Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

The Suicide Squad gezien... deze film James-Gunned harder dan elke James Gunn film ooit heeft ge-James-Gunned, en dat gaat op voor alle positieve en negatieve elementen:
  • + Immens veel fun, goede banter, leuke dialogen, campy action, denk Lollipop Chainsaw
  • + Een uncanny ability om campy en idioot, tegelijk gritty en realistisch te presenteren
  • + Rrrrrrrrrrrrrrrrr
  • +/- een zeer bizarre "should I laugh" insteek vanaf een bepaald moment. Denk aan Super maar dan vooral hoe raar het is om dit te hebben in een campy superhero movie.
  • - De stakes voelen nooit echt aan
  • - De emotionele momenten zijn niet "earned"
Score: Heel veel fun / 10
Would definitely rewatch.

Star Trek into Darkness zal dan ook niets voor jou zijn, gok ik. Maar ik was wel aangenaam verrast door Star Trek Beyond, vond ik veruit de beste van de nieuwe trilogie.
waarom denk je dat ik die 3e film wel zal smaken? full blown action sequences, en weinig idiote character developping van die dwaze star trek mannetjes?
idd, ik moet zeggen, de trailer ziet er wel nice uit...

Ooit aan begonnen maar nooit uitgekeken. Ik kon mij echt niet inleven in de film omdat het monster gewoon te fake was weergegeven.
Toen ik hem keek had ik het daar ook wel moeilijk mee, maar na een tijdje was ik er wel gewend aan, het is uiteindelijk ook een film uit 2006 en geen Hollywood productie.

waarom denk je dat ik die 3e film wel zal smaken? full blown action sequences, en weinig idiote character developping van die dwaze star trek mannetjes?
idd, ik moet zeggen, de trailer ziet er wel nice uit...
Nét omdat er wel goede uitdieping is van de personages, de actie fun is en er geen hatelijke lens flares zijn. Ook de 'zilveren/metalen' feel die de eerste twee hebben, is ingeruild voor een frisser kleurenpalet. Plus het is misschien wel de meest Star Wars-achtige Trekkiefilm van de nieuwe trilogie.

Van wat ik me herinner he, want is ook al enkele jaren geleden dat ik hem heb gezien.

The Suicide Squad gezien... deze film James-Gunned harder dan elke James Gunn film ooit heeft ge-James-Gunned, en dat gaat op voor alle positieve en negatieve elementen:
  • + Immens veel fun, goede banter, leuke dialogen, campy action, denk Lollipop Chainsaw
  • + Een uncanny ability om campy en idioot, tegelijk gritty en realistisch te presenteren
  • + Rrrrrrrrrrrrrrrrr
  • +/- een zeer bizarre "should I laugh" insteek vanaf een bepaald moment. Denk aan Super maar dan vooral hoe raar het is om dit te hebben in een campy superhero movie.
in de cinema neem ik aan? met die uitleg ben ik toch wel zeer benieuwd , maar ga wachten op home release 😿

La Haine (1995)

Was weer geleden van in de Franse les dat ik deze parel had gezien. De film duurt niet zo gek lang dus dat is laat op de avond mooi meegenomen. Film is vrij rauw en toont de Franse banlieue en zijn inwoners. Racisme en armoede zijn dan ook een thema in de film dat goed aan bod komt.

• + Rrrrrrrrrrrrrrrrr
Ze hadden mij bij 'sylvester stallone is een haai'

Hitman's Wife's Bodyguard

What the f*ck om het met de woorden van de voorspelbare Samuel L. Jackson te zeggen.
Een virus dat moet worden geupload, boeven met het iq van een deurmat, humor waar 12 jarigen alleen mee lachen, een verhaal dat alle kanten op stuitert, CGI uit den Aldi en acteurs die niet acteren maar aan hun bankrekening denken.
100 minuten van m'n leven verspild aan dit zooitje.

Jennifer’s Body

Ik snap de 5.3 op IMDB niet.
Best vermakelijke film, simpel maar leuk plot, behoorlijke acteerprestaties en verveelt geen seconde.
Ging die op letterboxd 3,5 sterren geven, maar het zijn er 4 geworden door Fox haar quotes. Wat die allemaal uitkraamt haha.

