Werkloosheid beperking in tijd komt eraan: wat zal het effect zijn?

Stopzetting werkloosheid: effect?

• Meerderheid gaat werken

• Meerderheid voor het ocmw

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Neen, zo werkt het niet. Dat kind komt er ruim op voorhand aan en je kan de opvang al lang voor de geboorte regelen.
Het komt niet gewoon uitfloepen op een willekeurig moment waarbij mensen plots asap een opvang moeten zoeken
Bwoah, zelfs als je ruim voor de geboorte begint te zoeken zit er toch een enorme mismatch tussen vraag en aanbod van kinderopvang hoor. Wij hadden er eentje nodig vanaf maart volgend jaar, waarbij alles in de omgeving vol zat tot januari.. we hebben nu een crèche om die eerste maanden te overbruggen op +-30 minuten van huis.
Dat is op te vangen met 2 bedrijfswagens, glijdende uren & een sociaal vangnet (gepensioneerde grootouders).

Maar ik denk wel dat het weldegelijk een remmende factor kan zijn. Voor laaggeschoolde jobs gaan ze geen jaar wachten tot ge terugkomt, geen glijdende uren geven, of helpen in u transportkosten éh..

Dus eigenlijk zeg je nu, de nummers worden fout geïnterpreteerd, helemaal anders dan in de rest van Europa, het is hier niet slechter, mogelijks zelfs beter dan in de rest van Europa...
Beetje veel naar Trump aan het kijken?
Als de uitslag je niet aanstaat, verander dan het scoreboard?
Sorry, ik heb veel respect voor je super informative posts, maar dit slaagt nergens op, België is een ramp op gebied van werkzaamheidsgraad en we hebben geen excuus. Nul excuus. Het is een ramp.
Euh? Dit is toch totaal niet wat ik zeg? Op geen enkel moment zeg ik dat het fout is dat Nederland zo'n 10% hoger zit als België?

Ik leg gewoon uit dat een van de grote redenen waarom er in Nederland een grotere activiteitsgraad is, is omdat daar deeltijds werken veel meer ingeburgerd zit. En 2 deeltijdse werknemers tellen als 2 personen die aan het werk zijn, terwijl dat mss samen maar 1 FET is in België.

2 mensen deeltijds aan het werk lijkt me atijd beter dan dat je dezelfde uren aan 1 persoon schenkt, zelfs al zou het bedrag aan belastingen: 2 mensen die geen uitkering nodig hebben, 2 mensen die zich nuttig voelen, 2 mensen die mss langer zo kunnen werken tot aan de pensioenleeftijd, ...

Elke stedelijke omgeving kampt hier toch mee? Was het niet in Jette dat een opvang moest sluiten wegens personeelstekort, waarna al de ouders zelf een deel van het werk gingen doen omdat de kinderen anders op straat stonden?

Verder, het is kinderopvang, mensen nemen daar liefst niet al te veel risico mee. De vereisten om een opvang te mogen zijn liggen dacht ik relatief hoog, wat van die mini-initiatieven al zowat onmogelijk maakt. En dan nog horen we hier en daar gruwelverhalen, want ja, we besteden de zorg van kinderen die niet of amper kunnen praten, stappen, enz. uit aan mensen die slecht betaald worden en wegens personeelstekort ook niets moeten bewijzen. Mijn eigen dochter is zo door een of andere trien van 20 jaar in haar bed gegooid omdat ze er altijd uitklom. Bleek dat ze van in het begin al tegen de kinderen aan het schreeuwen was.

Ik kan moeilijk geloven dat met al die tienduizenden werklozen in de "grootsteden" dat er niet eens 1 à 2% van die groep competent genoeg is om in een kinderopvang te werken.

Want als het excuus voor langdurige werkloosheid is: "we vinden geen kinderopvang", dan is de oplossing toch voorhanden.

Ik kan ook moeilijk voorstellen dat dat de hoofdoorzaak is van langdurig werkloosheid.

Alleszins niet enkel een Belgisch probleem: https://www.bbc.com/news/education-68580918

Euh? Dit is toch totaal niet wat ik zeg? Op geen enkel moment zeg ik dat het fout is dat Nederland zo'n 10% hoger zit als België?

Ik leg gewoon uit dat een van de grote redenen waarom er in Nederland een grotere activiteitsgraad is, is omdat daar deeltijds werken veel meer ingeburgerd zit. En 2 deeltijdse werknemers tellen als 2 personen die aan het werk zijn, terwijl dat mss samen maar 1 FET is in België.

