Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Zijn er eigenlijk nog veel (jonge) starters die een typische middenstanderszaak zoals een slagerij, viswinkel, bakkerij, groentewinkel beginnen of marktkramer worden? Ik heb de indruk dat het vooral de kinderen van zijn die zo een zaak verder zetten. Als die er al goesting in hebben, want je ziet meer van die zaken verdwijnen dan dat er nieuwe bijkomen. Nochtans moet zo een goeddraaiende slagerij toch winstgevend zijn?
Of er veel zijn weet ik niet. Maar ik ken mensen die op relatief jonge leeftijd (ik denk dat het zo rond de 25j was en die nu tussen 30 en 40 zijn) een bakkerij/slager/viswinkel gestart zijn of overgenomen hebben.
Ze draaien allemaal goed, zeker die slager draait echt zotte omzet.
Als je wilt moderniseren en er echt hard voor gaat, is er nog steeds veel geld mee te verdienen.
Het zijn wel alledrie in minder drukke plaatsen, eerder de boerebuiten :D misschien dat dit ook een belangrijke factor is. Want daar verdwijnen die kleinhandel wel heb ik de indruk.

Ik vermoed trouwens wel dat het enorm veel helpt als je geld hebt om de opstart/overname te doen.
Ik ben er bijna zeker van dat ze alledrie een gigantische input hebben gekregen van hun ouders (al dan niet als 'lening').

Of er veel zijn weet ik niet. Maar ik ken mensen die op relatief jonge leeftijd (ik denk dat het zo rond de 25j was en die nu tussen 30 en 40 zijn) een bakkerij/slager/viswinkel gestart zijn of overgenomen hebben.
Ze draaien allemaal goed, zeker die slager draait echt zotte omzet.
Als je wilt moderniseren en er echt hard voor gaat, is er nog steeds veel geld mee te verdienen.
Het zijn wel alledrie in minder drukke plaatsen, eerder de boerebuiten :D misschien dat dit ook een belangrijke factor is. Want daar verdwijnen die kleinhandel wel heb ik de indruk.

Ik vermoed trouwens wel dat het enorm veel helpt als je geld hebt om de opstart/overname te doen.
Ik ben er bijna zeker van dat ze alledrie een gigantische input hebben gekregen van hun ouders (al dan niet als 'lening').
Logisch, maar erg jammer. Welk profiel is er ook nog voor gemaakt vraag ik me af? Opleider slager bvb lijkt me niet de populairste, eerder een afvalrichting. Terwijl de slagers in mijn buurt echt wel pientere gasten zijn die volgens mij perfect ASO konden volgen ook.

Hoe zit het eigenlijk nog met de boeren?
Ik heb hier nog nooit een profiel zien passeren van een landbouwer. En aangezien ze van 's morgens tot 's avonds aan het werken zijn, en genen euro teveel uitgeven, moeten die toch een paar goudstaven in hun kluis liggen hebben.

Altijd maar klagen, en vroeger was het zoveel beter. Maar ze moesten maar niet zoveel kinderen gemaakt hebben vroeger, om alles te moeten delen hé.

Hoe zit het eigenlijk nog met de boeren?
Ik heb hier nog nooit een profiel zien passeren van een landbouwer. En aangezien ze van 's morgens tot 's avonds aan het werken zijn, en genen euro teveel uitgeven, moeten die toch een paar goudstaven in hun kluis liggen hebben.

Altijd maar klagen, en vroeger was het zoveel beter. Maar ze moesten maar niet zoveel kinderen gemaakt hebben vroeger, om alles te moeten delen hé.
Die hebben geen tijd om op een forum te zitten/er is nog geen internet tot daar gelegd. Taken your pick

Hallo, ik heb binnenkort interview/mondeling examen veiligheidsmedewerker van Selor? Heeft er iemand tips? Mercikes

Logisch, maar erg jammer. Welk profiel is er ook nog voor gemaakt vraag ik me af? Opleider slager bvb lijkt me niet de populairste, eerder een afvalrichting. Terwijl de slagers in mijn buurt echt wel pientere gasten zijn die volgens mij perfect ASO konden volgen ook.
Slager en nadien nog kokschool ofzo om er traiteur te kunnen bijnemen. Het pure slagerswerk zoals uitbenen gebeurt tegenwoordig zeer vaak in grotere bedrijven of in de slachthuizen zelf, en daar tref je vooral Oost-Europeanen aan.

Die hebben geen tijd om op een forum te zitten/er is nog geen internet tot daar gelegd. Taken your pick
Denk je nu serieus dat boeren in de vorige eeuw zijn blijven steken?
Ik vermoed dat het eerder is omdat dit geen sexy job is dat ze er minder voor uitkomen op fora, met uitzondering van de specifieke fora voor boeren (ja die zijn er). En ook gewoon omdat er heel weinig boeren zijn.

