Wijntopic!

Ik heb bij dat aanbod van knack ook al getwijfeld, maar de kans is toch reëel dat het niet helemaal uw ding is en dan zit je met dat groot aantal flessen.
Ik proef liever eerst, zeker voor dat aantal.
Wel ja, vooral voor dat aantal dan. Ik ben thuis de enige wijndrinker en we nodigen ook niet zo vaak mensen uit om te komen eten bij ons die ook nog eens wijn drinken. Dus ik haal nooit een doos in huis. Altijd een fles hier en een fles daar. Ik sluit niet uit dat ik ooit eens 6 of 12 flessen tegelijk koop, maar dan zal het toch zijn omdat ik bij een wijnboer ben of dat ik op een wijnproeverij helemaal ondersteboven ben van een bepaalde wijn (en dat ik net een mooie bonus heb gekregen op werk).

Ik koop max 3-4 flessen van één wijn per keer, en dat zijn dan altijd iets betere flessen waar je zeker van bent dat ze minstens enkele jaren kunnen rijpen. Van de echte icoonwijnen kan je nog een kistje overwegen maar dan zit je ook al aan heel stevige bedragen; en je moet ze ook op een correcte manier kunnen bewaren.

De gemiddelde Belgische wijnkelder ligt vol met flessen wijn die ver voorbij hun beste tijd zijn.

Wat flessen Argentijnse Malbec van Catena en Cecchi Brunello di montalcino in huis gehaald. Ik heb al goesting om die te kraken, maar ik ga toch nog wat geduld moeten hebben. De Standaard en Knack gooien ook deals naar je oren voor de aanschaf van klassieke wijnen in "Paulliac-stijl" of St. Emillions. Uiteraard met de mooiste omschrijvingen en ronkende punten van een of andere wijnexpert. Het kriebelt soms om die aan te kopen en als je naar Vivino gaat om reviews te lezen van die wijnen zullen die niet tegenvallen.

Brunello moet ge niet te jong opendoen hé :p
De instappers van 2015 zijn nu wel goed op dronk.

Nu ik sinds enkele jaren meer focus op wijn objectief evalueren: met de eindejaarsactiviteiten valt het wel op hoe veel brolwijn er geserveerd wordt op menig receptie/event :o

Laatst bewerkt:
Ik koop max 3-4 flessen van één wijn per keer, en dat zijn dan altijd iets betere flessen waar je zeker van bent dat ze minstens enkele jaren kunnen rijpen. Van de echte icoonwijnen kan je nog een kistje overwegen maar dan zit je ook al aan heel stevige bedragen; en je moet ze ook op een correcte manier kunnen bewaren.

De gemiddelde Belgische wijnkelder ligt vol met flessen wijn die ver voorbij hun beste tijd zijn.

Brunello moet ge niet te jong opendoen hé :p
De instappers van 2015 zijn nu wel goed op dronk.

Nu ik sinds enkele jaren meer focus op wijn objectief evalueren: met de eindejaarsactiviteiten valt het wel op hoe veel brolwijn er geserveerd wordt op menig receptie/event :eek:
Die Brunello ga ik inderdaad misschien even ergens in een kast steken zodat ik niet in de verleiding kom om die te vroeg te openen. De flessen van van 2019, dus ook niet té jong.

Brunello 2019 is dit jaar vrijgegeven, je kan ze dus niet jonger kopen :p

Je kan ze natuurlijk zo drinken, slecht zal ze niet zijn, maar je mist wel beetje wat een Brunello kan brengen tov. een hele goeie chianti classico bvb.

Daarom super interessant om eens een 2012, 2015, 2019 vintage naast elkaar te drinken. Ik heb een 2012 en een 2015 liggen, wanneer doen we die BG winetasting? :p

Brunello 2019 is dit jaar vrijgegeven, je kan ze dus niet jonger kopen :p

Je kan ze natuurlijk zo drinken, slecht zal ze niet zijn, maar je mist wel beetje wat een Brunello kan brengen tov. een hele goeie chianti classico bvb.