2 mensen deeltijds aan het werk lijkt me atijd beter dan dat je dezelfde uren aan 1 persoon schenkt, zelfs al zou het bedrag aan belastingen: 2 mensen die geen uitkering nodig hebben, 2 mensen die zich nuttig voelen, 2 mensen die mss langer zo kunnen werken tot aan de pensioenleeftijd, ...
Is er geen manier om dat te berekenen wat de opbrengst is voor de staat in beide scenario's?
Theoretisch geval: 2 personen in een gelijkaardige functie zouden 50k bruto verdienen per jaar
Scenario 1: 1 werkt en persoon 2 werkt niet: persoon 1 betaalt verdient 50k bruto en betaalt 20k belastingen en persoon 2 trekt 1500 euro per maand uitkering :18k /jaar => 2k belastingen voor de staat
Scenario 2: beide personen werken halftime en verdienen 25k bruto en betalen daar dan 5k belastingen op (is een gok op buikgevoel, maar algemeen is het toch zo, je verdient minder dus je betaalt minder belastingen) => 10k dat naar de staat gaat
=> scenario 2 brengt dus veel meer op voor de staat

Voordeel: minder kans op uitval door burnouts, en beide personen blijven werken dus geen kennis dat verloren gaat (jaren thuis zitten niksen is niet goed om dan terug nadien te herbeginnen, om maar niet te zwijgen van mogelijke psychische gevolgen dat kan hebben zoals depressie etc)
Dus wat heeft men er dan op tegen als mensen willen deeltijds werken, lijkt vooral voordelen te hebben toch?

De werkgever heeft dan wel 2 mensen die moeten opgeleid worden, maar als één van beide uitvalt , vallen ze toch niet meteen op 0, dan is er nog altijd een halve werknemer, of kan die eventueel tijdelijk bijspringen om zijn zieke collega te vervangen.

@Sneeuwstorm:
Heb op dit forum eigenlijk al genoeg geschreven over mijn vorige baan, maar bij deze een toemaatje.
Voor de zaak werd overgenomen werkten wij met vier personen in het atelier (fluctueerde doorheen de jaren, maar dit was de situatie op het einde): twee man vier vijfde en twee personen halftijds. Goed iedereen verdiende wat minder maar nooit problemen om vakantie/ziekte op te vangen.
Zaak werd overgenomen door twee van deze medewerkers en vervolgens stonden ik en een collega nog alleen in het atelier. Gevolg: constant veel overuren, dikke shit wanneer er een ziek viel en vakantie werd geacht om niet opgenomen te worden. Maar ja, wel goedkoper voor de werkgever zo. Goed, na vijf jaar zelfstandige spelen hebben zij een volgende woning kunnen kopen en het zesde jaar zijn zowel ik als mijn collega volledig uitgevallen daar.

Vakbonden krijgen een administratieve vergoeding van de overheid voor hun leden aan wie ze een uitkering storten.
Hun inkomsten gaan er dus op achteruit gaan, logisch dat ze tegen zijn.
Vakbonden zijn al jaren de spreekbuis van de steuntrekkers en niet meer van de werkers zoals heel land geleden het geval was.

Vakbonden krijgen een administratieve vergoeding van de overheid voor hun leden aan wie ze een uitkering storten.
Hun inkomsten gaan er dus op achteruit gaan, logisch dat ze tegen zijn.
Vakbonden zijn al jaren de spreekbuis van de steuntrekkers en niet meer van de werkers zoals heel land geleden het geval was.
Dat is wel heel flauw. De meeste vakbonden zullen wel te vinden zijn voor een idee van beperking in tijd, als daar ook de nodige andere voorwaarden tegenover staan. En nu is het puur eenrichtingsverkeer, waarbij ook nog eens de maatschappelijke noodzaak niet uiteengezet wordt. De begroting... maar tegelijk wordt er wel aan andere dingen meer uitgegeven dan verwacht. Er zit ook niks in om meer werklozen of uitval te vermijden. Veel maatregelen om langer en meer te werken, amper om het werkbaarder te maken. Als er dan voor het zoveelste jaar op rij geen ruimte is voor loonsverhoging, alle tekorten maar blijven, maar daar bovenop dit wordt doorgevoerd zonder sociaal tegengewicht, dan snap ik dat er toch één belangenvereniging is die hiertegenin moet gaan. Ook al vind ik dat geen van beide extreme voorstellen het moet halen, maar een compromis hier altijd beter is.

Dat is wel heel flauw. De meeste vakbonden zullen wel te vinden zijn voor een idee van beperking in tijd, als daar ook de nodige andere voorwaarden tegenover staan. En nu is het puur eenrichtingsverkeer, waarbij ook nog eens de maatschappelijke noodzaak niet uiteengezet wordt. De begroting... maar tegelijk wordt er wel aan andere dingen meer uitgegeven dan verwacht. Er zit ook niks in om meer werklozen of uitval te vermijden. Veel maatregelen om langer en meer te werken, amper om het werkbaarder te maken. Als er dan voor het zoveelste jaar op rij geen ruimte is voor loonsverhoging, alle tekorten maar blijven, maar daar bovenop dit wordt doorgevoerd zonder sociaal tegengewicht, dan snap ik dat er toch één belangenvereniging is die hiertegenin moet gaan. Ook al vind ik dat geen van beide extreme voorstellen het moet halen, maar een compromis hier altijd beter is.

Het compromis tussen beperkt in de tijd en onbeperkt in de tijd is wat? Het nog voor veel meer groepen dan 55+'ers onbeperkt laten in de tijd? Dat is ook geen compromis in mijn ogen maar toegeven.

enige uitzondering die mijns inziens ontbreekt is dat de termijn maar 3 of zelfs 4 jaar zou mogen voor mensen die zich verscholen naar een knelpuntberoep.

Maar het is toch overduidelijk dat de vakbond in deze géén begrip toont. België was zowat het enige land waar werkloosheid onbeperkt was in de tijd... Nu nog eens kritisch kijken hoe het komt dat we verhoudingsgewijs zoveel meer langdurig zieken hebben t.o.v. onze buurlanden...

Andere issues zoals de loonnorm ben ik het me je eens mar dat zijn andere issues.

Het compromis tussen beperkt in de tijd en onbeperkt in de tijd is wat? Het nog voor veel meer groepen dan 55+'ers onbeperkt laten in de tijd? Dat is ook geen compromis in mijn ogen maar toegeven.

enige uitzondering die mijns inziens ontbreekt is dat de termijn maar 3 of zelfs 4 jaar zou mogen voor mensen die zich verscholen naar een knelpuntberoep.

Maar het is toch overduidelijk dat de vakbond in deze géén begrip toont. België was zowat het enige land waar werkloosheid onbeperkt was in de tijd... Nu nog eens kritisch kijken hoe het komt dat we verhoudingsgewijs zoveel meer langdurig zieken hebben t.o.v. onze buurlanden...

Andere issues zoals de loonnorm ben ik het me je eens mar dat zijn andere issues.
Het compromis is er sociale componenten in verwerken, en langer werken ook werkbaarder maken om die werkloosheid te voorkomen. Om bedrijven bijvoorbeeld trajecten te laten voorzien voor oudere werknemers die moeite hebben om mee te kunnen met de nieuwste technologieën, maar die wel je bedrijf hebben gebracht waar het nu is. Dat is een sociale verplichting, en daarzonder heb je gewoon meer werkloosheid. Of om in te zetten op scholing en coaching, in plaats van aan het lot over te laten. En je haalt de langdurig zieken aan, gaan die verbeteren als je gewoon zegt: er komt niks in de plaats bij, maar we gaan nog een beetje harder uitwringen. Succes!

Maar er zijn toch reeds verschillende sociale componenten in rekening genomen ? Voor 55+ bv geldt de beperking van 2 jaar niet (en terecht denk ik).
Veel "werkenden" volgens mij die achter de maatregelen staan omdat het steeds dit deel is van de bevolking is die financieel uitgemolken wordt op alle vlakken.
Je kan toch ook niet geen maatregelen nemen in de categorieën niet-werkenden en tegelijk opnieuw maatregelen nemen om de werkenden nog langer te laten werken voor nog minder pensioen op het einde van de rit.

Het compromis is er sociale componenten in verwerken, en langer werken ook werkbaarder maken om die werkloosheid te voorkomen. Om bedrijven bijvoorbeeld trajecten te laten voorzien voor oudere werknemers die moeite hebben om mee te kunnen met de nieuwste technologieën, maar die wel je bedrijf hebben gebracht waar het nu is. Dat is een sociale verplichting, en daarzonder heb je gewoon meer werkloosheid. Of om in te zetten op scholing en coaching, in plaats van aan het lot over te laten. En je haalt de langdurig zieken aan, gaan die verbeteren als je gewoon zegt: er komt niks in de plaats bij, maar we gaan nog een beetje harder uitwringen. Succes!

