Werkmonitor ook geschikt voor gaming

HUSKE

Well-known member
Heb thuis een deftige game pc met SIM rig in het ‘midden’ van de bureau. Ik gebruik deze PC ook voor andere games (bvb BF6). Hiervoor heb ik een lange optische HDMI liggen die netjes weggewerkt is.

Mijn vrouw en ik werken nogal eens thuis en hebben daar een Philips 49” scherm voor, met usb-c, kvm en ingebouwde webcam etc.

Echter werken we vaker en vaker samen thuis en het 2de scherm in de bureau is een oude 32” 4k 60Hz scherm, maar geen van de 2 werkt daar graag op omdat het niet breed genoeg is.

Ik zoek dus een 2de scherm dat zowel voor gaming als werk, maar ik zie het bos door de bomen niet:
- widescreen (34” minimum, 40”
max)
- 120Hz minimum (via HDMi)
- beeld over USB-C met Power delivery voor de laptops
- liefst ingebouwde speakers (voor mijn vrouw, ik gebruik een headset).
- KVM en webcam zijn geen must

Er zijn een aantal keuzes.
Grootste probleem is dat het via HDMI ook 120Hz zou moeten aankunnen, dat is bij de meeste hedendaagse monitoren amper te vinden. De maximale Hz dat je via kan krijgen op deze modellen is 100Hz, via DP daarentegen kan je wel 120Hz halen.

Deze kan 120Hz via HDMI doen, maar PDC is maar 65W max:

1 van die Iiyama's heeft ook een ingebouwde KVM, dus misschien wel gemakkelijker met de laptop.

Allemaal (behalve die Dell) ondersteunen helaas maar tot 100Hz via HDMI.

Via DP/Type-C ondersteunen ze wel 120Hz. De meeste hebben PDC tot 90W, behalve die MSI die kan tot 100W PDC geven.

Ze hebben ook allemaal 10W geïntegreerde speakers.

Een ander model en merk dat alle bovenstaande opties ook heeft is deze:

Helaas geen info over of die via HDMI meer dan 100Hz aankan.

Heeft wel een grotere diameter en resolutie. Prijs is ook wel navenant de specs.

Edit: hier ook nog ene gevonden met KVM en 240Hz over HDMI, helaas wel VA paneel. Maar met sRGB vallen de kleuren goed mee.

Laatst bewerkt:
Goh 100 of 120Hz… speel nu op 60Hz scherm. Het is geen competitie voor mij, maar ik heb een RTX5080 icm een R7 9800X3D, kwestie van uw spullen wat te gebruiken.

Zal eens wat reviews van deze schermen opzoeken.

Goh 100 of 120Hz… speel nu op 60Hz scherm. Het is geen competitie voor mij, maar ik heb een RTX5080 icm een R7 9800X3D, kwestie van uw spullen wat te gebruiken.

Zal eens wat reviews van deze schermen opzoeken.
Is inderdaad weinig verschil tussen 100 of 120Hz. 100Hz t.o.v. 60Hz zal al wel een groot verschil geven.

Die LG is de enigste die 144Hz heeft en ook Nano IPS.

Het is deze geworden.

34" IPS 3440x1440@100Hz (HDMI/DP en USB-C. Al mijn monitoren zijn IPS, ook mijn 3 LG monitoren aan de SIM rig (al zijn dat gaming monitoren). Verder heeft die maar een heel lichte kromming en kleine voet + 96W USB-C PD.
Mits korting van de werkgever 355 euro. Mijn vrouw zal mij wss dankbaar zijn :).

Ik heb zelf ook een 34" LG ultrawide van LG, met 144Hz, IPS en Freesync 2. Intussen is hij kapot aan het gaan maar ik heb dat altijd een heel fijne monitor gevonden. 80% work 20% play denk ik.

Ik twijfel nu om een OLED te nemen als vervanger, en dan vooral of ik 40"4k, dan wel terug WQHD ga nemen...

Ik heb zelf ook een 34" LG ultrawide van LG, met 144Hz, IPS en Freesync 2. Intussen is hij kapot aan het gaan maar ik heb dat altijd een heel fijne monitor gevonden. 80% work 20% play denk ik.

Ik twijfel nu om een OLED te nemen als vervanger, en dan vooral of ik 40"4k, dan wel terug WQHD ga nemen...

Thuis is dat voor 1x per week te werken (als het dat al is) en bij momenten wat gamen. Ik game niet genoeg om 700+ euro te geven aan een monitor.
Ik speel graag op mijn 49” monitor, maar in realiteit is die gewoon te breed voor BF6. Denk dat een iets kleinere widescreen hierin beter is. Ikzelf zal er nooit aan werken.

Vandaag scherm ontvangen, geinstalleerd en er beginnen op te werken. Het scherm is voor mij wat klein, al gaat het wel. Ik ben de 49" gewend. Denk dat het voor mijn vrouw wel een goed scherm gaat zijn. Geen abnormale dingen, IPS glow is er wel wat en contrast ratio is bij IPS nooit een hoogvlieger, maar immense backlight bleeding ofzo heeft het scherm niet. Tekst is ook mooi scherp.

