Welke serie heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Nu we HBO max hebben Task bekeken en bezig aan Mare of Easttown. Toch twee aanraders vind ik.

Ook Peacemaker bekeken, wat uiteraard meer onder goofy shit valt maar zeer genietbaar is:

't Gaat hier niet in dank afgenomen worden maar Breaking bad is toch echt overroepen? Zeker niet slecht, een zeer degelijke serie. Origineel idee en zeker enkele memorabele momenten maar toch mijlenver van het beste allertijde zoals uit vele lijstjes blijkt? Al twee keer aan begonnen maar na een seizoen of 2-3 heb ik het altijd gehad precies.

't Gaat hier niet in dank afgenomen worden maar Breaking bad is toch echt overroepen? Zeker niet slecht, een zeer degelijke serie. Origineel idee en zeker enkele memorabele momenten maar toch mijlenver van het beste allertijde zoals uit vele lijstjes blijkt? Al twee keer aan begonnen maar na een seizoen of 2-3 heb ik het altijd gehad precies.
Ik vond vooral het laatste seizoen overbodig. Ook steunt de serie voor mij soms wat te hard op de "cliffhanger aan het einde van de aflevering" in combinatie met domme stoten van de personages. Op de duur lijkt dat wat op de zaken uitrekken.

Bekijken in de tijdsgeest? Kwalitatieve televisie van dat niveau was toen nog zeldzamer ook.

Ik ook niet voor de duidelijkheid, al vond ik bizar genoeg Better Call Saul beter, maar je kan die serie niet in een vacuüm beoordelen denk ik dan.
Ik vond Better Call Saul ook beter, met wat de karakters nog wat meer in de diepte uitgewerkt.
Breaking Bad kwam natuurlijk veel eerder, en was voor die tijd enorm cinematografisch en heeft de lat op dat vlak serieus bijgesteld.
Maar ik ergerde me aan de afleveringen die in 2 geknipt waren: de 1e helft om de cliffhanger van de vorige aflevering uitwerken, en de 2e helft dan om toe te werken naar een nieuwe cliffhanger. Voelde wat te gekunsteld aan.
Daarnaast wat personages die wat irritant konden doen (zagende vrouw en kind/Jesse die iets dom doet again).

Tijdsgeest zal inderdaad een grote rol spelen dus ik volg u wel in dat cinematografische want dat viel mij ook op, ze durven soms wel hun tijd nemen om iets te kaderen of in beeld te brengen. We zijn de laatste 15 jaar wel echt verwend geweest qua series. Ik ben ook heel slecht in het beoordelen in functie van de tijd waarin het uitkwam want ik zag ook veel te laat Star Wars en Seinfeld en ik ga bewust voor mij houden wat ik daarvan vond:)

Laatst bewerkt:
Ik kan niet zeggen welke van de 2 ik de betere vond. Ik vond het meer een verlengde van.
Beide hadden ook een andere focus van verhaal.
Mee eens. En de vraag is of er per se één van de 2 beter moet zijn. Waren beiden gewoon enorm sterk en zeer genietbaar.

Zeg het Kenpachi, zeg het. Breaking Bad is een fletse oude power fantasy met een compleet van de pot gerukt plot dat drie seizoenen te lang trekt.

Wat klungelig en oprecht begint in een aanstekelijk eerste seizoen vervalt al snel in een meelijwekkend slap en volledig ongeloofwaardige transformatie die enkel de onwetende en eeuwige slachtoffergevoelige "ocharme ik" kijker weet te charmeren.

In de woorden van Chapelle, "it's doodoo baby.. ".

Hoe had het dan beter en meer realistisch gegaan? Ergens midweg s2 terwijl Walt Sr. in de woestijn felle meth aan het produceren is word zijn huis benaderd door een cartel. Terwijl Walt terugkomt van deze productieve sessie ziet hij bij zijn thuiskomst Walter White Jr volledig gefileerd over het dak hangen van onze meth bakkende kankerman. Een Mexicaanse goon die kwam informeren over de concurrentie had zijn gemompel en zijne "cripwalk" verkeerd begrepen en beledigend geïnterpreteerd.
Zo snel kan het gaan aan de grensstreek.

