WG wenst af te bouwen, en mij minder uren geven.

TRUMP

Active member
Gegroet,

Baas is al jaren aan het afbouwen in de wegenbouw (minder personeelsleden), en meer inkomsten aan het genereren via IMMO-projecten (onbelaste huur inkomsten voor hem).

Hij wil enkel nog maar met de anciëns verder, waar hij geen problemen mee heeft, en hierdoor neemt hij ook minder werk aan.

Bijgevolg wil hij mijn bediendencontract doen "inkrimpen". Ik moest vandaag een mail sturen naar sociaal bureau of ik ook niet kon stempelen bij "werkgebrek", maar heb dit in het verleden al eens gevraagd, en dit kon toen niet , in mijn geval. Dus quasi zeker dat ik terug zelfde antwoord zal krijgen.
"en anders moet ge maar 4/5 werken" zei hij.

Maar daar ga ik niet mee akkoord (staat nergens iets in mijn contract dat hij vermindering of wisseling van uren kan toepassen), bovendien zal dit in de praktijk gewoon zo zijn dat ze me op mijn vrije dag gaan berichten sturen, opbellen, etc. bij de minste panne, ziekte , problemen...
(zoals nu ook al vaak het geval na mijn uren of tijdens het weekend ik iets moet doen, maar dat nam ik er zelf nog bij omdat ik ook wel weet dat ik tijdens de week het niet altijd druk heb, dus is dit flexibiliteit van mijn kant).

Komt er ook nog bij dat ik in 10 jaar nooit geen opslag heb gevraagd of gekregen, enkel de indexering. Dus ik vind dat ik van mijn kant zeker niet als hebberig kan worden beschouwd.

Concreet: hoe zouden jullie dit aanpakken? Gewoon weigeren, en zeggen dat hij me maar extra taken moet geven (in lijn met je functie), dus niet zijn schoenen opblinken, auto wassen etc....

Er bestaat natuurlijk een kleine kans dat hij me zou kunnen ontslaan (reden: werkgebrek? mogelijk? ), en iemand anders in dienst nemen die wel 4/5 wil werken.
Wat misschien ook wel geen zo'n grote ramp is, ik ben nu 41 , en na 10 jaar dienst, misschien stilaan mijn laatste kans om nog eens iets anders te doen, want vanaf 45/50 staan ze ook nergens meer te springen je aan te nemen denk ik dan...

Mijn eerste idee was misschien akkoord te gaan met enkele dagen "toegestane afwezigheid", zo blijft mijn pensioen later onaangeroerd (berekend op bruto loon), maar de vrees is dan: zal hij dan niet daar in profiteren, en steeds meer en meer "toegestane afwezigheid" eisen van me.

Tenslotte heb ik indertijd ontslag genomen op mijn vorige full time job, om naar zijn full time job te gaan. Om nu zomaar de regels te willen veranderen, lijkt me niet correct.

Als laatste vrees ik wel dat als ik niet akkoord ga met zijn 4/5e voorstel, dat hij als pest maatregel zal mijn thuiswerk dagen afnemen en me terug op kantoor zal verwachten.

En nee, geen vakbond aanwezig. (KMO)

Dit is iets linea recta om met een vakbond op te nemen me dunkt?

Werkvermindering is hoe ik het begrijp vooral vanuit overmacht; e.g. economie valt stil, we verkopen en produceren minder, dus minder werk in fabriek. Niet omdat werkgever geen goesting heeft om verder te doen aan zelfde kracht.

Van uw kant zou ik sowieso ook niets ondernemen voor hem, zolang je daar niet zelf 100% achter staat.

Eventueel 4/5e.. omarmen? Je word er niet jonger op. Wat sporten(evengoed "investering" voor je pensioen ) en iets van bijscholing starten waar je dan terug voltijds voor kunt werken.. maar ja, gsm dan wel uit en duidelijke regels etc

Je kan dit uiteraard weigeren, hij kan je niet verplichten om 4/5 te werken. Maar als er werk te weinig is, vrees ik dat je hem ook niet kan verplichten om je meer werk te geven. Gewoon wat meer surfen op dit forum denk ik dan.

