Ik koop 80% via Vivino (t is te zeggen speciaalzaken via vivino). Ideaal in de zoektocht naar mijn sweet-spot qua prijs/kwaliteit; zelden issues mee gehad enkel initieel een aantal flessen wat op basis hype gekocht omwille van hoge score en relatief lage prijs, dat doe ik nu minder.
Dan 10% cadeau van vrienden
Dan 10% koop ik in de supermarkt, al is dat echt nog in dalende lijn.
Vorige week 6 dagen op restaurant met goede wijn in Zuid-Tirol, compenseert voor het feit dat 'k geen wijnhuis heb kunnen bezoeken
Wel één avond een tasting kunnen doen van een lokale producent, was tof. 6 flesjes van een "amarone-style" Zweigelt meegenomen - achteraf nog wat bijgelezen over de druif en toch ook wat verschoten van het onderliggende verhaal, zowaar een druif die aan de nazi's gelinkt wordt
Veel lekkers gedronken, en bijna alles lokaal uit Alto Adige:
- Weisburgunder Schönegg Rebhof 2020
- Blauburgunder Castel Juval 2016
- Chardonnay Weingut Dona (vintage vergeten)
- Barbera d'Alba Conterno Fantino Vignota 2020 (Piemonte uiteraard)
- Lugum, Peter Dipoli 2014 (Bordeaux stijl cuvee uit Alto Adige, prima kwaliteit)
- Riesling Alto Adige Castel Ringberg (Elena Walch, vintage vergeten)
- Lagrein Risverva Gries (Schreckbichl, vintage vergeten), heel toffe inheemse druif
- Villa Donoratico Bolgheri 2018, Tenuta argentiera (Toscane uiteraard), de uitspatting van de week. Ferm onder de indruk van deze wijn, leuk want ik heb hier een aantal flessen van de 2018 Bolgheri Superiore liggen van hetzelfde wijnhuis

- Cason Hirschprunn Bianco (2016) van Alois Lageder, mooie biodynamische cuvee van witte druiven uit een mooi wijnhuis van de streek om af te sluiten
Geen enkele tegenvaller eigenlijk en qua prijzen ook nog niet overdreven vond ik.
Fles een uurtje in de ijskast leggen en nadien een koelelement rondom de fles zodat die temperatuur lager blijft?
Ja exact dit, misschien eerder een half uurtje, 40 minuten voor het openmaken.
Woensdag nog een uitstekende Barbera d'Asti gedronken die net iets te warm stond - beetje rookie mistake maar als je niet goed weet wat je gaat kiezen kan het gebeuren. De wijn was nog steeds lekker uiteraard. Na het eerste glas even in de koelkast gezet en dan na 15 minuutjes was het 2e glas wel beter.