Langer werken werkbaar maken moet gerust kunnen, alleen zit je in dit land wel een beetje met de misvatting dat langer werken ook altijd maar meer moet opbrengen, fin de carrière moet je ook maar bereid zijn een stapje terug te zetten, ook financieel.
Bedrijven verplichten oudere werknemers die 'moeilijker' meekunnen toch in dienst te houden, klinkt nobel, valt gerust iets voor te zeggen, maar dat bedrijf moet ook winstgevend blijven natuurlijk, dus dat zal gaan in grote bedrijven, maar niet in kleine KMO's.
Scholing, coaching, ik ben allemaal pro... maar dat moet niet in strijd zijn met een beperking van de werkloosheid in de tijd.

Langdurig zieken: ik herhaal mezelf: het is énorm frapant dat we met zo'n groot aantal hoger langdurig zieken zitten dan onze buurlanden en met een enorme stijging de laatste jaren (vooral bij vrouwen). Een deel zal gerust écht zijn, verouderende populatie, een deel zal ongetwijfeld ook een groep mensen zijn die meer opvolging kunnen gebruiken. Lijkt me dat de minister in kwestie dat goed gaat aanpakken van wat ik hoorde op de radio.

Reeds 15 jaar ben ik actief als arbeidsbemiddelaar in Oost-Vlaanderen. Mijn werk bracht mij van Gent, naar Sint-Niklaas, Dendermonde, Eeklo, Aalst, Zottegem, Ninove en Geraardsbergen. Ik heb gewerkt in een privaat bedrijf waarvan de VDAB een project inkocht en ik heb gewerkt in een niet-privaat bedrijf dat heel nauw samenwerkt met de VDAB om de meest kwetsbare doelgroep, die de grootste afstand heeft tot de arbeidsmarkt, te activeren. Waaronder de langdurig zieken.

Daarnaast ben ik als Belg opgegroeid in Nederland en maak ik dus regelmatig nog de vergelijking. Zaken die ik hier godzijdank ook al zag passeren die verklaren waarom Nederland op sommige vlakken beter scoort dan ons Belgenland.

- Deeltijds werken bv. Een gigantisch probleem hier in België is dat er geen statuut is voor mensen die wel deeltijds kunnen werken maar niet voltijds. Werkgevers, en zeker werkgevers in landelijke gebieden, hebben betreft de keuze tussen 1 voltijdse of 2 deeltijdsen niet gewoon een bord voor hun hoofd maar een heel bos. Voor zover je dus al een werkgever vind die bereidt is om je een deeltijds contract te geven rest er nog een volgend probleem. Ofwel vul je dat aan met RVA uitkering, maar eigenlijk klopt dat niet want dat veronderstelt nog steeds dat je voltijds moet gaan werken. Of je doet dit met aanvulling van het RIZIV onder de noemer progressief werken. Wat ook veronderstelt dat je moet opbouwen naar een voltijds. Los van het feit dat er dus geen gepast statuut is komt er een onwaarschijnlijke administratieve rompslomp en eindeloos lang opgeroepen worden door ofwel RVA of RIZIV bij kijken. Wat een geld wordt daar verspild aan de controle! Ik kan dus bevestigen dat de Nederlanders hier een veel beter systeem voor hebben.

- In België betalen werkgevers niet meer dan een maand gewaarborgd loon als een werknemer om wat voor reden ook uitvalt. Waarna ze kans hebben om gewoon in de vergeetput van het RIZIV te belanden, want ze staan nog onder contract en zogenaamd dient een werkgever te bekijken of er aangepast werk mogelijk is voor er medisch ontslag kan gegeven worden maar als werkgever heb je er totaal geen last van dat je wat werknemers onbetaald onder contract hebt en is het dus heel makkelijk om gewoon geen moer te doen om je medewerker weer uit ziekte te laten terugkeren. Werkgevers hebben enorm veel macht in ons landje, ook om medewerkers in een vergeetput te droppen. Ze betalen er toch niet voor en ze hoeven ook geen moeite te doen. In Nederland ligt dat nogal anders: daar mag je als werkgever 2 jaar lang uitbetalen voor je medewerker richting ziekenkas in de vergeetput kan. Reken maar dat er daar sneller naar oplossingen gezocht wordt!