Wij kennen iemand die iedere dag gedaan had met werken om 11u, true story. Die vond dat heerlijk maar ik snap dat niet iedereen daarvoor gemaakt is.

Je kan dit uiteraard weigeren, hij kan je niet verplichten om 4/5 te werken. Maar als er werk te weinig is, vrees ik dat je hem ook niet kan verplichten om je meer werk te geven. Gewoon wat meer surfen op dit forum denk ik dan.
Dat is het hem natuurlijk. Hij weet dat ook wel dat ik veel online zit met andere zaken bezig, hij weet ook wel dat mijn takenpakket serieus is verminderd de laatste jaren. En het steekt hem een beetje dat hij een vol loon moet (blijven) betalen, terwijl hij de anderen makkelijk op werkloosheid kan plaatsen.

Maar zoals Howitzer dus zegt, ik ga zelf afwachten en niets ondernemen. Maar ik denk wel al verder:
Wat doen als hij hier binnen komt, met een 4/5 contract , mijn telefoon afneemt, en de deur sluit en zegt: "Je komt niet buiten tot je het contract hebt getekend"? :headshake: .
(zus heeft iets gelijkaardigs meegemaakt bij andere werkgever, toen ze werd meegenomen, gsm afgeven, en een "wederzijds ontslag akkoord" moest tekenen, enkele jaren terug). Dus vandaar dat ik op mijn hoede ben.

@Howitzer hier is geen vakbond aanwezig, en met een externe vakbond gaan praten hebben anderen al voor mij gedaan, en resulteert meestal in een vrij toekomstig ontslag.

Dat is het hem natuurlijk. Hij weet dat ook wel dat ik veel online zit met andere zaken bezig, hij weet ook wel dat mijn takenpakket serieus is verminderd de laatste jaren. En het steekt hem een beetje dat hij een vol loon moet (blijven) betalen, terwijl hij de anderen makkelijk op werkloosheid kan plaatsen.

Maar zoals Howitzer dus zegt, ik ga zelf afwachten en niets ondernemen. Maar ik denk wel al verder:
Wat doen als hij hier binnen komt, met een 4/5 contract , mijn telefoon afneemt, en de deur sluit en zegt: "Je komt niet buiten tot je het contract hebt getekend"? :headshake: .
(zus heeft iets gelijkaardigs meegemaakt bij andere werkgever, toen ze werd meegenomen, gsm afgeven, en een "wederzijds ontslag akkoord" moest tekenen, enkele jaren terug). Dus vandaar dat ik op mijn hoede ben.

@Howitzer hier is geen vakbond aanwezig, en met een externe vakbond gaan praten hebben anderen al voor mij gedaan, en resulteert meestal in een vrij toekomstig ontslag.
Gewoon niet ondertekenen en om 17u uw schup afkuisen? Nogal wat doemdenkerij, dat gebeurt misschien door arrogante kl**thommels die denken dat ze dat efkes kunnen forceren bij een "zwakker" persoon maar dit kan toch niet de te verwachten reactie van uw werkgever zijn zekers? o.O

Ik zou zeker geen 4/5 aanvaarden als je dit zelf niet ziet zitten of hier zelf niet naar gevraagd hebt.
Misschien een goed moment om uit te kijken voor een nieuwe uitdaging? Ideatiter zou je wel nog een ontslagvergoeding cashen voor je er vertrekt, maar ik weet niet in welke mate dat haalbaar is bij jou.

Gewoon niet ondertekenen en om 17u uw schup afkuisen? Nogal wat doemdenkerij, dat gebeurt misschien door arrogante kl**thommels die denken dat ze dat efkes kunnen forceren bij een "zwakker" persoon maar dit kan toch niet de te verwachten reactie van uw werkgever zijn zekers? o_O
Toch wel, en ik zette er expliciet bij 'als ze de deur sluiten'.
"schup afkuisen zit er dan niet meer in"
Ik zou zeker geen 4/5 aanvaarden als je dit zelf niet ziet zitten of hier zelf niet naar gevraagd hebt.
Misschien een goed moment om uit te kijken voor een nieuwe uitdaging? Ideatiter zou je wel nog een ontslagvergoeding cashen voor je er vertrekt, maar ik weet niet in welke mate dat haalbaar is bij jou.
Daar heb ik nog nooit van gehoord van ontslagvergoedingen, al degene die hier worden buiten gezet, moeten gewoon hun opzeg uit doen, en krijgen verder niets extra hoor. Ik denk dat dit in mijn geval juist hetzelfde zou zijn.