Review pls!!
Ik kan me best vinden in uw 7,5 trouwens. Ik vond Dragged best leuk, goede spanningsboog, mooi opgebouwde karakters, en inventieve "actie"scenes.
Ik snapte echter niet waar Zahler naartoe wou met zijn karakters. Hij wou precies iets "zinnigs" zeggen, maar eindigde uiteindelijk in "nah nevermind doesn't matter", en dat voelde heel oneven aan.

Zahler blijft imo 1 van de meest interessante filmmakers van het moment. Maar Dragged was minder kunstig dan Tomahawk, en minder fun dan Brawl.
Eens over Zahler, hij een zeer bekwame en consistente genre/exploitation regisseur die een uitstekend gevoel voor ritme heeft, en vertrouwt dat zijn publiek geduld zal uitoefenen voor het lage tempo van zijn films. Ik heb sommige commentaren gehoord dat DAC wat meer werk in de montagecel nodig had, maar voor mij was de pacing perfect.

Je punt ivm de personages volg ik ook deels. In dialogen, gestes en subtiele reacties wordt het (een beetje te) duidelijk dat Gibsons personage een conservatieve, republikeinse Amerikaan is die niet wil/kan omgaan met de toenemende politieke correctheid en woke culture.
Maar aan de andere kant is Zahler heel realistisch, en toont aan dat Gibson is wie hij is door beroepsmisvorming. Zijn ideeën, attitudes, angsten en al, zijn het gevolg van decennia lang te werken in een job waarin hij geconfronteerd wordt met het uitschot van de samenleving, en waarin hij niet genoeg verdient om te verhuizen uit die omgeving waarin hij werkt. Hij mag wel goed zijn in het arresteren van dealers, maar is duidelijk niet verstandig genoeg om zichzelf uit die neerwaartse spiraal van criminaliteit en dreiging te trekken.
Vaughns personage heeft dat minder, en weet de minder smakelijke trekjes van Gibson wat in balans te brengen, maar Zahler maakt het gelukkig niet te zwart-wit en toont wel dat ook hij wat kritiek durft geven op sommige symptomen van die liberale beweging, zoals zijn kritiek op linkse media, genderneutraliteit en bio-winkels.
Ik denk dat dit allemaal gedaan is om de finale aan het einde spannender en intenser te maken, zeker wanneer enkel Gibson en Kittles nog overblijven. Want ook al bevindt zich aan het andere eind van het spectrum, Kittles is net als Gibson een product van die uitzichtloze samenleving, en heeft exact hetzelfde plan om die samen met zijn familie voorgoed achter zich te laten

Mijn voorlopige Zahler ranking is
Brawl in Cell Block 99 > Dragged Across Concrete > Bone Tomahawk

Spring, Summer, Fall, Winter ... and Spring (2003) van Kim Ki-duk.

Wauw! Mooi, meanderend verhaal dat geen seconde verveelt. Cinema Canvas is een toppertje! Volgende week het magistrale La double vie de Véronique van Krzysztof Kieślowski. 👌

Eens over Zahler, hij een zeer bekwame en consistente genre/exploitation regisseur die een uitstekend gevoel voor ritme heeft, en vertrouwt dat zijn publiek geduld zal uitoefenen voor het lage tempo van zijn films. Ik heb sommige commentaren gehoord dat DAC wat meer werk in de montagecel nodig had, maar voor mij was de pacing perfect.

Je punt ivm de personages volg ik ook deels. In dialogen, gestes en subtiele reacties wordt het (een beetje te) duidelijk dat Gibsons personage een conservatieve, republikeinse Amerikaan is die niet wil/kan omgaan met de toenemende politieke correctheid en woke culture.
Maar aan de andere kant is Zahler heel realistisch, en toont aan dat Gibson is wie hij is door beroepsmisvorming. Zijn ideeën, attitudes, angsten en al, zijn het gevolg van decennia lang te werken in een job waarin hij geconfronteerd wordt met het uitschot van de samenleving, en waarin hij niet genoeg verdient om te verhuizen uit die omgeving waarin hij werkt. Hij mag wel goed zijn in het arresteren van dealers, maar is duidelijk niet verstandig genoeg om zichzelf uit die neerwaartse spiraal van criminaliteit en dreiging te trekken.
Vaughns personage heeft dat minder, en weet de minder smakelijke trekjes van Gibson wat in balans te brengen, maar Zahler maakt het gelukkig niet te zwart-wit en toont wel dat ook hij wat kritiek durft geven op sommige symptomen van die liberale beweging, zoals zijn kritiek op linkse media, genderneutraliteit en bio-winkels.
Ik denk dat dit allemaal gedaan is om de finale aan het einde spannender en intenser te maken, zeker wanneer enkel Gibson en Kittles nog overblijven. Want ook al bevindt zich aan het andere eind van het spectrum, Kittles is net als Gibson een product van die uitzichtloze samenleving, en heeft exact hetzelfde plan om die samen met zijn familie voorgoed achter zich te laten

