Wielerseizoen 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.
1.
Nogmaals Evenepoel zat niet op zen buis bij die afdaling. Die zat op zen zadel dus dat argument is zinloos ? Want hij zat NIET op zen buis maar op zen zadel. Dus niets in het achterhoofd met dat argument.
Snap je het nu echt niet of WIL je het gewoon niet snappen? :cautious:

De positie van Remco doet er niet toe. Het gaat erover dat renners, concullega's proberen te volgen die ze eigenlijk niet op een veilige manier kunnen volgen. Dat kan je per definitie niet uitsluiten en dat is ook niet de bedoeling... een goeie daler moet zijn edge nog altijd kunnen uitspelen maar door de supertuck te bannen ga je het playing field toch wat nivelleren en sluit je alvast uit dat mensen die de behendigheid eigenlijk niet hebben voor die manier van dalen het toch gaan doen om de concurrentie te kunnen volgen.

Je kan zeggen wat je wil van kop in het zand etc maar dat mensen hier sokkenregels bij beginnen sleuren is gewoon meer dan een brug te ver. Dit is een regel die objectief de veiligheid in de koers beter maakt. Het is ook geen OF verhaal: het is niet omdat ze deze regelen invoeren dat ze voor de rest geen verdere inspanningen moeten doen. Maar een quick fix als deze niet doorvoeren omdat er altijd nog belangrijker zaken op de agenda staan is gewoon een bullshit excuus een gemiddelde politieker waardig.

PS: die sokkenregel is trouwens niks mis mee. Voor je het weet rijdt heel het peloton rond als een bende clowns met compressiesokken. Dat ze dat soort onzin in den triathlon willen tolereren is hun zaak.

Mis ik hier ook niet dat de UCI beslist heeft om veiligheidsmanagers op te leiden, nadarveiligheid verhogen,... Zelf ook geen fan van de daaltechniek. Een oerdegelijke afdaling lukt ook perfect en de kunst om die te beheersen. Constant je evenwichtspunt verlegen. Ooit eens in de Giro of Tour Sagan een bijna perfecte afdaling zien doen. Streling voor het oog. Veel meer controle over je fiets ook.

1. De val van Evenepoel doet daar niet ter zake
Nibali doet geen supertuck , Evenepoel doet geen supertuck. Gewoon een renner die een andere volgt en zijn bocht mist dat zal altijd zo blijven gebeuren.

2. De Froome Supertuck is 7% minder aerodynamische positie dan de Pantani positie die ook wel nog is toegelaten. Dus als de UCI het goed wilt doen moeten ze zeggen bij afdalingen blijf op uw zadel zitten.

3. Er is nog geen enkele profrenner gevallen door die supertuck daarom noemen ze het ook profs , dat de reden dan zou zijn dat jongeren hun achter doen , zou ik nog kunnen inkomen. Maar kan je dan ook iedere (auto)racesport afschaffen want dat zet ook aan tot snel rijden/ fietsen. Het is dus vooral een kwestie van gezond verstand van de mensen zelf.

4. Waar trek je trouwens de grens met positieregels Ewan is een aerosprinter die net niet op zen bovenbuis zit ? Even gevaarlijk voor de gewone jongere die dat eens wil nadoen.

5. Voorkomen is beter dan genezen ?
Nogmaals de UCI kijkt NOOIT in eigen boezem en de ster van Bessèges is een heel mooi voorbeeld hoeveel fouten de UCI en organisatie reeds weer heeft gemaakt met valpartijen die voorkomen konden worden.

Het proces Groenewegen VS Jakobsen is het mooiste voorbeeld waar de organisatie en UCI volledig vrijuit gaan terwijl ze zeker mede verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van de crash. (De kousenregel is terecht , maar het ging er meer bezig zijn met futiliteiten dan met belangrijke dingen)

49624606_101.jpg

Ik vind het argument van de voorbeeldfunctie een beetje belachelijk. Je moet maar zelf beseffen dat je op de openbare weg geen belachelijke risico's moet nemen. Dan kan je ook gaan redeneren dat je binnenkort massasprints mag verbieden omdat tussen het verkeer sprinten ook gevaarlijk is.

Op hoge snelheid fietsen is relatief gevaarlijk tout court. Één positie op de fiets verbieden omdat je zogezegd niet in evenwicht zit, gaat daar volgens mij niets aan veranderen. Stootkussens in bochten en wegmeubilair -zeker in de finale- vermijden, gaat imo al veel meer gewonden voorkomen. Gisteren hadden we weer een goed voorbeeld van hoe het niet moest.