Verder moet ik toch ook wel bekennen dat hij me wat "klem" heeft ook:
Heb een bedrijfswagen (VAA), 2 dagen per week thuiswerk (verworven na covid en m'n goede prestaties, en de bouwvakanties lopen ideaal samen met m'n vrouw haar (school)vakanties. (vooral die laatste 2 wil ik zeker heel graag behouden).
Dus zomaar: ander werk zoeken, klinkt misschien voor de hand liggend, maar met iemand die enkel een middelbaar diploma heeft, is het niet zo voor de hand liggend, om bij een nieuwe werkgever die zaken te gaan vragen.

Laatst bewerkt:
Misschien voor jezelf bepalen hoe hard je het wil spelen?
Werk je er zo graag dat je zelf ok zou zijn met 4/5e, mits de nodige afspraken daarrond? (dat je ook echt die dag niet bereikbaar hoeft te zijn, of dat je het in samenspraak flexibel kan invullen eventueel, maar wettelijk gezien moet je vrije dag een vaste dag zijn geloof ik).
Dan kan je ook kijken voor een flexijob ter aanvulling van die vrije dag en misschien zelfs meer verdienen.

Ofwel blijf je en speel je het hard. En zorg je dat je al een idee hebt qua backup van wat je in de toekomst zou kunnen doen.

Daar heb ik nog nooit van gehoord van ontslagvergoedingen, al degene die hier worden buiten gezet, moeten gewoon hun opzeg uit doen, en krijgen verder niets extra hoor. Ik denk dat dit in mijn geval juist hetzelfde zou zijn.
Tjah, ik neem aan dat je uw telefoon bij de hand hebt en dat je dan de flikken kan bellen zekers?

Toch wat marginale werkgevers als dat scenario een optie is...

A) Wie wil voor zo'n werkgever werken?

En eigenlijk ook

B) Wie wil er eigenlijk voor een werkgever werken waarvan hij vermoedt dat hij tot zoiets in staat zou kunnen zijn?

A) Wie wil voor zo'n werkgever werken?

En eigenlijk ook

B) Wie wil er eigenlijk voor een werkgever werken waarvan hij vermoedt dat hij tot zoiets in staat zou kunnen zijn?
Klopt wel, hij kan een vreselijk mens zijn.

Maar doordat ik hem eigenlijk amper zie, (hij is ofwel thuis ofwel zelf op de werven) quasi nooit op de bureau,
kan ik er wel nog mee overweg.

Zie het als een opportuniteit. Doe iets in bijberoep. Zijn beslissing is gemaakt en tot een conflict komen gaat je niks opleveren, integendeel.

Moest het tot het scenario komen van: ik sluit u op tot ge dit getekend hebt, en moesten ze daarbij uwe GSM afgenomen hebben, zou ik dat tekenen met de tekst "getekend onder druk" of zelfs "getekend als voorwaarde voor vrijlaten uit ontvoering" of iets dergelijks. Dat maakt die handtekening volgens mij meteen ongeldig.

Ik ben ook ooit onder druk gezet om een soortgelijk papier te tekenen, maar van zodra ze inzien dat ge toch niet gaat tekenen gaan ze u daar echt niet opsluiten. Gewoon blijven volhouden dat ge enkel papieren tekent (of niet tekent) die ge thuis rustig kunt nalezen.

Eventueel 4/5e.. omarmen? Je word er niet jonger op. Wat sporten(evengoed "investering" voor je pensioen ) en iets van bijscholing starten waar je dan terug voltijds voor kunt werken.. maar ja, gsm dan wel uit en duidelijke regels etc
Moest mijn werkgever dat voorstellen dan zou ik het direct doen. Als ge 4/5 werkt heb je dan toch meer tijd ook om eventueel naar iets anders uit te kijken.

