Wielerseizoen 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat is er een onduidelijk aan de regels bij een fietsoversteekplaats? Je hebt géén voorang als fietser en dat is ook nooit zo geweest.
Het Vlaamsche Gewest heeft beslist om fietsoversteekplaatsen anders aan te duiden dan vroeger de gewoonte was (geen vierkante blokken meer, maar korte strepen). De nieuwe aanduiding lijkt heel sterk op de markeringen van een fietspad, waar een fietser ALTIJD voorrang heeft (en die ook soms de baan oversteekt, en waar je als fietser dan wel voorrang hebt).

Wat is er een onduidelijk aan de regels bij een fietsoversteekplaats? Je hebt géén voorang als fietser en dat is ook nooit zo geweest.

Het is toch iets complexer dan dat.
Hangt er ook vanaf wat je begrijpt onder het begrip "fietsoversteekplaats" natuurlijk.

Bv. Fietspad dat over een kruispunt loopt (zonder verkeerslichten of voorrangsborden) vind ik niet zo evident.

Het is toch iets complexer dan dat.
Hangt er ook vanaf wat je begrijpt onder het begrip "fietsoversteekplaats" natuurlijk.

Bv. Fietspad dat over een kruispunt loopt (zonder verkeerslichten of voorrangsborden) vind ik niet zo evident.
Om dan nog te zwijgen over de oversteekplaatsen aan kruispunten waar we lange lijnen op het wegdek tekenen (fietspad), maar toch een stopbordje plaatsen :rolleyes:

Het Vlaamsche Gewest heeft beslist om fietsoversteekplaatsen anders aan te duiden dan vroeger de gewoonte was (geen vierkante blokken meer, maar korte strepen). De nieuwe aanduiding lijkt heel sterk op de markeringen van een fietspad, waar een fietser ALTIJD voorrang heeft (en die ook soms de baan oversteekt, en waar je als fietser dan wel voorrang hebt).
Een fietspad dat doorloopt over een kruispunt is natuurlijk geen fietsoversteekplaats. Er zijn naast wegmarkeringen wel andere verschillen om de 2 duidelijk uit elkaar te houden.
Wat wel zeer pijnlijk is, is dat er op sommige plaatsen een rode streep over het kruispunt wordt gezet mmaar dat men de witte lijnen "vergeet". Op dat moment is dus geen fietspad meer maar een fietsuggestiestrook en vervalt de voorrang voor die fietsers. Dat zou beter kunnen vooral moeten.

Nu, los daarvan... Vlaanderen heeft in de laatste 5 jaar toch grote stappen gezet op fiets infrastructuur imo.

Nu, los daarvan... Vlaanderen heeft in de laatste 5 jaar toch grote stappen gezet op fiets infrastructuur imo.
Volgens jou misschien wel, voor mij is het veel te weinig.
Heel veel fietspaden maken het voor de fietser ook niet zoveel veiliger, bijvoorbeeld door maar een fietspad aan één kant van de weg te leggen, of door het feit dat mensen hagen tot tegen die nieuwe fietspaden zetten (en dan met de wagen blindelings het fietspad oprijden om dan uit te kijken of ze de baan op kunnen).
Ik heb meerdere plekken die vroeger op mijn fietsroute naar het werk lagen, die ik niet meer gebruik sinds er een fietspad is aangelegd. De helft van de mensen waarvan ik weet dat ze een ongeval hebben gehad met de fiets in woon-werkverkeer, hebben dat voorgehad aan een privé-oprit op het fietspad.

Volgens jou misschien wel, voor mij is het veel te weinig.

Het is gewoon te weinig, degelijke fietsinfrastructuur is gewoon noodzakelijk om de verkeersslachtoffers te doen dalen en één van de vele puzzelstukjes om de fileproblematiek aan te pakken.

Maarja verkeersbeleid is een beetje zoals het energiebeleid, eerst het minimum doen en dan de hete aardappel doorschuiven naar de volgende regering.

Het is gewoon te weinig, degelijke fietsinfrastructuur is gewoon noodzakelijk om de verkeersslachtoffers te doen dalen en één van de vele puzzelstukjes om de fileproblematiek aan te pakken.

Maarja verkeersbeleid is een beetje zoals het energiebeleid, eerst het minimum doen en dan de hete aardappel doorschuiven naar de volgende regering.
Maar dat brengt andere problemen met zich mee zoals tekort aan orgaandonoren :unsure:

Een fietspad dat doorloopt over een kruispunt is natuurlijk geen fietsoversteekplaats. Er zijn naast wegmarkeringen wel andere verschillen om de 2 duidelijk uit elkaar te houden.
Wat wel zeer pijnlijk is, is dat er op sommige plaatsen een rode streep over het kruispunt wordt gezet mmaar dat men de witte lijnen "vergeet". Op dat moment is dus geen fietspad meer maar een fietsuggestiestrook en vervalt de voorrang voor die fietsers. Dat zou beter kunnen vooral moeten.

Dit is gewoon een zeer belangrijke regel die bijna niemand kent.

Op kruispunten waar een doorlopend fietspadis, moet je als bestuurder (ook als fietser!) voorrang verlenen aan de fietsers en andere weggebruikers (zoals bv. skaters of rolstoelgebruikers) die op het fietspad rijden , ook al kom je als bestuurder zelf van rechts ten opzichte van wie zich op het fietspad bevindt.

Dit is een belangrijke uitzondering op de algemene regel ‘voorrang van rechts'.

Wat dus wilt zeggen dat voorrang van rechts niet geldt voor een fietser. Ik stop altijd aan een kruispunt, zelden kom ik iemand tegen die mij voorrang verleent als hij van rechts komt. Veel zie ik automobilisten gewoon “hun voorrang nemen” en dus hard het kruispunt opkomen. Neem jij daar als voorrang wel terecht uw voorrang dan lig je eronder. En de automobilist denkt dat hij volledig in zijn recht is want hij komt van rechts.

Is inderdaad een erg verwarrende situatie, heb zelf zo ook al meerdere malen bijna onder een auto gestoken (met de stadsfiets dan nog).

Maar een fietsoversteekplaats is toch iets geheel anders. Temeer omdat die in het overgrote deel van de gevallen wel duidelijk gemarkeerd zijn, en voorzien zijn van tekens die (het gebrek aan) voorrang aanduiden.

Het telt niet maar als fietser let ik altijd op en als er geen oogcontact is met de chauffeur, stoppen. Tenzij ik zie dat de auto gaat afremmen.
Moet als chauffeur al regelmatig remmen voor fietsers die er niet achter kijken. Het ergerlijkste is fietsen op een zebrapad.

Neemt niet weg dat het een vreselijk ongeval is. Maar denk wel dat het kon vermeden worden? ( ken het verhaal niet )

Het was een oversteekplaats met haaienvinnen voor de fietsers. Dus al jullie theorieën hierboven vervallen dan natuurlijk.
Ik rijd iedere dag over een kruispunt waar haaienvinnen getekend staan voor je als fietser het kruispunt over rijdt, maar op het kruispunt an sich de weg is aangeduid met fietspadmarkeringen. En er staat geen verkeersbord.
Dus neen, ik ben nog niet overtuigd.

LtB0vGZ.jpg

Toch aangeduid met alles wat nodig is daar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan