Mogen we ook zaken opnoemen die we wel gezien hebben die anderen goed vinden?
The Godfather trilogie
Ik worstel er met moeite door. Ik kan het niet slecht noemen, maar ik kan wel zeggen dat het me echt niet ligt. Misschien boeit het thema me niet echt, en ook de structuur/lengte van de film vind ik moeilijk om door te komen. Ook Apocalypse Now vind ik een heel moeilijke film om door te komen.
Lord of the Rings trilogie
Ligt me niet, ik zou het nog eens moeten proberen, maar ik merk dat ik dat "opnieuw zien moeten" ook maar voortdurend uitstel. En de Hobbitfilms heb ik zelfs nog nooit gezien. Ook hier lengte en structuur van de film waar ik moeite mee heb. In het algemeen ook erg vaak moeite met boek-naar-film vertalingen, doordat je niet alles van een boek in een film kan steken. Een scène in een boek kan veel korter zijn dan een scène in een film natuurlijk, en uiteindelijk ben je in een film beperkt met de tijd die je hebt.
Harry Potter films
De kinderfilms vind ik nog goed, de eerste 2 en Prisoner of Azkaban is ook nog ca va, maar daarna loopt het helemaal fout voor mij, wellicht opnieuw het terugkerend probleem van boek-naar-film vertaling dat bij mij zelden werkt.
Inception
Meerdere keren geprobeerd, nooit gekomen. Sowieso vind ik dat hele "ingenieus spelen met tijd" eigenlijk gewoon vermoeiend, en vind ik het overmatig gebruik van CGI / visuele stijl gewoon lelijk, dat geldt voor meer Nolanfilms. Interstellar vind ik ook overrated, hoewel niet slecht, maar dat soort films zouden eigenlijk tot mijn all-time favorieten moeten behoren. Shutter Island - geregisseerd door Scorsese - valt voor mij ook wat in die categorie.
Nolan's Batman trilogie
Worstel ik me opnieuw met moeite door, wellicht vind ik het gewoon niet interessant genoeg en vind ik de figuur Batman overrated. Ik vind het gewoon geen leuke films om naar te kijken, en ook moeilijk om door te komen door de te epische vertelstructuur. Ik heb liever Marvel, hoewel ik ook niet naar elke laatste nieuwe marvelfilm uitkijk...
The Usual Suspects
Vind ik eigenlijk gewoon een slechte film. Visueel enorm lelijk ook. Ik heb dat probleem wel vaker bij films die leunen op een twist.
Forrest Gump
Melancholisch en melodramatisch. Een film die op het sentiment speelt. Ik ben niet per se tegen een film die op het sentiment speelt, maar ik heb weinig met de figuur Forrest Gump dus dan houdt het daar voor mij wel op. Zeer overrated film eigenlijk. Als je tegen Titanic bent omwille van het sentiment, moet je ook tegen dit zijn. Films als Ferris Bueller's Day Off en Edward Scissorhands vind ik bijvoorbeeld ook overrated, typisch erg Amerikaanse films. Ook films die erg op het christelijk-religieuze focusen zoals The Green Mile en zo ook op het sentiment spelen, kan ik ook moeilijk verdragen. E.T. of Home Alone liggen me bijvoorbeeld ook niet. Maar goed, uitzonderingen bestaan er wel: Stand By Me en The Shawshank Redemption vind ik dan wel weer goed.
Films van PTA
Veel moeite met deze regisseur voor één of andere reden. Ik trek het niet. Enkel Magnolia en There Will Be Blood volledig kunnen uitkijken. Volgens mij heb ik Magnolia drie keer geprobeerd, pas de derde keer uitgekeken. Ook al eens Inherent Vice en Boogie Nights begonnen, maar deze nooit uitgekeken. Ik denk dat PTA de regisseur is waar ik de meeste "niet uitgekeken films" van heb, en ik denk ook dat het de regisseur is waar ik het meeste moeite mee heb van degenen die naam en faam hebben gemaakt die ik tot nu toe tegen kwam. Maar ik kan de vinger er niet echt opleggen, achter het waarom. Ik zal ooit nog eens iets moeten proberen (Phantom Thread?), maar het is moeilijk om me er voor te zetten, dus dat zal niet voor direct zijn.
Films van Wes Anderson
De andere Anderson ligt me ook niet echt. Ik vind The Grand Budapest Hotel nog goed, maar ik heb me echt enorm moeten concentreren om er iets uit te kunnen halen. Ik vind het geen "chille" films om naar te kijken, waar het vanzelf komt. Is echt inspannende TV. En de universums die Anderson creërt liggen me doorgaans niet echt. Niet echt mijn type film, maar moet wel zeggen dat The Grand Budapest Hotel een goede film is. Ooit zal ik nog wat meer films kijken van de man. Andere soortgelijke films zoals Amelie trek ik ook niet.
Lost in Translation
Film die me op papier eigenlijk absoluut moet liggen. In de werkelijkheid totaal niet. Twee keer geprobeerd, maar het zal niet uitgroeien tot een favoriet. Bij de tweede kijkbeurt ergerde ik me aan het "onderliggende Aziatische cultuurbarbarisme of racisme". De muziek in de film ben ik zot van, maar dat is niet genoeg om van de film te houden. Films die me dan wel weer liggen met dit soort muziek zijn Mysterious Skin of Millennium Mambo. Ik begrijp eigenlijk niet de status die deze film verkregen heeft... omdat vergelijkbare films eigenlijk vaak de aandacht niet krijgen die deze wel kreeg.
Hot Fuzz
En misschien ook wel buddy cop films. Ligt me niet. Gelukkig ligt het niet aan de regisseur, want uiteindelijk liggen Shaun of the Dead en Last Night in Soho me dan wel weer, de laatste vind ik zelfs super. Scott Pilgrim vs the World ligt me dan ook weer niet.
The Hunger Games
Dit vind ik zelfs niet gewoon slecht, ik vind het behoren tot de slechtste films die ik ooit al heb gezien. Dit begrijp ik niet, omdat ik het sci-fi universum gecreërd in deze films ongelooflijk kaal en oppervlakkig vind, weinig diepgang. YA sci-fi trek ik omwille van die reden eigenlijk niet. Ik hou niet van sci-fi waar de ruimte afgebakend is, alsof het maar één stad is die bestaat en alsof er maar één pad is die de juiste is, alsof goed en slecht definieerbaar zijn zonder complexiteit waarbij als kijker weinig aan de eigen interpretatie overgelaten wordt. Er zijn redelijk vergelijkbare films, want YA sci-fi is er wel meer: Maze Runner en Divergent. Maar voor mij spant Hunger Games de kroon. Twilight vind ik trouwens - tot ergernis van velen - dan wel weer ca va, maar dat is ook niet echt sci-fi meer natuurlijk.
__
Dit zijn de voornaamste. Excuses voor de heilige huisjes die ik instampte, maar goed, daar dient het topic natuurlijk voor.
Qua smaak word ik aangetrokken tot donkere en meer minimalistische films, minder episch en complex dus en meer gefocust op stijl, sfeer en vibes. Maar er moet wel nog énig plot aanwezig zijn. Bijvoorbeeld aparte horrorfilms liggen me vaak goed.