Moest het tot het scenario komen van: ik sluit u op tot ge dit getekend hebt, en moesten ze daarbij uwe GSM afgenomen hebben, zou ik dat tekenen met de tekst "getekend onder druk" of zelfs "getekend als voorwaarde voor vrijlaten uit ontvoering" of iets dergelijks. Dat maakt die handtekening volgens mij meteen ongeldig.
Akkoord, maar dan zou hij me ook niet laten gaan hoor, als hij dat ziet. En die vent is dubbel zo breed als ik. bij een handgemeen verlies ik.
Ik ben ook ooit onder druk gezet om een soortgelijk papier te tekenen, maar van zodra ze inzien dat ge toch niet gaat tekenen gaan ze u daar echt niet opsluiten. Gewoon blijven volhouden dat ge enkel papieren tekent (of niet tekent) die ge thuis rustig kunt nalezen.
Dat zou misschien nog een idee zijn, dat ik zeg dat ik het thuis eens op mijn gemak lees.... thx, goede tip.

Laatst bewerkt:
Moest mijn werkgever dat voorstellen dan zou ik het direct doen. Als ge 4/5 werkt heb je dan toch meer tijd ook om eventueel naar iets anders uit te kijken.
Hmmm weet nog zo niet. Nu heb ik ook ALLE tijd om naar iets anders uit te kijken, maar ik wil die vakantieperiode's niet opgeven (we hebben geen kinderen, en reizen is onze enige passie, dus dat zou echt moeten in m'n vrouw haar schoolperiode's ook kunnen blijven doorgaan).
En het thuiswerk. Dat zijn vind ik, 2 zaken waar je moeilijk op sollicitatiegesprek al meteen kunt eisen.

Je weet ook: in de praktijk in grotere firma's zitten er nog andere mensen he, mét kinderen, en die willen dan ook thuis zijn in die vakantieperiodes... Als er dan geen collectief verlof is...

Ik sta echt niet te springen voor 4/5 , als ik kijk op mypensioen zit ik aan ocharme 1650 euro, als ik zo blijf verder werken tot aan mijn 67.
(zit met een bruto loon van 2800 € , na 10 jaar , dat lijkt me toch ook niet heel erg hoog, dus een grootverdiener kan mn baas me toch niet noemen, denk ik?)
Om dan nu nog eens brutoloon af te geven voor 4/5 te werken, ga ik aan een nog lager pensioen uitkomen.
Tenzij ik iets als flexijob zou vinden tijdens die vrije dag misschien, dit was ook een handige tip.

Misschien tijd om eens over het hek bij de buren te kijken? Ik zie dat je al 10 jaar voor de man werkt zonder loonsverhoging. Je kan soms mooie sprongen maken door elders te gaan werken.

zoek eens op nbb naar zijn cijfers, meestal weet je dan wel hoe goed of slecht het gaat met het bedrijf
ik denk dat eenmanszaken zich daar niet op moeten laten kenbaar maken. dus zal wel niets over terug te vinden zijn.

Trouwens, ik doe alle bankzaken, ik denk dat ik het beter weet dan hemzelf :D (ik kan op zn beide bankrekeningen)
Is inderdaad dure periode nu, winter is er zowiezo al wat minder werk, dus probeert hij overal op te beknibbelen....

Misschien tijd om eens over het hek bij de buren te kijken? Ik zie dat je al 10 jaar voor de man werkt zonder loonsverhoging. Je kan soms mooie sprongen maken door elders te gaan werken.
Klopt geen loonsverhogingen, maar wel dus thuiswerk, bedrijfwagen via VAA en extra vakantiedagen. (lijkt mij persoonlijk ook wel voldoende als appreciatie)
Bovendien lijkt het me redelijk normaal dat je geen loonsverhoging verwacht of vraagt, als je zelf ziet dat het werk er jaar na jaar minder op wordt..

Terug
Bovenaan