Wijntopic!

Het nadeel van deze warme temperaturen is dat de kamertemperatuur een stuk hoger ligt, waardoor rode wijn al snel te warm wordt en dat doet de smaken vervlakken. Hoe pakken jullie dit aan? Fles een uurtje in de ijskast leggen en nadien een koelelement rondom de fles zodat die temperatuur lager blijft?

En neen, ik heb geen wijnkoelkast thuis.

Het nadeel van deze warme temperaturen is dat de kamertemperatuur een stuk hoger ligt, waardoor rode wijn al snel te warm wordt en dat doet de smaken vervlakken. Hoe pakken jullie dit aan? Fles een uurtje in de ijskast leggen en nadien een koelelement rondom de fles zodat die temperatuur lager blijft?

Een goed excuus om wel een wijnkoelkast te kopen!

Aantal jaar terug eentje 2de hands gekocht voor 400 € - kan het enkel aanbevelen, is ook best zuinig.

Wat volgens mij ook best goed zal werken voor rode wijn: in een grote emmer water plaatsen (al dan niet met vries -element erin), kan me inbeelden dat er niet altijd plaats is in de koelkast of een beperkt aantal koelelementen. Zoals je aangeeft: rode wijn wordt al te vaak te warm geschonken - ten koste van smaak.

Investeren in een klimaatkast :p

Meestal zet ik ze even in de koelkast of plaats ik een ijsemmer met wat ijsblokjes. Ik heb daarnaast zo'n cheap thermometer om rond de fles te doen. Niet suuuupernauwkeurig, maar wel meer als voldoende voor de toepassing: Vacuvin .

Eergisteren een tussenstop gemaakt in Dijon onderweg naar huis en daar in het hotelrestaurant genoten van een Magret de Canard met drie Bourgondische toppers: een cremant de Bourgogne, een Nuits-Saint-Georges en een Beaune. Die twee laatste waren rode die lichtjes gekoeld werden geserveerd. Zoals het hoort rook ik duidelijk de geur van een nat herfstbos in het glas en waren ze mooi lichtrood van kleur. Deed eens deugd om twee héél correcte Bourgognes te proeven. Smaakt uiteraard naar meer. Nadeel van die streek is dat die wijnen zodanig gehyped zijn dat de prijs enorm wordt opgedreven, maar omdat mijn vrouw amper wijn drinkt heb ik het gewoon per glas gedronken. En die flessen van €11 in Colruyt doen de naam Bourgogne niet echt eer aan.

Na veel te veel bestellingen in speciaalzaken via vivino moet ik zeggen dat ik het moeilijk vind om terug te gaan naar supermarktwijn :unsure:

Laatste weken wat meer aandacht voor de nieuwe wereld, hier. Afgelopen weekend deze geproefd, de 2018 Dogs of the Barossa Shiraz. Heel mooie krachtige wijn.

Pinot Noir uit Nieuw-Zeeland is zeker ook de moeite, deze little beauty uit 2020 was heel fijn en complex. Bourgogne heb ik ook wat schrik dat t niet meer helemaal lekker zit qua prijs/kwaliteit...

Na veel te veel bestellingen in speciaalzaken via vivino moet ik zeggen dat ik het moeilijk vind om terug te gaan naar supermarktwijn :unsure:

Laatste weken wat meer aandacht voor de nieuwe wereld, hier. Afgelopen weekend deze geproefd, de 2018 Dogs of the Barossa Shiraz. Heel mooie krachtige wijn.

Pinot Noir uit Nieuw-Zeeland is zeker ook de moeite, deze little beauty uit 2020 was heel fijn en complex. Bourgogne heb ik ook wat schrik dat t niet meer helemaal lekker zit qua prijs/kwaliteit...
Tip van de sommelier:

Als je graag Bourgogne stijl drinkt in rood, verken dan zeker eens:

- Zuid Duitsland (Ahr), plaatselijk Spätburgunder genoemd, een van de warmere regio’s van Duitsland met mooie focus op rode wijnen.

- Piëmonte : noord-Italië. De druiven op basis van Nebbiolo, je kan correcte Barbaresco vinden aan 25€ en Barolo aan 30€. Wijnen zijn wat krachtiger in alcohol en tannine, maar zijn in eenzelfde elegante stijl gemaakt als betere bourgogne.

- Oostenrijk : Blaufränkisch is mijn persoonlijke favoriet die mooi het midden houdt tussen lichtere stijl in alcohol en tannine (zoals Pinot Noir), maar iets rijper fruit en body (Richting Merlot). Een mooie fles vind je al aan 15€.

Bourgogne onder de 30€ is zelden zijn geld waard.

