel die zegt: "Hey, tell me the truth... Are we still in the game?"
Vond die al leuk indertijd en bij een rewatch een paar jaar geleden had ik zo iets van: hmm ... weerstaat die de tand des tijds? En damn... hoe de film je constant in de waan houdt van wat nu de game is of niet, zeer goed gedaan.
Een top Cronenburg (niet zijn beste, maar toch een topper in het Virtual Reality genre).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan