Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Gennuanceerde reactie!

Ja, was wellicht cheesier en ham-fisted etc dan ik in gedachten heb. Misschien verkies ik de stijl gewoon meer dan DTRT.

In my defense als het daarover gaat: films als Forrest Gump, the green mile en shawnshank Redemption kan ik ook niet uit staan. Dus misschien is het mij hier wel ontgaan. ;D

BlacKkKlansman vond ik anders best ook een goede in het racisme thema. Natuurlijk wel weer een Spike Lee film.

Gennuanceerde reactie!

Ja, was wellicht cheesier en ham-fisted etc dan ik in gedachten heb. Misschien verkies ik de stijl gewoon meer dan DTRT.

In my defense als het daarover gaat: films als Forrest Gump, the green mile en shawnshank Redemption kan ik ook niet uit staan. Dus misschien is het mij hier wel ontgaan. ;D
Ja, had even geen tijd of goesting om daar dieper op in te gaan. Bij deze:
Ik heb het niet voor oppervlakkige, sentimentele nonsens als Green Book die handelen over zware topics als racisme, maar er uiteindelijk bitter weinig over te zeggen hebben. Dit is gewoon een semi-aangename road movie over een onverwachte vriendschap met enkele hit-and-run momenten waar die het onderwerp van racisme aantoont maar wonder enige vorm van diepgang en wel met een ferme dosis karikatuur.

Terwijl films als Do The Right Thing, maar ook een heleboel andere films van Spike Lee, John Singleton, Charles Burnett, etc echt diep gaan graven in dat thema, op zoek gaan naar de oorzaken van de raciale spanningen en vooral ook concluderen dat er helemaal geen vlotte of vreedzame uitwegen zijn uit het diepgewortelde racisme. Ja, dit zijn radicale films, maar het is een onderwerp dat zo'n aanpak verdient en misschien zelfs harder nodig heeft dan de melige non-aanpak van Green Book, Crash, Driving Miss Daisy etc. Je zegt dat je "sowieso punten scoort" wanneer je film handelt over racisme, maar in mijn ervaring is dat heus niet het geval. Oscar voor beste film, misschien. Maar geen stof dat opwaait, en al zeker geen belangrijke plek in de culturele geschiedenis, want daar kijken mensen wel door. Maar goed, dat hoeft niet te betekenen dat je Do the Right Thing en aanverwante radicale films per se goed moet vinden he. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak en dat besef ik ook wel. Maar ik begrijp de argumentatie gewoon echt niet.

Verder vind ik echt niet nuttig om van Black Panther te spreken als een 'gewone' superhelden film. Als je de film gaat reduceren tot zijn plot, sure. Maar dan negeer je wel echt compleet de giant elephant in the room. Want hoe je het ook draait of keert, die film heeft een immense culturele impact waar echt niet genoeg over gesproken kan worden. Ik weet niet wat jouw persoonlijke ervaringen zijn in het filmlandschap, maar ik zou wel een gokje wagen dat een dikke 95% van de films die je kijkt, druk bevolkt worden door blanke mensen. En dat is net hetgene dat Black Panther uniek maakt: een rasechte Hollywoodproductie, belangrijk deel van een de meest populaire franchises aller tijden, vol spectaculaire actie en avontuur... maar bijna geen enkele blanke persoon te bespeuren. Dat is werkelijk ongezien en speelt een enorme rol in het belang dat die film heeft in de filmgeschiedenis, die onlosmakelijk verbonden is met actualiteit en cultuur.

Re: Forrest Gump, ik vind die vooral heel grappig, maar als denkstuk nogal onnozel en gimmicky. The Green Mile heeft zijn momenten maar is echt veel te lang voor zijn eigen goed en bevat ook een torenhoog 'magical negro' gehalte dat mij niet echt aanstaat. The Shawshank Redemption vind ik dan weer wel echt goed. Sure, een flinke dosis sentiment, maar imo niet flauw zoals in de andere genoemde film en de duistere momenten van de film komen best hard aan. Plus, ik ben ook echt een sucker voor het werk van Roger Deakins en Thomas Newman, die met deze film een absolute template hebben bezorgd voor veel latere drama's.

Gennuanceerde reactie!

Om verder te gaan op de 2 vetgedrukten: van zodra ik weet dat Tom Hanks de hoofdrol speelt, weet ik met 99.99% zekerheid dat het een AmErICaN HeRO film gaat worden en dat het niets voor mij zal zijn.

Enkel Toy Story kan ik pruimen.

In La Haine is racisme "maar" een sub-thema, maar toch grijp ik snel terug naar die film als het daarover gaat. Met gemak een van de beste Franse films imo.

Het probleem met anti-racisme films is dat het vaak te obvious is (of zal zijn) en ook veel te moraliserend. Dat geldt voor veel soortgelijke thema's maar in de tijdsgeest van vandaag merk ik wel dat het meer moraliserende terugkomt, en ik ben niet echt fan van die evolutie. Nu ken ik wel niet zoveel anti-racisme films. Het is niet echt een "interesse" van mij.

Sowieso wel goed dat er meer kleur in de filmindustrie komt. Maar dan moet het inderdaad niet allemaal een anti-racistisch thema gaan hebben, want anders doe je net hetgeen waarvoor je waarschuwt, en creer je je een erg stereotiep beeld. Al is onderdrukking en repressie wel deel van de Afro-Amerikaanse historie natuurlijk, en draaien veel films rond Amerika. Er is ook een gigantische karrenvracht aan WWII films natuurlijk. Maar wat wel een goede evolutie is, is om kleur wel meer prominentie te geven in het algemeen waar dat kan. In die zin geef ik ook meer waarde aan een film als Black Panther dan aan een generieke anti-racistische film die een oscar wint. Niet forceren, bij een film over Europese en Aziatische geschiedenis, ja, zal het in de werkelijkheid ook voor 99% blank geweest zijn. Daar is niets mis mee ook, en dat is niet denigrerend naar andere kleuren genoemd. De oude Egyptenaren of Meso-Amerikaanse volkeren die best ook wel wat opgebouwd hebben, waren ook geen blank volk (of toch niet 100%). En bepaalde Afrikaanse beschavingen zijn flink onderschat, terwijl Europese beschavingen pre-1500 vaak ook flink overschat zijn, bvb. vergeleken met China dan of qua bevolkingsaantallen.

The Disaster Artist: 8/10
Les quatre cent coups: 8/10
Luca: 7/10

Ik moet wel eens kijken naar mijn ratingsysteem. Ik heb het gevoel dat ik anders rate dan vroeger, maar misschien nog belangrijker ik veel films gewoon even goed vind, en dus eigenlijk voor de overgrote meerderheid altijd een 7 of 8 zou geven. Maar dus niets uitzonderlijks, maar wel vrijwel altijd een leuke filmmiddag of -avond.

In principe heb ik me zelf met The Room geamuseerd, en nu ik The Disaster Artist heb gezien is de dubbel enorm de moeite waard, omdat The Room ondanks dat hij zo een slechte status heeft en een verschrikkelijke film is, niet intentioneel wel een zeer interessante semi-autobiografische film is over iemand die duidelijk mentaal niet ok is. In dat opzicht is The Room een tragikomedie (met misschien elementen van een stonerkomedie :p ), al was de bedoeling dus een serieus drama. Maar eigenlijk omdat de film semi-autobiografisch is, geeft de film een interessante kijk van wat er in het hoofd van Wiseau afspeelt, en daarom vind ik het eigenlijk wel boeiend.

In die zin een soort van variant op Exit Through The Gift Shop (en/of misschien Grizzly Man).

Laatst bewerkt:
In principe heb ik me zelf met The Room geamuseerd, en nu ik The Disaster Artist heb gezien is de dubbel enorm de moeite waard, omdat The Room ondanks dat hij zo een slechte status heeft en een verschrikkelijke film is, niet intentioneel wel een zeer interessante semi-autobiografische film is over iemand die duidelijk mentaal niet ok is. In dat opzicht is The Room een tragikomedie (met misschien elementen van een stonerkomedie :p ), al was de bedoeling dus een serieus drama. Maar eigenlijk omdat de film semi-autobiografisch is, geeft de film een interessante kijk van wat er in het hoofd van Wiseau afspeelt, en daarom vind ik het eigenlijk wel boeiend.
Ik heb enkel The Disaster Artist gezien en The Room niet. Ik zie het eigenlijk niet zitten om die te bekijken omdat het eigenlijk "waste of time" is en als je TDA gezien hebt weet je toch min of meer waarover het gaat.

Ik heb enkel The Disaster Artist gezien en The Room niet. Ik zie het eigenlijk niet zitten om die te bekijken omdat het eigenlijk "waste of time" is en als je TDA gezien hebt weet je toch min of meer waarover het gaat.

Het beste aan The Room imo is vooral hoe ongelofelijk shitty de smalltalk is geschreven. Maar de beste so bad it's good flick is Samurai Cop.

Samurai Cop en The Room zijn fun indeed. En dan The Happening, Miami Connection, en ALLES van Neil Breen!!!

Vooral die laatste is echt comedy gold :rofl:. Gewoon het eerste voorbeeld dat ik kon vinden, maar letterlijk ELKE film (en het zijn er genoeg) is hilarisch:

Samurai Cop en The Room zijn fun indeed. En dan The Happening, Miami Connection, en ALLES van Neil Breen!!!

Vooral die laatste is echt comedy gold :rofl:. Gewoon het eerste voorbeeld dat ik kon vinden, maar letterlijk ELKE film (en het zijn er genoeg) is hilarisch:
Vergeet Hard Ticket To Hawaii niet...

Het beste aan The Room imo is vooral hoe ongelofelijk shitty de smalltalk is geschreven. Maar de beste so bad it's good flick is Samurai Cop.
Die hebt ge van mij. 😡 Ge had moeten zeggen:"Dankzij Forumgebruiker zijn uitstekende tip heb ik Samurai Cop ontdekt, want zelf was ik daar nooit opgekomen."

My octopus teacher 8/10

Stond al superlang op mijn watch list. Vond het soms wat absurd hoe emotionally attached die is aan die octopus, maar ‘t is gezien de situatie wel begrijpelijk en ik vond het bovenal een heel mooie natuurdocumentaire!

Terug
Bovenaan