Wie of wat verdient er nog schoon geld?

...

'De praktijk laat echter iets anders zien: volgens een schatting van de International Labour Organization over het aantal slachtoffers van arbeidsuitbuiting in de Europese Unie zouden er in Nederland al zo’n 30.000 mensen hiermee te maken hebben.'

Een schatting over de EU, geinterpoleerd naar Nederland? Al zijn er effectief uitbuitingsgevallen in België, Nederland,... dus die 30.000 zou ik best wel durven geloven: kijk maar naar PostNL of heel die toestand met die Borealis werf. Maar dat zijn excessen die héél ver af staan van "laat ons de winsten van bedrijven nog eens afromen en nog meer herverdelen"
Nog los van hoe je dat praktisch zou willen realiseren: meer belastingen op bedrijfswinsten betekent gewoon meer belastingsgeld dat door deuren en vensters gegooid wordt. En België is denk ik 1 van de landen waar er meest herverdeling gebeurt, meer dan in de meeste op papier communistische landen.

Maar het is duidelijk dat de strafmaat veel te licht is voor zo'n uitbuiting en dat de pakkans ook nog eens te laag is, ondanks alle administratie en instanties die controle zouden (moeten) uitoefenen.

Als mensen nu eens naar zichzelf keken als bedrijf, dan zou dit er ook weer allemaal heel anders uitzien.
Conreet: dat kapitaal en winst meer naar de maatschappij gaan ipv naar de aandeelhouders.
Kapitaal verlies ook dan? Of investeringsrisico? "Ja mannen, we gaan een nieuwe bouw zetten. Als iedereen even 50.000 wil voorschieten, wanneer we er winst uit halen krijgt iedereen zijn deel!

Het is gewoon economisch idioot wat je zegt. Iedereen wil een deel van de upside, wel zonder de stress, het risico, de uren, ...

Ik wil beginnen met te zeggen dat ik soms zelf trainingen geef wereldwijd. Dat gaat van 2 dagen tot 2 weken bij klanten en dan nog eens 2 x 2u in een school. Gemiddeld geef ik 5 tot 10 trainingen per jaar.

Uw berekening is een opmerking die ik vaak hoor. "500 x 20 = 10 000 euro voor amper 2u!". Dat klopt wiskundig ja. Maar je betaalt niet voor die 2u. Je betaalt voor die duizenden uren ervaring die eraan vooraf gingen, de cursussen die wij gevolgd hebben om les te geven/te presenteren in groep, voor de voorbereiding van de cursus, voor de eventuele feedback die verwerkt zal worden in een eventuele volgende cursus, je betaalt voor mijn vlucht, je betaalt voor mijn hotel, je betaalt voor mijn maaltijden,...

Ik ga niet ontkennen dat er goed verdiend wordt aan opleidingen, maar je drukt het toch simplistisch uit.

Dit legt het op een ludieke manier uit.
7a1ed8a5c3266523192728ab3920bddedc175bc23811a0e2b2f1a38f4c620606_1.webp
Niet dat ik het hem of U niet gun of zo, maar vergeet niet dat te appreciëren of denk niet dat dat overal zo is. Ik heb 20 jaar ervaring als zelfstandig apotheker (soms vervanger) en doe geregeld gratis werk. Er zijn zaken die ik dankzij mijn expertise en ervaring direct door heb, waarmee ik de mensen kan helpen, maar evengoed mag ik daar niets voor vragen.

Dit dus (met de nuance dat zuivere winstmaximalisatie idd eerder de verkeerde term is).
Werknemers, met welk loon dan ook, ploeteren niet; werknemers met 4k of 8k ploeteren zeker niet. Maar ze zijn en blijven werknemers, niets meer, niets minder. Willen ze de koek volledig voor zichzelf, of willen ze meer aanspraak maken op die koek, dan moeten ze ook maar eigenaar/werkgever worden, risico nemen en er zelf voor gaan. Wie voor een werkgever werkt, krijgt daar een loon voor (dat afgesloten wordt in een wederzijds overeengekomen contract), de rest van het verhaal is voor de werkgever.
OK, ik wil de koek van mijn werkgever volledig voor mezelf: Kun jij eens uitleggen hoe ik dat moet doen:biglaugh::biglaugh:?

OK, ik wil de koek van mijn werkgever volledig voor mezelf: Kun jij eens uitleggen hoe ik dat moet doen:biglaugh::biglaugh:?

Doodeenvoudig (en dat stond er al): Word zelf werkgever/eigenaar.

Of ga stelen, als je echt de koek van jouw werkgever volledig voor jezelf wil. Niet bepaald eerzaam, maar dat is het opeisen van iets dat je niet toekomt de facto ook niet.

Laatst bewerkt:
Kirby verdient nog schoon geld en dat zonder diploma ;) !

En wat voor leven is dat? 2 jobs, onregelmatige uren....Hoelang gaat die dat blijven volhouden? Wanneer gaat zij ziek worden?
Een 50+ zal het niet kunnen...

