Volgens mij, en ik ga nu gewoon af op uw posts, ben jij gewoon in een compleet verkeerde sector terecht gekomen. Eentje die echt haaks staat op uw denk- en handelswijze.
Afgezien van alle randzaken die er ook in uw leven spelen, doe jij je werk nog steeds graag?
Een goede vraag.
Om die vraag te kunnen beantwoorden, heb ik mij even een virtuele leefwereld voorgesteld waarbij ik exact hetzelfde werk zou doen als vandaag maar dan op een doktersmanier:
- Ik ben aangesteld door de overheid als één van de weinigen die consultant mogen zijn in deze materie
- Ik ben zelfstandige en heb mijn eigen ingenieursbureau, die sowieso goed zal draaien omdat ik één van de weinige uitverkorenen ben. Dus de gouden combinatie van zelfstandige zijn en geen zorgen hebben over voldoende omzet en cliënteel.
- In mijn wachtzaal zitten klanten te wachten tot ze finaal naar mij toe mogen komen om mijn advies en berekeningen te mogen aanhoren
- Elke klant die binnenkomt, gaat tegenover mij zitten. Ik draai mijn scherm en toon mijn technische tekeningen, eendraadschema's, excellekes, ... en leg op die manier gewoon mondeling uit wat ze het beste kunnen doen om een succesvol project op poten te zetten.
- Mijn klanten luisteren aandachtig, ik druk een paar van de belangrijkste documenten af en ze nemen mijn advies terug mee naar huis. Ze bedanken me en verlaten mijn bureau.
- Alle betalingen en vervelende administratie, mogen ze afhandelen met mijn secretaresse.
Dan zeg ik volmondig: ja, ik doe mijn job
inhoudelijk supergraag!
Het "probleem" is dat ik in een concurrentiële omgeving zit en dat mijn agenda als ondergeschikt wordt beschouwd. Ik moet smeken aan mensen die in een veel hogere positie zitten (C-level) om een collectief gaatje in de agenda te vinden. Ik moet professionele meeting-verslagen maken en doorsturen naar alle stakeholders opdat we sluitende documenten zouden hebben over wie wat wanneer gezegd heeft, zodat niemand elkaar een hak kan zetten wanneer er discussie ontstaat. Door de hyper-commerciële omgeving moeten timing, planning, verslagen, ... altijd piekfijn in orde zijn. Je moet altijd strategisch op uw woorden letten. Uit klantvriendelijkheid moet je pro-actief al uw klanten onderhouden met wekelijkse telefoontjes. Je bent met exacte materie bezig dus je moet verantwoording afleggen aan uw interne en externe klanten. Je bent werknemer dus je moet verantwoording afleggen aan uw n+1, n+2, CEO, ...
You get the picture? Inhoudelijk doe je in beide situaties hetzelfde, maar de omgeving waarin je opereert maakt een wereld van verschil.