Bourgogne onder de 30€ is zelden zijn geld waard.
Ik zag gisteren een YouTube filmpje van een wijn-experte over goedkope vs dure wijn, en als anekdote haalde ze een dure Grand Cru Bourgogne aan die haar tegenviel vergeleken met haar "moderately priced go-to everyday Burgundy". Toen ik die laatste even opsnorde op Vivino bleek dat al een fles te zijn van 50 EUR :D

Nu, na mijn beginnerscursus heb ik wel geleerd dat je onder de 15 EUR heel goeie wijn kan vinden, al is dat afhankelijk van je verwachtingen natuurlijk. Gisteren nog een single vineyard Chileense cabernet sauvignon geopend, 2017 vintage. Voor 10 EUR zeker dik in orde maar dat mist dan wel karakter en complexiteit zoals ik heb leren kennen door iets duurdere wijnen te proeven.

Later deze week ga ik op verlof naar Alto Adige, ook een toffe wijnstreek; indien de omstandigheden het toelaten zou ik heel graag één van of beide onderstaande domeinen eens bezoeken in de buurt van Bolzano:

Su
Ik zag gisteren een YouTube filmpje van een wijn-experte over goedkope vs dure wijn, en als anekdote haalde ze een dure Grand Cru Bourgogne aan die haar tegenviel vergeleken met haar "moderately priced go-to everyday Burgundy". Toen ik die laatste even opsnorde op Vivino bleek dat al een fles te zijn van 50 EUR :D

Nu, na mijn beginnerscursus heb ik wel geleerd dat je onder de 15 EUR heel goeie wijn kan vinden, al is dat afhankelijk van je verwachtingen natuurlijk. Gisteren nog een single vineyard Chileense cabernet sauvignon geopend, 2017 vintage. Voor 10 EUR zeker dik in orde maar dat mist dan wel karakter en complexiteit zoals ik heb leren kennen door iets duurdere wijnen te proeven.

Later deze week ga ik op verlof naar Alto Adige, ook een toffe wijnstreek; indien de omstandigheden het toelaten zou ik heel graag één van of beide onderstaande domeinen eens bezoeken in de buurt van Bolzano:
Superleuke regio om te bezoeken, volgens mij staat deze regio in de top 3 van regio’s voor witte wijnen in Italië.

Bourgogne is nu eenmaal extreem overpriced aan het raken. Simpel voorbeeld van vraag en aanbod.

De twee Bourgognes die ik in Dijon dronk waren deze (Henri de Villamont Le Village Savigny-lès-Beaune) en deze (R. Dubois & Fils Nuits-Saint-Georges). Beiden ongeveer 30 euro, dus bottom price dan zeker? Mogelijk heeft de genius loci een extra smaakboost gegeven, maar ik vond ze wel goed voor de prijs én een mooie kennismaking met een correcte Bourgogne.

De toppers uit die regio zijn helaas niet voor mijn portefeuille. Of misschien wel, als ik mijn dertiende maand of vakantiegeld er eens doorjaag.

Ik denk dat je ter plekke sowieso wel de beste prijs betaalt (tenzij je in een tourist trap verzeilt geraakt).

Tijdens mijn skiverlof was een fles Sassicaia 240 EUR op restaurant (Zuid Tirol), hier betaal je daar snel 300+ EUR voor.

Hebben jullie bepaalde aanbevelingen voor wijnaankoop?

Ikzelf koop voornamelijk aan via:
  • Fysieke tasting op wijnfestivals, zoals
    • Salons des vins des Vignerons Indépendant in Rijsel
    • Cora wijnfestival in September (autoworld Brussel)
  • Vivino
  • Wijnvoordeel
  • Voor de rest vooral in de supermarkt (Corluyt)

Een aantal proeverijen doen bij wijnwinkels in de buurt en daar dan meteen de wijn kopen die je goed vond. Daarna kan je dan gewoon teruggaan of online bestellen. Soms bestel ik ook gewoon 1 of 2 flessen van x aantal verschillende wijnen bij een winkel.

Idealiter een bestelling na een proeverij bij de wijnboer, omdat je dan de wijnen effectief proeft. Meestal koop ik ze gewoon in de supermarkt, maar dat zijn dan zelden dure wijnen (tenzij ze in afslag staan en goede reviews hebben op Vivino). Af en toe zijn er wel interessante deals bij Delhaize of Albert Heijn, zoals 1+1 acties of de duurdere wijnen met 50% korting. Soms ga ik wel eens naar de lente- of herfstdegustatie bij De Kok in Lier, dat is gratis toegankelijk en die hebben interessante wijnen voor ieder budget en die worden gepresenteerd door de wijnmakers zelf (of hun verdelers, in sommige gevallen).

Super Tuscans zullen voor mij niet voor meteen zijn, maar die haal ik ooit wel eens in huis. Gewoon. Omdat je maar één keer leeft. Op dit moment krijg ik dat aan mijn vrouw niet verkocht.

