Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Small Axe (Steve McQueen, 2020
Geweldige films, allemaal.

Mangrove - 8.5/10
Education - 8/10
Alex Wheatle - 8/10
Lover's Rock - 7.5/10
Red, White and Blue - 7.5/10

WolfWalkers - 7.5/10 (Tomm Moore & Ross Stewart, 2020)

Small Axe (Steve McQueen, 2020
Geweldige films, allemaal.

Mangrove - 8.5/10
Education - 8/10
Alex Wheatle - 8/10
Lover's Rock - 7.5/10
Red, White and Blue - 7.5/10

WolfWalkers - 7.5/10 (Tomm Moore & Ross Stewart, 2020)

Ik vond de Small Axe reeks ook zeer goed! Moeilijk om ze te rangschikken, Mangrove vond ik ook de beste, Alex Wheatle vond ik de minste. Maar zelfs die is nog altijd gewoon goed.

Volledig akkoord, heel die filmreeks was top en de allereerste zeker nog de beste ook. Zoveel sfeer en zoveel intensiteit. Echt goed.

En voor mij ook een hernieuwde kennismaking met een community die ik maar al te vaak over het hoofd zie. Meteen na Small Axe al veel naar calypso playlists geluisterd ook. Zo zalig.

The 39 Steps (Alfred Hitchcock, 1935)
The Lady Vanishes (Alfred Hitchcock, 1938)

Een duo oude Hitchcock klassiekers. Nog altijd goed te bekijken, in beide films wordt de vaart er goed in gehouden en zijn telkens een paar plot twists te vinden. Had niet verwacht dat The Lady Vanishes zo komisch zou zijn.

Una Mujer Fantastica (Sebastian Lelio, 2017)

Drama over de moeilijkheden en rouw die een jonge trans vrouw ondervindt wanneer haar partner onverwacht overlijdt. Zeer mooie acteerprestatie van Daniela Vega, die het hoofdpersonage een waardigheid geeft ondanks de vernederingen die ze moet ondergaan. Lelio houdt het allemaal vrij sober en gaat niet voor de grote gebaren. Een aangename verrassing.

Philadelphia (Jonathan Demme, 1993)

Had ik nog niet eerder gezien. Degelijke film die een belangrijke plaats inneemt omdat het de eerste grote studiofilm was die de AIDS problematiek aanpakte. In tegenstelling tot de vorige film komen de grote gebaren hier soms wel piepen, waardoor het allemaal iets te veel een standaard oscar bait film is. Wel goed gemaakt door vakman Demme en het is (bijna) altijd aangenaam om Tom Hanks en Denzel Washington bezig te zien.

Empire of the Sun (Steven Spielberg, 1987)

Het oeuvre van Spielberg is nogal hit & miss bij mij en deze zit in de tweede categorie. Spielberg behandelt hier WO2 als een soort avonturenfilm voor kinderen, wat het verhaal redelijk oppervlakkig maakt. En dan valt de stroperige melodrama waar Spielberg zich soms mee mispakt, nog wat meer op.

Another Round (Druk) : Toffe film met een voorspelbaar verhaal, maar daarom niet minder geestig. Naar het einde worden de zaken wat serieuzer, maar tis zo typisch een film die vlot weg kijkt. 7/10.

Valmont - Intriges, listen en achterklap bij de betere klasse in Frankrijk enkele eeuwen terug. Op redelijk hoog niveau. Annette Bening in het bijzonder was weer fantastisch.

Alien: Covenant

Amai, wat een teleurstelling. Ik kon Prometheus nog pruimen, Covenant vond ik leuk tot ergens in de helft, daarna bergaf ermee.

Ten eerste vind ik het verhaal maar zwak. Komt er dus op neer dat een synthetische mens verantwoordelijk is voor alles wat in voorgaande films gebeurd is omdat hij voor God is gaan spelen.

Ok, jammer. Maar dat is nog het minste.

Ze hebben 10 jaar onderzoek gedaan naar een leefbare planeet. 'Hey, laten we een random andere planeet bezoeken die we over het hoofd gezien hebben, 't zal wel ok zijn.'

En als we dan toch bezig zijn, laten we met meer dan de helft van het team gaan. 't Is niet dat we een synthetische mens kunnen sturen om eens te chekken.

Laten we landen in het water, 't is niet dat er 10 meter verder land is. O, en laten we 10 km van het distress signal landen. Kunnen we nog wat stappen.

't Is duidelijk dat er ene heel snel ziek wordt, moet zelfs bloed overgeven op de andere crewleden. Snel! Breng hem aan boord. Quarantaine is niet nodig jong.

Oh, een donkere grot waar iemand zijne kop ligt en een dode alien. We zullen de geweerschoten niet gehoord hebben. Laten we alleen zonder iemand te waarschuwen afdalen in de grot.

Ooo kijk, een ei van een alien. Laten we erin kijken, wat kan er mislopen.

Toen die op het einde in hare pod kroop om te slapen en ze fits had dat het niet Walter was maar David, had ik al zoiets van: gij koe.

Knap dat David in enkele seconden z'n haar wa goed gelegd heeft, van kleren verwisseld heeft en z'n hand afgekapt heeft.

And so on...

Iemand eerder in de thread, die Red Dot - 2021 zag, besloot ik zelf de kans te wagen en ik vond hem wel pruimen. Was blij met het einde en de laatste twintig minuten.

Once upon a time in the West - 1968.
Intro alleen al was om van te smullen. De rest stelde niet teleur.

Rope - 1948.
Minutenlange shots tot een geheel met om de zoveel minuten enkele cuts, wat voor die tijd vrijwel ongezien was (denk ik). Zal een van de films geweest zijn, die inspiratie gaf voor Victoria - 2015, en de Duitse film behoort toch tot mijn persoonlijke top vijftig.

idd RED DOT dat zal ik geweest zijn, leuke ending toch wel !

cool filmpje

Attack The Block (2011): 7/10

Gezien dankzij de raad de screenshot thread. Was jolly good fun.

AssassinationNation_reduced.jpg

Weer één die tussen de mazen van het net geglipt is voor mij door een veel te lage IMDB score.

Intens, brutaal en realistischer dan ie hoort te zijn.

Loved it.
Die heeft lang in mijn all-time top 10 gestaan. Staat nu 16e. Helemaal my cup of tea! Blij dat je hem ook goed vond.

Heb jij ergens een letterboxd, icm of mm account dat ik je kan volgen. Ik ben er zeker van dat ik veel tips van jou kan opdoen, gezien ik ook wel van sci-fi hou en we een overlappende filmsmaak hebben.

Tiens mijn inziens heb je nochtans een redelijk unieke smaak en overlap je met praktisch niemand. ;p

Ik heb een letterboxd maar ben er maar zelden actief op. :/

Ik ben al jaar en dag vastgeroest aan IMDB, all ya kids need to get off my lawn!
Dankzij hun filters blijf het imo de beste bron voor het ontdekken van nieuwe films.

Charlie's angels. 2002

Bweik. Niet uitgekeken zelfs. Is toch een film voor meisjes gemaakt die?

Flauwe humor, saai verhaal....

Is de 2e beter?

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Absolute aanrader. In het begin dacht ik: een typisch verhaal met idem stereotype personages. Bleek compleet fout te zitten. Heel leuke film, die toch op een atypische manier gebracht wordt.

ready or not
Is het ok om een beetje verliefd op Samara Weaving te zijn? Het is een film met een over the top concept " rijke familie heeft inwijdingsritueel waarbij ze een spelletje verstoppertje met wapens spelen met de kersverse bruid van de zoon." , maar het werkt grotendeels door Samara Weaving die zich een weg door de film schreeuwt, wringt, gromt en afbijt. De film heeft soms wat moeite om de juiste toon te houden en het verhaal voelt soms wat plotted aan met random twists, maar je hebt altijd Weaving die de boel ankert.

Het shot van haar in een vuile, gescheurde trouwjurk op versleten sportschoenen met een groot vuurwapen in de hand....kijk, dat is dus een filmpersonage waar je voor kan rooten. Heerlijk einde ook.

Terug
Bovenaan