Daarbij heb ik nog nooit een renner door deze positie zien vallen, terwijl ik toch al heel wat (zware) valpartijen in afdalingen gezien heb. Het vaakste was dat door renners die al afgemat waren of tegen te hoge snelheid in een bocht vlogen in een normale houding (Barguil die tegen Van Garderen en Thomas vloog in de Tour, Evenepoel in Lombardije, de 100 valpartijen van Porte en ga zo maar door).

Die voorbeeldfunctie is er net wel, de UCI is er niet enkel voor de profs, ook de jeugdkoersen vallen onder die noemer. De rennertjes van 12-13 jaar hebben nog niet de stuurvaardigheid van de profs, maar die zien de profs zo bergaf rijden en doen dat dan gewoon na. Meestal diegene die net niet kunnen volgen en dan slingerend de brug afrijden op hun bovenbuis in een poging terug bij de groep te raken.

De grens is "afdalen", daar is de grens gelegd. Hoe Ewan sprint doet er niet toe.
Je mag nog altijd afdalen op de manier dat Ewan of pantani op zen fiets zit even moeilijk om te sturen en even aerodynamisch als die tuck positie. nu ze mogen van mij supertuck verbieden , maar auto's die slecht geparkeerd staan , olie op de weg zonder waarschuwing, rotondes in de laatste kilometer zijn ook makkelijk op te lossen waar er voorlopig niks aangedaan wordt en veel gevaarlijker dan die supertuck.

Laatst bewerkt:
Och arme degene die dit jaar een tijdritje wilden winnen. Als Ganna start zal het voor hem zijn denk ik zo. Tenzij die dit jaar met de OS nog wat piste werk of zo doet.

Vorig jaar ook al zo goed in de Giro. Mooi dat hij het ook laat zien buiten de tijdritten.

Die voorbeeldfunctie is er net wel, de UCI is er niet enkel voor de profs, ook de jeugdkoersen vallen onder die noemer. De rennertjes van 12-13 jaar hebben nog niet de stuurvaardigheid van de profs, maar die zien de profs zo bergaf rijden en doen dat dan gewoon na. Meestal diegene die net niet kunnen volgen en dan slingerend de brug afrijden op hun bovenbuis in een poging terug bij de groep te raken.
Misschien is het gewoonweg niet verantwoord om mannekes van 12 jaar bergaf te laten fietsen? Ik ga hier iets anders bij betrekken: we laten mensen ook pas zelfstandig autorijden op de openbare weg vanaf ze 17-18 jaar oud zijn. Waarom mag iemand van 12 jaar dan wel op de openbare weg tegen 70 per uur met zijn fiets naar beneden rijden?

Uw prefrontale cortex (deel van de hersenen dat o.a. instaat voor gevaren inschatten) is pas van na uw puberteit een beetje oké ontwikkeld, dus het leeftijdsaspect vind ik hier zeker relevant.

Note: Ik vind dalen over het algemeen onverantwoord, hoewel ik het zelf ook graag doe.

Zijn er trouwens zoveel meer ongevallen sinds die houding is ingeburgerd in het peloton?

Die mannekes rijden hun wedstrijdjes op gesloten omlopen (dus minder dan 3 km), in peletons van max 40 renners en halen ook zelden snelheden van +50km/h. Dat is niet echt te vergelijken met op de openbare weg rijden.

Je hebt echt geen verkeersinzicht nodig om koers te rijden.

Ik heb het ook niet over wedstrijden, daarin heb je in die leeftijdscategorie volgens mij sowieso weinig wat je een afdaling kan noemen.

Zelfs in het minieme bergaf in die wedstrijden heb ik het verschillende keren gezien. Nu kunnen de comissarissen hier tegen ingrijpen.

De helmplicht is er ook niet gekomen zonder tegenstand en nu draagt iedereen er een.

Nog eens: hebben we ooit al iemand zo weten vallen? Ik rijd zelf ook gemakkelijk zo op lange rechte stukken (langs het kanaal bv.) als er geen wind is. Da's echt niet gevaarlijker dan zonder handen rijden imo.

Ik heb al veel meer valpartijen en gevaarlijke situaties gezien door musettes en andere bevoorrading om nu maar iets stom te noemen. Dan is die regel van geen bidons weg te gooien in het peloton bijvoorbeeld veel beter imo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan