WG wenst af te bouwen, en mij minder uren geven.

Lijkt mij duidelijk, niet?

Jij wil geen 4/5, dus dan accepteer je dat ook niet. Is je baas niet akkoord dan moet hij je maar ontslaan en heb jij tijd om uit te kijken (of een uitbetaling).
Ik zou in geen geval iets toegeven en al zeker niet zelf ontslag nemen.

En over dat opsluiten en je dwingen: wat? Als dit gebeurt ga je meteen naar de politie en dien je klacht in (maar dit zal niet gebeuren).

Kan hij jou niet technisch werkloos zetten?

Geen idee, heb een mail gestuurd naar sociaal bureau, maar nog geen reactie.

Wat zijn eigenlijk de voorwaarden daartoe? Vermindering van omzet, personeelsbestand.... ?
Neen

Tijdelijke werkloosheid kan bij werkgebrek.
Maar moet sowieso buiten de wil van de werkgever liggen

"Ik ben aan het afbouwen en heb dus minder werk" is niet buiten de wil
Dan moet hij hem maar ontslaan

bedrijfwagen via VAA
Je werkgever heeft niets te maken met VAA, het wordt niet goedkoper of duurder voor de werkgever.

Voor de rest, kan je niet de koek in 2 delen?
Je gaat akkoord met 4/5 werken en ter compensatie krijg je een loonopslag die het verlies deels compenseert?
Lijkt me win win voor beide partijen als ik je verhaal zo hoor.

Heb een bedrijfswagen (VAA), 2 dagen per week thuiswerk (verworven na covid en m'n goede prestaties, en de bouwvakanties lopen ideaal samen met m'n vrouw haar (school)vakanties. (vooral die laatste 2 wil ik zeker heel graag behouden).
Dus zomaar: ander werk zoeken, klinkt misschien voor de hand liggend, maar met iemand die enkel een middelbaar diploma heeft, is het niet zo voor de hand liggend, om bij een nieuwe werkgever die zaken te gaan vragen.
Die afweging moet je zelf maken, dan is het mogelijks de moeite om nog proberen het zo lang mogelijk te rekken. Persoonlijk zou ik wel eerst goed gaan rondkijken of je nergens in de buurt hetzelfde pakken kan verkrijgen, dan kan je nog veranderen.

@TRUMP Maar wat wil je dan zelf ? Wat is een gewenste outcome die enigszins realistisch is ? Als er geen enkel pad naar ergens realistisch leidt... Dan is het "put up or shut up". Ofwel vecht je tot het gaatje, ofwel zwijg je en ga je verder. Je kunt niet hopen dat er magisch iets in orde komt.

En de angst voor je werkgever. Je gaat je toch niet in de hoek laten drummen uit angst om in elkaar geklopt te worden. We zijn 2025, niet eind 1800 met Daens toestanden...

@TRUMP Maar wat wil je dan zelf ? Wat is een gewenste outcome die enigszins realistisch is ?
Dat hij mijn arbeidscontract respecteert?
Enfin, er zijn al voldoende antwoorden gegeven, ik zal zien welke kant het uitgaat. Voorlopig spreekt het er al even niet meer over....

Dat hij mijn arbeidscontract respecteert?
Enfin, er zijn al voldoende antwoorden gegeven, ik zal zien welke kant het uitgaat. Voorlopig spreekt het er al even niet meer over....
Op zich respecteert hij dat toch? Ik lees tussen de regels door dat je eigenlijk heel goed zit, maar dat je ondanks de weinige opslagen en het afbouwen ve bepaalde activiteit vrij kostelijk bent?

Ik ken de exacte spelregels niet, maar als er vermindering is van activiteit lijkt mij dat een mogelijke reden om personeel te reduceren. Zie je dat scenario zitten, wetende dat int slechtste geval je gewoon je periode moet uitdoen?
Ook best eens informeren of je goedkoper wordt om te ontslaan bij 4/5 want ondanks dat je het doet voor te kunnen blijven is er niets in steen gebeiteld.

Succes in ieder geval want sowieso geen leuke situatie om in te zitten

Vermindering van uren in het contract, kan soms aanwijzen dat de werkgever van plan is om je weg te krijgen maar wil ontslagvergoeding vermijden, dus zal op korte termijn bepaalde zaken doen op advies van HR, zoals vermindering uren, problemen op de werkvloer en bijhorende waarschuwingen op papier zetten, … dus kortom zo veel mogelijk bewijs verzamelen om je in de toekomst geen ontslagvergoeding te moeten betalen of je uren zodanig verlagen dat die ontslagvergoeding lager zou zijn. Of jou dermate uitputten dat je vanuit jezelf zou vertrekken, dat is de beste oplossing voor hen. Dit soort werkgevers zijn ware ratten, ik hoop voor jou dat dat niet het geval is.