Ik vermoed dat het eerder is omdat dit geen sexy job is dat ze er minder voor uitkomen op fora, met uitzondering van de specifieke fora voor boeren (ja die zijn er). En ook gewoon omdat er heel weinig boeren zijn.
jongen, het was een grapje he. Als ge dat nog niet doorhad ^^

je kan hier op het forum ook alles zo serieus mogelijk proberen nemen natuurlijk...

Boeren en andere mensen die voornamelijk met hun handen of buiten werken zitten bijna niet op internet, en al zeker geen ganser dagen hier op dat forum.

De boeren hier verder int straat zien er van die keuterboerkes uit. Eens horen vliegen dat ze miljonair zijn en aangezien ik ze nooit iets anders zie doen dan werken van 's ochtends tot 's nachts zou het mij niet verbazen. Aparte mentaliteit...geef die een miljard en die werken nog altijd 80 uur per week, 52 weken per jaar.

De boeren hier verder int straat zien er van die keuterboerkes uit. Eens horen vliegen dat ze miljonair zijn en aangezien ik ze nooit iets anders zie doen dan werken van 's ochtends tot 's nachts zou het mij niet verbazen. Aparte mentaliteit...geef die een miljard en die werken nog altijd 80 uur per week, 52 weken per jaar.
"Miljonair" dat is niet bepaald indrukwekkend voor een boer he, die hun vastgoed is meestal al zoveel waard... Er is een verschil tussen "miljonair zijn" en "miljoenen ter beschikking hebben".

Boeren en vastgoed? Mijn grootouders waren rasechte boeren en het enige vastgoed dat die hadden waren een hoop landbouwgronden waarvan het verpachten zo goed als niks opbracht. Ze hebben in de jaren 60 wel het geluk gehad dat er enkele stukken verkaveld zijn als bouwgrond, maar die gronden brachten indertijd bijlange zoveel niet op als nu, er was nog plaats genoeg en mensen hadden geen benul. Trouwens gaan wonen op 'den buiten' was toen nog niet zo populair als vandaag.

Verder is dat vooral zeer hard en zeer lang werken voor weinig geld, die mensen hun ROI ligt enorm laag. En eens een slecht seizoen, of een plaag en je kan het vergeten. Er is ook een enorm groot verschil tussen enerzijds veehouderij en anderzijds het kweken van gewassen. De investeringen en zeker alle normen waar je aan moet voldoen liggen bij veehouderij enorm hoog vandaag.

Moest ik ooit in de landbouw stappen zou ik loonwerker worden en de akkers gaan bewerken en oogsten in opdracht van andere boeren. De aankoop van die grote machines is voor veel boeren onbetaalbaar.

Ik woon in een straat die voor de jaren '50-'60 van vorige eeuw enkele boerderijen telde en een hoop velden. Dat is allemaal cadeau gegeven aan de kinderen als bouwgrond (en dat ware grote gezinnen), zodat mijn buurman nog kan opnoemen hoe praktisch elk huis hier wel van een broer, zus, neef, of nicht was.

Ik woon in een straat die voor de jaren '50-'60 van vorige eeuw enkele boerderijen telde en een hoop velden. Dat is allemaal cadeau gegeven aan de kinderen als bouwgrond (en dat ware grote gezinnen), zodat mijn buurman nog kan opnoemen hoe praktisch elk huis hier wel van een broer, zus, neef, of nicht was.

Haha herkenbaar. Dat is in het dorp waar mijn roots ligt ook zo, daar heb je drie straten waar minstens de helft van dezelfde familie afstamt.

Boeren en vastgoed? Mijn grootouders waren rasechte boeren en het enige vastgoed dat die hadden waren een hoop landbouwgronden waarvan het verpachten zo goed als niks opbracht. Ze hebben in de jaren 60 wel het geluk gehad dat er enkele stukken verkaveld zijn als bouwgrond, maar die gronden brachten indertijd bijlange zoveel niet op als nu, er was nog plaats genoeg en mensen hadden geen benul. Trouwens gaan wonen op 'den buiten' was toen nog niet zo populair als vandaag.

Verder is dat vooral zeer hard en zeer lang werken voor weinig geld, die mensen hun ROI ligt enorm laag. En eens een slecht seizoen, of een plaag en je kan het vergeten. Er is ook een enorm groot verschil tussen enerzijds veehouderij en anderzijds het kweken van gewassen. De investeringen en zeker alle normen waar je aan moet voldoen liggen bij veehouderij enorm hoog vandaag.

Moest ik ooit in de landbouw stappen zou ik loonwerker worden en de akkers gaan bewerken en oogsten in opdracht van andere boeren. De aankoop van die grote machines is voor veel boeren onbetaalbaar.

ROI is inderdaad enorm slecht. Verpachten brengt inderdaad niet veel op maar je hebt ook geen onderhoud, dus dat scheelt dan weer.