Walter Sr, volledig van zijn melk, gaat al trillend en bibberend met zijn brave kloten naar de politie. Zijn saaie zagerige madam is door een Mexicaans cartel meegenomen en tewerk gesteld als "dungeon prostitutee" waar veel behaarde dikke buiken tegen haar voorhoofd botsen terwijl.. ahhhh ge snapt het wel. Er vallen geen vliegende pizza's te zien in deze versie.

Walter, mild catatonisch over zijn jongen die weid gespreid gelijk een boke met preparé over dat dak lag, krijgt na veel emotionele manipulatie van de narcos eindelijk de moed om mee in een verhaal te gaan om de mexicaanse cartels "te pakken". Hij is zijn madam toch kwijt. Zijn jongen ook.. grotendeels. En stervende als hij is, wat heeft hij nog te verliezen? Juist. Bitch named Jesse!

"Hey Mr White, wat is die plek op uw dak daar? Wat een raar vogels schijten hier zeg?!"

Waardoor Walt Sr. net uit zijn catatonische stupor word getriggerd en zich afreageerd op zijn enige kandidaat "vervangzoon". Helaas. Hij propt hem vol met meth en in een twist van jewelste prostitueert Walt op zijn beurt "Jesse" vanwege die ene keer "science bitch!" teveel.

En ergens, is hij gelukkiger dan ooit. Geen zaag. Geen zorgkind. En Jesse brengt verrassend goed op en bekostigd zo zijn kankertherapie.
Fin.
Breaking Bad zuigt.

Tulsa King uitgekeken. Een grote klucht… Geen idee hoe deze 8/10 krijgt.
Het kon een entertainende serie zijn, maar er zitten toch wat te idiote dingen in het script…
over welk seizoen praat je dan?

ik ben eigenlijk nog maar net begonnen met S1 en vind het wel voorbij razen als een trein.

Breaking Bad zeker goed, maar wat overrated. Vond het vooral te lang, had beter gewerkt met een seizoen of 2 minder denk ik.
Te soapy met momenten? Maar ook wel door de tijdsgeest en dat was nu eenmaal wat mensen aansprak in series van die tijd.

Better Call Saul helaas nooit verder geraakt dan halfweg seizoen 2...

Nu, zal zeker ook aan mijn smaak liggen, ben gewoon meer fan van compacte miniseries a la Chernobyl, Band of Brothers, The Pacific, de afzonderlijke seizoenen van Fargo, de Flanagan series (Hill House, Bly Manor, Midnight Mass, ...), True Detective, ...
Die rank ik eigenlijk allemaal hoger dan uitgebreide series zoals Breaking Bad, Better Call Saul, Game Of Thrones, Sopranos, ...

Ik vond vooral het laatste seizoen overbodig. Ook steunt de serie voor mij soms wat te hard op de "cliffhanger aan het einde van de aflevering" in combinatie met domme stoten van de personages. Op de duur lijkt dat wat op de zaken uitrekken.
Bij een rewatch was het vooral dit wat me op viel. "Kom, we maken het spannend". Dat werkt de eerste keer, het maakt dat je zeker betrokken bent. Maar wanneer je het nog eens een keer bekijkt weet je hoe de vork aan de steel zit, valt die spanning weg en is hetgeen wat overblijft niet altijd even goed.

Beter Call Saul neemt meer de tijd om z'n personages uit te werken. Een pak meer tragere en minder spectaculaire afleveringen maar je krijgt er imo meer character building voor terug.

Bij een rewatch was het vooral dit wat me op viel. "Kom, we maken het spannend". Dat werkt de eerste keer, het maakt dat je zeker betrokken bent. Maar wanneer je het nog eens een keer bekijkt weet je hoe de vork aan de steel zit, valt die spanning weg en is hetgeen wat overblijft niet altijd even goed.
Dat is toch zo goed als met alle films en series dat je bij een rewatch weet wat er gaat gebeuren en dit de spanning wegneemt.
Bv een 2de keer The Blair Witch bekijken zal ook nooit hetzelfde effect hebben als de eerste keer, zeker niet als je die voor de eerste keer gezien hebt toen die net uitkwam.

Terug
Bovenaan