Deze avond eens wat BF6 of indiana jones spelen om dat te testen.

Ik heb rechts onder wel 6 dode pixels, ze vallen van zitpositie niet echt op omdat ze redelijk verspreid zitten, maar hiervoor gaat die in elk geval wel terug. 1 -2 dode pixels tot daar aan toe, maar 6 is echt te veel naar mijn zin.

Ik had (door foute settings wellicht, want vandaag was het beeld perfect) massieve screen tearing en heb nu de MSI 34” oled besteld… is wel maar 15W USB-C PD. Maar normaal komen de laptops daar de dag wel mee rond (als de batterij vol is).

Benieuwd…

Oled is… amazing. Jammer dat hij niet oplaadt via USB-C. Wel beeld.
Dus uiteindelijk toch een monitor van 800€…
Dezelfde, maar dan 240Hz en USB-C PD 98W. Dan is iedereen content.

Oled is… amazing. Jammer dat hij niet oplaadt via USB-C. Wel beeld.
Dus uiteindelijk toch een monitor van 800€…
Dezelfde, maar dan 240Hz en USB-C PD 98W. Dan is iedereen content.
Hoe zit dat met clarity en scherpte van tekst van spread sheets, word, pdf, websites etc. ? Daar lees ik toch mindere dingen over bij OLED. Of misschien is de nieuwere generatie OLED pc schermen daar nu beter in ...

Hoe zit dat met clarity en scherpte van tekst van spread sheets, word, pdf, websites etc. ? Daar lees ik toch mindere dingen over bij OLED. Of misschien is de nieuwere generatie OLED pc schermen daar nu beter in ...

Wat ik geleerd heb afgelopen dage
Een 34” is altijd gen1 van pixellayout (triangle). Heeft wel dezelfde software als gen2/3 indien je een 240Hz versie neemt (alienware AW3425DW en de msi mpg 341cqpx bvb).

Wij zien beide geen probleem met text, het wordt pas een probleem als de letters zeer klein zijn. Mss als je uiterst gevoelig er aan zijt wel. Denk dat ze online wat overdrijven tbh.

Een 16:9 240Hz scherm heeft een betere pixellayout voor text en daar zal het nog minder een issue zijn.

Had mijn IPS deze ochtend nog staan omdat ik twijfelde over oled en de text fringe. Maar dat is ondertussen retour…

Volgens mij heeft een LG WOLED meer last van slechte text clarity dan een QD-OLED dat de MSI’s zijn.

Laatst bewerkt:
Wat ik geleerd heb afgelopen dage
Een 34” is altijd gen1 van pixellayout (triangle). Heeft wel dezelfde software als gen2/3 indien je een 240Hz versie neemt (alienware AW3425DW en de msi mpg 341cqpx bvb).

Wij zien beide geen probleem met text, het wordt pas een probleem als de letters zeer klein zijn. Mss als je uiterst gevoelig er aan zijt wel. Denk dat ze online wat overdrijven tbh.

Een 16:9 240Hz scherm heeft een betere pixellayout voor text en daar zal het nog minder een issue zijn.

Had mijn IPS deze ochtend nog staan omdat ik twijfelde over oled en de text fringe. Maar dat is ondertussen retour…

Volgens mij heeft een LG WOLED meer last van slechte text clarity dan een QD-OLED dat de MSI’s zijn.
Ik zie op mijn LG C2 (WOLED) weinig van die text fringing in feite. Waar ik wel last van heb is die auto-dimming dat het scherm soms automatisch toepast om burn-in tegen te gaan.
Wat ik gelezen heb is dat vooral QD-OLED's last hadden van text fringing. Dat zal misschien ook al beter zijn bij de nieuwere generatie QD-OLED's.
Hoe hoger uw PPI, hoe minder dat probleem er zal zijn. (vb op een 27 inch 4K zal het minder een probleem zijn dan op een grotere 4K). Een 39 of 45 inch 3440x1440 scherm is absoluut af te raden voor desktopwerk.

Die 240Hz zal niks doen aan de text clarity hoor. Een hogere refreshrate dient juist om bewegende beelden vloeiender te maken.
Zeg ik ook niet, de 16:9 240Hz panelen hebben een andere pixel lay-out dat helpt met text clarity.

Ik zie op mijn LG C2 (WOLED) weinig van die text fringing in feite. Waar ik wel last van heb is die auto-dimming dat het scherm soms automatisch toepast om burn-in tegen te gaan.
Wat ik gelezen heb is dat vooral QD-OLED's last hadden van text fringing. Dat zal misschien ook al beter zijn bij de nieuwere generatie QD-OLED's.
Hoe hoger uw PPI, hoe minder dat probleem er zal zijn. (vb op een 27 inch 4K zal het minder een probleem zijn dan op een grotere 4K). Een 39 of 45 inch 3440x1440 scherm is absoluut af te raden voor desktopwerk.

Een LG C2 is een TV, geen monitor. Dat heeft andere drawbacks, zoals geen usb-c PD bvb.
Verder spreekt RTings duidelijk dat QD Oleds text fringing hebben, maar WOLED slechter is. Mijn vrouw en ikzelf zien het niet, mijn zicht is niet perfect, dat van mijn vrouw wel.