Ik koop 80% via Vivino (t is te zeggen speciaalzaken via vivino). Ideaal in de zoektocht naar mijn sweet-spot qua prijs/kwaliteit; zelden issues mee gehad enkel initieel een aantal flessen wat op basis hype gekocht omwille van hoge score en relatief lage prijs, dat doe ik nu minder.

Dan 10% cadeau van vrienden
Dan 10% koop ik in de supermarkt, al is dat echt nog in dalende lijn.

Vorige week 6 dagen op restaurant met goede wijn in Zuid-Tirol, compenseert voor het feit dat 'k geen wijnhuis heb kunnen bezoeken :)

Wel één avond een tasting kunnen doen van een lokale producent, was tof. 6 flesjes van een "amarone-style" Zweigelt meegenomen - achteraf nog wat bijgelezen over de druif en toch ook wat verschoten van het onderliggende verhaal, zowaar een druif die aan de nazi's gelinkt wordt :unsure:

Veel lekkers gedronken, en bijna alles lokaal uit Alto Adige:
- Weisburgunder Schönegg Rebhof 2020
- Blauburgunder Castel Juval 2016
- Chardonnay Weingut Dona (vintage vergeten)
- Barbera d'Alba Conterno Fantino Vignota 2020 (Piemonte uiteraard)
- Lugum, Peter Dipoli 2014 (Bordeaux stijl cuvee uit Alto Adige, prima kwaliteit)
- Riesling Alto Adige Castel Ringberg (Elena Walch, vintage vergeten)
- Lagrein Risverva Gries (Schreckbichl, vintage vergeten), heel toffe inheemse druif
- Villa Donoratico Bolgheri 2018, Tenuta argentiera (Toscane uiteraard), de uitspatting van de week. Ferm onder de indruk van deze wijn, leuk want ik heb hier een aantal flessen van de 2018 Bolgheri Superiore liggen van hetzelfde wijnhuis :love:
- Cason Hirschprunn Bianco (2016) van Alois Lageder, mooie biodynamische cuvee van witte druiven uit een mooi wijnhuis van de streek om af te sluiten

Geen enkele tegenvaller eigenlijk en qua prijzen ook nog niet overdreven vond ik.

Fles een uurtje in de ijskast leggen en nadien een koelelement rondom de fles zodat die temperatuur lager blijft?

Ja exact dit, misschien eerder een half uurtje, 40 minuten voor het openmaken.
Woensdag nog een uitstekende Barbera d'Asti gedronken die net iets te warm stond - beetje rookie mistake maar als je niet goed weet wat je gaat kiezen kan het gebeuren. De wijn was nog steeds lekker uiteraard. Na het eerste glas even in de koelkast gezet en dan na 15 minuutjes was het 2e glas wel beter.

Vanavond nog eens voor een Zuid-Afrikaan gegaan: Kanonkop Pinotage uit 2017.
Zeer lekker, best pittig, vrij jong nog ook. Ik heb nog een aantal flessen staan en die kan zeker nog 10-15j bewaard worden, maar ik denk niet dat die het zo lang zullen trekken 😁

Nice, een goeie pinotage heb ik niet liggen :)
Rek bij mijn schoonpa ligt ondertussen quasi vol met Italianen :cool:

Gisteren deze Spanjaard opengemaakt.
Ook nog aan de jonge kant maar wel heel goed voor de prijs (vorig jaar aan 9EUR gekocht).

Recent ook een paar heel goeie Albarinho's en Verdejo's gedronken, toch ook echt veel moois te vinden op het Iberische schiereiland :D

Laatst bewerkt:
Albarino is inderdaad ook een hele leuke druif! Beetje onbekend en weinig verkrijgbaar hier in België merk ik, in US en UK kom je die veel vaker tegen.
Ik heb hier nog twee dozen van een Zuid-Afrikaanse Albarino staan (Spier Ideology) - minder typisch (normaal inderdaad eerder Spaans) maar wel een heel leuke wijn, zowel bij het eten als voor casual drinking. Ik ben fan 😁

Ik heb hier nog 2 dozen rode wijn staan.
Je weet wel, zo'n kartonnen kratjes, met een vaatje aan. (dankzij green mamba & kinxton denk ik).

Ik zie daar nergens geen houdbaarheidsdatum op staan. Klopt het dat die niet over tijd zal komen de eerste jaren?
Bij mijn witte en rosé kratjes staat telkens maar een half jaar houdbaarheidsdatum, maar rode wijn is blijkbaar anders? Rode wijn worden dan ook in flessen jarenlang bewaard, dus ja... it makes sense.

Maar wou toch even navragen, zodat ik ze zeker nooit moet weg gooien.

Terug
Bovenaan