Wijntopic!

Voor mijn verjaardag binnen enkele dagen een heerlijke gourmet besteld en ik ben toch al eens in de kast gaan neuzen welk wijntje daarbij kan passen - de helft van het plezier :biglaugh:. Met de verbouwingen in aantocht moet er ook opgeruimd worden en maak ik er dus een punt van om niets nieuws te kopen.

Kandidaten waarin ik wel zin heb zijn een 2015 St Emilion (Chateau Larmande), 2018 Pessac-Leognan, 2021 Moulis-en-Medoc (Chateau Chasse-Spleen) of een 2021 Ripa della More (Castello Vicchiomaggio).

Advies altijd welkom want kiezen is verliezen :unsure: al heb ik het vermoeden dat die laatste twee nog wat jong zijn?

Gisteren de 2019 cinsault van Masintin gedronken (https://www.vinosmasintin.com/los-vinos); fantastische wijn. Een zeldzame combinatie van frisse rode vruchten, wat aardbei, in het midden wat kerstkruiden om dan over te gaan in zacht hout. Geniaal en dat voor maar +/- 20EUR, echt een aanrader voor wie eens iets anders wil proeven dan hoe 90% van de supermarkt rode wijnen smaken. Kan je met niets anders vergelijken.

Voor oudejaar heb ik deze opzij gezet: 2017 Gran Enemigo Gualtallary. De 2019 vintage haalde 100/100 van Suckling én Parker en gaat aan 160EUR; dan was 85EUR voor de 2017 vintage geen slechte deal :D

Gisteren de 2019 cinsault van Masintin gedronken (https://www.vinosmasintin.com/los-vinos); fantastische wijn. Een zeldzame combinatie van frisse rode vruchten, wat aardbei, in het midden wat kerstkruiden om dan over te gaan in zacht hout. Geniaal en dat voor maar +/- 20EUR, echt een aanrader voor wie eens iets anders wil proeven dan hoe 90% van de supermarkt rode wijnen smaken. Kan je met niets anders vergelijken.

Voor oudejaar heb ik deze opzij gezet: 2017 Gran Enemigo Gualtallary. De 2019 vintage haalde 100/100 van Suckling én Parker en gaat aan 160EUR; dan was 85EUR voor de 2017 vintage geen slechte deal :D
Een paar maanden geleden het kleine broertje gedronken (El enemigo malbec), vond dat toen een heel mooi wijntje voor 20 euro.

Had die hier al eens zien passeren maar moet toch eens werk van maken om die Masintin binnen te halen, een wijnhandel dichtbij verkoopt die blijkbaar. Ook die carignan krijgt heel goeie kritieken. Thanks for the reminder!

Congrats! Ik zou dan toch voor 2015 st emilion gaan, eventueel even in een karaf gieten als ie nog niet helemaal open zou zijn!
Bij deze de goeie raad gevolgd 😁

IMG_6039.jpeg

En, hoe was ie??
Heel goeie keuze! Hij was wel verbazend complex, vol, intens van smaak, in het begin zelfs wat richting pikant/vurig ofzo? Vooral het eerste slokje dat ik altijd al opzij zet voor ik de fles in de karaf giet. Ik vind het altijd heel leuk om dat te vergelijken.
Tanines daarentegen zachter dan gedacht.

Een tijd geleden nog een 2012 La Marzelle geopend en hoewel gelijkaardig vond ik die toch een tikje zachter dan deze Larmande.

Uit de Bordeaux gaat mijn voorkeur toch nog net iets meer naar Pessac-Leognan wel, bv Esprit de Chevalier. Mij geven die nog iets meer de ‘klassieke Franse vibe’ ofzo, al ligt dat ongetwijfeld aan mij en mijn nostalgisch gevoel van thuis vroeger want als er iets is dat niet bestaat is het wel ‘de klassieke Franse wijn’ :laugh:

Deze klaargezet voor vanavond. Ooit eens gekregen. Heeft iemand advies: op voorhand openmaken, decanteren,...?
Op voorhand openmaken - ja (dat mag nu), eens een kliekje proeven en op basis daarvan moet je wat inschatten of ze wat lucht mag hebben. Als het fruit al veel geëvolueerd is, ttz je proeft geen vers fruit of zelfs gestoofd/gedroogd fruit meer, zou ik m niet overgieten/luchten. Moest de wijn bij het proeven heel gesloten zijn kan je wel rustig overgieten, niet te zot walsen ofzo, een uurtje laten rusten en dan eens herproeven.

Als je schrik hebt voor bezinksel kan je decanteren vlak voor je serveert. In principe ga je daar weinig last van hebben als de fles al even rechtstaat.

Succes en smakelijk :D

Op voorhand openmaken - ja (dat mag nu), eens een kliekje proeven en op basis daarvan moet je wat inschatten of ze wat lucht mag hebben. Als het fruit al veel geëvolueerd is, ttz je proeft geen vers fruit of zelfs gestoofd/gedroogd fruit meer, zou ik m niet overgieten/luchten. Moest de wijn bij het proeven heel gesloten zijn kan je wel rustig overgieten, niet te zot walsen ofzo, een uurtje laten rusten en dan eens herproeven.

Als je schrik hebt voor bezinksel kan je decanteren vlak voor je serveert. In principe ga je daar weinig last van hebben als de fles al even rechtstaat.

Succes en smakelijk :D
Bedankt!! Zal hem subiet openmaken, feedback volgt.

Santé iedereen!

i-D3cDNGp-X2.jpg

Met beef wellington, pommes dauphine en spruitjes 😍
Moet wel zeggen dit is echt wel een dikke wijn; aan +/-90EUR mag dat ook wel; maar behoorlijk blown away.

Cabernet franc (met wat malbec) in een enerzijds ongelooflijk krachtige expressie, en tegelijk ook subtiel en delicaat. Misschien wat gek verwoord maar qua aroma's echt een patser, na 2-3u decanteren stormen de aroma's je neus in. Donker fruit, vanille, leder, laurier, eucalyptus, you name it :D

Qua smaak tegenaan full-bodied, desondanks ook elegant en heel complex, je krijgt elke slok weer iets anders. Zijdezachte structuur.

Voelde qua alcoholgehalte wel aan als 14,5-15% ipv de 14% op de fles. Misschien ook door de nog jeugdige leeftijd niet helemaal geïntegreerd.

Deze 3 met oudjaar leeggedronken, 1 van de gasten had de Chinon bij, de Paulliac had ik al tijdje liggen en was perfect op dronk.

Grappig detail, die Paulliac (ook gekregen van dezelfde gast) had hij gekocht in 2008 voor €12 in de Lidl, dergelijke flessen betaal je nu op restaurant gemakkelijk €100 en meer.

Om 16u geopend en overgegoten in een karaf, rond 20u gedronken.

Die middelste besteld via Vivino, €20 de fles maar ook fantastische wijn, zeer vol maar enorm fruitig.

Die kan nog zeker een jaar of 10 blijven liggen.

IMG_2474.jpeg

Terug
Bovenaan