De MSI is in elk geval een zaligheid om te gebruiken, zowel gamen, youtube als werk.
Het is wel een game monitor die ook kan gebruikt worden om te werken. Ma bon.

Heb al wat deftige doeken besteld om het te onderhouden, want QD oleds blijken nogal krasgevoelig te zijn (itt WOLED). Daar had ik geen rekening mee gehouden, maar met deftig materiaal lukt het wel,

Laatst bewerkt:
Ik lees ook dat QD-OLED's bij lichtinval het zwart er paars uitziet in plaats van echt zwart. Als je kijkt in een volledig donkere omgeving is het zwart wel echt zwart. Dus ik zou het echt moeten zelf zien om te kunnen zeggen of ik daar last van zou hebben. QD-OLED zou dan weer betere kleuren hebben dan WOLED. Mijn pa heeft een QLED, dus geen OLED maar een LCD met een quantum dot layer, en die heeft ook behoorlijk felle kleuren, zelfs in die mate dat te fel zijn ten opzichte van de werkelijkheid. Dus in feite geeft een WOLED een realistischer beeld.

Misschien dat ze bedoelen met text fringing dat bij momenten tekst wat onscherp oogt, dat heb ik wel al gemerkt, een ganse dag op een IPS werken is wel minder vermoeiend voor de ogen vind ik. Kan ook komen door die auto dimming. In feite is een OLED vooral gemaakt voor bewegende beelden en niet voor statische beelden.
Ik denk dat OLED monitoren daar (mss in mindere mate) ook mee te maken hebben?

Geen power delivery is nu geen dealbreaker, dat betekent gewoon dat ge nog een lader nodig hebt om uw laptop te voorzien van stroom.
Wat ik nu wel mis is een curve, 42 inch is echt groot en bij een curved monitor ga je meer zien zonder dat je je hoofd moet draaien (en alle pixels staan meer op dezelfde afstand van je oog dan)

@Sneeuwstorm
Alles is uiteraard afhankelijk van de setup en gebruik. USB-C PD is hier wel belangrijk, zowel mijn vrouw als ikzelf gebruiken nooit een aparte lader, niet thuis, niet op het werk. Ik zou zelfs niet weten waar mijn surface lader is.
Widescreen is ook een must, we werken beide vaak met meerdere documenten en excell. Deze monitor heeft autodimming (stat op middel), maar kan je desgewenst uitzetten. Maar volgens MSI zie je dat niet (nog geen idee tbh). Er is 3 jaar burn-in garantie op, ga me er dus niet teveel zorgen in maken.

Je leest online natuurlijk veel, maar zowel de raised blacks als de text fringing vallen echt wel reuze mee. Je hebt bij je thuis namelijk niet echt studiolights achter je scherm staan, ik heb echter wel 2 ramen (2x2m2) achter de QD-oled.

Aangezien ik mijn bureau vrij donker krijg is ook dat allemaal geen probleem. Feit is wel dat de IPS LCD duidelijk beter beeld geeft qua text en waarschijnlijk minder vermoeiend gaat zijn, die wordt dan ook altijd gebruikt om te werken (5/5 werkdagen), de QD oled zal eerder 0 of 1 dag per week zijn door 1 van de 2. Ligt een beetje aan de kantoordagen, maar we proberen op verschillende dagen thuis te zijn, maar dat lukt soms niet.
Elk scherm heeft zijn eigen primair doel natuurlijk, de 49" is puur om te werken, de 3x27" om te racen en de 34" is 70% gamen wss, de rest is werk.

Reflectie is verwaarloosbaar en zwart is zwart, zelfs met de sfeerverlichting aan (dat is de enige verlichting die brandt als ik game, eigenlijk wordt de hoofdverlichting nooit gebruikt). Waarschijnlijk in de zomer op hoogdagen dat er wat meer licht binnen straalt, maar de zon staat dan ook hoog. Maar dat zijn niet de momenten dat ik game natuurlijk, dat zijn de donkere (koude) dagen of als het al goed donker is.

Laatst bewerkt:
Even een rechtzetting, ik claimde dat USB-PD op de MSI MAG 341cqp niet werkte, maar dat is verkeerd. Je moet dat (net zoals op de MPG versie) aanzetten in het OSD.

Ik ben dus gesettled voor de MSI MAG 341cqp met 15W USB-PD en display-alt mode. 15W is niet zoveel, maar de laptops worden daar redelijk goed mee vol gehouden, we verliezen max 10% batterij op een werkdag en dat is als er iets compiled moet worden ofzo. Ik ga wss dan nog over naar een Macbook air en die zijn ook zuinig.
Voor de 560 euro die ik betaald heb is de MSI 34" Oled wel een zalige aankoop, ook al staan er een boel nieuwe OLED's om de hoek.

De 240Hz MPG versie had exact hetzelfde beeld (zelfde panel ook), enkel 98W USB-PD en 240Hz ipv 175Hz, maar om te werken en casual gamen maakt dat niets.

Terug
Bovenaan