Chauffagist
Well-known member
Irrelevant in het freelance verhaal.Maar dat is toch nonsens ? Als ik in drugs deal verdien ik een pak meer geld. Dat is een vetpot.
Dat is ook buiten het freelanceverhaal gerekend en gaat over die 0,0000001% van de werkende bevolking.Dus de IT wereld is maar erbarmelijk. Wil je niet in de illegaliteit, neem dan de managementvennootschapjes waar men in aandelen van het bedrijf betaald wordt en op jaarbasis 2 miljoen of zo uitgekeerd wordt.
Ja, maar als freelancer is dat risico veel beperkter. Welk risico neem je met een auto te leasen, laptop te kopen en een gsm? De stap naar loondienst is vrij snel terug gezet, je zit meestal al in de bedrijven. Eigenlijk moet je al echt aan wanbeheer doen om failliet te gaan als freelancer.Maar als je een slechte zelfstandige bent, dan ga je er uw broek aan scheuren. Dat is nu eenmaal wat zelfstandige zijn wil zeggen, jij neemt het risico.
Als bouwbedrijf (waar ook de installaDe kans dat je in de huidige markt er echter uw broek aan gaat scheuren is enorm beperkt. Maar natuurlijk niet onbestaande.
ateurs onder vallen) in de ruime zin veel groter. Je zit met materiaal dat je eerst moet betalen. Je zit met dure tools en machines. Mijn conclusie: je bent beter af als freelancer.
Dat denk ik ook, de Roemenen trekken de kabels tot in de kast, een Belg sluit ze aan.Is tegenwoordig al een pak minder. De wereld van de techniek wordt ook gecompliceerder. De buitenlanders die komen nog uw kabels trekken, maar vanaf er wat denkwerk moet gebeuren toch liever ne deftige die ge wat meer moet betalen.
Dat is al vrij deftig.Alle offertes gaan buiten aan 70€/h voor een technieker en dat wordt vlot aanvaard.
Dat klopt, ik haat gewoon al veel van die C's. Mensen geven graag 30K aan een keuken, 2K aan een TV, 5K aan een reis, 200 euro aan een etentje, 20 euro aan een gin-tonic, maar oh wee als er bij het onderhoud van de ketel wat stukjes moeten vervangen worden.B2C is echt shit.
In elektro is dat nog moeilijker vind ik. In zie in mijn cebeo-account geen bruto-netto prijs, je moet daar zelf een klik bijdoen.Maar ge hebt als elektricien idd uw uren die ge allemaal maar moet doorrekenen aan uw klant en dan nog eens 40% op uw materiaal.
Mensen gaan blijven brielen en sukkelen we renoveren al 40 jaar met gyproc en latten, plakken tegels op tegels, zetten buizen aan elkaar voor een nieuwe badkamer en laten de oude wicu zitten.En hoe lang gaan die stielbedervers dat nog doen? Elke B2C klant klaagt dat ze niemand vinden.
Ik dacht dat dit gedaan ging zijn na de energiecrisis, ik zie echter nog steeds dat gebriel. Veel mensen zien dat gebriel ook niet.
De orderboek blijft goed vol en er is veel meer operationele winst.
Onderaannemingen gaan van 40 tot 50€/h.
Dan hebt ge een technieker die 8h ter plaatse is en meestal ne multimeter kan gebruiken en een goeie basis in elektriciteit heeft.
Heb je daar meer info over, over welke skills gaat dat dan?Vanaf dat die meer skills heeft hebt ge uitschieters tot 900€ per halve dag
Dat pakt niet altijd, B2C mag je al content zijn dat ze betalen en niet klagen over de factuur. We zitten hier ook in W-Vl, je kan hier niet zomaar vragen wat je wilt. Naar mijn mening ben je beter af B2B als freelancer. De insteek was onderzoeken of er daar ook een markt voor is die verder gaat dan de 40-50/u als onderaannemer in bijberoep.Neen je moet er meer voor vragen
30 min voor die joint te halen
30 min werk
30 min rijden op en af naar huis
15 min voor admin
.

die tekenen dan contracten waar duidelijk in staat dat ze het werk zelf moeten doen / niet mogen doorgeven (Staat trouwens in 99% van de freelance contracten die ik al heb zien passeren)
. Met een berekende gok schat ik hun inkomsten rond de 200KEUR/jaar. Hiermee eindigen ze in het rijtje met de beter betalende freelancers.
.