- De progressieve tewerkstelling: de meeste mensen die om wat voor reden ook op ziekte vallen vanuit een baan willen niet liever dan terug gaan werken naar wat ze aankunnen. In België kun je progressief terug opstarten, maar vanaf 20% en dan telkens met opbouw van schijven van 20%. Terug kunnen aansluiten op de werkvloer bevordert in zeer veel gevallen het herstel. Maar dan moet je wel meteen 1 dag in de week kunnen draaien. In Nederland kan je voor een uur of enkele uren weer aansluiten en zo opbouwen, niet in rigide schijven van 20% (welke idioot dit bedacht heeft??)

- Uitermate belangrijk: reeds lang is de zorg voor tewerkstelling, van langdurig werklozen, zieken, mensen met een beperking, in Nederland een gedeelde verantwoordelijkheid van de Nederlandse variant op de RVA, de Nederlandse variant op het RIZIV, de overheid EN DE WERKGEVERKOEPELS.

Hier hebben we VOKA die maar ligt te emmeren dat er te veel profiteurs zijn, dat mensen niet willen werken, dat mensen geactiveerd moeten worden, jawel gedwongen richting werkgevers. En diezelfde werkgevers willen al dat schorriemorrie met hoeken af, gaten in hun CV, vragen voor deeltijds werk, geen perfect Nederlands, om de dooie dood NIET AANWERVEN.

Ik ben helemaal akkoord dat het abnormaal is dat mensen zonder werk in België eindeloos lang op werkloosheid (RVA uitkering) konden staan. De manier waarop er nu in geknipt wordt is echter pervers. Vooral omdat werkgevers hierin blijkbaar heel weinig verantwoordelijkheid hoeven te dragen. Zij mogen weigeren wie ze willen. Vacatures publiceren op de VDAB gewoon om reclame te maken voor hun bedrijf (aaaah, dat gebeurt dus eh), zij mogen gewoon als ezels met de hoeven in het zand blijven eisen dat er witte raven gestuurd worden om hun bedrijf te verrijken.

In mijn 15 jaar ervaring ben ik deze regelrechte profiteurs tegen gekomen:

- vrouwen van zelfstandigen die meer dan genoeg verdienen (al of niet in het zwart) maar die toch die zielige 300-400 euro willen binnenhalen, want ja, het is gratis geld. Komen met dikke mappen af vol 'sollicitaties'. En krijgen dan ook nog eens gesubsidieerd begeleiding wiens tijd ze volstrekt verprutsen want die zijn helemaal niet van plan om te gaan werken. Die voldoen een plichtje zodat ze enkele extra honderden euro's kunnen binnen halen. België is immers een landje van foefelaars!
- mannen die zwart werken, haaaaaa bij wie denk je? Meestal KMO's met witte bazen hoor.

Dan zijn er ook de generatieprofiteurs:

- ik woon in een shitty gehucht in een krot en net als mijn ouders die in een shitty gehucht in een krot woonden trek ik uitkering. Want ik weet van niets anders in mijn regio, waar amper OV is, ik geen auto heb en er uitermate weinig werkgevers zitten zie ik weinig opties om de generatiearmoede te ontstijgen.

En tot slot de rol van (sommige) OCMW's

- vrij hopeloze gevallen gewoon een jaartje Art. 60 geven, die volstrekt niet te vergelijken valt met een echte baan en hoppa! Ze zijn in orde voor een RVA uitkering en we zijn er vanaf. Wat niet wegneemt dat er OCMW's zijn die het echt heel goed meenden met de art. 60. Maar OCMW's zijn politiek gestuurd, eh. Wat op zich ook volstrekt van de pot gerukt is.

Ik ben er zeker van dat ik in deze hele lange rant hier en daar veel te kort door de bocht ga en niet de moeite nam om alles met bronnen te staven. Maar als ik hier een hele discussie lees over hoe moeilijk het is voor mensen met geld om kinderopvang te vinden en hoe kort door de bocht hier en daar geoordeeld wordt over onze meest kwetsbare mensen omdat dit vergeleken wordt vanuit eigen standpunt (met een ferm loon, werken in het buitenland met een dikke baan)... Ik moest wel wat tegenwicht proberen bieden vanuit mijn 15 jaar lange zicht op de doelgroep waar het hier werkelijk over gaat en de perverse manier waarop de overheid nu beleid voert. En nee, het laatste wat ik terecht vind is dat de doelgroep bepampeld wordt. Ze vragen hier zelf ook niet om.

Het werd hier al vermeld in de Alpen werkte het evenmin.

Ik hoop gewoon even een andere blik mee te geven in deze discussie want er staan zeer schrijnende situaties te wachten in 2026.

And just to top it off:

Vanmiddag nog onder medewerkers en leidingevenden van VDAB en mijn eigen organisatie een dossier besproken dat door het RIZIV aangemeld werd bij VDAB:

- jongedame in kwestie komt met haar moeder nadat de adviserend geneesheer haar doorstuurde voor begeleiding naar betaald werk
- jongedame is doof, heeft recent borstkanker gehad, is incontinent, heeft een zware angststoornis
- heeft in het verleden (voor de kanker, de incontinentie en de angststoornis) gewerkt in een maatwerkbedrijf (is dus cognitief ook beperkt), dat stopgezet werd na een suicide poging en opname waarna de kanker kwam, de angststoornis en de incontinentie
- jongedame had zich al beplast van de stress voordat ze in het VDAB kantoor plaats nam (kun je je dit voorstellen dat je zo als mens moet plaats nemen?)
- jongedame heeft het volledige uur van de afspraak tranen met tuiten gehuild, moeder ook want zij communiceren via whatsapp en moeder kan de hoeveelheid berichten niet meer aan. En reken maar dat dit geen aanstellerij was. Geen vrouw van zelfstandige met een map vol sollicitaties of met vage klachten rond depressie/burnout (want je haalt ze er zo uit, wie dat echt heeft en wie pretendeert).

Adviserend geneesheer oordeelt dat deze jongedame wel kan werken. In een rusthuis ofzo. Dit stond letterlijk op het aanmeldingsformulier.

Dat wij mensen met fibromyalgie aangemeld krijgen om te activeren, ik kan dat wel degelijk volgen. Maar dit gebeurt dus ook.

Als deze jongedame niet meewerkt wordt ze onverbiddelijk van de mutaliteit gesmeten. Valt ze mogelijk (ik weet niet of ze wel lang genoeg gewerkt heeft om rechten op te bouwen) op RVA, waar ze duidelijk ook niet op thuishoort en waar ze binnenkort ook niet meer op zal kunnen terugvallen.

Ze woont in een gehucht, heeft geen rijbewijs.

Deze mensen worden over één kam geschoren met al die profiteurs die niet willen werken en die wel zullen gaan werken als ze geen enkel inkomen meer hebben. Want werkgevers staan te springen om zo iemand aan te werven!

Het is een extreem voorbeeld, maar het is niet het enige extreme voorbeeld. Wij zien dingen waar het gros der mensen en zeker geen enkele politieker ook maar enig reëel idee van heeft.

Ik vul later nog wel eens wat aan met bronnen en data over hoeveel 'gewone werkzoekenden' er nog in Vlaanderen zijn. Feel free om daar eens naar te kijken. Via arvastat valt er al wel wat te vinden maar dan is het heel juist filteren en interpreteren.

Laatst bewerkt:
Ik zou wel wat oppassen met individuele dossiers hier te posten. Er staat dan wel geen naam in maar best veel details.

Verder bijzonder inzichtvolle bijdragen!

Ik wil wel wat tegengas geven wanneer het op de verantwoordelijkheid van werkgevers aankomt. Je kijkt sterk aan te sturen op het Nederlandse model. Zoiets is alleen maar mogelijk als we tegelijkertijd ook kijken naar de rol van (huis)artsen in dit verhaal. Want daar begint het namelijk wel mee. Huisartsen die werknemers met vage klachten maanden thuis schrijven want hoe bewijs je dat een kwaadwillige patiënt geen burnout of chronische pijn heeft.

Laatst nog dit. Aangepast werk is een leuk concept wanneer we het over middelgrote KMO's of multinationals hebben. Een kleine zelfstandige die 1 of 2 werknemers in dienst heeft en geconfronteerd wordt met een langdurig zieke heeft daar geen opties toe. Het werk is wat het is. Een loodgieter kan niet plots een bureaujob uitvinden voor zijn gast.

Eens dat er werk aan de winkel is. Maar dan langs weerskanten!

Laatst bewerkt:
Zeer juist dat er werk langs beide kanten is. Uiteraard is het soms niet mogelijk werk aan te passen. Maar er zijn veel meer opties mogelijk moesten meer werkgevers voorbij de beperkingen kunnen kijken. Je ziet dit bijvoorbeeld heel duidelijk in supermarken: de ene lukt het wel om kassa en rekken vullen uiteen te trekken, deeltijds werk te bieden, de ander vertikt het gewoon.

Betreft de huisartsen, normaal gezien zou de adviserend geneesheer van het ziekenfonds hier een failsafe moeten bieden. Maar wat we geregeld zien is dat mensen die in overlevingsmodus zitten heel weinig durven zeggen, waar degenen die het goed kunnen uitleggen en peetjes tekenen veel beter kunnen overtuigen van die vage klachten. Het hangt er nog te vaak vanaf hoe de pet staat op de controledag. Nu, ook adviserend geneesheren staan onder druk. Eveneens denk ik dat het meeste misbruik gemaakt wordt bij huisartsen waar persoonlijke (familie) banden mee zijn. Dat zet een huisarts ook in een moeilijk parket.

Het is dus op alle vlakken zo veel meer genuanceerd dan dat de overheid doet uitschijnen dat er duizenden profiteurs zijn die wel snel aan het werk zullen zijn als ze geen uitkering meer krijgen.

Nog een laatste zeer interessant verschil tussen Nederland en België betreft de activering van kwetsbare groepen: de hoeveelheid registraties. In Vlaanderen registreer je je blauw en zijn er tal van regels (per dossier moeten er x aantal fysieke contacten, y aantal telefoons gedaan worden en jazeker, die worden geteld). Je registreert dezelfde info op meerdere plekken in een dossier, allemaal dubbel werk waar jaaaazeker ook geturfd wordt en dan monitoringslijsten uit voort komen. Al die registratietijd gaat ten koste van de tijd voor effectieve begeleiding.

Ook moeten er voor diverse dingen attesten, medische codes, ... verzameld worden. Wat doorgaans veel vertraging met zich meebrengt (veel specialisten zitten ook niet te wachten op al die formulieren die ze moeten invullen). Ik vind het zeker terecht dat een OCMW bv een sociaal onderzoek doet. Maar om naar werk te begeleiden? Veel zaken mogen we ook niet benoemen omwille van de privacy maar dat komt dan ook weer uit de controles omdat de omschrijvingen dan weer te vaag is.

Op dat vlak is ons systeem gewoon vreselijk inefficiënt en worden middelen over de balk gegooid om al die controlemechanismen in stand te houden. Want daar zit ook een hoop personeel achter natuurlijk. In Nederland (ik ken iemand die bij de Nederlandse VDAB werkt) gaat veel meer aandacht naar gepaste begeleiding en veel minder naar 'bewijslast'.

Want dan wel weer heel goed is in Vlaanderen is de website van de VDAB. Zoiets heb je dan weer niet in Nederland.

Ik zou vooral inderdaad wel eens willen weten, ook al is het wellicht niet zo zwart-wit, hoeveel van dergelijke 'treurige' verhalen (niet bespottend bedoeld) deel uitmaken van de langdurige groep werklozen, en hoeveel 'profiteurs'. Anekdotes heb je altijd.
Feit is ook dat iedereen hier in België voorbeelden gaat kennen uit die laatste groep: werkloosheidsuitkering maar zwarte inkomsten erbovenop.

Meer verplichtingen voor werkgevers ben ik an sich niet tegen.
Voltijds werk als norm lijkt mij eigenlijk ook niet meer dan normaal. Genoeg mensen die voltijds werken (inclusief mezelf) die ook liever een voltijds inkomen voor een deeltijdse job zouden krijgen, jammer genoeg gaat dat niet. Vrije tijd is schaars soms.
Zo'n systeem mag men gerust in stand houden voor mensen die écht niet voltijds kunnen werken. Maar in de praktijk zie ik ook hier (en dan kijk ik naar meerdere gevallen in m'n bredere omgeving) mensen die zo'n deeltijdse job hebben vanuit luxe (behoud van bepaalde rechten), al dan niet met een partner die toch genoeg verdient of zelfs ook nog aangevuld met zwarte inkomsten.

Verder lijkt het mij straf dat het in Nederland zoveel beter zou zijn, terwijl zij hun begroting wel op orde hebben, veel minder langdurig zieken, ...
Even zoeken leert mij al dat men in Nederland bijvoorbeeld net omwille van die regeling rond langdurig zieken bijvoorbeeld véél minder een vast contract krijgt, en als ik één ding meeneem uit de tijd dat ik met tijdelijke contracten gewerkt heb, zonder zelfs maar één week ziek te zijn, vond ik dat ook een helse periode van onzekerheid, willen we dat werkelijk ook kopiëren?

Laatst bewerkt:
Verder lijkt het mij straf dat het in Nederland zoveel beter zou zijn, terwijl zij hun begroting wel op orde hebben, veel minder langdurig zieken, ...
Heel zwart-wit, hangt dat natuurlijk ook wel wat samen.

Hier betaalt de overheid langdurig zieken.
In Nederland betalen werkgevers dit (veel meer).

Naast dat dit tweede systeem effect heeft op betere preventie en opvolging vanuit de werkgever, is de kost ook veel groter voor de werkgever en kleiner voor de overheid.

Verder zijn er natuurlijk ook genoeg nadelen in een Nederlands systeem op andere vlakken, maar op dit punt zou het in België toch wat meer richting het Nederlands systeem mogen vloeien.

Ik zou vooral inderdaad wel eens willen weten, ook al is het wellicht niet zo zwart-wit, hoeveel van dergelijke 'treurige' verhalen (niet bespottend bedoeld) deel uitmaken van de langdurige groep werklozen, en hoeveel 'profiteurs'. Anekdotes heb je altijd.
Feit is ook dat iedereen hier in België voorbeelden gaat kennen uit die laatste groep: werkloosheidsuitkering maar zwarte inkomsten erbovenop.

Meer verplichtingen voor werkgevers ben ik an sich niet tegen.
Voltijds werk als norm lijkt mij eigenlijk ook niet meer dan normaal. Genoeg mensen die voltijds werken (inclusief mezelf) die ook liever een voltijds inkomen voor een deeltijdse job zouden krijgen, jammer genoeg gaat dat niet. Vrije tijd is schaars soms.
Zo'n systeem mag men gerust in stand houden voor mensen die écht niet voltijds kunnen werken. Maar in de praktijk zie ik ook hier (en dan kijk ik naar meerdere gevallen in m'n bredere omgeving) mensen die zo'n deeltijdse job hebben vanuit luxe (behoud van bepaalde rechten), al dan niet met een partner die toch genoeg verdient of zelfs ook nog aangevuld met zwarte inkomsten.

Even zoeken leert mij al dat men in Nederland bijvoorbeeld net omwille van die regeling rond langdurig zieken bijvoorbeeld véél minder een vast contract krijgt, en als ik één ding meeneem uit de tijd dat ik met tijdelijke contracten gewerkt heb, zonder zelfs maar één week ziek te zijn, vond ik dat ook een helse periode van onzekerheid, willen we dat werkelijk ook kopiëren?
Uiteraard is niet alles beter in Nederland :) Het is nergens perfect.

Betreft de doelgroep die wij begeleiden, de meest kwetsbaren, zitten daar veel meer mensen die wel willen, mensen die effectief maar weinig aankunnen (medisch, cognitief, psychiatrische problematieken) en mensen met zodanig veel randproblematieken dat (betaald) werk heel moeilijk is dan er profiteurs zijn. Maar opnieuw, er zijn heel wat werkzoekenden zonder al die problemen die wij natuurlijk nooit zien. Voor onze doelgroep zitten er echt drama's aan te komen.

De groep 'gewone' werklozen is bijzonder klein tov de groep die men wil activeren die heel kwetsbaar is/een heel grote afstand tot de arbeidsmarkt heeft. We hebben het dan niet over een depressie maar echt zware problematieken. Deeltijds werken gaat bij hen meestal ook niet over 'meer vrije tijd' maar over niet meer aankunnen.

Ik denk dat de schrijnende situaties die zullen komen zich in landelijke gebieden waar de huizen goedkoop zijn het scherpste zal aftekenen. Er is daar niet alleen weinig aanbod van werk maar uitermate weinig aanbod van sociale diensten. In de steden zijn er tal van vzw's die zich met deze of gene doelgroep bezig houdt, meer voorzieningen, veel minder problemen op vlak van mobiliteit. Maar je verkast niet zo maar naar de stad, want de huurprijzen zijn daar veel te hoog. Je zou er ook van verschieten hoeveel harddrugs er in een deel van die troosteloze landelijke gebieden gedeald wordt. En uiteraard alcoholisme.

Terug
Bovenaan