Daarom super interessant om eens een 2012, 2015, 2019 vintage naast elkaar te drinken. Ik heb een 2012 en een 2015 liggen, wanneer doen we die BG winetasting? :p
Oké, dat is weer goed om te weten, haha! Ik zal die twee flessen dan mooi bewaren en over een paar jaar eentje open doen. En dan weer een paar jaar later de andere. Zou zonde zijn om ze te vroeg te openen.

Onlangs op een wijnproeverij had ik barolo gedronken, maar die was behoorlijk jong en nog erg gesloten. Dan lijkt het me moeilijk om op basis daarvan te besluiten om de wijn aan te kopen en te gokken dat die over 5 of 10 jaar wel op dronk is. Al heb je tegenwoordig ook barolo's die snel op dronk zijn. Dat is interessant voor oudere wijnliefhebbers die geen 10 jaar meer willen wachten tot een bepaalde vintage op dronk is. Dan kan je twee richtingen uit: ofwel kennis vergaren en vertrouwen op de kunde van een wijnboer ofwel flessen kopen die al mooi op dronk zijn (maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan?).

Wat de BG winetasting betreft: mocht ik ooit de lotto winnen zal ik er eentje organiseren. Château Petrus en Romanée-Conti à volonté.

Het klopt zeker dat moderne wijnen veel beter jong te drinken zijn dan vroeger.

Wat je met zo'n jonge Brunello ook wel kan doen: 's ochtends of een dag op voorhand openmaken, in een decanter overgieten en wat tijd geven :)

Maar hangt dan ook niet fel af welke Brunello je koopt?
Er zijn er van €30 maar even zeer van €200.
Zeker correct, een goedkopere Brunello zal allicht wat minder potentieel hebben op langere termijn. Ik heb er dit jaar ééntje van 25EUR vintage 2015 gedronken, die was goed maar zit al op z'n max potentieel nu.

Afgelopen weekend deze Nerello Mascalese gedronken.

Fles gekocht aan 12EUR, voor 17EUR vind ik te veel.

Was wat getriggered door het vollere profiel, omdat ik nerello mascalese beter ken als lichte, elegante druif.
Toch gek hoe je met éénzelfde druif zo'n verschillende wijnen kan maken.

Helemaal niet mijn smaak, jammer genoeg.

Iemand deftige chardonnay aanraders? :help:

Prijs kwaliteit raad ik meestal Casillero del Diablo aan, altijd in promotie tijdens feestdagen.

Momenteel deze aan het drinken en is meer dan oké voor die prijs.

IMG_2405.jpeg

Al heb ik het meer voor de eiken smaken van chardonnay, goei geel kleur en paar jaar op leeftijd.

Prijs kwaliteit raad ik meestal Casillero del Diablo aan, altijd in promotie tijdens feestdagen.

Momenteel deze aan het drinken en is meer dan oké voor die prijs.

Bekijk bijlage 36718

Al heb ik het meer voor de eiken smaken van chardonnay, goei geel kleur en paar jaar op leeftijd.
Ga ik zeker proberen! En ja dat heb ik ook graag, heb je aanraders met de eiken smaak, mooie donker kleur en op leeftijd?

Jaaah! Romig-dik en naar vanille - hout geurend.. damn! Aanraders? :wink:
Deze 1000 Stories Chardonnay is 1+1 gratis in Delhaize. Heb die zelf al gedronken en van wat ik herinner is die zeer vol, met houtlagering en vanille die domineren.
Persoonlijk hou ik meer van Chardonnay waar het frisse zuurtje meer naar voor komt en het hout eerder subtiel aanwezig is.

Gisteren deze Spaanse moscatel gedronken, heel goed voor die prijs. Toetsen van abrikoos, peach en frisse finish van citrus. Alles mooi in balans, was aangenaam verrast.

Als rood deze red blend uit Chile gedronken, puur genot in een glas, topper!

Terug
Bovenaan