Andere insteek: het is een eenmanszaak zegt ge -> hoe oud is uw baas? Indien ouder dan gij, plant hij om de zaak over te laten of verder te werken tot gij een pensioengerechtigde leeftijd hebt? Indien nee, dan is het nu de moment om in alle stilte te gaan solliciteren naar een andere job, want anders riskeert ge een paar jaar voor uw pensioen alsnog uw ontslag te krijgen als hij er mee stopt.

Maar ik denk wel al verder:
Wat doen als hij hier binnen komt, met een 4/5 contract , mijn telefoon afneemt, en de deur sluit en zegt: "Je komt niet buiten tot je het contract hebt getekend"? :headshake: .
Stukje papier opeten. Verder uw broek af doen. Er op urineren en met de rest uw gat afvegen?

Ik vind dat hier veel mensen nogal gemakkelijk over die 4/5de gaan of ligt dat nu aan mij? :unsure:
Toch weer even een reminder dat de lonen die op BG passeren in het bruto topic zijn geen gemiddelden en met vrij grote zekerheid ook belange niet wat @TRUMP heeft... als je financieel de ruimte hebt, dan kan je dat inderdaad doen ja. Maar dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend.

En zelfs dan nog is het nog maar de vraag of dat op lange termijn een solide plan is... diej mens is aan het uitbolen. Als ik de situatie zo zie heb je imoveel kans dat hij daar over een jaar of 2 staat van "about diej 4/5, we gaan vanaf nu 1/2 time doen..." en een paar jaar later doet meneer den boel dicht en gaat hij rentenieren onder de Spaanse zon en zet hij u als 48-50 jarige op straat en begin er dán nog maar eens aan op die leeftijd...
Je gaat akkoord met 4/5 werken en ter compensatie krijg je een loonopslag die het verlies deels compenseert?
Lijkt me win win voor beide partijen als ik je verhaal zo hoor.
Gaat hij niet doen toch? Dan kan hij net zo goed de full time behouden, dat kost hem dan quasi evenveel voor die voltijdse als voor die 4/5de toch? :unsure:

Imo heb je 2 goeie opties:
* Je zoekt nu reeds zelf ander werk en vanaf je iets goed heb geef je gewoon zelf u ontslag.
* Je doet just niks en wacht gewoon af en kijkt wat er gebeurt. Drukt hij die 4/5 door dan weiger je... geeft hij u dan u ontslag dan doe je u opzegtermijn uit en neem je elke week je 2 halve dagen solicitatieverlof (kan hij niet weigeren). Als je er 10 jaar werkt heb je wrs toch een stevigen opzeg en aangezien je in den bouw werkt kan ik mij héél moeilijk voorstellen dat je geen ander werk zou vinden. Misschien niet exact dezelfde job maar ergens in een bouw/technische sector moet toch kunnen vermoed ik.

Gaat hij niet doen toch? Dan kan hij net zo goed de full time behouden, dat kost hem dan quasi evenveel voor die voltijdse als voor die 4/5de toch? :unsure:
Als het kiezen is tussen 4/5 en werkloos, damn right dat ik een cosy 4/5 kies hoor. Hij heeft mega veel vrijheden in die job. Op een ander ga je dat niet zomaar vinden.

Als het kiezen is tussen 4/5 en werkloos, damn right dat ik een cosy 4/5 kies hoor. Hij heeft mega veel vrijheden in die job. Op een ander ga je dat niet zomaar vinden.
Ik bedoel, dat gaat diejn baas toch niet doen? Hij wil Trump op 4/5de zetten... logischerwijs om een deel van de loonkost te drukken. Waarom zou hij Trump dan eerst minder uren laten doen maar dan meer gaan betalen voor die uren? Dan blijft het aan het eind van de rit voor de WG toch een (quasi) nuloperatie? :unsure:

Ik bedoel, dat gaat diejn baas toch niet doen? Hij wil Trump op 4/5de zetten... logischerwijs om een deel van de loonkost te drukken. Waarom zou hij Trump dan eerst minder uren laten doen maar dan meer gaan betalen voor die uren? Dan blijft het aan het eind van de rit voor de WG toch een (quasi) nuloperatie? :unsure:
Ja als je evenveel geeft heeft het idd geen nut hè. Wat ik zeg is om de koek in 2 te delen.

Terug
Bovenaan