En wat voor leven is dat? 2 jobs, onregelmatige uren....Hoelang gaat die dat blijven volhouden? Wanneer gaat zij ziek worden?
Ik kan het artikel niet lezen achter een paywall maar ik neem aan dat een 50+ geen kleine kindjes heeft om op te voeden...

Je zou verschieten hoeveel 50+'ers werkweken hebben van 50+ uur.

Kirby verdient nog schoon geld en dat zonder diploma ;) !

Voor bepaalde mensen zitten er meer uren in 1 dag lijkt het wel:
  • 30 jaar, single, 2 kindjes (8+6)
  • Voltijdse job bij De Lijn
  • Flexi job 700 € - dat zijn pakweg 40-45 uur: zaterdag en zondag van 12-22h
  • BMX als hobby
  • Volgt een opleiding voeding en dieetkunde aan hogeschool vanop afstand - 35 studiepunten/jaar
  • Maakt gebruik van opleidingsverlof
  • Werkt graag in weekends, feestdagen en vervangings -shifts
  • Kinderen zijn actief in veel buitenschoolse activiteiten (jeugdbeweging, ballet, zwemles en kunstacademie)
  • Probeert zoveel mogelijk met de fiets naar het werk te gaan - want 7 €/ dienst fietsvergoeding
Oftewel heel zelfstandige kinderen - oftewel voldoende aan 4 uur slaap ofzo

• BMX als hobby
  • Volgt een opleiding voeding en dieetkunde aan hogeschool vanop afstand - 35 studiepunten/jaar
  • Kinderen zijn actief in veel buitenschoolse activiteiten (jeugdbeweging, ballet, zwemles en kunstacademie)
  • Probeert zoveel mogelijk met de fiets naar het werk te gaan - want 7 €/ dienst fietsvergoeding

Krijg al een inzinking als ik dat lees.

Bij m'n mama is er zo'n vrouw van rond de 60 die haar voltijdse job combineerde met een flexijob.
Op de duur was ze zo moe dat ze op haar voltijdse job de helft van de tijd lag in te dommelen, en dat de werkgever haar heeft gewaarschuwd dat ze moet zien dat voldoende uitgerust is voor (hoofd)job of ze anders ergens anders mag gaan slapen.

Een flexijob is leuk als dat onregelmatig is en je het doet als je goesting hebt. Maar zo wekelijks naast uw voltijds werk nog eens 1 of 2 volle dagen gaan flexi'en, dat hou je toch nooit geen jaren vol, ongeacht of je nu 30 of 60 bent.

Een flexijob is leuk als dat onregelmatig is en je het doet als je goesting hebt. Maar zo wekelijks naast uw voltijds werk nog eens 1 of 2 volle dagen gaan flexi'en, dat hou je toch nooit geen jaren vol, ongeacht of je nu 30 of 60 bent.
Op zich is dat geen probleem - maar hoe je dat combineert met jonge kinderen, wat huishoudelijke taken etc.

• BMX als hobby
Goh, waarschijnlijk heeft die een week-week regeling. 1 week veel werken, ander week hoofdjob/recup en kinders. Maar knap van haar.

• BMX als hobby

Als je de shift van 7 tot 14h doet, kun je wel relatief vlot je kinderen in de voorschoolse en naschoolse opvang steken en ophalen om 17 of 18h. Kun je 3-4h per dag flexijobben. Het is niet dat die kinderen daarvan al te veel afzien.

40h per maand is uiteindelijk maar 1h per dag en in het weekend telkens een halve dag. Het is niet dat die jobs meestal super vermoeiend zijn. Frieten verkopen, sandwichen verkopen in de bakkerij, dozen sorteren in de carrefour.

De vraag is natuurlijk waarom je al je vrije tijd zou opofferen voor 700 euro per maand. Elk zijn ding.

Ik heb er hier 3 peuters rondlopen. Zelfs ik slaag er in, zeker in de zomer, om na het werk nog gemakkelijk 2-3h in de tuin te werken. Zelfs als de madam weg is, babyfoon mee in de tuin en gaan. Dat zijn soms weken van 20h tuinwerk. Het is kwestie van iets te vinden wat je echt graag doet en je tijd wil aan spenderen.

Krijg al een inzinking als ik dat lees.

Bij m'n mama is er zo'n vrouw van rond de 60 die haar voltijdse job combineerde met een flexijob.
Op de duur was ze zo moe dat ze op haar voltijdse job de helft van de tijd lag in te dommelen, en dat de werkgever haar heeft gewaarschuwd dat ze moet zien dat voldoende uitgerust is voor (hoofd)job of ze anders ergens anders mag gaan slapen.

Ik weet dat het leven van een 27 jarige super druk is. Maar geloof me. Sinds ik kinderen heb, vraag ik me continu af wat ik vroeger eigenlijk deed met mijn tijd.

Soms zijn de kinderen naar de oma of 2d op sportkamp en dan sta je op om 6h op een zaterdag en om 7h denk je, mjah, ok. Dan ga je naar de winkel. Kom je daar toe maar is die nog niet open. Ga je maar even rap naar de bakker. Terug naar winkel. Tegen 9h ben je thuis. Nog een containerparkje doen, nog wat opruimen. En dan kijk je op de klok en is het nog geen middag. Enfin, om maar te zeggen, er is wel degelijk meer tijd in een dag dan je denkt.