Mijn voorlopige Zahler ranking is
Brawl in Cell Block 99 > Dragged Across Concrete > Bone Tomahawk
Zowat helemaal akkoord, enkel ivm de boodschap die de film wil uitdragen. Het is mij helemaal niet duidelijk wat hij juist will uitdragen, en dat is niet het gevolg van "subtiel" zijn (wat goed zou zijn). Maar wel van (opzettelijk?) messy zijn intentie uit te dragen... wilt hij nu afhalen dat hij zelf een racistische lul is?

Wel verbaasd dat ge BT laagste zet. Welke score gaf ge die? Ik vind dat zonder overdrijven en modern meesterwerkje.

Zowat helemaal akkoord, enkel ivm de boodschap die de film wil uitdragen. Het is mij helemaal niet duidelijk wat hij juist will uitdragen, en dat is niet het gevolg van "subtiel" zijn (wat goed zou zijn). Maar wel van (opzettelijk?) messy zijn intentie uit te dragen... wilt hij nu afhalen dat hij zelf een racistische lul is?

Wel verbaasd dat ge BT laagste zet. Welke score gaf ge die? Ik vind dat zonder overdrijven en modern meesterwerkje.
Ik moet zeggen dat ik ze in de zelfde volgorde zou zeggen. Bone Tomahawk is me net te lang, dat middenstuk kon korter.
En er was nog iets in dat middenstuk dat ik niet zo wauw vond maar ik kan er niet meer op komen (dus zo'n belangrijk issue zal het wel niet zijn :p )

Jungle Cruise
4/10, een heel dikke 'meh'. Eerste helft was nog wel leuk, nam zichzelf niet te serieus, de humor zat voor mij wel goed (maar ik hou dan ook van puns) en de actiescenes waren ook wel leuk, .. De personages zijn cardboard cutouts maar dat is bij een film als deze niet altijd een probleem. Een beetje mindere versie van Jumanji: geen 'goede' film, wel een amusante.

Maar hebben deze film over twee avonden van elk 1 uur gekeken en in tweede helft stuikt deze film echt compleet in elkaar, amai. Domme plot twists, onverdiende 'emotionele' momenten, poging tot character development is om met je ogen te rollen, .. Nam zich ook gewoon veel te serieus voor zijn eigen goed. Zag er wel mooi uit vond ik, maar dat redde deze film toch niet. Tweede helft haalt het geheel serieus naar beneden.

Grootste pluspunt was voor mij Jesse Plemons als Duitse Prins en de delivery waarop Dwayne Johnson puns maakt. Heb ik beiden wel mee kunnen lachen.

Luca
8/10, voor mij weer een succes van Pixar ! Een heel erg 'kleinschalige' Pixar-films die daardoor online precies wel wat teleurstelt bij een bepaald audience. Persoonlijk vond ik dat die keuze goed werkte en denk ik dat dit eentje is die de test of time goed gaat doorstaan en op veel best-of-Pixar lijstjes gaat komen. Als er 1 woord is om deze film te beschrijven is het 'charmant'. Ik zag iemand deze film beschrijven als het nostalgische gevoel als je terugdenkt aan de zomeravonturen die je als kind had en dat vind ik er niet ver langst.