Waar ik het niet mee eens ben:
- Wonen op den buiten toen nog niet zo populair? De jaren '60 ligt aan de basis van onze slechte ruimtelijke ordening, toen is het allemaal begonnen. Ik denk dat het toen populairder was dan vandaag. Mensen vinden bereikbaarheid toch steeds belangrijker omdat ze ook niet langer hun leven leiden enkel in het dorp. Ware het niet van (slechte) politieke keuzes die ons nog steeds naar het platteland duwen, dan was uw stelling nog minder waar geweest.
- Landbouwgrond mag misschien niet veel opbrengen als pacht, maar de intrinsieke waarde is wel enorm gestegen.

In het algemeen: door de liberalisering moeten Belgische boeren steeds vaker concurreren met de wereldmarkt.
Gevolgen voor akkerbouw: Neem even ons versnipperd landschap, neem even ons gebrek aan open ruimte en bijhorende astronomische grondprijzen. Vergelijk dit met Frankrijk, met de VS, of nog erger met Rusland en Oekraïne waar de grondprijzen en arbeidskrachten spotgoedkoop zijn en besef dat je daartegen moet concurreren. Dan weet je genoeg zeker?
Gevolgen voor veehouderij: neem onze enorm strenge regelgeving qua dierenwelzijn en voedselveiligheid en leg dit naast het quasi complete gebrek aan regelgeving in andere landen. Besef dat je daartegen moet concurreren. Dan weet je genoeg zeker?

Conclusie: Interessante discussie maar neen, landbouwers horen absoluut niet in dit topic thuis.

Laatst bewerkt:

Mijn grootouders waren evengoed boeren hoor. Mijn grootvader is op jonge leeftijd gestorven, en mijn grootmoeder kon de zaak niet alleen draaiend houden dus moeten stoppen. Maar die boerderij is na haar door verkaveld in meerdere stukken en verkocht voor meer dan een miljoen. Dat gaat dan over iemand die dus maar een goeie 20 jaar "carrière" heeft gemaakt.

Je hebt het hier dan nog over "grootouders", maar ben je recent al eens op een moderne boerderij geweest?
Dit is 1 van de boeren hier in de buurt:
https://goo.gl/maps/a4ZFmNybASpDDC6Z6
https://goo.gl/maps/FQxLsoqiuLknjnip8

Nog zo eentje:
https://goo.gl/maps/qVFBwDgJ8xTNCjAv6

Onze eigen bouwgrond was voor de verkaveling een boomgaard. Die is verkaveld in 56! bouwgronden. Hoeveel miljoenen denk je dat ze daarmee verdiend hebben?

Ik ben landbouwer in bijberoep en ik ben blij dat het slechts in bijberoep is want da's geen inkomen waar je wil van afhangen. Veel van de landbouwers in de buurt pakken een extra job om rond te komen bvb als loonwerker bij andere landbouwers, als arbeider in de groenteverwerkende bedrijven waar ze ook aan leveren of ze hebben hun boerderij verkocht aan de voederbedrijven om hun schulden af te betalen en kweken dan varkens op hun voormalige boerderij als werknemer van die voederbedrijven.

Er zijn wel jaren waar je best wat verdient maar afhankelijk van wat je precies kweekt, zijn er ook jaren waarin je gewoon break even draait of verlies draait. De prijsschommelingen bij sommige producten zijn een pak hoger dan bij andere, bij bv maïs is dat redelijk stabiel, bij aardappelen kan dat van jaar op jaar variëren van 1 tot 20 euro per 100 kilo en zelfs meer, daar kan je in situaties komen waar het zelfs de kost van het oogsten niet meer waard is. Mijn winst varieert van enkele tienduizend per jaar tot een paar duizend in de slechte jaren.

Ik heb de indruk dat de meeste landbouwers hier in de buurt ook niet al te veel grond in eigen bezit hebben. Boerderijen waren een pak kleiner vroeger en de gemiddelde grootte van een boerderij stijgt nog steeds jaarlijks maar da's meestal niet door aankopen maar door pacht (heb ik geen cijfers van ofzo, is op basis van de situatie in onze buurt). Erfenissen zijn het moment waarop de grond van het landbouwbedrijf verdeeld wordt en het kind dat het bedrijf verderzet heeft meestal niet de financiële slagkracht om de andere erfgenamen uit te kopen. Ook op termijn brengt landbouw meestal niet genoeg op om zelf de grond te kunnen kopen. Da's economisch ook geen rendabele beslissing meer, de prijs van landbouwgrond is niet meer direct gelieerd aan het rendement ervan (of toch niet aan het rendement van de landbouwactiviteiten, wel van de verwachte meerwaarde).

Er is ook best wel wat verborgen armoede bij landbouwers, hun ouders en grootouders hebben de tijd nog meegemaakt waar dat wel hard(er) werken was maar waar het financieel ook wel best interessant was en er zijn er veel die niet graag tonen dat het nu niet meer zo goed gaat. Redelijk wat zelfmoorden ook.

Terug
Bovenaan