En als je 60 bent, kinderen het huis uit vermoed ik. Dan is er wel wat tijd. Je job kun je op auto pilot doen, je kunt alles goed inschatten en plannen. Je huishouden kun je met je ogen toe doen. Dan is er wel wat tijd. Toen ik aan unif zat, vertrok mijn pa om 5h 's morgens met de trein naar brussel en was hij om 19-20h terug. Daarna ging hij nog naar de sportclub waar hij in bestuur zat en in het weekend wedstrijden organiseren.

Goh, waarschijnlijk heeft die een week-week regeling. 1 week veel werken, ander week hoofdjob/recup en kinders. Maar knap van haar.

Als je de shift van 7 tot 14h doet, kun je wel relatief vlot je kinderen in de voorschoolse en naschoolse opvang steken en ophalen om 17 of 18h. Kun je 3-4h per dag flexijobben. Het is niet dat die kinderen daarvan al te veel afzien.

40h per maand is uiteindelijk maar 1h per dag en in het weekend telkens een halve dag. Het is niet dat die jobs meestal super vermoeiend zijn. Frieten verkopen, sandwichen verkopen in de bakkerij, dozen sorteren in de carrefour.

De vraag is natuurlijk waarom je al je vrije tijd zou opofferen voor 700 euro per maand. Elk zijn ding.

Ik heb er hier 3 peuters rondlopen. Zelfs ik slaag er in, zeker in de zomer, om na het werk nog gemakkelijk 2-3h in de tuin te werken. Zelfs als de madam weg is, babyfoon mee in de tuin en gaan. Dat zijn soms weken van 20h tuinwerk. Het is kwestie van iets te vinden wat je echt graag doet en je tijd wil aan spenderen.

Ik weet dat het leven van een 27 jarige super druk is. Maar geloof me. Sinds ik kinderen heb, vraag ik me continu af wat ik vroeger eigenlijk deed met mijn tijd.

Soms zijn de kinderen naar de oma of 2d op sportkamp en dan sta je op om 6h op een zaterdag en om 7h denk je, mjah, ok. Dan ga je naar de winkel. Kom je daar toe maar is die nog niet open. Ga je maar even rap naar de bakker. Terug naar winkel. Tegen 9h ben je thuis. Nog een containerparkje doen, nog wat opruimen. En dan kijk je op de klok en is het nog geen middag. Enfin, om maar te zeggen, er is wel degelijk meer tijd in een dag dan je denkt.

En als je 60 bent, kinderen het huis uit vermoed ik. Dan is er wel wat tijd. Je job kun je op auto pilot doen, je kunt alles goed inschatten en plannen. Je huishouden kun je met je ogen toe doen. Dan is er wel wat tijd. Toen ik aan unif zat, vertrok mijn pa om 5h 's morgens met de trein naar brussel en was hij om 19-20h terug. Daarna ging hij nog naar de sportclub waar hij in bestuur zat en in het weekend wedstrijden organiseren.

Wie is er 27

Een zeer wilde gok, ik weet het, maar wellicht om de rekeningen als alleenstaande vlot te kunnen betalen en uw kinderen de beste zorg te kunnen geven als uw reguliere job (te) weinig betaalt.

Ze hebben hier net een huis afgebroken - open bebouwing (geen risico - ruimte zat) van +150 jaar oud
  • 1 dag met 3 personen (kraan + afvoer steenpuin + wat sorteren)
  • 2 dagen met 2 personen (kraan + afvoer steenpuin)
  • 95% steenpuin en 5% hout, geen asbest of whatever
  • Afstand tot plaats waar steenpuin heen kan:15 min rijden
10.000 € factuur + 5.000 € zwart

Lijkt me niet slecht, de kraan was gehuurd - kost 400-500 €.

Ze hebben hier net een huis afgebroken - open bebouwing (geen risico - ruimte zat) van +150 jaar oud
  • 1 dag met 3 personen (kraan + afvoer steenpuin + wat sorteren)
  • 2 dagen met 2 personen (kraan + afvoer steenpuin)
  • 95% steenpuin en 5% hout, geen asbest of whatever
  • Afstand tot plaats waar steenpuin heen kan:15 min rijden
10.000 € factuur + 5.000 € zwart

Lijkt me niet slecht, de kraan was gehuurd - kost 400-500 €.
Ben benieuwd hoeveel het kost om het afval te verwerken voor zo'n mannen. :)

Zo zie je dat je wel veel betaald bij een containerpark.

Laatst bewerkt:
Ben benieuwd hoeveel het kost om het afval te verwerken voor zo'n mannen. :)

Zo zie je dat je wel veel betaald bij een containerpark.
Nauwkeurige indicatie, in euro/ton, voor kleine afbrekers

beton: gratis
Enkel stenen: 6-8 €/ton
algemeen steenpuin: 14-16 €/ton
steenpuin met wat grond: 22 €/ton

Terug
Bovenaan