De film gaf mij een beetje een indie-feel omwille van de low-stakes plot dat niet op de voorgrond staat maar eerder een manier is om een omkadering te vormen voor de andere sterke punten van deze film, voornamelijk de interactie tussen de 3 hoofdpersonages en hun groei (dit vooral voor de 2 jongens dan) doorheen de film. De animatie is echt prachtig, de hoofdpersonages zijn allemaal likeable, het stadje waar het zich afspeelt heeft echt karakter, de humor zit goed, de bad guy you just love to hate, .. Wat ik bij deze film ook veel minder heb dan bij andere Pixar films is dat er veel minder plot-conveniences zitten om het verhaal een bepaalde kant te laten uitgaan, geen twistvillain in zit, .. Alles flowt heel natuurlijk.

Die 'natuurlijkheid' trekt zich voor mij ook door in andere aspecten. Bij veel Pixar films heb ik bijvoorbeeld vaak het gevoel heb dat de filmmakers met een "En nu gaan we ze eens goed laten blijten!" houding zitten en alles craften om je zoveel mogelijk emotioneel te manipuleren. Ik vind dat bij Luca de emotionele momenten veel minder articifiëel zijn en natuurlijker overkomen.

Verder wil ik ook nog even kwijt dat dit een film is die heel mooi een boodschap uitdraagt. In Jungle Cruise hebben ze dat ergens ook gedaan in 1 korte scene en dat was zo slecht en geforceerd dat ik dat in Luca net nog meer apprecieer.

Conclusie: Ik vind deze echt een aanrader. Hij is in vergelijking met veel andere Disney of Pixar-films vrij 'simpel' en voor mij werkte dat heel goed in en was dat net een pluspunt maar hij zal niet voor iedereen even goed in de smaak vallen.

Laatst bewerkt:
Voor mij is de ranking van Pixarfilms op dit moment zo.

Ik moet zelf nog Toy Story 4, Incredibles 2, Soul en Onward zien. De eerste drie Toy Story's, Incredibles en zeker Wallie wil ik graag nog eens herzien. De rest is nog niet direct nodig.

Ik denk dat dit dan gerangschikt mijn favorieten zijn van Pixar:
1. Coco (2017)
2. Ratatouille (2007)
3. The Incredibles (2004)
4. Monsters Inc. (2001)
5. WALL·E (2008)
6. Toy Story (1995)
7. Toy Story 3 (2010)
8. Toy Story 2 (1999)
9. Finding Nemo (2003)
10. Luca (2021)
11. Brave (2012)
12. Monsters University (2013)
13. A Bug's Life (1998)
14. Inside Out (2015)
15. Up (2009)
16. Cars (2006)
17. The Good Dinosaur (2015)
18. Finding Dory (2016)
19. Cars 2 (2011)

De laatste vier zijn niet goed, Finding Dory en Cars 2 zijn zelfs gewoon slecht. Tussen 3 en ja pakweg 11 ligt het vrij dicht bij elkaar, maar ook daarna nooit echt slecht. Alleen vanaf 16 wordt het een pak slechter.

Voor Disney zal het 1. Lion King 2. Moana 3. Zootopia 4. Frozen en 5. Hunchback of Notre Dame zijn denk ik (tenzij ik eentje vergeet). Alice in Wonderland en Jungle Book zijn ook wel leuk maar de live-actions zijn beter. Beauty & The Beast en Aladdin behoren ook tot het betere Disneywerk. En je hebt ook wel die oudere Disneyfilms maar daar voel ik toch iets minder voor denk ik door de tijdsgeest van toen (en ik ook niet zo voor westerse sprookjes ben).

Voor Ghibli is het op dit moment 1. Kaguya <3 2. Tonari no Totoro 3. Mononoke
En qua andere animaties: 1. Your Name. 2. Wolf Children 3. Song of the Sea 4. WolfWalkers 5. Angel's Egg 6. The Red Turtle 7. The Girl Who Leapt Through Time 8. Perfect Blue

Sowieso zijn Mamoru Hosoda, Mamoru Oshii en Shinkai wel de drie beste niet-Ghibli anime regisseurs waarvan ik meer wil zien. En op zich moet Satoshi Kon daar ook nog bij vermeld worden, en ook Tomm Moore (maar dat is gewoon animatie en geen anime).

Dreamworks niet echt fan van. Shrek zal wel het beste zijn dat ze daar hebben. Madagascar films hebben een leuk idee, maar zijn superkinetisch en hysterisch. Despicable Me is wel ook nog oké maar ook niet echt mijn stijl en trouwens niet eens Dreamworks. En de Ice Age films zijn ook wel leuk.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan