Silence
Well-known member
Voor iemand die wetens willens het systeem van vervangingsinkomen misbruikt lijkt uitsluiting (altijd tijdelijk) toch een correcte straf?Ik vind "uitsluiting voor de werkloze" toch niet zo mals...
Ik denk dat ik mij misschien wel wat ongelukkig uitdrukte met "iets kleins". Fout = fout natuurlijk.
Maar een fout met een dopkaart, of een foutieve werfmelding door foutje in het adres.
Dom natuurlijk, en daar wordt frequent wel nogal moeilijk over gedaan.
Terwijl ze 4 straten verder met "niet ingeschreven" personen aan het werk zijn. tja.
Wat ik dus bedoel is, zowel de goeie als de slechte vrezen controle, want er is altijd wel iets die niet oké is bij wijze van spreken.
Ofdat dat dan echt om onkunde of onwil of ter kwader wil is, dat laat ik in het midden...
Moest iedereen frequenter gecontroleerd worden haal je de goede en de slechte wel degelijk snel uit elkaar.
Maar nu wordt je zo weinig gecontroleerd dat als ze zelfs "iets kleins" vinden ze hier werk moeten van maken.
Waarmee ik ook niet wil zeggen dat als "x" iets ergs doet, dat "y" mag wegkomen met iets minder ergs.
Maar het wordt soms wel echt een grote papierwinkel hoor. Terwijl .... tja.
Ik zal het anders zeggen ; bvb een btw/belastings-controle...
Nu zitten ze bij een controle pakweg "een week in je bureau en gaan ze 5 jaar terug'
Moesten ze in elk bedrijf, sowieso één dag per jaar een kleine doorlichting komen doen.
Dan zouden veel bedrijven gewoon veel zaken niet meer riskeren.
Nu moet je feitelijk al eerst de pech hebben om uitgeloot te worden.
En dus, er is idd meer controle nodig... pakkans moet idd omhoog.
Foutje in een dopkaart is die dag geen uitkering, cva nog hè als je effectief aant werk was

Maar je moet ook het onderscheid maken.
Foutief werfadres of geen aangifte van werken zijn administratieve sancties die RVA of RSZ zelf kan opleggen en meteen kan verwerken
Niet aangegeven arbeid is onmiddelijk een PV en gaat naar de rechtbank die dan beslist of ze vervolgen of een geldboeten opleggen..
Ik denk dat we allemaal weten dat justitie nogal traag werkt in ons landje
Mja beide worden gecontroleerd en de meeste inspecteurs willen ook wel meer controles doen mja het is werven, horeca, algemeen zwartwerk + uw gewoon werk. Je kan met een beperkt aantal controleurs helaas nie overal zijn.
Het is een politieke keuze hè of men wil inzetten op meer of minder controle.
1 dag per jaar een doorlichting?
Ofwel onderschat je het aantal ondernemingen ofwel overschat je het aantal controleurs, of beide.
maar hadden ze nu 400 jaar werkloos geweest dan had het ons zoveel gekost potverdikke.